koncepcja pracy szkoy.pdf

(778 KB) Pobierz
Danuta Elsner
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY. NOWE ROZWI Ą ZANIA
DLA STARYCH PROBLEMÓW
901613811.019.png
Wprowadzenie
Wej
dzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej o nadzorze
pedagogicznym 1 , a wraz z nim wymagania 2.1. „Szkoła ma koncepcj
ś
cie w
ż
ycie rozporz
ą
ę
pracy”
(analogicznie przedszkole i inna placówka o
ś
wiatowa), spowodowało,
ż
e jej posiadanie
stało si
ę
obligatoryjne. Nie ma ju
ż
dylematu „mieć koncepcj
ę
czy jej nie mieć”, gdy
ż
przepisy prawa kodyfikuj
ą
ten problem. Pozostawiaj
ą
natomiast otwartymi kwestie, które
wi
ążą
si
ę
z postrzeganiem
koncepcji,
jej
opracowaniem,
zatwierdzaniem,
modyfikowaniem, podawaniem do wiadomo
ś
ci itp. Celem niniejszego wywodu jest
postawienie tych zagadnie
ń
, a jednocze
ś
nie zasugerowanie rozwi
ą
za
ń
ukazuj
ą
cych je
w nowym
ś
wietle.
Praca nad koncepcj
ą
szkoły te
ż
wymaga koncepcji. Tych, którzy jej jeszcze nie maj
ą
,
zapraszam do lektury. Zanim cokolwiek zacznie si
ę
robić, trzeba najpierw rozstrzygn
ą
ć,
a przynajmniej przedyskutować i wyja
ś
nić, pewne sprawy fundamentalne.
Dlaczego warto mieć koncepcj
ę
pracy szkoły?
Doskonalenie szkoły nie polega na odkrywaniu wielkiego M – jedynej słusznej metody czy
modelu, który sprawdza się w każdej sytuacji. Nie oznacza więc poszukiwania odpowiedzi na
pytanie: jak robić, lecz co robić i dlaczego właśnie to. o ile pierwszemu z pytań poświęca się
wiele czasu, o tyle pozostałe najczęściej [się] ignoruje 2 .
To prawda. Zwłaszcza pytanie, dlaczego warto mieć koncepcj
ę
, albo si
ę
pomija – skoro
minister nakazuje j
ą
mieć, to o czym dyskutować – albo odpowiada si
ę
na nie w sposób
niepełny. Tymczasem za tym, aby szkoła miała koncepcj
ę
pracy, przemawia szereg
argumentów ogólnych i szczegółowych.
Posiadanie koncepcji jest jednym z warunków skuteczno
ś
ci działania – trzeba najpierw
wyobrazić sobie to, co zamierzamy zrobić, i uporz
ą
dkować zadania według obranych
kryteriów (na przykład pilno
ci, posiadanych zasobów itp.),
zanim cokolwiek zaczniemy robić. Opracowanie koncepcji wi
ś
ci, wa
ż
no
ś
ci, wykonalno
ś
ąż
e si
ę
z my
ś
leniem
o przyszło
ś
ci, czyli o tym wymiarze czasu, w którym jeszcze nic si
ę
nie zdarzyło
i w którym wiele mo
ż
na, oraz uruchamia my
ś
lenie twórcze i sprawia,
ż
e stajemy si
ę
kreatorami jutra oraz inspiratorami rozwoju. Dotyczy to równie
ż
szkoły. Ponadto
koncepcja:
a) odgrywa rol
ę
drogowskazu – wszystkim członkom społeczno
ś
ci szkolnej wytycza
ten sam kierunek działania. Bez wzgl
realizować zapisane
w niej zadania pojedynczo, parami czy w zespołach jednorodnych czy
ę
du na to czy b
ę
d
ą
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego (Dz. U. 09.168.1324).
2 B.-G.Freding, Kilka refleksji na temat doskonalenia szkoły, „Dyrektor Szkoły” 4/2007.
901613811.020.png 901613811.021.png 901613811.022.png 901613811.001.png
ż
norodnych; czy zaczn
ą
wcze
ś
niej czy pó
ź
niej; czy b
ę
d
ą
zmierzać do celu t
ą
, czy innymi, kierunek działania zostanie zachowany;
b) jest punktem odniesienia w procesie podejmowania decyzji. Pomaga dokonywać
wyborów mi
sam
ą
drog
ą
ę
dzy ró
ż
nymi racjami i punktami widzenia;
c) ułatwia koncentracj
ę
na tym, co najwa
ż
niejsze. Sprawia,
ż
e członkowie
społeczno
ś
ci szkolnej „nie rozmieniaj
ą
si
ę
na drobne”;
d) „rz
ą
dzi” te
ż
czasem tera
ź
niejszym, ułatwia gospodarowanie nim, poniewa
ż
„podpowiada”, na co go wydatkować;
e) umo
ż
liwia w miar
ę
równomierne rozło
ż
enie zada
ń
na osi czasu. Dzi
ę
ki temu
ć ich nadmiernego nagromadzenia w pewnych okresach;
f) ułatwia racjonalne gospodarowanie zasobami (ludzkimi, materialnymi,
finansowymi, czasem), których zazwyczaj odczuwamy niedostatek;
g) pozwala cało
mo
ż
na unikn
ą
ś
ciowo spojrzeć na szkoł
ę
– nie tylko na jej wewn
ę
trzne problemy,
ale i otoczenie oraz zwi
ą
zki mi
ę
dzy nim a szkoł
ą
. w otoczeniu bowiem rodz
ą
si
ę
wyzwania, wobec których przychodzi stan
ą
ć społeczno
ś
ci szkolnej i które dzi
ę
ki
dostrze
ż
eniu ich przy opracowaniu koncepcji mog
ą
zostać rozwi
ą
zane.
h) jej pomy
ród nauczycieli, uczniów,
rodziców, pracowników niepedagogicznych. Wykonanie zaplanowanych zada
ś
lna realizacja wyzwala poczucie sukcesu w
ś
ń
nastawia pozytywnie, co z czasem staje si
ę
dodatkow
ą
motywacj
ą
do
podejmowania kolejnych przedsi
ę
wzi
ę
ć i bardziej ambitnych wyzwa
ń
.
Jak wynika z powy
ż
szych argumentów rzeczywi
ś
cie warto mieć koncepcj
ę
. Warto te
ż
opracować j
ą
starannie, poniewa
ż
ą
d popełniony przy tworzeniu jest trudny do
naprawienia w trakcie realizacji. Je
ś
li do niego dojdzie, trzeba wrócić do punktu wyj
ś
cia,
przemodelować koncepcj
ę
(a przynajmniej fragment obarczony bł
ę
dem) i ponownie
rozpocz
ą
ć jej realizacj
ę
.
Czym jest koncepcja pracy szkoły?
To z pozoru banalne pytanie przy bli
ż
szej analizie wcale si
ę
ju
ż
takie nie wydaje.
w Słowniku j ę zyka polskiego 3 pod hasłem „koncepcja” znajduje si
ę
wyja
ś
nienie,
ż
e jest
to ogólny plan działania, czyli taki, który nie zawiera szczegółów, ale okre
ś
la kierunki
pracy lub rozwoju. z uwagi na niejednolite rozumienie tego poj
ę
cia przez maj
ą
cych
wdra
ż
ać przepisy ministerialne w
ż
ycie, prawodawca niezwłocznie po wydaniu
rozporz
ą
dzenia o nadzorze pospieszył z wykładni
ą
autentyczn
ą
.
Wymaganie 2.1 nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie
narzuca szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja – czy ma to być pięcioletni program rozwoju,
trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy, czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich
jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole - pozostawia się tu
nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania. Należy także zwrócić uwagę, że dyrektor
szkoły, przystępując do konkursu na stanowisko przedstawia koncepcję pracy. Jeśli został
3 M. Szymczak (red.), Słownik języka polskiego, t. 1, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 921.
901613811.002.png 901613811.003.png 901613811.004.png 901613811.005.png
wybrany w drodze konkursu, oznacza to, że zaproponowana przez niego koncepcja zyskała
uznanie w oczach organów - prowadzącego i nadzorującego, nauczycieli i rodziców. Koncepcja
przedstawiona przez dyrektora podczas konkursu, uspołeczniona i przedyskutowana
w szerokim gronie, także może się stać tą, o której mowa w wymaganiu 2.1. 4
Z powy
ż
szych stwierdze
ń
wynika,
ż
e pod poj
ę
ciem koncepcji pracy mo
ż
e kryć si
ę
równie
kilkuletni program rozwoju szkoły, roczny plan pracy szkoły, koncepcja
funkcjonowania i rozwoju szkoły przygotowana przez dyrektora na konkurs, a nawet
zapisy w statucie, programie wychowawczym itp. w ka
ż
ż
dym wypadku, bez wzgl
ę
du na
nazw
ę
, mamy do czynienia z pewnym dokumentem, w którym w jasny sposób podane
s
ą
wa
ż
ne dla szkoły zapisy.
Trudno si
ę
z tym nie zgodzić. Problem w tym,
ż
e – moim zdaniem – jest to
niewystarczaj
. Jest
w równym stopniu efektem planu, co procesem planowania prowadzacym do powstania
wymaganego dokumentu, a nast
ą
ca interpretacja. Uwa
ż
am,
ż
e koncepcja ma dwoist
ą
natur
ę
ę
pnie ci
ą
głym jego weryfikowaniem i udoskonalaniem.
Dzi
ę
ki temu koncepcja „
ż
yje”.
Pewne wskazania do takiego rozumienia koncepcji znajduj
ą
si
ę
w zał
ą
czniku do
rozporz
ą
dzenia o nadzorze. Wymaganie 2.1. (szkoła ma koncepcj
ę
pracy) jest zawarte
w pkt. 2 „Procesy zachodz
ą
ce w szkole lub placówce”, a nie w pkt. 1 „Efekty działalno
ś
ci
dydaktycznej, wychowawczej i opieku
ń
czej oraz innej działalno
ś
ci statutowej szkoły”.
Je
li koncepcja jest rozumiana jako proces, a nie tylko efekt, nie powinien pisać jej
dyrektor czy powołany w tym celu zespół nauczycieli, a nast
ś
ę
pnie, jak wymagaj
ą
przepisy prawa, nie nale
ż
y jej poddać do zatwierdzenia radzie pedagogicznej, przekazać
do wiadomo
ś
ci innym i... uznać spraw
ę
za załatwion
ą
. Do opracowania koncepcji, oceny
jej realizacji, modyfikowania nale
ż
y wł
ą
czyć cał
ą
społeczno
ś
ć szkoln
ą
, a przynajmniej jej
reprezentacj
ę
, natomiast prac
ę
nad koncepcj
ą
postrzegać jako zadanie ci
ą
głe.
Powy
ż
sze stwierdzenie nieuchronnie nasuwa pytanie, jak wdro
ż
yć praktycznie tak
rozumian
ą
koncepcj
ę
. Mo
ż
e warto skorzystać z cudzych rozwi
ą
za
ń
? Oto jedno z nich,
wypracowane w pewnej belgijskiej szkole.
Okrągły stół, za którym siedzą różni partnerzy – rodzice, nauczyciele, wychowawcy, kadra
kierownicza, pracownicy administracji – rozmawiający o wielorakich aspektach życia szkoły,
słuchający się nawzajem, zadający pytania, wyrażający opinie i przedstawiający własne
poglądy, był rozwiązaniem, którego zalety szybko stały się dla nas oczywiste. [...]
Zauważyliśmy, że samoocena pracy szkoły, do jakiej dochodzi dzięki organizowaniu debat,
stymuluje refleksję, wewnątrzszkolny dialog, motywuje nauczycieli do różnych przedsięwzięć.
Ponadto, likwiduje podział na „my” i „oni” pomi
dzy rodzicami i pracownikami szkoły oraz
wspomaga wzajemne zrozumienie. Nauczyciele czuj
ę
ą
,
ż
e rodzice autentycznie pragn
ą
brać
udział w
yciu szkoły i to w sposób pozytywny oraz konstruktywny, a nie tylko po to, aby
krytykować. Dostrzega si
ż
ę
obecnie – w przeciwie
ń
stwie do pocz
ą
tkowych debat –
ż
e rodzice
stali si
ę
bardziej wyrozumiali i subtelni. Krytykuj
ą
c i stawiaj
ą
c pytania nie s
ą
agresywni, wprost
przeciwnie, wykazuj
ą
w stosunku do nauczycieli wiele empatii. Rodzice zorientowali si
ę
te
ż
4 www.nadzorpedagogiczny.edu.pl.
901613811.006.png 901613811.007.png 901613811.008.png 901613811.009.png
(zwłaszcza ci, którzy brali udział w debatach i uczestniczyli w pracach rady rodziców), że
zgłaszane wnioski są traktowane poważnie i że mają oni wpływ na doskonalenie jakości pracy
szkoły. w początkowym okresie organizowania debat, rodzice i nauczyciele „stawali po
różnych stronach barykady” i byli do siebie wrogo nastawieni. Obecnie debaty są traktowane
jako normalne wydarzenie w życiu szkoły i już nikogo nie przerażają 5 .
Pomy
ś
lny rozwój regularnych debat z rodzicami w tej szkole sprawił,
ż
e po paru latach
wprowadzono w niej debaty z uczniami 6 .
Efektem ubocznym debat jest rodz
ą
ce si
ę
poczucie władztwa. Osoby, które miały okazj
ę
wypowiedzieć si
ę
na temat funkcjonowania i rozwoju szkoły, a ponadto dostrzegły,
ż
e
ich zdanie jest brane pod uwag
ę
, s
ą
zwykle bardziej ch
ę
tne do realizacji przyj
ę
tych
zada
ń
, a o koncepcji zaczynaj
ą
mówić „nasza”. z czasem zanika podział na „my” i „oni”.
Wszyscy s
ą
jednocze
ś
nie twórcami i realizatorami koncepcji.
Co powinna zawierać koncepcja pracy szkoły?
Kolejne z pozoru proste pytanie. Kiedy zadaj
ę
je uczestnikom zaj
ę
ć, zwykle uzyskuj
ę
nast
ę
puj
ą
c
ą
odpowied
ź
: misj
ę
, wizj
ę
(lub odwrotnie) i priorytety. Zgodzić si
ę
z tym
mo
kolejnego pytania: z czego powinny wynikać wizja
i misja? Naprowadza ono na warto
ż
na dopóty, dopóki nie zada si
ę
ś
ci w ogóle, a w szczególno
ś
ci na warto
ś
ci
edukacyjne. Rysunek 1 porz
ą
dkuje przyj
ę
ty tok rozwa
ż
ania.
Warto
ś
ci
Misja
Wizja
Priorytety
Kierunki
działania/rozw
oju
Rysunek 1. Elementy koncepcji pracy szkoły
Dla przytłoczonych codziennymi sprawami dyrektorów szkół temat warto
ś
ci wydaje si
ę
przynajmniej takie odczucie wynosz
ę
z zaj
ę
ć – zbyt daleki od praktyki. Tymczasem to
5 J. Denis, Doskonalenie jakości pracy szkoły poprzez dialog z rodzicami, [w:] D. Elsner (red.), Szkoła jako
ucz
organizacja. Szansa dla ambitnych, Wydawnictwo Mentor, Chorzów 2003, s. 116–125.
6 J. Denis, Twórzmy szkołę razem z uczniami, „Dyrektor Szkoły” 6/2007.
ą
ca si
ę
901613811.010.png 901613811.011.png 901613811.012.png 901613811.013.png 901613811.014.png 901613811.015.png 901613811.016.png 901613811.017.png 901613811.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin