20. Funkcje ubezpieczenia społecznego.pdf

(2103 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
20. Funkcje ubezpieczenia
spolecznego
Rodzaje
funkcji.
Ubezpieczenie
spoleczne
spelnia w zyciu spolecznym
i gospo-
darczym
okreslona
role.
Gromadzone
i wyplacane
przez
ubezpieczenie
srodki
finansowe
oddzialuja
zarówno
na sfere produkcji,
jak i konsumpcji.
Zapewnie-
nie swiadczen
wplywa na postawy
ludzi, na ich stosunek
do innych,
a takze
na
nastroje
polityczne
i obyczaje.
Oddzialywanie
to jest wielostronne.
Wyplacane
swiadczenia
- poza tym, ze realizuja
podstawowy
cel, jakim jest ochrona
ubez-
pieczeniowa
-
wywoluja
skutki
wtórne,
nieraz
o donioslym
znaczeniu.
Moga
one byc pozadane
lub niepozadane.
Jesli sa niepozadane,
trzeba
korygowac
za-
sady przyznawania
swiadczen.
Skutki
swiadczen
sa zmienne
w czasie.
Ulegaja
zmianie
w wyniku
róznych,
czasem
nieprzewidzianych
okolicznosci.
Dlatego
tez oddzialywanie
systemu
ubezpieczenia
na spoleczenstwo
musi byc obserwo-
wane i badane.
System ten jest takze coraz czesciej wykorzystywany
do realizacji
innych ce-
lów niz cel podstawowy.
Stanowi
srodek,
za pomoca
którego
mozna
osiagac
okreslone
konkretne
zadania
spoleczne
i gospodarcze.
Motywacyjna
rola swiad-
czen jest
silna - poprzez
stworzenie
odpowiedniej
motywacji
mozna
osiagnac
znaczne
rezultaty
w krótkim
czasie. Ta rola ubezpieczenia
jest szeroko
docenia-
na i wykorzystywana.
Lista funkcji spelnianych
przez ubezpieczenie
spoleczne
nie jest zamknieta.
Kazda
z nich ma charakter
polityczny,
spoleczny
i gospodarczy.
Rozpoznanie
tych funkcji jest pozadane,
poniewaz
ulatwia
orientacje
co do skutków
oddzia-
lywania tego ubezpieczenia
oraz mozliwosci wykorzystania
go jako
srodka
rea-
lizacji postawionych
zadan.
Wsród
wielu funkcji ubezpieczenia
nalezy wyróznic
podstawowe:
ochrony
ubezpieczeniowej,
rozdzielcza,
zatrudnienia,
polityki
ludnosciowej,
fiskalno-
-ekonomiczna.
Zakres
tych funkcji nie jest scisle ustalony.
Dotychczas
w polskiej
literaturze
przedmiotu
nie podejmowano
tego tematu.
214
844232853.002.png
20.1. Funkcja ochrony
ubezpieczeniowej
Potrzeba
ochrony.
W wyniku przemian
spoleczno-gospodarczych
w XIX wieku
powstala potrzeba
aktywnego kierowania
polityka spoleczna.
Zasadniczym
postu-
latem tej polityki bylo stworzenie ustawodawstwa
ochronnego
pracy. Przedewszyst-
kim mialo ono na celu ochrone
warunków
pracy dzieci i kobiet oraz zarobku
ogó-
lu pracowników,
ale takze dotyczylo zabezpieczenia
robotników
fabrycznych (a po-
tem wszystkich pracowników)
poszkodowanych
w wyniku wypadków
przy pracy.
Tym samym objelo
sfere ubezpieczenia
spolecznego.
Zabezpieczenia
wymagala
równiez utrata
zarobku wskutek choroby. W przeciwienstwie
do Anglii w Europie
kontynentalnej
rozwój przemyslu
nastapil pózniej, dopiero
ok. 1870 r. W zwiazku
z tym pózniej pojawila potrzeba
tworzenia
ustawodawstwa
ochronnego.
Podstawy
pierwszego w Europie
systemu ubezpieczenia
spolecznego
powstaly w Niemczech
w 1883 r. Przez
ustawodawstwo
ochronne
pracy
rozumiano
wówczas
zarówno
ochrone
pracy, jak i ochrone
bytu robotników
poprzez
ochrone
ubezpieczeniowa.
Byly to jedynie dwie drogi zmierzajace
do jednego
celu - poprawy warunków
zycia
robotników.
Tak uksztaltowane
pojecia
nie zmienily dotad
swej tresci, mimo ze
obecnie
uzywa sie bardziej
wspólczesnego
okreslenia
"prawo
pracy"
i zaczyna
wchodzic w uzycie okreslenie
"prawo
ubezpieczenia
spolecznego".
Stad wydaje
sie sluszne stosowanie
nazwy "ochrona
ubezpieczeniowa"
do okreslenia
podsta-
wowej funkcji, jaka ma nadal spelniac ubezpieczenie
spoleczne.
Cele ochrony.
Ochrona
ubezpieczeniowa
ma na celu zabezpieczenie
pracowni-
ka, a szerzej kazdego
ubezpieczonego,
przed ryzykiem niekorzystnych
dla niego
wypadków
losowych, a takze innych okolicznosci.
Pojecie
ryzyka przejete
przez
ubezpieczenie
spoleczne
z ubezpieczenia
gospodarczego
jest za waskie. Dlatego
tez pojecie
ochrony
ubezpieczeniowej
musi byc rozszerzone
równiez na inne je-
szcze szczególne
okolicznosci
wymagajace
tej ochrony.
Obejmuje
ono ogól przy-
padków,
w odniesieniu
do których
przysluguja
swiadczenia.
Funkcja
ochrony
ubezpieczeniowej
jest oparta
na koncepcji
solidarystycznej
w mysl hasla "jeden
za wszystkich,
wszyscy za jednego".
U jej podstaw
lezy idea
samopomocy
spo-
lecznej. Stosownie
do tej koncepcji
spoleczenstwo
jako ogól powinno
przejac
na
siebie ryzyko niekorzystnych
dla jednostki
zdarzen
losowych. Wzajemna
pomoc
powinna
stanowic podstawe
pokonywania
niezawinionych
przez jednostke
trud-
nosci, którym
sama nie jest w stanie
sprostac.
Na potrzebe
ochrony
ubezpieczeniowej
wskazywaly ustalenia
polityki
spo-
lecznej jako nauki, znajdujac
oparcie
dla tej idei równiez w koncepcjach
filozo-
ficznych i swiatopogladowych.
Zalozenia
tej ochrony
przeciwstawialy
sie liberal-
nej koncepcji
ekonomicznej
i swiatopogladowej,
w mysl której
byt i przyszlosc
jednostki
powinny byc pozostawione
jej samej, jej przedsiebiorczosci,
zaradnosci
i pracy.JOchrona
ta, w mysl tej koncepcji,
stanowila
naruszenie
sfery wolnosci
jednostki,
hamowala
jej inicjatywe
i przedsiebiorczosc.
Ochrona
ubezpieczeniowa
stanowila
przedmiot
"sporu"
nie tylko w sferze
praktyki
i polityki,
ale równiez
w sferze
koncepcji
filozoficznych,
spolecznych
215
844232853.003.png
i ekonomicznych.
Zmiane
w tym wzgledzie
przynioslo
dopiero
pojawienie
sie
idei zabezpieczenia
spolecznego
i zwiazanego
z nia swiatopogladu,
w mysl któ-
rego
kazdy czlowiek jako
czlonek
spoleczenstwa
ma prawo
do zabezpieczenia
pojmowanego jako prawo przyrodzone.
Celem ochrony ubezpieczeniowej
jest zapewnienie
swiadczen w tych wszyst-
kich przypadkach,
w których
uznano,
ze ubezpieczonemu
przysluguje
do nich
prawo,
a tym samym zapewnienie
warunków
egzystencji materialnej.
Ta funkcja
ubezpieczenia
jest
nakierowana
na
przysporzenie
uprawnionemu
srodków.
W okresie
choroby,
gdy ubezpieczony
traci zarobek,
dzialanie
ochrony
ubezpie-
czeniowej
polega
na
zapewnieniu
swiadczenia
zastepczego,
jakim
jest
zasilek
chorobowy,
a w razie
niezdolnosci
do pracy wskutek
starosci
lub inwalidztwa
emerytury
lub renty. Istnieje równiez ochrona
przed nastepstwami
takich sytuacji
losowych jak smierc
czy wypadek
przy pracy w formie
rent
i zasilków,
a takze
w odniesieniu
do rodziny przed
obnizeniem
poziomu
zycia wskutek
zwiekszenia
sie wydatków
zwiazanych z utrzymaniem
osób niepracujacych.
Funkcja
ochrony
nie moze
sie ograniczac
tylko do istniejacych
swiadczen
i obowiazujacej
ich wysokosci - musi równiez
obejmowac
rozpoznanie
wystepu-
jacych potrzeb
i stawianie postulatów
co do ich zaspokojenia.
Istnieje
przekona-
nie, ze nie nalezy
spodziewac
sie powstania
nowych
rodzajów
swiadczen,
nie-
znanych
dotychczas
systemowi ubezpieczeniowemu.
Ich liczbe uwaza sie za stala
i wystarczajaca.
Jednak
w dalszej
przyszlosci
moga
nastapic
zmiany.
Wyrazem
tych zmian
moze byc ubezpieczenie
pielegnacyjne
w Niemczech
wprowadzone
w 1995 r., choc mozna je traktowac
równiez tylko jako rozwiniecie
ubezpieczenia
chorobowego.
Systemowi
ubezpieczen
w Polsce
Ludowej
nieznane
byly swiadczenia
na
wypadek bezrobocia
wobec braku takiego
zjawiska. Srodkami
na zasilki w zwiaz-
ku z przejsciowa
niemoznoscia
podjecia
pracy lub potrzeba
przekwalifikowania
dysponowaly
wydzialy zatrudnienia
i spraw
socjalnych
urzedów
wojewódzkich
i urzedów
miast prowadzacych
posrednictwo
pracy.
Zródlem
tych srodków
byl
Panstwowy
Fundusz
Aktywizacji
Zatrudnienia.
Nieznany
byl takze system zasil-
ków mieszkaniowych.
W zwiazku jednak
z przeprowadzona
w 1983 r. podwyzka
czynszów
mieszkaniowych
po
raz
pierwszy
stworzono
mozliwosc
udzielania
przez terenowe
organy
administracji
panstwowej
pomocy
finansowej
rodzinom
(których
dochód
na osobe byl nizszy od najnizszego
wynagrodzenia
- placy mi-
nimalnej)
w wysokosci odpowiedniej
czesci czynszu. Pomoc
ta, mimo ze nie wy-
nikala
z ustawy,
miala - jak sie wydaje -
charakter
roszczeniowy,
a w kazdym
razie byla niezalezna
od opieki spolecznej.
Stala sie wkrótce
zaczatkiem
nowego
trwalego
systemu.
Niezaleznie
od tworzenia
nowych rodzajów
swiadczen
pozo-
staje zawsze niezbedne
doskonalenie
juz istniejacych
i dostosowywanie
ich do
biezacych
potrzeb.
Ochrona realnej wartosci swiadczenia. Jedna
z form funkcji ochrony
o istot-
nym znaczeniu
jest waloryzacja
swiadczen.
W wydawanych
lub nowelizowanych
przepisach
w okresie przeprowadzania
ogólnych zmian (przelom
lat 1982 i 1983)
216
844232853.004.png
starano
sie okreslac
wysokosc
swiadczen
parametrycznie
nie w liczbach
bez-
wzglednych,
ale w wielokrotnosci
placy minimalnej
lub naj nizszej
emerytury.
W razie
zmiany wysokosci
takiej
placy lub emerytury
nastepuje
automatyczna
podwyzka
tak
okreslonych
swiadczen.
Jest
ona
pochodna
zmiany
wskazanych
wielkosci.
Swiadczeniami
wymagajacymi
waloryzacji
pozostaja
swiadczenia
ro-
dzinne
oraz emerytury
i renty.
Waloryzacja
jest
nieodlacznie
zwiazana
ze spadkiem
realnej
wartosci
pie-
niadza. Systemy waloryzacyjne,
zwane inaczej dostosowawczymi,
dzialaja spraw-
nie w warunkach
niskiej
lub umiarkowanej
inflacji
pieniadza,
nasuwaja
nato-
miast powazne
trudnosci
w przypadku
jej przyspieszenia.
W krajach
Europy
Za-
chodniej
dzialaja
powszechnie
systemy waloryzacyjne
o zróznicowanym
i zmie-
niajacym
sie charakterze:
doraznym,
pólautomatycznym
lub
automatycznym.
Stanowia
jeden
z elementów
polityki
spoleczno-gospodarczej
rzadów,
w pew-
nym stopniu
uzalezniony
od koniunktury
gospodarczej.
W krajach
bloku
socja-
listycznego
wobec
gospodarki
planowej
ruch
cen i zwiazanych
z tym kosztów
utrzymania
byl nizszy niz w krajach
o gospodarce
rynkowej.
W zwiazku
z tym
potrzeby
w zakresie
waloryzacji
byly mniejsze.
Zwiekszanie
swiadczen
nastepo-
walo w rózny, dorazny
sposób.
Zaczatki
stalej waloryzacji
swiadczen
rentowych
wystepowaly
tylko na Wegrzech
(od 1971 L), gdzie zachowano
skladke
emery-
talna obciazajaca
pracowników.
Waloryzacja
ta polegala
na podwyzce
emerytur
i rent o 2% rocznie.
Zmiana
w krajach
socjalistycznych
nastapila
w 1985 L, kiedy
w Zwiazku
Radzieckim
przystapiono
do ustalenia
zasad stalej waloryzacji
swiad-
czen rentowych.
W Polsce, jak poprzednio
przedstawiono,
dwukrotnie
waloryzowano
daw-
niej przyznawane
emerytury
i renty (w latach
1968 i 1977). Ustawa
emerytalna
z
1982 L wprowadzila
jednorazowa,
choc w kilku
etapach,
rewaloryzacje
swiad-
czen
rentowych
i ustalila
ogólne
zasady
stalej
ich waloryzacji,
poczawszy
od
1986 L Wskutek
postanowien
tej ustawy,
znajdujacych
swe zastosowanie
rów-
niez w pozostalych
szczególnych
systemach
emerytalnych,
sytuacja
ulegla istot-
nej zmianie
w kierunku
pelniejszej
ochrony
wartosci
przyznawanych
swiadczen
dlugookresowych.
Otwarta
sprawa
pozostala
kwestia waloryzacji
swiadczen
ro-
dzinnych.
Rzeczywista
waloryzacja
emerytur
i rent nastapila
dopiero
od 1991 L,
i to przy nieustannie
zmieniajacych
sie jej warunkach.
Sprzecznosc z innymi zadaniami. Natomiast
z funkcja
ochronna
sprzeczne
sa
zadania
dyscyplinujace
pracownika,
jakie
nakladano
czasem
na
swiadczenia
ubezpieczeniowe.
Z ubezpieczeniowego
charakteru
tych swiadczen
wynika, ze
prawo
do nich powstaje
z chwila zaistnienia
wymaganych
warunków,
bez wzgle-
du na przyczyne,
z wylaczeniem
jedynie
zdarzen
spowodowanych
wina umyslna
zainteresowanego.
Wtedy bowiem
nastepuje
wyludzenie
swiadczenia.
Narzuce-
nie wiec warunkom
przyznawania
swiadczen
dodatkowych
ograniczen,
majacych
za zadanie
podniesienie
dyscypliny pracy
pracownika
badz
zmniejszenie
plyn-
nosci kadr, jest sprzeczne
z istota tych swiadczen.
Nie moga one zastepowac
lub
tez zwiekszac wlasciwych
sankcji, takich jak kary porzadkowe
nakladane
przez
217
844232853.005.png
zaklady
pracy na pracownika
dopuszczajacego
sie odpowiednich
naruszen.
Po-
niewaz
cele te sa rozbiezne
z celami ubezpieczenia
spolecznego,
ich realizacja
natrafia
na trudnosci
i nie przynosi
oczekiwanych
rezultatów.
Swiadczy to raczej
o wadliwosci
dzialania
innych sposobów
wplywania
na dyscypline pracy.
Takimi
dodatkowymi
zadaniami
obarczano
w Polsce
system zasilków cho-
robowych. Do 1983 r. zadaniami
przeciwdzialania
plynnosci kadr obarczano
rów-
niez system zasilków rodzinnych.
W ten sposób
nastepowala
kumulacja
sankcji,
które
w skrajnych
przypadkach
mogly
byc bardzo
dolegliwe
dla
pracownika.
W wielu jednak
sytuacjach
nie przynosily
one
pozadanego
skutku,
poniewaz
badz nie odnosily
sie do wlasciwego
pracownika,
badz tez w polaczeniu
ze zda-
rzeniem
losowym niedajacym
sie przewidziec
nie byly w stanie wymusic okreslo-
nego
zachowania
sie przez
pracownika.
Nie tylko wiec wzgledy
przejrzystosci
systemu,
ale i jego
skutecznosci
przemawiaja
za tym, aby stosownie
do funkcji
ochrony
ubezpieczeniowej
nie laczyc z swiadczeniami
ubezpieczenia
spoleczne-
go dodatkowych
zadan w zakresie
dyscypliny pracy i plynnosci
kadr.
Ochrona
prawa
do swiadczenia.
Funkcja
ochrony
ubezpieczeniowej
obejmu-
je równiez
ochrone
juz przyznanych
swiadczen,
podobnie
jak uzyskanego
wyna-
grodzenia
za prace.
Zajmuja
sie tym postanowienia
prawa
ograniczajace
lub
uchylajace
mozliwosc
prowadzenia
z nich
egzekucji,
potracania
i zawieszania,
a takze
odnoszace
sie do terminowosci
wyplat.
Funkcja
ochrony
przejawia
sie
wyraznie
we wszelkiego
rodzaju
przepisach
dotyczacych
postepowania
w spra-
wie swiadczen oraz majacych na celu ochrone
interesu
uprawnionego
juz w fazie
starania
sie o nie i umozliwienie
mu uzasadnienia
swych praw oraz kontroli
pra-
widlowosci
orzeczen
w toku instancji,
a zwlaszcza
ostatecznego
rozstrzygniecia
przez sad, bedacy
konstytucyjnym
organem
wymiaru
sprawiedliwosci.
Celem
ochrony
ubezpieczeniowej
jest dobro
ubezpieczonego.
20.2. Funkcja rozdzielcza
Cechy.
Funkcja
rozdzielcza
ubezpieczenia
spolecznego
polega
na
podziale
srodków
spolecznych
miedzy
grupy osób uprawnionych.
Podzial
ten jest jedna
z form podzialu
dochodu
narodowego.
Stad tez wynika donioslosc
znaczenia
tej
funkcji. Czesc dochodu
narodowego
przeznaczona
na spozycie jest realizowana
przez system ubezpieczenia
spolecznego.
Swiadczenia
ubezpieczenia
spoleczne-
go w rozumieniu
ekonomicznym
sa uznawane
za jedna
z form swiadczen ze spo-
lecznych
funduszy
spozycia.
Uzupelniaja
one
dochody
indywidualne
pracow-
ników pochodzace
z pracy w postaci
placy oraz zarobki
samodzielnie
pracuja-
cych. O ile jednak
inne swiadczenia
z tych funduszy
maja zwykle postac bezplat-
nych
swiadczen
w naturze,
np.
ksztalcenie
w systemie
szkolnictwa
zarówno
obowiazkowego
(szkola
podstawowa),
jak
i po
spelnieniu
tego
obowiazku
w
szkolach ponadpodstawowych,
uslugi spolecznej
sluzby zdrowia, róznego
rodza-
ju
placówek
kulturalnych,
osrodków
sportu,
turystyki
i wypoczynku,
a takze
218
844232853.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin