gitara klasyczna dla bystrzaków cała książka.pdf

(29018 KB) Pobierz
887676652.001.png
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................11
Podzikowania od autorów ...........................................................................................13
Wstp ............................................................................................................................15
O ksice .........................................................................................................................................15
Konwencje zastosowane w ksice ......................................................................................................16
Czego nie czyta ...............................................................................................................................17
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksika .................................................................................................................18
Cz I: Poznajemy gitar klasyczn ..............................................................................................18
Cz II: Zaczynamy gra. Podstawy .............................................................................................19
Cz III: Praca nad technik gry ..................................................................................................19
Cz IV: Doskonalenie repertuaru na gitar klasyczn ...................................................................19
Cz V: Dekalogi ........................................................................................................................19
Cz VI: Dodatki ........................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksice .............................................................................................................20
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Od polskiego wydawcy ......................................................................................................................21
Cz I: Poznajemy gitar klasyczn ....................... 23
Rozdzia 1: Gitara akustyczna i jej wasna liga .............................................................25
Gitara klasyczna: jeden termin, dwa znaczenia i nieco historii ...............................................................26
Jak wyglda gitara klasyczna ..............................................................................................................27
Fizyczne rónice midzy gitar klasyczn i jej rówienicami ..................................................................30
Dalej ni wygld: Inne unikalne cechy gitary klasycznej ........................................................................32
Pozycja i technika muzyka .............................................................................................................33
Wiedza muzyczna i umiejtnoci ....................................................................................................34
Rozdzia 2: Przygotowania do gry ..................................................................................37
Przyjcie prawidowej pozycji .............................................................................................................37
Jak usi .....................................................................................................................................38
Oparcie dla gitary: Uoenie nóg ...................................................................................................39
Obejmowanie gitary: Wsparcie dla ramienia ...................................................................................40
Prawidowe uoenie doni ............................................................................................................41
887676652.002.png
6 Gitara klasyczna dla bystrzaków
Pierwszy kontakt doni ze strunami .....................................................................................................43
Chwytanie strun: Uoenie lewej doni ...........................................................................................44
Gotowy do szarpnicia: Uoenie prawej doni ...............................................................................45
Uderzanie strun: Podstawowe techniki prawej rki ..........................................................................47
Strojenie ...........................................................................................................................................50
Regulowanie napicia struny w celu podwyszenia lub obnienia dwiku ........................................51
Strojenie wizualne z uyciem elektronicznego stroika .......................................................................51
Strojenie ze suchu ........................................................................................................................52
Rozdzia 3: Jak rozszyfrowa zapis nutowy i tabulatur .............................................. 57
Arkana standardowego zapisu nutowego ............................................................................................57
Pótno kompozytora: Piciolinia, klucz, takty i kreski taktowe ..........................................................58
Wysoko tonu: Raz wyej, raz niej ..............................................................................................59
Dugo nut: Jak dugo podtrzymywa dwik, co okrela rytm i tak dalej ..........................................61
Ekspresja, artykulacja i inne symbole ..............................................................................................63
Zalenoci pomidzy piciolini i podstrunnic ...................................................................................65
Urok uytecznoci typowo gitarowej notacji .........................................................................................67
Oznaczenia palców prawej i lewej doni .........................................................................................67
Podoa poprzeczkom ...................................................................................................................68
Tabulatura — przydatny dodatek do standardowej notacji ..............................................................69
Cz II: Zaczynamy gra. Podstawy .......................71
Rozdzia 4: Tylko jeden dwik: Proste melodie ........................................................... 73
wiczenie nut na jednej strunie ..........................................................................................................74
wiczenie palców: Struny 1, 2 i 3 .................................................................................................74
Praca (gównie) dla kciuka: Struny 4, 5 i 6 ....................................................................................79
Gra na trzech strunach ......................................................................................................................81
Zabawa palcami na pierwszych trzech strunach ..............................................................................82
Kciuki znów skierowane w stron niszych strun .............................................................................84
Wycieczka po wszystkich szeciu strunach ...........................................................................................85
Zakaz uywania kciuka! ................................................................................................................86
Kciuk i pozostae palce — do dziea! .............................................................................................87
Pynna gra melodyjnych utworów na wszystkich szeciu strunach ..........................................................88
Rozdzia 5: Walka z dwikami akordu: Technika arpeggio .......................................... 93
Granie poszczególnych dwików arpeggia: Podstawy .........................................................................94
Struna za strun: Kciuk i palce w gotowoci ........................................................................................95
Przypisanie palców do poszczególnych strun ...................................................................................95
Ruchomy kciuk .............................................................................................................................96
Zrónicowana praca prawej doni ......................................................................................................98
Zmiana kolejnoci uderzanych strun ..............................................................................................98
Przeplatanie kciuka i pozostaych palców ........................................................................................99
Dodawanie wspóbrzmienia do wybranych nut ..................................................................................102
Szczypta dwiku midzy kciukiem i palcami ................................................................................102
Dwa palce jednoczenie ..............................................................................................................103
Utwory z wykorzystaniem techniki arpeggio ......................................................................................104
Spis treci 7
Rozdzia 6: wiczenie skali w pierwszej i drugiej pozycji ...........................................111
Wprowadzenie do skali, za koniecznego ...........................................................................................111
Dlaczego granie skali jest wane ..................................................................................................112
Nazewnictwo skali: Dodawanie znaków przykluczowych ...............................................................112
Gdzie si zaczynaj i kocz: Wstp do pozycji ............................................................................116
Skale durowe w 1. pozycji ...............................................................................................................117
Jednooktawowa skala C-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala G-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala F-dur ..........................................................................................................119
Dwuoktawowa skala E-dur ..........................................................................................................120
Dwuoktawowa skala Aᅈ-dur (As-dur) .........................................................................................120
Skale molowe w 1. pozycji ...............................................................................................................121
Jednooktawowa skala a-moll ........................................................................................................121
Dwuoktawowa skala e-moll ..........................................................................................................122
Dwuoktawowa skala f-moll ..........................................................................................................122
Skale w 2. pozycji ...........................................................................................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji z wykorzystaniem pustych strun ..............................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................124
Skala G-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Skala b-moll w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Wykorzystanie skali w prostych utworach ..........................................................................................126
Rozdzia 7: Odkrywanie faktur muzycznych .................................................................131
Koordynacja muzyki kontrapunktowej: Warstwy melodyczne ..............................................................132
Rytmiczna gra dwóch zsynchronizowanych melodii .......................................................................132
Przeciwne siy: Rozdzielenie rytmu kciuka i pozostaych palców .....................................................134
„Zagszczanie” wyszej melodii za pomoc wspóbrzmienia ..........................................................135
Melodia z akompaniamentem: Jak wykorzysta wszystkie palce ...........................................................136
Jak dopasowa rytm akompaniamentu i melodii .............................................................................136
Kreatywne pójcie za ciosem: Dwie czci, dwa rytmy ...................................................................137
Proste utwory o rónych fakturach muzycznych .................................................................................138
Cz III: Praca nad technik gry ......................... 145
Rozdzia 8: Palce pasko na strunach: Chwyty barre ..................................................147
Jak gra chwyty barowe ....................................................................................................................147
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................148
Peny chwyt barowy ....................................................................................................................149
wiczenie chwytów barowych w kontekcie muzycznym .....................................................................149
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................150
Peny chwyt barowy ....................................................................................................................150
Utwory z wykorzystaniem chwytów barre ..........................................................................................152
Rozdzia 9: Pynne brzmienie: Technika legato i tryle .................................................155
czenie dwików za pomoc techniki legato ...................................................................................155
Techniki hammer-on i pull-off: Tajniki legato ...............................................................................156
Legato w kontekcie duszej frazy muzycznej ...............................................................................159
8 Gitara klasyczna dla bystrzaków
„Migotliwy” dwik: Tryle ..............................................................................................................161
Osobne granie tryli .....................................................................................................................161
Tryle w kontekcie ......................................................................................................................162
Utwory z wykorzystaniem techniki legato i tryli .................................................................................163
Rozdzia 10: Ubarwianie brzmienia: Techniki wydobywania dwiku ........................ 167
Tworzenie dwików przypominajcych dzwony: Flaolety ................................................................167
Granie flaoletów ........................................................................................................................168
wiczenie flaoletów w kontekcie ................................................................................................169
Urozmaicanie brzmienia za pomoc vibrato ......................................................................................170
Granie vibrato ............................................................................................................................170
wiczenie techniki vibrato w kontekcie ........................................................................................171
Rozjanianie i przyciemnianie brzmienia: Zmiana barwy dwiku ......................................................172
Wprowadzanie zmian brzmienia ..................................................................................................172
wiczenie zmian barwy dwiku w kontekcie ...............................................................................174
Tremolo: Gitarowy karabin maszynowy ............................................................................................175
Gra tremolo ...............................................................................................................................175
wiczenie techniki tremolo w kontekcie .......................................................................................176
Utwory z wykorzystaniem technik wydobywania dwiku ...................................................................178
Rozdzia 11: Na muzycznej drabinie: Powyej drugiej pozycji ..................................... 181
Wprowadzenie do skali i wicze w tym rozdziale .............................................................................181
Poznajemy wysze pozycje ..........................................................................................................182
Pogbianie umiejtnoci poprzez urozmaicanie wicze ................................................................183
Skale w 5. pozycji ...........................................................................................................................184
Skala F-dur ................................................................................................................................184
Skala Bᅈ-dur ..............................................................................................................................185
Skala d-moll ...............................................................................................................................187
Skale w 9. pozycji ...........................................................................................................................187
Skala A-dur ...............................................................................................................................187
Skala D-dur ...............................................................................................................................188
Skala fᅊ-moll ..............................................................................................................................189
Skale wymagajce zmiany pozycji .....................................................................................................189
Skala E-dur z jedn zmian pozycji .............................................................................................190
Skala Aᅈ-dur z dwiema zmianami pozycji ....................................................................................191
Skala cᅊ-moll z jedn zmian pozycji ...........................................................................................191
Skala gᅊ-moll z dwiema zmianami pozycji ....................................................................................191
Granie utworów z wykorzystaniem skali w górnych partiach gryfu .......................................................193
Rozdzia 12: czenie arpeggiów i melodii ................................................................. 197
czenie arpeggiów i melodii w kontekcie ........................................................................................197
Wycieczka po nizinach: Melodia basowa ..........................................................................................198
Melodia basowa w obrbie arpeggia .............................................................................................199
Uwypuklanie melodii basowej: wiczenie .....................................................................................200
Wycieczka po wyynach: Melodia wiolinowa ....................................................................................201
Melodia wiolinowa w obrbie arpeggia .........................................................................................202
Uwypuklanie melodii wiolinowej: wiczenie .................................................................................203
Zgłoś jeśli naruszono regulamin