Nauka i doskonalenie umiejętności orientowania się w terenie.doc

(57 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI Z ZAJĘĆ TERENOWYCH

KONSPEKT NR 33, 35, 48                                                                                  DATA – 17-24.09.2004

 

KONSPEKT LEKCJI Z ZAJĘĆ TERENOWYCH

 

TEMAT: Nauka i doskonalenie umiejętności orientowania się w terenie.

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:

   MOTORYCZNOŚCI:

    -  Kształtowanie wytrzymałości, skoczności, zwinności, siły

   UMIEJĘTNOŚCI:

    -  Kształtowanie orientacji w terenie, umiejętności posługiwania się mapą, kompasem

   WIADOMOŚCI:

   -  Co to jest bieg na orientacje. Sposoby rozpoznawania kierunków świata w terenie. Zapoznanie się z florą i fauną okolicy.

   DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:

   -  Zasady bezpieczeństwa na drodze w lesie. Współpraca w zespole.

   ZDROWIA: Dobór prawidłowego ubioru do zajęć w terenie. Hartowanie organizmu w terenie.

 

MIEJSCE ĆWICZEŃ: pobliski las

KLASA: IV a,b chłopcy, V a,b chłopcy, dziewczynki

PRZYBORY : kompas, mapa, stolik, kartki, po dwa stopery na drużynę

LICZBA ĆWICZĄCYCH –16, 13, 16

CZAS –45 minut

Metody realizacji zadań ruchowych: Pogadanka, Zadaniowa- ścisła, Naśladowcza- ścisła, Problemowa.

Formy prowadzenia zajęć: Frontalna, indywidualna, w zespołach

PROWADZĄCY: Antoni Orszykowski

 



TOK LEKCJI.

ZADANIA

SZCZEGÓŁOWE.

CZAS

UWAGI

ORGANIZACYJNO METODYCZNE

1.Ćw. organizacyjno-

porządkowe

1.Zbiórka,sprawdzenie obecności.

2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.

3.Podanie tematu lekcji.

4 Podanie zasad przeprowadzania biegów na orientacje.

5.Motywacja i zachęcenie do aktywnego udziału w lekcji.

2- min.

Ustawienie uczniów w

dwuszeregu.

2. Przejście na miejsce lekcji.

Uformowanie grupy i przejście na miejsce zajęć.

1.        Biegi

-          skiping A

-          skiping B

-          skiping C

2.        Ćwiczenia ramion

-          krążenie ramion w przód

-          krążenie ramion w tył

-          krążenie ramion naprzemienne

-          wymachy ramion w bok

-          wymachy ramion w górę

-          wymachy ramion w przód

-          ręce na barkach krążenie w przód

-          ręce na barkach krążenie w tył

3.        Ćwiczenia nóg

-          przysiady

-          wymachy nóg w przód

-          wymachy nóg w bok

-          w szerokim rozkroku przeniesienie ciężaru ciała z prawej na lewą nogę

-          podskoki jednonóż, obunóż, w przód, tył.

4.        Ćwiczenia tułowia

-          skrętoskłony tułowia

-          skłony boczne do prawej i lewej nogi

10 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bezpieczne przejście na miejsce zajęć.

 

 

Nauczyciel instruuje i poprawia występujące błędy.

 

 

 

3. Przeprowa­dzenie tereno­wego biegu na orientacje.

Terenowy bieg na orientacje.

Trasa biegu: 800 m.

Uczestnicy mają odnaleźć 10 punktów kontrolnych i wykonać poprawnie zadania.

1.        Punkt kontrolny:

Wpisz na kartkę cztery obiekty zabytkowe w naszej miejscowości.

2.        Punkt kontrolny:

Jak w terenie odnaleźć kierunek północny.

3.        Punkt kontrolny:

Przejście równoważne przez leżący pień. Za każde prawidłowe przejście zawodnika przyznajemy 1 pkt.

4.        Punkt kontrolny:

Wymyśl cztery ćwiczenia kształtujące skoczność wykorzystując przeszkody terenowe.

5.        Punkt kontrolny:

Slalom między drzewami –10 m. Startuje pierwszy zawodnik z drużyny.

6.        Punkt kontrolny:

Rozpoznawanie drzew. Przyklejono kartki z numerami od 1-5. Uczestnicy przyporządkowują numerom nazwy drzew.

7.        Punkt kontrolny:

Cztery zasady zachowania się w lesie.

8.        Punkt kontrolny:

Wymień dwa Parki Narodowe znajdujące się w naszym województwie.

9.        Punkt kontrolny:

Podciągnięcie na gałęzi. Wszyscy zawodnicy podciągają się, wpisujemy wynik całej grupy.

10.     Punkt kontrolny:

Wymień 10 gatunków zwierząt żyjących w okolicy.

 

Ustalając wyniki współzawodnictwa bierzemy pod uwagę:

-          prawidłowe odnalezienie każdego punktu kontrolnego

      (3 pkt.)

-          poprawne wykonanie zadania

      (3 pkt.)

W 3. Punkcie kontrolnym za prawidłowe wykonanie zadania całej drużyny dodatkowo 3 pkt.

W 5 i 9 Punkcie kontrolnym za zajęcie :

I miejsca –4 pkt.

II miejsca –3 pkt.

III miejsca –2 pkt.

IV miejsca – 1 pkt.

-          punktacja czasu:

  poniżej 12 min. –8 pkt.

  12-14 min. –6 pkt.

  14-16 min –4 pkt.

  16-18 min. –2 pkt.

  powyżej 18 min –0 pkt.

30 min.

Podział klasy na trzy drużyny. Rozdanie mapek, kompasów, kartek i długopisów, stoperów (2 na drużynę). Ustalenie zasad startu. w wybranych punktach –3,5,9 w miarę możliwości powinni znajdować się niećwiczący lub prowadzący, którzy nadzorują poprawne wykonanie ćwiczeń. Drużyna zapisuje rozwiązania zadań i wyniki prób sprawnościowych. Drużyny startują równocześnie. Drużyna pierwsza startuje z 1 punktu kontrolnego, drużyna druga z 4, drużyna trzecia z 8. W czasie startu włączają stopery po przybyciu na metę zatrzymują, wynik wpisują na kartkę. Kolejność odnajdywanych punktów kontrolnych jest ściśle określona.

Linia startu i mety oraz drzewo stanowiące półmetek oznaczone są biało –czerwoną taśmą.

Gałąź, na której wykonują ćwiczenie jest oznaczona pomarańczową szarfą. Zaliczamy podciągnięcia od pełnego wyprostu ramion do przeniesienia brody ponad gałąź.

4 Podsumowanie lekcji.

1.        Zbiórka

2.        Omówienie błędów popełnianych przez drużyny i podanie prawidłowych odpowiedzi.

3.        Nagrodzenie najlepszej drużyny.

4.        Uporządkowanie terenu zajęć.

5.        Powrót do szkoły.

3 min.

Ustawienie w dwuszeregu.

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin