Tory przeszkód
Tor przeszkód to atrakcyjny element lekcji wychowania fizycznego zarówno ze względów dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych. Długość toru można dostosować do powierzchni i sprzętu, którym się dysponuje a zmiana niektórych elementów pozwala na zaadoptowanie go w innych warunkach.
Do jego walorów wychowawczych należy współpraca w grupie podczas budowania oraz organizacji przebiegu zawodów w pokonywaniu toru. Podczas pokonywania toru przeszkód grupa integruje się wokół jak najlepszego wykonania zadania. Jednocześnie dzieli się, bo istnieje możliwość wykonywania dodatkowych zadań. Oprócz pilnowania bezpieczeństwa i prawidłowości wykonywania elementów, uczniowie pomagają innym poprzez doping.
Tory przeszkód powinny zawierać elementy znane, wcześniej przećwiczone, ułożone w taki sposób by łatwiejsze przeplatały się z trudniejszymi, aby nie obciążać jednej partii mięśni. Dla osób mających problem z pokonaniem elementu należy dobrać inny sposób – np. przeskok rozkroczny przez kozła lub pokonanie kozła poprzez wspięcie do siadu na koźle i zeskok.
Pokonywanie toru przeszkód na czas wprowadza element rywalizacji. Stosując zasadę przynajmniej trzech biegów dla jednego zawodnika, rywalizacja może przebiegać na kilku płaszczyznach. Oczywiście chodzi o wykonanie najlepszego wyniku w klasie. Tu rywalizują z sobą najlepsi, którzy startują więcej niż trzy razy. Oni dają przykład pozostałym, że liczba powtórzeń ćwiczenia wpływa na poziom jego wykonania – trening czyni mistrza. Zdarza się, że zwycięzca w grupie stara się pokonać nie rywala, ale siebie. Pozostali zawodnicy porównują każdy swój następny wynik do poprzedniego i oceniają swój postęp.
Tor przeszkód pokonywany na czas można wykorzystać jako test sprawnościowy zakończony oceną. Oceny nauczyciela nie powinny być związane bezpośrednio z osiągniętym wynikiem, ale także z możliwościami ucznia, zaangażowaniem i postępem. W podsumowaniu lekcji powinno się osobno omawiać oceny i wyniki sportowe.
Przedstawiam tory przeszkód, które stosuję na swoich lekcjach w szkole ponadgimnazjalnej. Przestrzeń, na której rozstawiam tor przeszkód to prostokąt wielkości 6x9.
Zwinnościowy tor przeszkód nr 1.
Sprzęt: ( w kolejności jak na rysunku)
· Ścieżka pierwsza - odskocznia, kozioł, materac. Piłka lekarska w ringu po lewej stronie, ringo po prawej stronie.
· Ścieżka druga – materac w poprzek, piąta część skrzyni, materac wzdłuż, trzecia i czwarta część skrzyni, z przerwą pomiędzy częściami.
· Ścieżka trzecia – obręcz, cztery woreczki rozłożone w linii prostej, drabinka.
Ułożenie toru:
Przebieg:
· Z linii startu przeskok rozkroczny przez kozła.
· Przeniesienie piłki lekarskiej z ringa po lewej na ringo po prawej stronie.
· Pad przodem na materac i obrót przez prawe ramię.
· Przeskok zawrotny przez piątą część skrzyni.
· Przewrót w tył.
· Cztery przeskoki obunóż przez trzecia i czwartą część skrzyni.
· Przejście przez obręcz.
· Zbieranie czterech woreczków rozłożonych w linii prostej i rzucenie ich pod drabinki.
· Wspięcie na drabinki.
· Dotknięcie ręką ściany w przerwie pomiędzy drabinkami kończy tor.
Zwinnościowy tor przeszkód nr 2.
· ścieżka pierwsza – materac, ławeczka, czwarta część skrzyni ustawiona pionowo
· ścieżka druga – trzy części skrzyni, materac
· ścieżka trzecia – szarfa, materac w poprzek, trzy piłki lekarskie.
· Przewrót w przód.
· Trzy przeskoki obunóż przez ławeczkę.
· Przejście przez czwartą część skrzyni ustawioną pionowo.
· W biegu naskok i zeskok z trzech części skrzyni ustawionych wzdłuż.
· Z naskoku przewrót w przód.
· Przeplot przez szarfę.
· Przeskok przez materac ułożony w poprzek.
· Bieg slalomem pomiędzy piłkami lekarskimi.
· Dotknięcie trzeciej piłki kończy tor.
Zwinnościowy tor przeszkód nr 3.
· ścieżka pierwsza – ringo po prawej stronie, ringo z piłką koszykową po lewej stronie, dwa materace, ławeczka gimnastyczna podparta na ósmym szczeblu drabinki, materac pod ławeczką.
· ścieżka druga – pięć piłek lekarskich,
· ścieżka trzecia – ławeczka wzdłuż odwrócona, koń, materac, obręcz.
· Start tyłem do materaca.
· Przełożenie piłki koszykowej z lewego do prawego ringa.
· Obrót przez prawe ramie i dwa łączone przewroty w przód.
· Trzy przeskoki zawrotne przez ławeczkę podpartą na ósmym szczeblu drabinki.
· Toczenie na materacu pod ławeczką.
· Bieg tyłem slalomem pomiędzy piłkami lekarskimi.
· Przejście przez odwróconą ławeczkę wzdłuż.
· Wspięcie na konia ( obie stopy musza dotknąć grzbietu konia )
· Zeskok w bok.
· Przejście przez obręcz kończy tor.
Zwinnościowy tor przeszkód nr 4.
· ścieżka pierwsza – dwie piłki lekarskie, dwie ławeczki, pierwsza i druga część skrzyni, ( rozłożone, ułożone w poprzek)
· ścieżka druga – piąta i szósta część skrzyni ( rozłożone, postawione pionowo ), tablica z koszem do gry.
· ścieżka trzecia –. dwa ringa, piłka siatkowa, materac
· Ścieżka czwarta – ściana.
· Na starcie trzymać dwie piłki lekarskie.
· Bieg przodem wzdłuż ławeczki po lewej stronie.
· Bieg tyłem pomiędzy ławeczkami.
· Bieg przodem wzdłuż ławeczki po prawej stronie.
· Przeskok przez pierwszą część skrzyni ułożoną w poprzek.
· Wymiana piłek lekarskich na koszykowe z drugiej części skrzyni.
· Kozłowanie piłki prawą ręką na zewnątrz skrzyni, przejście przez środek piątej części skrzyni ustawionej pionowo.
· Kozłowanie piłki lewą ręką na zewnątrz skrzyni, przejście przez środek szóstej części skrzyni ustawionej pionowo.
· Rzut do kosza ( celny – do skutku ) z lewej strony.
· Wymiana piłki koszykowej na siatkową – każda piłka na oddzielnym ringu.
· Dwa kroki marszu z toczeniem piłki pomiędzy nogą wykroczną i zakroczną.
· Toczenie piłki wzdłuż materaca – przewrót w przód – chwyt piłki.
· Bieg po najkrótszym torze do ściany.
· Rzut piłki o ścianę – przeskok rozkroczny przez piłkę – chwyt. ( koniec toru )
kasperpl