OSNOWA DLA CYKLU ALEKSANDRA MAREK
IV ROK GR. VA
2.Klasa: I liceum / dziewczyny
3.Czas: 4 lekcje po 45’
4.Miejsce: sala gimnastyczna
5.Przybory: szarfy, materace, ringo, paliki
6.Cele główne:
-umiejętności: uczeń potrafi wykonać stanie na RR z asekuracją przy drabinkach.
-motoryka: siła RR, gibkość
-wiadomości: uczeń zna sposoby asekuracji.
-akcent wychowawczy: uczeń wykazuje zdyscyplinowanie oraz wykazuje troskę o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów.
TOK LEKCJI
LEKCJA 1
LEKCJA 2
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
LEKCJA 3
LEKCJA 4
1.Zorgan. grupy i spr. got. do zajęć
1.Zbiórka w dwuszeregu
2.Sprawdzenie listy obecności i strojów sportowych
1 i 2 jak w lekcji 1
1,2 jak w lekcji 2
1 i 2 jak w lekcji 3
2.Nastaw. do świad. i aktyw. udziału w lekcji
1.Podanie tematu i celów lekcji
2.Pokaz elementu przez N
1, Jak w lekcji 1
2.Zapoznanie z innymi ćwiczeniami lekcji
1.jak w lekcji 3
2.Przedstawieniue sposobu oceny
3.Rozgrzewka
1.Zabawa ożywiająca „ogonki”
2.Ćw. w truchcie:
-naprzemienne wyrzuty NN w przód i w tył
-odrzuty RR w bok na 4
-wymachy RR w bok i w górę skos
-marsz co 3 krok wypad N w przód
-jw. skłon T w przód
3.Cw. w miejscu:
-krążenia głowy
-skrętoskłony T
-postawa rozkroczna krążenia T
-postawa rozkroczna skłony T w bok
-siad prosty NN wznos do siadu równoważnego
-leżenie tyłem scyzoryki
-leżenie przodem wznos klatki piersiowej
-dowolne podskoki ---S---
-zwis tyłem na drabince
1.Zabawa ożywiająca berek w parach
Stojąc na obw. koła
2.Krążenia głowy
3.Skłony T w przód z pogłębieniem
4.Obszerne krążenia T w prawo i lewo
5.Klęk prosty – skłony T w lewo i prawo
6.Klęk prosty – skłony T w tył
7.Siad rozkroczny – skłony T do NL i NP.
8.Siad prosty – siad równoważny
9.Leżenie tyłem na przedramionach – rowerek
10.Leżenie przodem – skłon T w tył
11.Postaw stojąc – waga przodem na NL potem na NP.
12.Podskoki obunóż i jednonóż
1.Zabawa ożywiająca berek skacząc jednonóż
2.Rozgrzewka w truchcie jak w lekcji pierwszej
3.W miejscu:
-krążenia RR w przód i tył
-skłony T w przód
-skłony T w bok L i P
-naprzemianstronne wyrzuty NN w tył w podporze przodem
-krążenia T w L i P w siadzie rozkrocznym
-skręty T w L i P w siadzie rozkrocznym
-w leżeniu tyłem nożyce pionowe i poziome
-w leżeniu przodem dynamiczne skłony T w tył
-waga przodem
-dowolne podskoki
1.Zabawa ożywiająca berek tyłem
2.Rozgrzewka w miejscu prowadzona przez uczniów demonstrujących ćwiczenia na partię mm. i stawów proponowanych przez N:
-krążenia RR
-skłony
-podskoki
-brzuch
-równowaga
-itp.
4.Kształto. umiejętno. i doskonal. sprawności i zdoln. twórczych
1.Zabawa „wierzganie konika”
2.Odbicia z 1N do stania na RR, zmiana NN w powietrzu i lądowanie na N przeciwnej
3.To samo ale bez zmiany NN
4.Podział na 2 grupy:
-grupa pierwsza wykonuje przysiad podparty tyłem do drabinek i wykonuje wejście stopami po drabinkach do stania na RR
-grupa druga wykonuje 5 pompek i 5 przysiadów potem zmiana grup
5.To samo ale wykonujemy 15 pajacyków
6.W 3 stanie na RR z asekuracją dwójkową
7.To samo ale z asekuracją pojedynczą
OBWÓD ĆWICZEBNY
1 stacja: stanie na RR z asekuracją dwójkową
2 stacja: układ równoważny na ławeczce (wejście podskokiem przejście, siad prosty, wstanie bez pomocy RR, waga przodem i zejście zeskokiem)
3 stacja: przewrót w przód z biegu podskok i wyskok z obrotem o 180 stopni, przewrót w tył do przysiadu podpartego
4 stacja: Stanie na RR z asekuracją pojedynczą
5 stacja: zwis tyłem i przejście po szczeblach drabinek
1 stacja: jak stacja 4 w lekcji 2
2 stacja: rzuty ringo do partnerki
3 stacja: przewrót w przód do rozkroku
4 stacja: zwis przerzutny na drabince
5 stacja: dowolny układ równoważny na ławeczce
1.Dowolne ćw. rozciągające
2.Dowolne ćw. przygotowywujące do stania
3.Pokaz N
4.Sprawdzenie opanowania stania na RR pojedynczo przy drabinkach oraz asekuracji
5.Gra w 2 ognie usportowione
5.Uspokojenie organizmu
1.Rozlużnienie mm. RR
2.Ćw. oddechowe wznos RR w górę wdech, opust z wydechem
1i 2 jak w lekcji 1
1.Zabawa uspokajająca” kto zmienił miejsce”
1.Zabawa uspokajająca minutka
6.Czynności organizacyjne
1.Omówienie lekcji
2.Pochwała najlepszych
1 i 2 jak w lekcji 2
3.Zapowiedzenie sprawdzenia opanowania nauczonego elementu
7.Nastaw. do samodz. pracy poza lekcjami
1.Zachęcanie do wykonywania prostych ćw. wzmacniających mm. RR i obręczy barkowej
1.Zachęcenie do uprawiania sportów zimowych – ich wpływ na organizm
1.Zaczęcanie do powtarzania elementu w celu dobrego go opanowania
1.Zachęcanie do większego przykładania się do sprawdzianów
UWAGI
Każde ćw. części głównej jest omówione i pokazane przez N. Nauczyciel przez cały czas dokonuje korekcji błędów. Najczęstsze błędy to uginanie RR i brak odchylanie głowy.
Część ćwiczących poprawiła występujące błędy oraz asekuracja była bardziej samodzielna i pewniejsza. Cały czas N korygował błędy
Większość ćwiczących opanowała w dużym stopniu stanie na RR i asekurację współćwiczącego
Większość uczennic wykonuje stanie na RR i poprawnie asekuruje partnerkę gdyż wyniki sprawdzianu są zadowalające
8.Osiągnięcia:
-umiejętności: uczeń potrafi stać na RR
-motoryka: uczeń potrafi wytrzymać stanie na RR przez dłuższy czas bez zginania RR w stawach łokciowych
-wiadomości: uczeń rozumie potrzebę i zasady poprawnej asekuracji
-el. wychowawczy: uczeń chce pomagać współćwiczącemu
kasperpl