80 dni (Charakterystyka bohaterów).docx

(28 KB) Pobierz

Temat: „To jest człowiek-mechanizm” – charakterystyka Filipa Fogga.

 

Cel główny: Umiejętność charakteryzowania bohaterów oraz ich obiektywnej oceny.

 

Cele lekcji:

Uczeń:

§         potrafi wymienić bohaterów utworu „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”;

§         zna znaczenie terminów: bohater  pierwszoplanowy, drugoplanowy i epizodyczny;

§         znajduje w tekście informacje dotyczące wyglądu i cech charakteru postaci;

§         uzasadnia swój wybór;

§         samodzielnie opisuje bohatera.

Metody: słowna, kosza i walizki.

             

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, samodzielna. 

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna

 

Podstawa programowa

Cele edukacyjne:

Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

 

Treści nauczania:

a) Właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych.

b) Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja

c) Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm.

 

Osiągnięcia

1. Mówienie

a) z precyzją znaczeniową, ze świadomością emocjonalnego nacechowania wypowiedzi oraz próbami ich oceny (zwłaszcza etycznej),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3.Czytanie

a) ciche ze zrozumieniem,

b)  różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) w różnych prostych formach,

b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Verne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków, 2003.

o        Schemat walizki i kosza;

o        Wzór charakterystyki.

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej „Nowa Polszczyzna” 1995. nr 2.

3.       Nagajowa M. Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Werne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków 2003.

2.       Iwanowicz M.Charakterystyka [w:]Sztuka pisania wypracowań.. Łódź 2004.

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Uczniowie wspólnie wymieniają bohaterów utworu.

·         Filip Fogg,

·         Jan Passepartout (Obieżyświat),

·         Detektyw Fix,

·         Auda,

·         Cromarty,

·         Proctor.

 

3.       Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyjaśniająterminy:

Bohater pierwszoplanowy – główny, najważniejszy bohater utworu, znajduje się na pierwszym planie.

Bohater drugoplanowy – odgrywa mniej ważną rolę, znajduje się na drugim planie.

Bohater epizodyczny –występuje rzadko, pojawia się konkretnej sceny, często jednorazowo.

ü      Przypomnienie widomości o wątku pierwszoplanowym, drugoplanowym  itd. oraz wykazanie związku między wątkiem, a bohaterem.

 

II.     Faza realizacyjna

 

4.       Podział klasy na kilkuosobowe grupy. Zapisanie cech charakteru wybranych wcześniej bohaterów ukierunkowane poleceniem:

Zapiszcie cechy pozytywne w schemacie walizki, a cechy negatywne w schemacie kosza. Pamiętajcie, by każda cecha była poparta przykładem z książki i Waszą wiedzą.

 

5.       Przedstawienie zapisanych cech na forum klasy.







 

Filip Fogg + punktualny, zrównoważony, ułożony, opanowany, słowny, pewny siebie, odpowiedzialny

- małomówny, zamknięty w sobie, skryty, nie potrafi nikogo obdarzyć uczuciem,pedantyczny

Służący Obieżyświat + odważny, ciekawy świata, skory do poświęceń, oddany, wierny

- lekkomyślny, nierozważny, nieostrożny

Detektyw Fix + uparty, skrupulatny, wytrwały, sprytny

- nieszczery, podejrzliwy, złośliwy

Auda + mądra, skromna, wrażliwa, delikatna, uczuciowa, spokojna

6.       Zapisanie tematu  lekcji.

 

7.       Uczniowie wspólnie tworzą charakterystykę Filipa Fogga w oparciu o znajomość lektury:

a)      Informacje ogólne

·         Pochodził z Anglii, mieszkał w Londynie,

·         Typowy angielski dżentelmen,

·         Nie ma żony ani dzieci, później bierze ślub z Audą,

·         Miał ogromną wiedzę geograficzną, dobrze strzelał.

b)      Wygląd zewnętrzny

·         40lat,

·         Urodziwy, przystojny,

·         Podobny do Byrona,

·         Nosił wąsy, miał blond włosy i bladą cerę,

·         Wysoki o zaznaczającej się tuszy,

·         Nosił fraki, surduty i kamizelki.

c)      Uzasadnienie wymienionych w poprzednim zadaniu cech charakteru:

·      Poukładany, pedantyczny – wszystkie ubrania miał poskładane idealnie,

·      Opanowany – zachowywał spokój nawet w bardzo trudnych sytuacjach, nie ulegał emocjom,

·      Punktualny – nie tolerował spóźnień, cały dzień miał dokładnie zaplanowany,

·      Małomówny, skryty – rzadko mówił o sobie,

·      Pewny siebie – założył się, że opłynie świat w 80dni.

 

III.   Faza podsumowująca

 

8.       Wspólne przypomnienie wiadomości o budowie charakterystyki, jej najważniejszych elementach i formie.

 

9.       Zadanie domowe:

Napisz krótką charakterystykę Filipa Fogga, wykorzystując zdobyte na lekcji informacje, wiadomości z książki oraz własną wiedzę. Posłuż się schematem:

 

Charakterystyka to dłuższa forma wypowiedzi, w której dokonujemy przedstawienia postaci. Powinna ona zawierać:

1. WSTĘP - krótkie przedstawienie postaci:
tutaj podajemy najważniejsze informacje dotyczące charakteryzowanego bohatera, takie jak np.:

·         imię i nazwisko,

·         skąd znamy postać?

·         ile ma lat?

·         czym się zajmuje?

·         gdzie mieszka?

·         jaka jest jego sytuacja rodzinna?

2. ROZWINIĘCIE

a.       wygląd zewnętrzny:
tutaj opisujemy, jak postać wygląda (wzrost, włosy, ubiór itp.)

b.       usposobienie:
tutaj piszemy o tym, jak postać zachowuje się względem innych ludzi.

c.       umysłowość:
tutaj piszemy o zdolnościach, umiejętnościach i zainteresowaniach postaci.

d.       charakter:
tutaj piszemy o wewnętrznych cechach bohatera.

3. ZAKOŃCZENIE - ocena postaci:
tutaj piszemy, co myślimy o danym bohaterze. Czy wywołał w nas sympatię? A może przeciwnie - nie budzi sympatii? Czy uważamy go za osobę godną naśladowania? Czy chcielibyśmy, żeby bohater został naszym przyjacielem?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin