Na ulicach wielkiego miasta.docx

(18 KB) Pobierz

 

Konspekt lekcji języka polskiego – klasa I gimnazjum

 

 

Temat: : … wiemy ciągle to samo, czyli tyle prawie, co nic – Leopold Tyrmand „Na ulicach wielkiego miasta”.

 

Cel główny: Refleksja na temat różnorodności zachowań ludzkich całkowiecie zależnych od sytuacji
i punktu widzenia.

 

Cele lekcji:

ü      Ćwiczenie umiejętności uzasadniania własnych sądów i opinii.

ü      Ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na różne tematy.

ü      Ćwiczenie umiejętności zachowywania się w róznych sytuacjach i oceny własnych zachowań.

ü      Refleksja dotycząca różnorodności zachowań ludzkich.

ü      Dyskusja na temat wpływu sytuacji na zachowanie człowieka.

Metody: metoda zajęć praktycznych, inscenizacja, dyskusja.

 

Przegieb zajęć:             

1.       Nauczyciel głośno odczytuje z podręcznika tekst „Na ulicach wielkiego miasta”.

2.       Uczniowie pod kierunkeim nauczyciela układają ogólny plan wydarzeń:

a)      Marta wychodzi z apteki;

b)      Leki lądują na ulicy;

c)      Marta wdaje się w dyskusję z Mechcińskim;

d)      Zbiera się tłum gapiów;

e)      Ludzie na zmianę bronią Marty lub Mechcińskiego;

f)       Pojawia się tajemnicza postać;

g)      Marta półprzytomna leży pod kioskiem;

h)      Mechliński pobity czeka na pomoc;

i)        Wszyscy uczestnicy zdarzenia lądują na komisariacie.

3.       Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.

Każda z grup wcieli się w rolę innego bohatera. Zadaniem 4 grup będzie odegranie scenki przedstawiającej bieg wydarzeń widzianych z perspektywy swojej postaci:

Grupa I – Marta Majewska

Grupa II – Anatol Marczak

Grupa III – Juliusz Kolodont

Grupa IV – Wiesław Mechciński

Grupa V – doktor Halski, redaktor Edwin Kolanko, sierżant

Ostatnia grupa będzie przyglądać się bohaterom i spróbuje stworzyć portret psychologiczny tajemniczej postaci uwzględniając cechy charakteru, wyglądu oraz wcześniej zdobyte informacje (mogą oni zadawać dodatkowe pytania poszczególnym osobom z innych grup). Każda osoba w grupie musi odgrywać jakąś rolę, wszystkie postacie muszą buć obecne w scence (przechodzień, obserwator, inny bohater biorący itp.).

4.       Uczniowie w swoich grupach opracowują wybrany fragment tekstu i przedstawiają go na forum klasy odgrywając swoje role.

5.       Wspólne omówienie efektów pracy. Porównanie wszystkich wersji wydarzeń i wyciągnięcie wniosków.

6.       Rozmowa na temat różnych perspektyw tego samego wydarzenia. Próba wyjaśnienia tak zbieżnych wersji i ustalenie powodu takiej oceny świata.

Ludzie różnie oceniają sytuację w zależności od okoliczności w jakich się znajdują i roli jaką w danym zdarzeniu odgrywają. Nie można jednoznacznie osądzać lub uznać kogoś winnym nie mając dostatecznych dowodów jego przewinienia. Trudno jest myśleć logicznie i realnie będąc
w niebiepieczeństwie, dlatego też ludzie często reagują egoistycznie w sytuacjach stresowych. Podejmując się oceny drugiego człowieka należy wziąć pod uwagę wiele czynników i wyciągać wnioski tylko po dokładnej analizie i zapoznaniu się z wszystkimi argumentami stron.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin