Ważna rozmowa - fragment książki Leassie, wróć.docx

(379 KB) Pobierz

Temat: (…) musiała to być dla niego bardzo ważna rozmowa”. Fragment książki „Lassie, wróć!”.

Cel główny: Rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego, jego znaczeń metaforycznych
                      i symbolicznych.

Cele lekcji:

Uczeń:

§         Zna treść utworu „Ważna rozmowa”;

§         Opowiada chronologicznie przedstawione wydarzenia;

§         Dostrzega relacje przyczynowo – skutkowe;

§         Rozumie tekst i jego znaczenia metaforyczne;

§         Tworzy samodzielną wypowiedź.

Metody: słowna, dyskusja.

             

Formy pracy: samodzielna, zbiorowa..

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne:

1.       rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

Treści nauczania

1.       Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi.

2.       Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm.

3.       Różnice między językiem potocznym, a językiem literatury oraz językiem regionu.

4.       Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.

 

Osiągnięcia

1. Mówienie:

a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem b) różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych).

2. Słuchanie:

a)  uważne i ze zrozumieniem,

b)  rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie:

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) ciche ze zrozumieniem,

c) różnych rodzajów tekstów z uwzględnieniem celu.

4. Pisanie:

a) z troską o kompozycję, sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.

o        Komiks.

 

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Chrząstowska B. Lektura i poetyka. Zarys problematyk kształcenia. Warszawa 1987.

3.       Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej„Ojczyzna Polszczyzna” 1995, nr 2.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Knight E. Ważna rozmowa [w:] Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Miedzy nami – podręcznik, str. 203-207.

2.       Knight E, Lassie, wróć! Warszawa 2002.

 

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Odczytanie przez nauczyciela tekstu „Ważna rozmowa” (podręcznik str. 203).

 

3.       Uczniowie w odwołaniu do tekstu tworzą na tablicy plan wydarzeń w postaci komiksu
z uwzględnieniem rzeczywistego upływu czasu, relacji przyczynowo skutkowych
i wydarzeń przedstawionych w utworze.

 

 

C:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\94TDH455\MC900285626[1].wmfC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\IW6ORA8W\MC900198501[1].wmfC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\94TDH455\MC900440409[1].pnghttp://gfx.gaminator.tv/data/blog/4189/945.1.jpgC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\3SCCN19J\MC900430089[1].wmfC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\IW6ORA8W\MC900090282[1].wmfC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\3SCCN19J\MC900440391[1].pngC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\TRUPMK6V\MC900344842[1].wmfC:\Users\Kasia\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\94TDH455\MC900056145[1].wmf

 

II.     Faza realizacyjna

 

4.       Uczniowie wspólnie starają się zinterpretować tytułutworu.

Zastanówmy dlaczego rozmowa między ojcem, a synem otrzymała miano ‘ważnej’?

Ø      Ojciecstarał się pocieszyć syna po stracie ukochanego psa

Ø      Chciał wytłumaczyć synowi ich obecną sytuację rodzinną i finansową

Ø      Tłumaczyć dziecku, że nie mają teraz pieniędzy na utrzymanie psa

Ø      Próbował przekazać synowi ważne prawdy życiowe:

·         Wszystko w życiu ulega zmianom

·         Niczego nie można być pewnym

·         Najważniejszą wartością jest uczciwość oraz wartości, które wyniosło się z rodzinnego domu

·         To co raz zostało sprzedane nigdy nie będzie już naszą własnością

Ø      Synmimo wielkiego żalu okazał się bardzo dojrzały i mądry

 

5.       Zapisanie tematu lekcji.

 

III.   Faza podsumowująca

 

6.       Uczniowie samodzielnie tworzą komiks ilustrujący dalsze losy Joe i jego rodziny.

Jak Waszym zdaniem potoczą się dalsze losy rodziny Carraclough? Dopisz do każdego z rysunków po jednym zdaniu opisu. Następnie ułóż dalszą część historii dorysowując w puste miejsca kolejne obrazki i podpisy.

 

 

 

7.       Przedstawienie prac kilku uczniów, omówienie ich i poprawa ewentualnych błędów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin