mistrz sprzedaży full.pdf

(9071 KB) Pobierz
893645475.001.png
MISTRZ SPRZEDAŻY
3. Dlaczego i jak to robić?
O motywacji do działania i warsztacie sprzedawcy ....................89
Dlaczego i jak .................................................................................................... 90
Cele .................................................................................................................. 97
Technologia .................................................................................................... 116
Jak zdobywać wiedzę? .................................................................................... 116
Podsumowanie ............................................................................................... 125
4. Co na początek? Jak i gdzie szukać klientów ............................127
Lista Kontaktów .............................................................................................. 131
Osoby wpływowe .......................................................................................... 132
Rekomendacje ................................................................................................ 134
Lista Możliwości .............................................................................................. 140
Nawyki ........................................................................................................... 141
5. Jak się spotkać? Jak umówić się na spotkanie handlowe ...........147
Rozmowa telefoniczna .................................................................................... 151
6. Jak sprzedać? Jak prowadzić skuteczne spotkanie handlowe ...183
Etap pierwszy — nawiązanie kontaktu i zbudowanie relacji .......................... 186
Etap drugi — zbieranie informacji i uświadamianie potrzeb ........................... 199
Etap trzeci — przedstawienie propozycji i prezentacja .................................. 213
Kolejny krok ................................................................................................... 238
7. Jak nie dać się zwariować? O trudnych klientach .....................239
Różnice indywidualne ..................................................................................... 245
Metaprogramy ................................................................................................ 246
Systemy reprezentacji ..................................................................................... 262
Pięcioczynnikowy Model Osobowości ........................................................... 265
Zakończenie .............................................................................273
6
 
ROZDZIAŁ 6
Jak sprzedać?
Jak prowadzić
skuteczne spotkanie
handlowe
Proście, a będzie wam dane. Szukajcie, a znajdziecie.
Pukajcie, a będzie wam otworzone.
Ewangelia wg św. Mateusza
Z tego rozdziału dowiesz się:
Jakie są etapy rozmowy handlowej i jaka jest ich rola?
Jak zamknąć sprzedaż?
Jak oddalać zastrzeżenia?
Co zrobić po sprzedaży?
MISTRZ SPRZEDAŻY
W swojej karierze zawodowej poznałem wiele osób, które zajmują się
sprzedażą różnego rodzaju produktów i usług. Kiedy spotykałem się
i rozmawiałem z nimi, zdecydowana większość z tych osób miała prze-
konanie, że to, co i komu sprzedają wpływa bezpośrednio na spo-
sób sprzedaży. Innymi słowy, uważali, że inna jest specyfika sprzedaży
powierzchni reklamowych firmom budowlanym, inna samochodów,
a jeszcze inna kosmetyków klientom indywidualnym.
Aby dostosować tematykę i metodę szkoleń, przeprowadziłem wraz
z zespołem trenerskim tysiące rozmów i ankiet. Wnioski, które z tego
wyciągnęliśmy, były jednoznaczne. Otóż jedynym, co zebrane w ten
sposób informacje pokazały, były pewne braki w zakresie kompetencji,
które posiadali handlowcy, a które należało w procesie szkoleń i co-
achingu uzupełnić.
Co jednak ciekawe, nie uzyskaliśmy informacji, które wskazywałyby
na to, że poszczególne rodzaje sprzedaży różnią się między sobą na
tyle, aby można było mówić o ich wyjątkowości lub daleko idącej
specyfice. Bez wątpienia istnieją jednak takie zjawiska jak wyjątko-
wość funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, trendy konsumenc-
kie, uwarunkowania społeczno-gospodarcze i polityczne oraz specy-
fika samych produktów czy usług.
Dlatego proces sprzedaży jest zawsze taki sam, niezależnie od tego,
co, kiedy, gdzie i komu sprzedajemy. Stąd osoby, które mają tzw. za-
cięcie handlowe, sprzedadzą wszystko i wszystkim. Znam wiele takich
osób, które odnoszą sukcesy, sprzedając marchewkę na bazarze, polisy
na życie czy maszyny poligraficzne.
Warto zatem przede wszystkim skoncentrować się nie na wszelkich
możliwych specyfikach sprzedaży, ale na samym procesie sprzedaży.
Na sztuce sprzedaży.
Czym jest sztuka sprzedaży? Otóż są to określone umiejętności,
które sprowadzają się do:
184
 
JAK SPRZEDAĆ?
Zbudowania właściwych relacji z potencjalnym klientem,
Uświadomienia potrzeby,
Pokazania, że można ją zaspokoić,
Zaproponowania jej zaspokojenia posiadaną usługą lub produktem,
Sfinalizowania transakcji poprzez przyjęcie zapłaty za produkt
lub podpisanie umowy.
Proces ten, w zależności od specyfiki funkcjonowania danej firmy,
mentalności narodowej, istniejących trendów oraz specyfiki samych
produktów czy usług, może zamknąć się w jednym spotkaniu lub
trwać wiele miesięcy.
Umiejętności te wynikają stąd, że sprzedaż (prowadzenie spotkania
handlowego) jest procesem, którego ostateczny efekt zależy od te-
go, czy i jak go poprowadzisz.
Przyjrzyjmy się zatem procesowi sprzedaży przez pryzmat poszczegól-
nych etapów, z których on się składa.
1. Etap pierwszy — nawiązanie kontaktu i zbudowanie relacji.
2. Etap drugi — zbieranie informacji i uświadamianie potrzeb.
3. Etap trzeci — przedstawienie propozycji i prezentacja.
4. Etap czwarty — zamknięcie sprzedaży i utwierdzenie w decyzji.
Każdy z tych etapów jest ważny i każdy ma swoje określone miejsce
w procesie sprzedaży. Nie możesz zamknąć sprzedaży, nie doko-
nując uprzednio prezentacji tego, co masz do zaoferowania. Nie
możesz zaoferować czegoś, jeżeli nie dowiesz się, czy jest to klientowi
potrzebne. Nie wiesz, czy jest to potrzebne, jeżeli nie zdobędziesz
informacji na temat jego potrzeb. I wreszcie, nie dowiesz się niczego,
jeżeli Twój potencjalny klient nie będzie chciał z Tobą rozmawiać.
185
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin