Jolanta Borzyszkowska, Maria Stolarska matematyka europejczyka. program nauczania matematyki w szkole scan.pdf

(14249 KB) Pobierz
888044466.026.png
Spis treści
Charakterystyka programu 5
Cele kształcenia — wymagania ogólne* .................................................... 5
Cele kształcenia — wymagania szczegółowe* .......................................... 6
Cele wychowawcze nauczania matematyki ............................................. 11
Sposoby realizacji celów ............................................................................. 12
Materiał nauczania ..................................................................................... 14
Ramowy rozkład materiału 30
Klasa IV ........................................................................................................ 30
Klasa V .......................................................................................................... 30
Klasa VI ........................................................................................................ 31
Przewidywane osiągnięcia uczniów 31
Klasa IV ........................................................................................................ 31
Klasa V .......................................................................................................... 32
Klasa VI ........................................................................................................ 34
Kontrola i ocena pracy ucznia
34
4
P ROGRAM NAUCZANIA MATEMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
888044466.027.png
P RZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
31
W tym:
arytmetyka
80
geometria
50
razem
130
Klasa VI
1.
Liczby całkowite
15
2.
Ułamki
30
3.
Praktyczne zastosowania matematyki
20
4.
Figury płaskie
20
5.
Pola trójkątów i czworokątów
20
6.
Bryły
15
7.
Elementy algebry
10
W tym:
arytmetyka
65
geometria
55
algebra
10
razem
130
Przy założeniu, że w tygodniu odbywają się 4 lekcje matematyki i że rok
szkolny trwa ok. 190 dni powszednich (38 tygodni), przewidywana liczba
lekcji matematyki w roku szkolnym wynosi ok. 150. Przy zaplanowaniu
całorocznej pracy na 130 — 140 jednostek lekcyjnych nauczyciel ma do
dyspozycji ok. 10 — 20godzin, które może przeznaczyć na utrwalanie ma-
teriału lub o które zmniejszy się liczba lekcji z powodu wycieczek, imprez
szkolnych czy nieobecności nauczyciela.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Klasa IV
Uczeń kończący klasę IV powinien umieć:
wykonywać proste działania pamięciowe w zakresie 100;
zapisywać liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym w zakresie
milionów;
888044466.028.png 888044466.029.png 888044466.001.png 888044466.002.png 888044466.003.png 888044466.004.png 888044466.005.png 888044466.006.png 888044466.007.png 888044466.008.png 888044466.009.png 888044466.010.png 888044466.011.png 888044466.012.png 888044466.013.png 888044466.014.png 888044466.015.png 888044466.016.png 888044466.017.png 888044466.018.png 888044466.019.png 888044466.020.png 888044466.021.png 888044466.022.png 888044466.023.png 888044466.024.png 888044466.025.png
32
P ROGRAM NAUCZANIA MATEMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
zapisywać liczby w systemie rzymskim w zakresie 30;
porównywać liczby wielocyfrowe;
dodawać i odejmować liczby wielocyfrowe;
mnożyć i dzielić pisemnie liczby wielocyfrowe przez jednocyfrowe
i dwucyfrowe;
stosować kolejność wykonywania działań;
odczytywać informacje z tabel i diagramów;
znajdować nieznane liczby występujące w działaniach;
szacować wyniki działań;
posługiwać się kalendarzem, zegarem i jednostkami czasu;
posługiwać się jednostkami długości i masy;
rozumieć i stosować pojęcie ułamka zwykłego;
porównywać ułamki zwykłe o równych licznikach
lub mianownikach;
skracać i rozszerzać ułamki zwykłe;
dodawać i odejmować ułamki zwykłe o jednakowych
mianownikach;
zamieniać ułamki o mianownikach 10, 100, 1000 z postaci zwykłej
na dziesiętną i odwrotnie;
stosować ułamki dziesiętne do zapisu ceny, długości i masy;
rozpoznawać podstawowe figury geometryczne: punkt, prostą,
półprostą, odcinek, łamaną oraz koło, okrąg, kwadrat, prostokąt;
rozpoznawać i rysować proste i odcinki prostopadłe i równoległe;
mierzyć długości odcinków, obliczać długości łamanych;
rysować odcinki o danej długości, rysować odcinki w skali;
rysować kwadraty, prostokąty, koła;
wskazywać własności prostokątów i kwadratów;
obliczać obwody prostokątów i kwadratów;
rozpoznawać i mierzyć kąty proste, ostre i rozwarte;
Klasa V
Uczeń kończący klasę V powinien umieć:
zapisywać i odczytywać liczby wielocyfrowe w systemie
dziesiątkowym (w zakresie miliardów);
wykonywać w pamięci i sposobem pisemnym dodawanie,
odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb naturalnych;
znać kolejność wykonywania działań i stosować ją w obliczeniach
wartości wyrażeń arytmetycznych;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin