egz (prof. dr hab. S. Walasek).doc

(165 KB) Pobierz

1.    NEOHUMANIZM I WPŁYW NA ORGANIZACJĘ SZKOŁY ŚREDNIEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ

 

NEOHUMANIZM- przedstawiciel Wilhelm Humbolf

- idea kształcenia ogólnego, narodził się w Prusach w XVII-XIX w.

-powrót do idei starożytnej Grecji i 7 sztuk wyzwolonych,

-wychowanie w oparciu o kulturę klasyczną,

- dążenie do rozwinięcia głownie duchowych sił człowieka

- przeciwnicy wychowania praktycznego,

- skupiali się na rozwoju osobowości, rozwoju indywidualnym i wszechstronnym,

- chcieli odciąć wpływ państwa na edukacje,

- kluczem do wiedzy była znajomość języków klasycznych(greka, łacina), literatury i filozofii starożytnej.

- wykształcenie miało być ogólne,

- człowiek miał być wrażliwy, bezinteresowny, chętny do pomocy

-ważne samokształcenie,

- Gimnazjum było wyjątkową szkołą, miało wysoką pozycję

 

2.    SZKOLNICTWO OKRĘGU NAUKOWEGO WILEŃSKIEGO DO 1832r.

 

- po II i III rozbiorze rozpoczął się upadek szkół KEN, cenzura książek, nadzór policyjny nad szkołami, rusyfikacja ( wprowadziła to Katarzyna II)

- car Aleksander wprowadził reformę opartą na zasadach KEN

- realizatorem reformy był Czartoryski

- terytorium podzielono na 6 okręgów, które były zarządzane przez uniwersytet, postał wielki okręg Naukowy-  Kuratela Wileńska

- Szkoła Głowna została przekształcona w Imperatorski Uniwersytet,

- szkole zwrócono fundusze i autonomię

- w każdej guberni miało być gimnazjum, a w powiecie klasa podstawowa,

- w szkołach średnich obowiązywał ten sam program nauczania z j. rosyjskim,

- w 1812 kolegium jezuicie w Płocku przekształcono w akademię, miały jej podlegać wszystkie szkoły jezuickie w Rosji,została zlikwidowana w 1820

- Swobodny rozwój szkolnictwa w Kuratorii przerwała wojna w 1812 r. Po jej zakończeniu wprowadzono nadobowiązkową naukę języka rosyjskiego. Drukowano podręczniki w języku rosyjskim, wprowadzono rosyjski system szkolny. Następnie zaczęto ograniczać terytorium Kuratorii. Ograniczenia dotyczyły też Uniwersytetu Wileńskiego, którego w 1819 r. pozbawiono praw nadawania stopni naukowych, zaostrzono cenzurę.

Dokonano epuracji książek, zaostrzono cenzurę. W 1821roku wyszło polecenie aby profesorowie wileńscy nie rozbudzali patriotyzmu i zainteresowań politycznych wśród młodzieży oraz wychowywali ją w duchu poszanowania i istniejącego porządku społecznego. Wprowadzono obowiązek uczęszczania studentów na wykłady z religii i wykonywania praktyk religijnych. Rok później wchodzi zakaz zrzeszania się młodzieży i wyjazdów na studia zagraniczne. Po procesie filomatów wileńskich (1822-23) wcielono ich do wojska, wydalono z uczelni. Zamknięto wówczas szkoły.

- wprowadzono obowiązkowa nauke rosyjskiego, ograniczono teren Kurateli Wileńskiej,

- uniwersytet pozbawiono nadawania stopni naukowych, cenzura

- zakaz zrzeszania się i promowania patriotyzmu,

- obowiązek nauki religii,

- zmniejszenie ilości klas

- nacisk na naukę j. klasycznych i historii Rosji

- brak nauczycieli i funduszy

- zniesienie historii Polski

- Nowosilcom wprowadził j. rosyjski jako kancelaryjny, zniósł samorząd uczelni,

- profesorowie musieli zgłaszać programy nauczani

- w 1826 przywrócono nadawanie stopni naukowych

- W 1832 zbiory uniwersytetu przekazano uniwersytetowi w Kijowie.

 

3. UNIWERSYTET WILEŃSKI CENTRUM NAUKI I KULTURY

ZIEM ZABORCZYCH

 

- centrum życia naukowego w Rosji było Wilno,

- najważniejsze Szkoła Głowna Wileńska, która została przekształcona w Uniwersytet z 4 wydziałami,

- zadanie uniwersytetu to szerzenie oświaty i nadzór nad pozostałymi szkołami w okręgu,

- uniwersytet miał szeroką autonomię,

-rozkwit uniwersytetu to lata 1815-1824, podwojona liczba studentów, różny ich status społeczny,

- uniwersytet wydawał wiele czasopism, np. Dziennik Wileński

- powstanie Towarzystwa Szubrawców- celem było ożywienie życia kulturalnego i ośmieszenie zacofania,

- Uniwersytet pełnił nadzór nad szkołami w 5 guberniach,

-organizacją szkolną zajął się Komitet Szkolny powołany przez Uniwersytet,

- wprowadzono nowoczesny program nauczania oparty na standardach europejskich,

- trudności były natury materialnej, związane były z zacofaniem środowisk i konserwatywnym duchowieństwem,

- z czasem rosło zainteresowanie nauką wśród różnych środowisk, także chłopów i mieszczaństwa,

- ważna była działalność studencka,

- Powołanie Towarzystwa Filomatów- szerzyli hasła samokształcenia i samopomocy koleżeńskiej, formułowali zadania społeczne i cele narodowe,

- Nowosilcow jednak zlikwidował te stowarzyszenia, wprowadził nadzór nad młodzieżą, kontrole książek, cenzurę.

 


4 . ROLA LICEUM KRZEMIENIECKIEGO DLA ROZWOJU POLSKIEJ KULTURY NA WOŁYNIU.

-     Powstaje z nakazu cara w 1805 r

-     Jako siedzibę wybierają Krzemieniec na Wołyniu

-     Twórcy: Czacki i Kołłątaj

-     Jest podległe pod Uniwersytet Wileński

-     Do 1819 było to Gimnazjum krzemienieckie, dopiero potem zmieniono nazwę na liceum

- składało się z dwóch szkół: NIŻSZEJ ( 4 klasowa „pamięciowa”,do 13 r.ż, nauka języków)
WYŻSZEJ ( 3 kursy x 2 lata )

-     Grono profesorskie bardzo dobrze dobrane

-     Czacki chciał związać liceum ze społeczeństwem wołyńskim

 

 

ROLA DLA KULTURY:

-     było powiązane ze społeczeństwem wołyńskim

-     wymagano znajomości czytania i pisania w języku polskim

-     nauka języka narodowego

-     wyrabiało pozytywne cechy osobowości

-     „oświecało” lud do porządku fizyczno-moralnego, praw i obowiązków

-     Wszechstronny rozwój

 

5: Liceum Warszawskie-organizacja i nauczyciele.

-     powstało w 1804 r.

-     stworzona przez władze pruskie dla młodzieży z zamożnych klas społecznych

-     ukryty cel- germanicacja

-     miało 3 poziomy-

     I kurs przygotowawczy ( opanowanie biegłości w j. niemieckim)
II  właściwa szkoła średnia  ( kl 1 i 2- w  j.polskim i niemieckim, 3 kl tylko w j.niemieckim )
III kursy poboczne ( klasa handlowa, nauczycielska)

-     kandydaci musieli potrafić czytać i pisać w j. polskim i niemieckim

-     oparte na koncepcji neohumanistycznej

-     przewaga języków i przedmiotów mat- przyr, kursy tańca, jazdy konnej, muzyki

-     uczniowie różnowyznaniowi

-     dyrektor- Linde- oceniał podręczniki, organizował egzaminy, chciał zwalczyć germanizację

-     wysoki poziom naukowy

-     eforat, w którego skład wchodzili wybitne osobowości (S i A Potoccy, O Kopczyński, M. Chopin )



6. Działalność Izby edukacyjnej na ziemiach księstwa Warszawskiego.

Ksiestwo warszawskie

-     poswatało na mocy układu pokojowego w Tylżty zawartego między Napoleonem i carem Aleksandrem I w 1807

-     Obejmowało ziemię II i III zaboru.

-     Napoleon nadał księstwu konstytucję, która głosiła równość wobec prawa, znosiła poddaństwo chłopów i wprowadzała tolerancję religijną przy zachowaniu religii jako panującej.


Izba edukacyjna

-     Szkolnictwo było zaniedbane z powodu braku nauczycieli  i funduszy więc powołano Izbę edukacyjną która miała się tym zająć.

-     Miała ona odbudować i zorganizować  szkoły i plany nauczania.

-     Wydała ona odezwę o urządzeniu szkół wiejskich i miejskich elementarnych

-     Każde miasto i wieś musiało mieć szkołę elementarną utrzymywaną ze składek obywateli.

-     Obowiązek szkolny dla dzieci miejskich był od 6-12 lat, a wiejskich 8-12.

-     Lud miał sprawować opiekę nad szkołami.

-     W szkole wiejskiej dzieci uczyły się czytania, pisania, nauki moralnej i religii.

-     W klasie wyższej  o  zdrowiu,  rolnictwie,

-     W szkołach miejskich rzemiosło i handel

-     Rozwijało się szkolnictwo ludowe.

-     Powstały pensje żeńskie.

-     Powstawały szkoły średnie dla mieszczan i szlachty

-     . Zwiększono liczbę szkół.

-     Programy były nowocześniejsze

-     Nauczyciele mogli dobierać metody nauczania i pracowali 18 h tygodniowo.

-     powstawały wyższe szkoły zawodowe

-     Uniwersytetowi przywrócono polski charakter.

-     utworzono bibliografię polską

-     uzyskano fundusze na bibliotekę publiczną.

-     stworzono redakcję ksiąg elementarnych.

-     stworzono podręczniki do nauki czytania pisania
 

 

8. RERORMA ALEKSANDRA WIELOPOLSKIEGO

Reforma A. Wielopolskiego 1862r

Z powodu osłabienia zaborców i władzy carskiej jak również negatywnych nastrojów Polaków wobec zaborcy car reaktywował Komisję Rządową Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego pod dyrektywą Aleksandra Wielopolskiego (1861)

1862 – A. Wielopolski został naczelnikiem rządu cywilnego Królestwa Polskiego

20.05.1862 – zatwierdzenie przez cara reform Wielopolskiego zawartych w Ustawie o wychowaniu publicznym w Królestwie Polskim

Założenia reformy:

·      Dążenie do spolszczenia szkolnictwa (język polski wykładowym, usunięcie Rosjan ze stanowisk oświatowych i zastąpienie ich polskimi)

·      Dążenie do upowszechnienia oświaty ludowej (chciano by w każdej gminie była choć jedna szkoła)

·      Podstawą procesu edukacyjnego miało być czytanie i pisanie w języku polskim

·      Wprowadzała równouprawnienie klasowe w dostępie do oświaty

·      Mimo starań Wielopolskiego nie wprowadzono obowiązku szkolnego natomiast skłaniano do nauki – poddani królestwa niepotrafiący czytać i pisać nie mogli brać udziału w wyborach ani wykonywać rzemiosła

·      Ustawa obejmowała wszystkie stopnie szkolnictwa

o     NAUCZANIE POCZĄTKOWE

§      Szkoła ludowa miała być bezpłatna – finansowana z podatków

§      Rozszerzono program szkoły elementarnej

§      Organizacja szkół:

        Elementarnych jedno- i dwuklasowych

        Rzemieślniczo-niedzielnych

        Handlowych

        Dla majstrów murarskich i ciesielskich

§      Zezwalano na zakładanie szkół prywatnych

o     NAUCZANIE ŚREDNIE

§      Rodzaje szkół

        5 letnie (ogólnokształcące, pedagogiczne – seminaria kształcące nauczycieli i specjalne – przygotowanie do zawodów przemysłowych)

        7 letnie gimnazja

§      Znacznie obniżono opłaty za szkoły średnie, szkoły pedagogiczne były bezpłatne

o     SZKOLNICTWO WYŻSZE

§      Przywrócono szkolnictwo wyższe

§      Szkoła Sztuk Pięknych została przeorganizowana i stała się wyższym zakładem naukowym

§      Instytut Rolniczy zniesiono i zastąpiono go tworząc Instytut Politechniczny i Rolniczo-Leśny w Puławach

§      Otworzono Szkołę Główną w Warszawie (4 wydziały: prawa i administracji, matematyczno-fizyczny, lekarski i filozoficzno-historyczny)

1863R – POWSTANIE STYCZNIOWE SPOWODOWAŁO SZYBKI UPADEK USTAWY Z ROKU 1862 ORAZ LIKWIDACJĘ AUTONOMII SZKOLNEJ KRÓLESTWA.

9. OPIEKA NAD DZIEĆMI-POWSTANIE OCHRONEK, OGRÓDKÓW DZIECIĘCYCH I PRZEDSZKOLI
 

·      II poł. XIXw. zwrócenie uwagi na dziecko i jego środowisko wychowawcze

·      Zauważono biedę i ubóstwo społeczeństwa, wpływ złej sytuacji ekonomicznej na rozwój dziecka – początkowo działalność dobroczynna i filantropijna miała na celu wesprzeć dziecko i rodzinę. Pomoc była obowiązkiem patriotycznym  każdego obywatela.

·      Opieka nad dzieckiem osieroconym i opuszczonym, dzieckiem ubogim, dz. wymagającym resocjalizacji.

·      Pierwsze instytucje dla dzieci najmłodszych – wyodrębnienie się pedagogiki przedszkolnej.

·      Francja – 1779r -  JEAN OBERLIN - ochronka dla dzieci, których rodzice zajęci byli pracą w polu. Podstawy czytania, pisania i arytmetyki religii i moralności oraz wymowy francuskiej.

·      Anglia - 1816 -  ROBERT OWEN - pierwsza ochronka dla dzieci robotników. Dla dzieci, które potrafiły już samodzielnie chodzić. Chroniono dzieci przed złymi przyzwyczajeniami, wpajano im dobre nawyki. Nauczano rzeczy pożytecznych. Urozmaiceniem tej nauki był śpiew, taniec i zabawy, służące zdrowiu oraz pogodzie ducha. W ochronce panowała swoboda, nie stosowano kar i nagród wobec dzieci. Na ich wzór powstały francuskie ochronki, w 1834r zostały uznane przez rząd za integralny składnik wychowania narodowego.

·      Niemcy – lata 20.  XIX w. – FRYDERYK  FRÖBEL (FROEBEL) - twórca pierwszego systemu wychowania przedszkolnego zwanego fröbizmem.

o     Opracował system dydaktyczno-wychowawczy dla wczesnego dzieciństwa:

o     Zakładał, że w duszy ludzkiej istnieje dążenie do rozwoju wrodzonych instynktów: pracy, W 1837 r. założył Zakład Wychowawczy Małych Dzieci, który w roku 1840 otrzymał nazwę OGRÓD DZIECIĘCY (Kindergarten).

o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin