Scenariusz zajęć dzieci 4 letnie „Ufoludki” – zabawy dydaktyczne wspierające procesy myślowe dzieci.doc

(19 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć dydaktycznych

                      Scenariusz zajęć dydaktycznych

 

 

Data: 22.02.2011

Grupa: 4 latki

Opracowanie i prowadzenie: E. C.

 

 

Temat: „Ufoludki” – zabawy dydaktyczne wspierające procesy myślowe dzieci.

 

Cele:

 

- kształtowanie operacji myślowych w zakresie myślenia twórczego, pamięci i przeliczania elementów zbioru,

 

- stwarzanie sytuacji umożliwiających osiągnięcie przez każde dziecko sukcesu edukacyjnego;

 

Metody:

 

czynne- zadań stawianych do wykonania, słowne- objaśnienie, rozmowa, twórcze-aktywizujące, percepcyjne-obserwacja i pokaz;

 

Formy:

 

Praca z grupą, praca indywidualna, praca indywidualnie zróżnicowana

 

Pomoce:

 

obrazek ilustrujący treść rymowanki, sylweta ufoludka do piosenki, liczmany do przeliczania, karty pracy „Ufoludek” zróżnicowane na trzy poziomy, kredki

 

 

Przebieg:

 

1. „Powitanka” – zabawa na powitanie

- nauczycielka mówi: Witam dzieci, które…

lubią się uśmiechać…itd.

 

 

2. „Ufoludki”- zagadka graficzna wprowadzająca do tematyki zajęć

 

-dzieci zajmują wyznaczone miejsca na dywanie twarzą do tablicy

 

-nauczycielka recytuje i jednocześnie przypina obrazek ilustrujący treść rymowanki

 

Ufoludki”

 

Ufoludki, Ufoludki

To zielone krasnoludki

Mają sympatyczne brzuszki

I podobne są do gruszki

 

A na główkach czułki mają

W nich nieziemsko wyglądają

 

 

3. „Ufoludkowe pytania” – rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej rymowanki.

 

-jakiego koloru są Ufoludki?

 

-do jakiego owocu są podobne?

 

- a co mają na głowach?

 

 

4. „Ufoludki” – zabawa taneczna do piosenki

 

I

Mój brat wciąż czyta o kosmitach
Gwiazdach, planetach i orbitach
O niczym innym nie chce słyszeć
Nawet do UFO listy pisze
Wreszcie zasłużył na nagrodę
I latający ujrzał spodek
Bo wylądował dziś w ogródku
Pojazd zielonych ufoludków

Ref.:

Zielone włosy, zielone butki
Całe zielone są ufoludki
 

II
Kot na ich widok zaraz zmyka
Dziwnego boi się ludzika
Pierwszy kot przykrył nos ogonem
Może to gryzie to zielone
A czym się żywi śmieszny stworek
Czy zjedzą z nami podwieczorek
Kompot dostały, tort dostały
Zjadły, wypiły, odleciały
 

Ref.:
Zielone włosy zielone butki
Całe zielone są ufoludki

 

- dzieci na zwrotkę przemieszczają się po kole, podczas refrenu zatrzymują się i gestami obrazują słowa.

 

-nauczycielka ponownie przedstawia postać ufoludka, kładąc sylwete wewnątrz koła na dywanie

 

 

5. Ćwiczenia w przeliczaniu wskazanych elementów

 

- dzieci po zajęciu miejsc na dywanie w kole otrzymują po klika liczmanów,

 

-nauczycielka mówi dzieciom by uważnie przyjrzały się sylwecie ufoludka i by ułożyły przed sobą, tyle liczmanów, ile np.:

 

- ufoludek ma czułek,

 

- ufoludek ma kółek na brzuchu,

 

- ufoludek ma nosów,

 

 

6. „Ufoludek” – indywidualna praca dzieci (karty pracy)

 

-dzieci otrzymują karty pracy zróżnicowane trudnościami:

 

 

I.   Zadaniem dziecka jest samodzielne narysowanie i pokolorowanie ufoludka,

 

II.  Dziecko dorysowuje brakujące elementy obrazka i go koloruje,

 

III. Dziecko łączy wykropkowane linie tworząc obrazek i go koloruje.

 

 

 

 

Obszary występujące podczas zajęć:

 

3 – Wspomaganie rozwoju mowy- aktywność językowa

 

4 - Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują  w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia- aktywność poznawcza

 

8 – Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec- aktywność artystyczna

 

13 – Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną – aktywność poznawcza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin