Temat: „(…) musiała to być dla niego bardzo ważna rozmowa”. Fragment książki „Lassie, wróć!”.
Cel główny: Rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego, jego znaczeń metaforycznych i symbolicznych.
Cele lekcji:
Uczeń:
§ Zna treść utworu „Ważna rozmowa”;
§ Opowiada chronologicznie przedstawione wydarzenia;
§ Dostrzega relacje przyczynowo – skutkowe;
§ Rozumie tekst i jego znaczenia metaforyczne;
§ Tworzy samodzielną wypowiedź.
Metody: słowna, dyskusja.
Formy pracy: samodzielna, zbiorowa..
Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna
Podstawa programowa:
Cele edukacyjne:
1. rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.
Treści nauczania
1. Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi.
2. Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm.
3. Różnice między językiem potocznym, a językiem literatury oraz językiem regionu.
4. Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.
Osiągnięcia
1. Mówienie:
a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem b) różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych).
2. Słuchanie:
a) uważne i ze zrozumieniem,
b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.
3. Czytanie:
a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,
b) ciche ze zrozumieniem,
c) różnych rodzajów tekstów z uwzględnieniem celu.
4. Pisanie:
a) z troską o kompozycję, sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.
Środki i materiały dydaktyczne:
1. Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.
o Komiks.
Bibliografia metodyczna:
1. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.
2. Chrząstowska B. Lektura i poetyka. Zarys problematyk kształcenia. Warszawa 1987.
3. Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej„Ojczyzna Polszczyzna” 1995, nr 2.
Bibliografia merytoryczna:
1. Knight E. Ważna rozmowa [w:] Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Miedzy nami – podręcznik, str. 203-207.
2. Knight E, Lassie, wróć! Warszawa 2002.
Tok lekcji:
I. Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Odczytanie przez nauczyciela tekstu „Ważna rozmowa” (podręcznik str. 203).
3. Uczniowie w odwołaniu do tekstu tworzą na tablicy plan wydarzeń w postaci komiksuz uwzględnieniem rzeczywistego upływu czasu, relacji przyczynowo skutkowychi wydarzeń przedstawionych w utworze.
II. Faza realizacyjna
4. Uczniowie wspólnie starają się zinterpretować tytułutworu.
Zastanówmy dlaczego rozmowa między ojcem, a synem otrzymała miano ‘ważnej’?
Ø Ojciecstarał się pocieszyć syna po stracie ukochanego psa
Ø Chciał wytłumaczyć synowi ich obecną sytuację rodzinną i finansową
Ø Tłumaczyć dziecku, że nie mają teraz pieniędzy na utrzymanie psa
Ø Próbował przekazać synowi ważne prawdy życiowe:
· Wszystko w życiu ulega zmianom
· Niczego nie można być pewnym
· Najważniejszą wartością jest uczciwość oraz wartości, które wyniosło się z rodzinnego domu
· To co raz zostało sprzedane nigdy nie będzie już naszą własnością
Ø Synmimo wielkiego żalu okazał się bardzo dojrzały i mądry
5. Zapisanie tematu lekcji.
III. Faza podsumowująca
6. Uczniowie samodzielnie tworzą komiks ilustrujący dalsze losy Joe i jego rodziny.
Jak Waszym zdaniem potoczą się dalsze losy rodziny Carraclough? Dopisz do każdego z rysunków po jednym zdaniu opisu. Następnie ułóż dalszą część historii dorysowując w puste miejsca kolejne obrazki i podpisy.
7. Przedstawienie prac kilku uczniów, omówienie ich i poprawa ewentualnych błędów.
Kaacha91