5. Fazy powojennego wzrostu i finansowania ubezpieczenia społecznego.pdf

(592 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
5. Fazy powojennego
wzrostu
i finansowania
ubezpieczenia
spolecznego
5.1. Stan i zakres
ubezpieczenia
Cechy
ogólne.
Ubezpieczenie
spoleczne
w okresie
od zakonczenia
drugiej woj-
ny swiatowej do czasu kryzysu naftowego
lat siedemdziesiatych
stalo sie trwalym
i znaczacym
elementem
zycia spolecznego.
Mialo
swój aspekt
polityczny,
spo-
leczny i gospodarczy.
Jego wplyw nie ograniczal
sie tylko do sfery materialnej.
Mimo ze jego celem jest zapewnienie
godziwych warunków
bytu, oddzialuje
ono
silnie na róznorodne
dziedziny
zycia. Ksztaltujac
swiadomosc
i postawe
ludzi,
wywiera wplyw na ich postepowanie
i ukierunkowanie
dzialalnosci,
przekonania
polityczne,
poczucie
bezpieczenstwa
i ocene jakosci zycia, stosunki
miedzyludz-
kie, rodzinne
i obyczajowe.
Rozwój
ubezpieczenia
swiadczy o postepie
spolecz-
nym. Jest on jednak
w silnym stopniu
uwarunkowany
stopniem
rozwoju
gospo-
darczego.
Istnieja
wprawdzie
kraje wysoko gospodarczo
rozwiniete,
jak np. Sta-
ny Zjednoczone,
o nieproporcjonalnie
do tego niskim stopniu
rozwoju
ubezpie-
czenia
spolecznego,
ale
sa one
wyjatkami,
które
potwierdzaja
raczej
regule.
W miare
rozwoju
gospodarczego
ulega bowiem
rozszerzeniu
zakres podmioto-
wy i przedmiotowy
ubezpieczenia,
zwieksza sie wysokosc swiadczen
i ich ogólny
udzial w zaspokajaniu potrzeb.
Poza rozszerzeniem ubezpieczenia na poszczególne typy ryzyka i upowszech-
nieniem go w kolejnych krajach (ten etap dla Europy nalezy uwazac za zamkniety)
dla rozwoju ubezpieczenia
spolecznego
charakterystyczne
staly sie trzy elementy:
1) wprowadzenie
stalej waloryzacji
swiadczen
w powiazaniu
ze zmianami
kosztów
utrzymania
i plac;
2) rozszerzenie
ubezpieczenia
spolecznego
na pozapracownicze
grupy za-
trudnionych;
3) rozbudowa
swiadczen zwiazanych z niepelnosprawnoscia
i z rehabilitacja
zawodowa·
Ekspansja na grupy pozapracownicze. Rozszerzenie
ubezpieczenia
spolecz-
nego
na pozapracownicze
grupy zatrudnionych
mialo
miejsce
zarówno
w kra-
86
844232839.002.png
jach o gospodarce
planowej, jak i wolnorynkowej,
odnosilo
sie jednak
do innego
kregu
osób. W 1964 r. w Zwiazku
Radzieckim
wydano
ustawe
o rentach
i zasil-
kach
dla czlonków
kolchozów.
Warunki
pracy
kolchozników
byly regulowane
prawem
kolchozowym,
a nie prawem
pracy i nie byli oni uwazani
za pracowni-
ków w sensie prawnym.
Do tego czasu nie korzystali
ze swiadczen
ubezpiecze-
niowych,
a jedynie
z
pewnych
form
pomocowych
zgodnie
z
normami
we-
wnatrzkolchozowymi.
Byli objeci
tylko bezplatna
opieka
lecznicza
panstwowej
sluzby zdrowia.
Podobnie
w innych europejskich
krajach
socjalistycznych
ubez-
pieczeniem
spolecznym,
lacznie
z zasilkami
rodzinnymi,
zostali
objeci czlonko-
wie rolniczych
spóldzielni
produkcyjnych:
najpierw
w Czechoslowacji
w ogra-
niczonym
zakresie
juz w 1949 r., a kompleksowo
w 1964 r., na Wegrzech
stop-
niowo od 1958 r., w Bulgarii
od 1956 r., Rumunii
od 1967 r.
W krajach Europy
Zachodniej,
stosujacych
technike
administracyjno-finan-
sowa ubezpieczenia
spolecznego,
stworzono
systemy ubezpieczenia
dla prowa-
dzacych wlasna
dzialalnosc
zarobkowa.
RFN w 1962 r. rozszerzyla
istniejacy
od
1938 r. system ubezpieczenia
spolecznego
rzemieslników.
Reformy
z lat 1972-
-1973
stworzyly dobrowolne
lub obowiazkowe
ubezpieczenie
rentowe
dla osób
o wolnych zawodach
i samodzielnych
rolników.
W Belgii poczatki
takiego
ubez-
pieczenia
datuja
sie od 1956 r. W 1967 r. wprowadzono
tam kompleksowy
sys-
tem dla wszystkich samodzielnie
pracujacych.
We Francji
ustawa z 1946 r. przy-
niosla rozszerzenie
przymusowego
ubezpieczenia
spolecznego
na pozapracow-
nicze grupy zatrudnionych.
W 1948 r. stworzono
osobne
ubezpieczenie
emery-
talne dla samodzielnie
pracujacych
w przemysle
i handlu,
rzemiosle
i w wolnych
zawodach,
jak
równiez
w rolnictwie.
Renty
dla samodzielnie
gospodarujacych
rolników
wprowadzono
we Francji
w 1952 r., w RFN
i we Wloszech
w 1957 r.,
opieke
lekarska
we Wloszech
w 1954 r., we Francji w 1960 r., w RFN w 1972 r.,
zasilki rodzinne
we Francji w 1946 r., w RFN w 1954 r., we Wloszech
od 1967 r.
W wyniku tego doszlo do upowszechnienia
systemu swiadczen wsród ogólu lud-
nosci poszczególnych
krajów.
Ubezpieczeniem
wypadkowym
i chorobowym
w Europie
zostali
objeci
wszyscy pracujacy.
W RFN w polowie
lat siedemdziesiatych
chorobowym
ubez-
pieczeniem
spolecznym
bylo
objete
90,8%
ludnosci,
poniewaz
tradycyjnie
-
w przeciwienstwie
do innych krajów - nie obejmowalo
ono i nadal nie obejmuje
grupy pracujacych
o najwyzszych
dochodach,
a 8,6% ubezpieczeniem
prywat-
nym; poza ubezpieczeniem
pozostawalo
0,6% ludnosci.
W zakresie upowszechnienia
swiadczen wazna role spelniaja
równiez zasilki
rodzinne.
W angielsko-skandynawskim
systemie
zaopatrzeniowym
objely
one
ogól ludnosci,
podobnie
w RFN i od 1971 r. w Belgii. W krajach
socjalistycznych,
w Czechoslowacji,
Rumunii
i na Wegrzech,
juz
przed
1970 r. otrzymywali
je
czlonkowie
rolniczych
spóldzielni
produkcyjnych,
studenci
w Czechoslowacji
i na Wegrzech,
ogól ludnosci
zas w NRD
i w Zwiazku
Radzieckim.
W rozbudo-
wie systemu
zasilków rodzinnych
coraz wyrazniej
widac idee przejecia
kosztów
wychowania mlodego
pokolenia
przez ogól spoleczenstwa,
podobnie
ma sie rzecz
z osobami
kalekimi,
a szerzej
niepelnosprawnymi,
które
nigdy nie pracowaly.
87
844232839.003.png
Ciezar
ich utrzymania
przestaja
ponosic
tylko ich rodziny - cale spoleczenstwo
poprzez
zorganizowany
system zabezpieczenia
spolecznego
przejmuje
w coraz
wiekszej mierze ten obowiazek.
W ten sposób likwidowane
sa ogniska niedostat-
ku
spowodowanego
niezaleznymi
wypadkami
losowymi
i wyrównywana
jest
szansa zyciowa osób i rodzin,
które
zostaly nimi dotkniete.
Swiadczenia
w tym
zakresie
maja z reguly charakter
zaopatrzeniowy,
a nie typowo ubezpieczeniowy.
Na przyklad
w Belgii system zabezpieczenia
opiera
sie na ubezpieczeniu
finan-
sowanym
przez
ubezpieczonych
i pracodawców,
wprowadzono
wiele lat temu
system zaopatrzeniowy
w stosunku
do kalek. W 1972 r. ustalono
cztery rodzaje
zasilków pokrywanych
w calosci przez budzet
panstwa
dla: ulomnych,
niewido-
mych, gluchych i niemych oraz osób o stalej niezdolnosci
do pracy, jesli nie maja
dochodów
ponad
ustalone
minimum.
5.2. Finansowanie
swiadczen
i wielkosc
obciazen
Metody finansowania.
Rozwój
poszczególnych
form
zabezpieczenia
spolecz-
nego
zwieksza
zapotrzebowanie
na
srodki
finansowe
niezbedne
do
pokrycia
wzrastajacych
swiadczen,
stosownie
do nowych potrzeb
spolecznych.
Sposób
fi-
nansowania
swiadczen
jest zbiezny z przyjetym
systemem
i stanowi jego
ceche
charakterystyczna.
W zwiazku z tym mozna
wskazac na ubezpieczeniowa
tech-
nike finansowania,
technike
zaopatrzeniowa
oraz metode
charakterystyczna
dla
panstwowego
ubezpieczenia
spolecznego,
stosowana
w tym okresie
w krajach
socjalistycznych.
W krajach
stosujacych
system
ubezpieczeniowy
srodki
na
ubezpieczenie
spoleczne
pochodza
ze skladek
zróznicowanych
w zaleznosci
od rodzaju
ubez-
pieczenia
i platnych
oddzielnie
na rzecz
odpowiedniego
zakladu
ubezpieczen.
W kazdym rodzaju
ubezpieczenia
obowiazuja
odmienne
zasady, choc wszystkie
wywodza
sie z ubezpieczenia
niemieckiego
z XIX wieku, jak równiez
inna jest
wysokosc stawki skladkowej.
W ubezpieczeniu
chorobowym
oraz emerytalno-in-
walidzkim
skladka placona
jest albo w równej wysokosci przez pracownika
i pra-
codawce,
albo w wyzszej przez jednego
z nich.
Oba
te rodzaje
ubezpieczenia,
zwlaszcza emerytalno-inwalidzkie,
sa zwykle w pewnej mierze dofinansowywane
przez panstwo.
Koszt ubezpieczenia
wypadkowego,
jako ubezpieczenia
chronia-
cego pracodawce
przed
odpowiedzialnoscia
cywilna, ponosza
z reguly w calosci
pracodawcy
w wysokosci
pokrywajacej
swiadczenia.
Skladka
jest zróznicowana
w zaleznosci
od klasy niebezpieczenstwa
wypadkowego,
a wiec jest ona na przy-
klad wysoka dla górnictwa
i hutnictwa,
a niska dla biur i banków.
Zasilki rodzin-
ne, jako
czesc placy,
pokrywane
sa w calosci
przez
pracodawców.
W okresie
powojennym
system rezerw kapitalowych
stracil na znaczeniu
i dochód
ubezpie-
czenia odtad
opieral
sie na biezacych wplywach skladkowych,
czyli na repartycji
prostej.
W systemach
zaopatrzeniowych
srodki pochodza
z podatków.
Wprowadza-
ne sa przy tym specjalne
podatki
celowe
zwiazane
z podatkiem
dochodowym
88
844232839.004.png
platnym
przez kazdego
obywatela.
Czasami
sa one okreslane
w zryczaltowanych
kwotach.
Podatki
te pobieraja
urzedy
skarbowe
razem
z podatkiem
dochodo-
wym. Stanowia
one dochód
panstwa
i sa odpowiednio
rozliczane
przez
organy
skarbowe.
Nazywane
sa skladkami
(contribution)
badz po prostu
podatkiem
od
plac (payrolltax). W krajach
skandynawskich
finansowaniem
ubezpieczenia
zaj-
muja
sie, oprócz
panstwa,
organy
samorzadu
terytorialnego.
System
rozliczen
wplywów jest skomplikowany.
Obciazaja
one wszystkich obywateli,
a nie bezpo-
srednio
koszty produkcji
w zakladach
pracy, tak jak to jest w systemie ubezpie-
czeniowym.
Natomiast
uzupelniajace
systemy
emerytalne
sa oparte
na sklad-
kach
obciazajacych
przede
wszystkim
pracodawców
i platne
bezposrednio
na
rzecz zakladu ubezpieczeniowego.
W systemach
ubezpieczenia
krajów socjalistycznych
swiadczenia
byly finan-
sowane glównie z budzetu
panstwa
na podstawie
planu
gospodarczego.
Skladki
zostaly
zachowane,
ale nie mialy wplywu na poziom
swiadczen.
Udzial
wydat-
ków na ubezpieczenie
spoleczne
w budzecie
panstwa
w krajach
socjalistycznych
wzrósl znaczaco
w Rumunii,
na Wegrzech,
a nieznacznie
w Bulgarii
i Zwiazku
Radzieckim.
Skladki nie byly dzielone
na poszczególne
typy ubezpieczenia
i byly
oplacane
przez zaklady pracy. W 1981 r. w Bulgarii wynosily 30% wydatków
na
place,
w Czechoslowacji
20%, w NRD
12,8-15,5%
- w zaleznosci
od branzy,
podobnie
w Rumunii
7-25%,
na Wegrzech
10%, w Zwiazku
Radzieckim
4,4-
-9%,
a od 1982 r. 4,4-14%
w zaleznosci
od branzy.
Skladke
od pracownika
na
cele emerytalne
zachowano
w NRD
w wysokosci
10%, na Wegrzech
3-10%
i w
2-4% wynagrodzenia.
Rumunii
na dodatkowa
emeryture
W NRD,
w zwiazku
z niska emerytura,
w latach
1971-1990
funkcjonowal
system dodatkowy,
którym
z koniecznosci
objeta
byla wiekszosc
pracowników.
Obciazenie finansowe. Ustalenie
proporcji
obciazen
na rzecz
ubezpieczenia
spolecznego
stanowi
wazny element
planowania.
W gospodarce
rynkowej
kra-
jów zachodnich
w okresie
kryzysu
energetycznego
w 1973 r. i po nim zwróco-
no szczególna
uwage
na wysokosc
obciazen
socjalnych,
przede
wszystkim
za-
bezpieczenia
spolecznego.
Swiadczenia
te staly sie elementem
przetargów
po-
litycznych
i budzily
wiele
emocji
- przede
wszystkim
z powodu
wzrastajacego
bezrobocia.
W zwiazku
z potrzeba
rozpoznania
sytuacji w zakresie
obciazen
finanso-
wych Miedzynarodowe
Biuro
Pracy
przeprowadzilo
analize
rozwoju
ubezpie-
czen.
W analizie
tej
do zabezpieczenia
spolecznego
zaliczono
rózne
systemy
ubezpieczenia
wraz
z zasilkami
rodzinnymi,
z wylaczeniem
jednak
odrebnych
systemów dla sluzby publicznej
i wojskowej,
swiadczen opieki spolecznej
i swiad-
czen dla ofiar wojny oraz wydatków
na publiczna
sluzbe zdrowia. Analiza
objela
podstawowy
zakres swiadczen na zasadzie ubezpieczenia
i zaopatrzenia
spolecz-
nego. Za podstawe
porównan
przyjeto
dochód
na cele swiadczen.
W 23 krajach,
w tym 3 socjalistycznych,
w odniesieniu
do których
rozporzadza
sie pelnymi
da-
nymi, wskaznik
wzrostu
dochodu
zabezpieczenia
spolecznego
w 1977 r. w sto-
do 1960 r. (= 100) wyniósl srednio
sunku
408, podczas
gdy wskaznik
produktu
89
844232839.005.png
wewnetrznego
brutto
lub produkcji
materialnej
netto
tylko
229. Tym
samym
tempo
rozwoju
zabezpieczenia
spolecznego
wyprzedzalo
znacznie
tempo
roz-
woju gospodarczego.
W konsekwencji
udzial
dochodu
zabezpieczenia
spolecz-
nego
w stosunku
do produkcji
materialnej
brutto
w krajach
socjalistycznych
badz produktu
krajowego
brutto
w krajach
kapitalistycznych
gospodarczo
wyso-
ko rozwinietych
znacznie
(w Holandii
i Szwecji) przekroczyl
10 punktów
procen-
towych, 7 punktów
procentowych
w Belgii, Danii,
Francji,
Norwegii,
Hiszpanii.
W tej grupie
znalazly
sie nie tylko kraje
skandynawskie,
stosujace
technike
za-
opatrzenia
spolecznego,
ale i kraje stosujace
technike
ubezpieczeniowa.
Wysoki
wskaznik wzrostu
dochodu
zabezpieczenia
spolecznego
w Hiszpanii
i Portugalii
swiadczy
o szybkiej
rozbudowie
systemów
ubezpieczenia
w tych krajach,
tym
bardziej
ze poczatkowo
poziom
ubezpieczenia
byl w nich znacznie
nizszy.
Udzial
dochodu
zabezpieczenia
spolecznego
w produkcji
materialnej
netto
w 1977 r. w europejskich
krajach
o gospodarce
planowej
wynosil: w Rumunii
7,4%, w Polsce
9,2%, w NRD
16,1%. W europejskich
krajach
gospodarki
ryn-
kowej udzial tego dochodu
w produkcie
krajowym
brutto
ksztaltowal
sie naste-
pujaco: wyjatkowo
niski w Wielkiej
Brytanii - 8,3%, w innych wahal sie od 10%
(Grecja,
Portugalia)
do
20%
(Belgia,
Szwecja),
a nawet
23,2%
w Holandii.
W pozaeuropejskich
krajach
anglosaskich
wynosil od 7% w Stanach
Zjednoczo-
nych do 12,2% w Nowej Zelandii.
W latach
1960-1977
doszlo do szybkiego i znacznego
wzrostu
kosztu zabez-
pieczenia
spolecznego
w zachodnich
krajach
europejskich
i wysoko rozwinietych
anglosaskich
krajach
pozaeuropejskich,
przy
jednoczesnym
wysokim
tempie
wzrostu
gospodarczego.
W Austrii,
Belgii, RFN, Holandii
i Szwajcarii swiadcze-
nia
zabezpieczenia
spolecznego
w coraz
wiekszym
stopniu
byly finansowane
ze srodków
publicznych,
osiagajac
14-32%
wplywów. Podobnie
rzecz sie miala
w Danii.
Natomiast
udzial
srodków
publicznych
zmniejszyl
sie w pozostalych
krajach
skandynawskich
(Finlandii,
Norwegii,
Szwecji) oraz w Wielkiej Brytanii.
Przyczyna
tego
bylo
wprowadzenie
w
tych
krajach
uzupelniajacych
syste-
mów ubezpieczenia
emerytalnego
pracowników,
które
obciazaly
pracodawców
niezaleznie
od powszechnych
swiadczen
zaopatrzeniowych.
Udzial srodków
pu-
blicznych w latach
1976-1977
w finansowaniu
zabezpieczenia
spolecznego
me-
toda
zaopatrzeniowa
byl bardzo
wysoki:
w Nowej
Zelandii
95,8%,
Australii
77,2%, Kanadzie
70,9%, natomiast
bardzo
niski w Stanach
Zjednoczonych
- tyl-
ko 6,2%, co swiadczy o stosowaniu
odmiennej
metody,
innej organizacji
i innej
koncepcji
ubezpieczenia
w tym kraju. Ogólnie obserwuje
sie zwiekszanie
udzialu
srodków
publicznych
w systemach
ubezpieczenia
spolecznego.
Udzial
ten jest
wyzszy w przypadku
stosowania
w szerszym zakresie
techniki
zaopatrzeniowej.
Na przyklad
w Nowej Zelandii
i Danii prawie
calosc wydatków
byla pokrywana
ze srodków
publicznych.
Jest to rozwiazanie
skrajne
i niejako
modelowe.
Po 1945 r. nastapil
znaczacy wzrost swiadczen w stosunku
do okresu przed-
wojennego.
W 1980 r. przecietna
emerytura
liczona jako
procent
od wynagro-
dzenia
robotnika
w przemysle
przetwórczym
wzrosla
w stosunku
do
sytuacji
z 1939 r. w Danii
z 22 do 29%, Niemczech
z 19 do 49%, we Wloszech
z 15 do
90
844232839.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin