fotografia cyfrowa. pierwsza pomoc. wydanie ii full scan.pdf

(28282 KB) Pobierz
888982958.094.png
Fotograia cyfrowa
Spis treści
Wstęp / 5
1. Różnica między fotograią cyfrową a analogową / 7
2. Wyposażenie dodatkowe / 10
3. Wyposażenie — co zabrać ze sobą / 12
4. Filtry / 15
5. Lampa błyskowa / 17
6. Makrofotograia / 19
7. Fotografowanie roślin / 21
8. Zdjęcia architektury / 23
9. Krajobrazy / 25
10. Pora roku ma znaczenie / 27
11. Fotografowanie zwierząt / 29
12. Domowi pupile / 31
13. Fotograia portretowa / 33
14. Fotografowanie dzieci / 35
15. Fotograia sportowa / 37
16. Fotografowanie ruchu / 39
17. Koniguracja aparatu — jak uniknąć podstawowych błędów / 41
18. Koniguracja aparatu — balans bieli / 42
19. Koniguracja aparatu — szum cyfrowy / 43
20. Kompozycja / 45
21. Oświetlenie / 46
22. Lepsze kadry / 48
23. Równowaga / 50
24. Efektowne kadrowanie / 52
25. Metody pomiaru światła — właściwe naświetlenie / 55
26. Optymalne ustawienia aparatu — dobór czasu i przysłony / 57
Spis treści 3
888982958.105.png 888982958.116.png 888982958.127.png 888982958.001.png 888982958.010.png 888982958.018.png 888982958.026.png
 
888982958.049.png 888982958.060.png
 
 
888982958.076.png
 
 
 
 
888982958.077.png
 
888982958.078.png
 
888982958.079.png
 
 
888982958.080.png 888982958.081.png
 
888982958.082.png 888982958.083.png 888982958.084.png 888982958.085.png 888982958.086.png 888982958.087.png
 
 
 
888982958.088.png 888982958.089.png 888982958.090.png
 
 
 
 
 
888982958.091.png 888982958.092.png 888982958.093.png 888982958.095.png 888982958.096.png 888982958.097.png 888982958.098.png 888982958.099.png 888982958.100.png 888982958.101.png 888982958.102.png 888982958.103.png 888982958.104.png 888982958.106.png 888982958.107.png 888982958.108.png 888982958.109.png 888982958.110.png 888982958.111.png 888982958.112.png 888982958.113.png
Fotograia cyfrowa
27. Czas ekspozycji / 59
28. Szum cyfrowy — co to jest i jak z nim walczyć / 61
29. Użycie koloru / 62
30. Jeszcze o kolorze / 64
31. Ekspozycja i pomiar światła / 66
32. Asekuracja w naświetlaniu / 67
33. Kontrast / 68
34. Głębia ostrości / 70
35. Podstawy retuszu zdjęć / 71
36. Obróbka zdjęć — kadrowanie / 73
37. Obróbka zdjęć — prostowanie horyzontu / 75
38. Obróbka zdjęć — wypełnienie światłem / 76
39. Eksportowanie zdjęć / 78
40. Korekcja zdjęć — wyostrzanie / 80
41. Obróbka zdjęć — zmiana kolorystyki / 81
42. Obróbka zdjęć — wprowadzanie nieostrości / 85
43. Obróbka zdjęć — kopiowanie efektów / 87
44. Tworzenie kolażu / 88
45. Analiza histogramów / 90
46. Drukowanie zdjęć z systemu Windows / 92
47. Drukowanie zdjęć — Google Picasa / 94
48. Porządkowanie zdjęć / 96
49. Udostępnianie zdjęć w sieci — Picasa Web Albums / 97
50. Prezentacja zdjęć w sieci — fotogaleria internetowa / 99
4 
Spis treści
888982958.114.png 888982958.115.png 888982958.117.png 888982958.118.png 888982958.119.png 888982958.120.png 888982958.121.png 888982958.122.png 888982958.123.png 888982958.124.png 888982958.125.png 888982958.126.png 888982958.128.png 888982958.129.png 888982958.130.png 888982958.131.png 888982958.132.png 888982958.133.png 888982958.134.png 888982958.135.png 888982958.136.png 888982958.137.png
Fotograi a cyfrowa
P ortret należy do najbardziej fascynujących rodzajów foto-
13. Fotogra a
portretowa
grai i, jednak udane przedstawienie człowieka wymaga
sporych umiejętności i praktyki. Pewnie Cię to zaskoczy, ale
robienie zdjęć portretowych należy rozpocząć od przeprowa-
dzenia rozmowy z modelem, gdyż dobry portret powinien
oddawać charakter fotografowanej osoby. Jedna z najbardziej
znanych portrecistek — Annie Leibowitz — spędza dużo
czasu, często dni, a nawet tygodnie, z fotografowanym mode-
lem, aby poznać jego zwyczaje, wczuć się w rytm jego życia
i przyzwyczaić go do obecności aparatu i fotografa.
Wykonuj kolejne zdjęcia, koncentrując się na najbardziej istot-
nych cechach modela. Pozostaw maksymalnie otwartą przysłonę.
Dzięki temu tło będzie rozmyte, a niewielka głębia ostrości
uwydatni charakter fotografowanej osoby. Uważaj jednak na
automatyczne ustawienia, gdyż przy słabym oświetleniu aparat
może automatycznie zwiększyć czułość, co spowoduje powstanie
szumów. Szum cyfrowy na zdjęciu portretowym wpływa bar-
dzo niekorzystnie na fakturę skóry i konieczna będzie znaczna
korekcja zdjęcia w programie grai cznym (rysunek 13.1).
Rysunek 13.1. Podstawą fotogra i
portretowej jest mała głębia ostro-
ści, która koncentruje uwagę na
twarzy modela (parametry zdjęcia:
F/6,3, 1/400 s, ISO-200)
Proste, bezcieniowe oświetlenie wprowadza na fotograi i
spokój i łagodny nastrój. Podobny efekt uzyskasz, umieszczając
w tle pokryte chmurami niebo (rysunek 13.2).
33
888982958.002.png 888982958.003.png 888982958.004.png 888982958.005.png 888982958.006.png 888982958.007.png 888982958.008.png 888982958.009.png
 
888982958.011.png 888982958.012.png
 
 
888982958.013.png
 
 
 
 
888982958.014.png
 
888982958.015.png
 
888982958.016.png
 
 
888982958.017.png 888982958.019.png
 
888982958.020.png 888982958.021.png 888982958.022.png 888982958.023.png 888982958.024.png 888982958.025.png
 
 
 
888982958.027.png 888982958.028.png 888982958.029.png
 
 
 
 
 
888982958.030.png 888982958.031.png 888982958.032.png 888982958.033.png 888982958.034.png 888982958.035.png 888982958.036.png 888982958.037.png 888982958.038.png 888982958.039.png 888982958.040.png 888982958.041.png 888982958.042.png 888982958.043.png 888982958.044.png 888982958.045.png 888982958.046.png 888982958.047.png 888982958.048.png 888982958.050.png 888982958.051.png
Fotograi a cyfrowa
Rysunek 13.2. Jeśli
wykorzystasz proste,
bezcieniowe oświetle-
nie, to sprawisz, że na
fotogra i będzie panował
spokój i łagodny nastrój
(parametry zdjęcia: F/5,6,
1/40 s, ISO-100)
Pamiętaj, że portret nie musi obejmować całej twarzy. Cza-
sem wystarczy ujęcie jedynie jej fragmentu — wycinek z okiem,
nosem czy ustami często nadaje fotograi i artystyczny wyraz.
Jeśli jednak chcesz przekazać więcej informacji na temat danej
osoby, sfotografuj ją w odpowiednim otoczeniu — kolegę,
którego pasją jest modelarstwo, sfotografuj w warsztacie przy
pracy, a babcię, która lubi szydełkować, sfotografuj w fotelu
z robótką w rękach.
34 
13. Fotograi a portretowa
888982958.052.png 888982958.053.png 888982958.054.png 888982958.055.png 888982958.056.png 888982958.057.png 888982958.058.png 888982958.059.png 888982958.061.png 888982958.062.png 888982958.063.png 888982958.064.png 888982958.065.png 888982958.066.png 888982958.067.png 888982958.068.png 888982958.069.png 888982958.070.png 888982958.071.png 888982958.072.png 888982958.073.png 888982958.074.png 888982958.075.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin