Konspekt lekcji języka polskiego – klasa I gimnazjum
Temat: : … wiemy ciągle to samo, czyli tyle prawie, co nic – Leopold Tyrmand „Na ulicach wielkiego miasta”.
Cel główny: Refleksja na temat różnorodności zachowań ludzkich całkowiecie zależnych od sytuacjii punktu widzenia.
Cele lekcji:
ü Ćwiczenie umiejętności uzasadniania własnych sądów i opinii.
ü Ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na różne tematy.
ü Ćwiczenie umiejętności zachowywania się w róznych sytuacjach i oceny własnych zachowań.
ü Refleksja dotycząca różnorodności zachowań ludzkich.
ü Dyskusja na temat wpływu sytuacji na zachowanie człowieka.
Metody: metoda zajęć praktycznych, inscenizacja, dyskusja.
Przegieb zajęć:
1. Nauczyciel głośno odczytuje z podręcznika tekst „Na ulicach wielkiego miasta”.
2. Uczniowie pod kierunkeim nauczyciela układają ogólny plan wydarzeń:
a) Marta wychodzi z apteki;
b) Leki lądują na ulicy;
c) Marta wdaje się w dyskusję z Mechcińskim;
d) Zbiera się tłum gapiów;
e) Ludzie na zmianę bronią Marty lub Mechcińskiego;
f) Pojawia się tajemnicza postać;
g) Marta półprzytomna leży pod kioskiem;
h) Mechliński pobity czeka na pomoc;
i) Wszyscy uczestnicy zdarzenia lądują na komisariacie.
3. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.
Każda z grup wcieli się w rolę innego bohatera. Zadaniem 4 grup będzie odegranie scenki przedstawiającej bieg wydarzeń widzianych z perspektywy swojej postaci:
Grupa I – Marta Majewska
Grupa II – Anatol Marczak
Grupa III – Juliusz Kolodont
Grupa IV – Wiesław Mechciński
Grupa V – doktor Halski, redaktor Edwin Kolanko, sierżant
Ostatnia grupa będzie przyglądać się bohaterom i spróbuje stworzyć portret psychologiczny tajemniczej postaci uwzględniając cechy charakteru, wyglądu oraz wcześniej zdobyte informacje (mogą oni zadawać dodatkowe pytania poszczególnym osobom z innych grup). Każda osoba w grupie musi odgrywać jakąś rolę, wszystkie postacie muszą buć obecne w scence (przechodzień, obserwator, inny bohater biorący itp.).
4. Uczniowie w swoich grupach opracowują wybrany fragment tekstu i przedstawiają go na forum klasy odgrywając swoje role.
5. Wspólne omówienie efektów pracy. Porównanie wszystkich wersji wydarzeń i wyciągnięcie wniosków.
6. Rozmowa na temat różnych perspektyw tego samego wydarzenia. Próba wyjaśnienia tak zbieżnych wersji i ustalenie powodu takiej oceny świata.
Ludzie różnie oceniają sytuację w zależności od okoliczności w jakich się znajdują i roli jaką w danym zdarzeniu odgrywają. Nie można jednoznacznie osądzać lub uznać kogoś winnym nie mając dostatecznych dowodów jego przewinienia. Trudno jest myśleć logicznie i realnie będącw niebiepieczeństwie, dlatego też ludzie często reagują egoistycznie w sytuacjach stresowych. Podejmując się oceny drugiego człowieka należy wziąć pod uwagę wiele czynników i wyciągać wnioski tylko po dokładnej analizie i zapoznaniu się z wszystkimi argumentami stron.
Kaacha91