TEMAT: Nauka i doskonalenie umiejętności orientowania się w terenie.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI:
- Kształtowanie wytrzymałości, skoczności, zwinności, siły
UMIEJĘTNOŚCI:
- Kształtowanie orientacji w terenie, umiejętności posługiwania się mapą, kompasem
WIADOMOŚCI:
- Co to jest bieg na orientacje. Sposoby rozpoznawania kierunków świata w terenie. Zapoznanie się z florą i fauną okolicy.
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
- Zasady bezpieczeństwa na drodze w lesie. Współpraca w zespole.
ZDROWIA: Dobór prawidłowego ubioru do zajęć w terenie. Hartowanie organizmu w terenie.
MIEJSCE ĆWICZEŃ: pobliski las
KLASA: IV a,b chłopcy, V a,b chłopcy, dziewczynki
Metody realizacji zadań ruchowych: Pogadanka, Zadaniowa- ścisła, Naśladowcza- ścisła, Problemowa.
Formy prowadzenia zajęć: Frontalna, indywidualna, w zespołach
TOK LEKCJI.
ZADANIA
SZCZEGÓŁOWE.
CZAS
ORGANIZACYJNO METODYCZNE
1.Ćw. organizacyjno-
porządkowe
1.Zbiórka,sprawdzenie obecności.
2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.
3.Podanie tematu lekcji.
4 Podanie zasad przeprowadzania biegów na orientacje.
5.Motywacja i zachęcenie do aktywnego udziału w lekcji.
2- min.
Ustawienie uczniów w
dwuszeregu.
2. Przejście na miejsce lekcji.
Uformowanie grupy i przejście na miejsce zajęć.
1. Biegi
- skiping A
- skiping B
- skiping C
2. Ćwiczenia ramion
- krążenie ramion w przód
- krążenie ramion w tył
- krążenie ramion naprzemienne
- wymachy ramion w bok
- wymachy ramion w górę
- wymachy ramion w przód
- ręce na barkach krążenie w przód
- ręce na barkach krążenie w tył
3. Ćwiczenia nóg
- przysiady
- wymachy nóg w przód
- wymachy nóg w bok
- w szerokim rozkroku przeniesienie ciężaru ciała z prawej na lewą nogę
- podskoki jednonóż, obunóż, w przód, tył.
4. Ćwiczenia tułowia
- skrętoskłony tułowia
- skłony boczne do prawej i lewej nogi
10 min.
Bezpieczne przejście na miejsce zajęć.
Nauczyciel instruuje i poprawia występujące błędy.
3. Przeprowadzenie terenowego biegu na orientacje.
Terenowy bieg na orientacje.
Trasa biegu: 800 m.
Uczestnicy mają odnaleźć 10 punktów kontrolnych i wykonać poprawnie zadania.
1. Punkt kontrolny:
Wpisz na kartkę cztery obiekty zabytkowe w naszej miejscowości.
2. Punkt kontrolny:
Jak w terenie odnaleźć kierunek północny.
3. Punkt kontrolny:
Przejście równoważne przez leżący pień. Za każde prawidłowe przejście zawodnika przyznajemy 1 pkt.
4. Punkt kontrolny:
Wymyśl cztery ćwiczenia kształtujące skoczność wykorzystując przeszkody terenowe.
5. Punkt kontrolny:
Slalom między drzewami –10 m. Startuje pierwszy zawodnik z drużyny.
6. Punkt kontrolny:
Rozpoznawanie drzew. Przyklejono kartki z numerami od 1-5. Uczestnicy przyporządkowują numerom nazwy drzew.
7. Punkt kontrolny:
Cztery zasady zachowania się w lesie.
8. Punkt kontrolny:
Wymień dwa Parki Narodowe znajdujące się w naszym województwie.
9. Punkt kontrolny:
Podciągnięcie na gałęzi. Wszyscy zawodnicy podciągają się, wpisujemy wynik całej grupy.
10. Punkt kontrolny:
Wymień 10 gatunków zwierząt żyjących w okolicy.
Ustalając wyniki współzawodnictwa bierzemy pod uwagę:
- prawidłowe odnalezienie każdego punktu kontrolnego
(3 pkt.)
- poprawne wykonanie zadania
W 3. Punkcie kontrolnym za prawidłowe wykonanie zadania całej drużyny dodatkowo 3 pkt.
W 5 i 9 Punkcie kontrolnym za zajęcie :
I miejsca –4 pkt.
II miejsca –3 pkt.
III miejsca –2 pkt.
IV miejsca – 1 pkt.
- punktacja czasu:
poniżej 12 min. –8 pkt.
12-14 min. –6 pkt.
14-16 min –4 pkt.
16-18 min. –2 pkt.
powyżej 18 min –0 pkt.
30 min.
Podział klasy na trzy drużyny. Rozdanie mapek, kompasów, kartek i długopisów, stoperów (2 na drużynę). Ustalenie zasad startu. w wybranych punktach –3,5,9 w miarę możliwości powinni znajdować się niećwiczący lub prowadzący, którzy nadzorują poprawne wykonanie ćwiczeń. Drużyna zapisuje rozwiązania zadań i wyniki prób sprawnościowych. Drużyny startują równocześnie. Drużyna pierwsza startuje z 1 punktu kontrolnego, drużyna druga z 4, drużyna trzecia z 8. W czasie startu włączają stopery po przybyciu na metę zatrzymują, wynik wpisują na kartkę. Kolejność odnajdywanych punktów kontrolnych jest ściśle określona.
Linia startu i mety oraz drzewo stanowiące półmetek oznaczone są biało –czerwoną taśmą.
Gałąź, na której wykonują ćwiczenie jest oznaczona pomarańczową szarfą. Zaliczamy podciągnięcia od pełnego wyprostu ramion do przeniesienia brody ponad gałąź.
4 Podsumowanie lekcji.
1. Zbiórka
2. Omówienie błędów popełnianych przez drużyny i podanie prawidłowych odpowiedzi.
3. Nagrodzenie najlepszej drużyny.
4. Uporządkowanie terenu zajęć.
5. Powrót do szkoły.
3 min.
Ustawienie w dwuszeregu.
kasperpl