Rodzaje podmiotów w zdaniu.docx

(30 KB) Pobierz

Temat 1:Rodzaje podmiotów w zdaniu.

Temat2:Podmiot i jego rodzaje – ćwiczenia.

 

Cel główny: Znajomość rodzajów podmiotów i umiejętność wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

 

Cele lekcji:

Uczeń:

·         zna i rozumie pojęcie: część mowy, części zdania;

·         rozpoznaje i nazywa poznane rodzaje podmiotów w zdaniu;

·         określa, jaką częścią mowy może być wyrażony podmiot;

·         potrafi trafnie dobrać odpowiednią część zdania;

·         potrafi wyrazić swoje zdanie w formie krótkiej, logicznej wypowiedzi.

 

Metody: rozmowa kierowana, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne.

 

Formy pracy: samodzielna, zbiorowa, grupowa.

 

Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne.

 

Podstawa programowa

Cele edukacyjne:

Ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz językowych i czytelniczych umiejętności uczniów po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji.

 

Treści nauczania:

a) Wypowiedzenia oznajmujące, pytające i rozkazujące, w tym zdania i równoważniki zdań.

b) Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia.

c) Odmienne i nieodmienne części mowy oraz podstawowe kategorie fleksyjne.

 

Osiągnięcia:

1. Mówienie

a) na temat zaobserwowanych zjawisk językowych (przy użyciu elementarnej terminologii językoznawczej wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) ciche ze zrozumieniem.

4. Pisanie

a) w różnych prostych formach,

b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

Materiały i środki dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 6, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.

2.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 6, Między nami – zeszyt ćwiczeń. GWO, 2007.

o        Krzyżówka.

o        Polecenia dla grup.

o        Karty pracy.

Bibliografia metodyczna:

1.                   Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.                   M. Jaworski, Metodyka nauki o języku polskim. Warszawa 1979.

3.                   Klemensiewicz Z.Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki. Warszawa 1959.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 6, Między nami – podręcznik. GWO, 2007. str. 208-209.

2.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 6, Między nami – zeszyt ćwiczeń. GWO, 2007. str. 131-135.

3.       Soloni Z, Gruszczyński W. Słownik gramatyczny języka polskiego. Warszawa 2007.

 

Tok lekcji:

 

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

2.       Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji w formie krzyżówki.

POZIOMO                                                                                                 

1.       Główna część zdania.

2.       Orzeczenie w zdaniu: Karol umie tabliczkę mnożenia.

3.       Ile jest części zdania?

4.       Podmiot w zdaniu: Interesujące nowiny znalazły się w gazecie.

5.       Jedno z pytań o podmiot.

6.       Podmiot w zdaniu: Krany nie zostały zakręcone.

 

PIONOWO

1.       Część mowy, o którą pytamy: jaki? jaka? jakie?

2.       W zdaniu są części główne i ………………………

3.       Część mowy, oznacza wykonywaną czynność.

4.       Musi posiadać orzeczenie.

5.       Podmiot w zdaniu jest ........................... czynności.

 

PODMIOT

  1. Zapisane tematu lekcji 1.

 

II.     Faza realizacyjna

 

4.       Podział klasy na 4 grupy ukierunkowany poleceniem:

W podanych zdaniach odnajdźcie podmioty, podkreślcie je. Korzystając z podręcznika
(str. 208-209) i zeszytu ćwiczeń (str. 131-135) zastanówcie się, z jakiego rodzaju podmiotem macie do czynienia. Następie przygotujcie się do zaprezentowania tego rodzaju podmiotu klasie, tzn. wybierzcie zdanie, na przykładzie  którego omówicie dany rodzaj. Sporządźcie na ten temat krótką notatkę-regułkę, którą przedstawiciel grupy zaprezentuje klasie.

 

Zadanie I



Nasz samochód zepsuł się.

Na drzewach rosną jabłka.                                          podmiot gramatyczny

Chłopcy kopią piłkę.

Z południa nadchodziły chmury.

Zadanie II



Budował dom. (kto?   ...........)

Czy znasz już termin egzaminu? (kto? ...........)

Przepadam za soczystymi gruszkami? (kto? ..........)                            podmiot domyślny

Kupiliśmy nowy samochód. (kto?..............)

Czy zagracie z nami w piłkę? (kto?............)

Świeciło. (co? .................)

Zadanie III



Nie mam pieniędzy na nową bluzkę.

Uczniów nie było w klasie.

Wody przybywało.

Kilku robotników odpoczywało w cieniu drzewa.                            Podmiot logiczny

Wielu statystów przygotowywało się do występu.

Pięciu chłopców kopało piłkę.



Zadanie IV

Marek, Janek i Franek idą do szkoły.

Ciocia albo wujek wyjadą za granicę.                                                        Podmiot szeregowy

Na obiad będzie albo ryba, albo kotlet schabowy.

 

5.       Przedstawienie efektów pracy grup i zapisanie w zeszytach krótkiej notatki.

o        Podmiot gramatyczny – wyrażony  określoną częścią mowy w mianowniku.

o        Podmiot logiczny – wyrażony częścią mowy w dopełniaczu lub celowniku.

o        Podmiot domyślny – nie jest nazwany w zdaniu, ale możemy się go domyślić z formy orzeczenia.

o        Podmiot szeregowy – wyrażony kilkoma wyrazami w mianowniku.

o        Zdanie bezpodmiotowe – zdanie, w którym nie ma podmiotu i nie można się go domyślić na podstawie orzeczenia.

 

6.       Zapisanie tematu lekcji 2.

 

III.   Faza podsumowująca

 

7.       Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z zeszytu ćwiczeń oraz kart pracy.

a)      Zadania z zeszytu ćwiczeń:

ü      Ćwiczenie 1 str. 131

ü      Ćwiczenie 2 str. 131

ü      Ćwiczenie 3 str. 132

ü      Ćwiczenie 9 str. 135

 

b)      Karty pracy

Ćwicz. 1

Przekształć tekst, rezygnując z powtarzających się podmiotów i łącząc niektóre zdania.

Las drgnął. Las zaszemrał. Wzmógł się wiatr. Wiatr sprawił, że korony drzew zaczęły się poruszać. Janek i Franek szli tamtędy. Janek i Franek zobaczyli jelenia. Jeleń, zobaczywszy Franka i Janka, przestraszył się i uciekł w głąb lasu.

Np. Las drgnął i zaszemrał. Wzmógł się wiatr sprawiając, że korony drzew zaczęły się poruszać. Janek i Franek szli tamtędy i zobaczyli jelenia. Ten zobaczywszy chłopców przestraszył się
i uciekł w głąb lasu.

 

Ćwicz. 2

Zapisz w nawiasach, jakie podmioty występują w poniższych zdaniach:

Poszedłem na boisko. (domyślny) Chciałem obejrzeć mecz piłki nożnej. (domyślny) Naszego bramkarza nie ma. (logiczny) Zachorował. (domyślny) Piłka jest już na boisku. (gramatyczny) Została kopnięta. (domyślny) Musimy zwyciężyć. (domyślny) Maciek i Jarek ruszają do ataku. (szeregowy) Strzelają gola. (domyślny) Dziewczyny kibicują. (gramatyczny)

 

Ćwicz. 3

W okienka wstaw P (jeśli zdanie jest prawdziwe) lub F (jeśli zdanie jest nieprawdziwe).

F

F

F

P

P

F

P

P

F

F

Podmiot jest główną częścią zdania.

O podmiot pytamy się „co robi?”.

Podmiot najczęściej wyrażony jest przymiotnikiem.

Podmiot może być wyrażony liczebnikiem, czasownikiem lub rzeczownikiem.

Podmiot gramatyczny wyrażony jest rzeczownikiem w mianowniku.

Bez podmiotu nie ma zdania.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin