Konspekt lekcji języka polskiego – klasa III gimnazjum
Temat: Wybory bohaterów na przestrzeni epok.
Cel główny: Utrwalenie wiadomości dotyczących autorów i ich dzieł na przestrzeni epok.
Cele lekcji:
· Utrwalenie wiadomości o epokach literackich;
· Przypomnienie najważniejszych autorów i ich dzieł;
· Kształcenie umiejętności redagowania notatek.
· Doskonalenie umiejętności selekcjonowania informacji.
Wykorzystane elementy metody: analizy dokumentacyjnej-praca pod kierunkiem, analizy wykonawczej, przekładu intersemiotycznego
Środki dydaktyczne: oś czasu, lista autorów i ich dzieł
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno porządkowe.
2. Prowadząca rozdaje uczniom kartki z osią czasu przedstawiającą wszystkie epoki literackie ułożone w porządku chronologicznym (antyk, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, młoda polska, XX-lecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura współczesna).
3. Uczniowie pod kierunkiem prowadzącej uzupełniają oś czasu o graniczne daty poszczególnych epok.
4. Prowadząca rozdaje uczniom listę autorów i ich dzieł ułożoną w porządku alfabetycznym. Następnie wspólnie z prowadzącą uczniowie starają się dopasować nazwiska i tytuły do odpowiedniej epoki i umieszczają dane na osi czasu.
1. Białoszewski M. „Pamiętnikz powstania Warszawskiego”
2. Biblia „Przypowieść o synu marnotrawnym”
3. Christie A. i Chmielewska J.
4. de Saint-Exupéry A. „Mały Książę”
5. Fredro A. „Zemsta”
6. Hemingway E. „Stary człowiek i morze”
7. Herbert Z. – cykl „Pan Cogito”
8. Kafka F. „Proces”
9. Kamiński A. „Kamienie na szaniec”
10. Kochanowski J. „Treny”
11. Konopnicka M. „Mendel Gdański”
12. Krasicki I. „Bajki”
13. Legenda o Świętym Aleksym
14. Mickiewicz A. „Pan Tadeusz” i „Dziady”
15. Mitologia „Mit o Syzyfie”
16. Molier „Świętoszek” i „Skąpiec”
17. Morsztyn J.A. – sonet „Do trupa”
18. Naborowski D. – wiersz „Marność”
19. Niemcewicz J.U. „Powrót posła”
20. Pieść o Rolandzie
21. Prus B. „Kamizelka”
22. Przerwa-Tetmajer K. „Poezje”
23. Reymont W. „Chłopi”
24. Sienkiewicz H. „Krzyżacy”
25. Słowacki J. „Balladyna
26. Sofokles „Antygona”
27. Szekspir W.„Romeo i Julia”
28. Szymborska W. – wiersz „Nic dwa razy..”
29. Żeromski S. „Syzyfowe prace”
5. Uczniowie wspólnie analizują uzupełnioną oś. Zadaniem każdego z uczniów jest wybranie dwóch pozycji i przygotowanie krótkiej notatki zawierającej najważniejsze informacje dotyczące utworu.
6. Uczniowie na forum klasy przedstawiają wyniki swojej pracy tworząc galerię bohaterów na przestrzeni epok.
Kaacha91