informatyka-europejczyka.-poradnik-metodyczny-dla-nauczycieli-informatyki-w-gimnazjum.-edycja-mac-os-10.5 cała książka.pdf

(8509 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
859507925.013.png
Spis treci
1. Wprowadzenie
5
2. Propozycje rozkadu materiau z informatyki
9
3. Tematyka zaj, wskazówki do realizacji materiau
nauczania i przykady rozwiza metodycznych
19
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
bezpieczny i legalny komputer ................................................. 20
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
praca z plikami i katalogami ......................................................31
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
obróbka grafiki i retusz zdj .................................................... 41
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
redagowanie dokumentów tekstowych ................................... 44
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
przetwarzanie ruchomych obrazów i dwiku ....................... 57
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
komunikowanie si w internecie .............................................. 65
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym ....................................... 79
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
zarzdzanie zbiorem informacji ............................................... 90
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
projektowanie prostych algorytmów ....................................... 97
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
modelowanie i symulacja ......................................................... 107
4. Propozycja konstrukcji
przedmiotowego systemu oceniania
111
T EMATYKA ZAJ
31
Zagadnienie tematyczne
(blok tematyczny):
praca z plikami i katalogami
Podstawa programowa:
Podstawowe usugi systemu operacyjnego i programów narzdziowych
do zarzdzania zasobami (plikami). Instalowanie oprogramowania. Wy-
szukiwanie i uruchamianie programów, porzdkowanie i archiwizacja
danych. Profilaktyka antywirusowa. Samodzielna i bezpieczna praca
w sieci. Pomoc systemowa. Korzyci i niebezpieczestwa wynikajce
z rozwoju informatyki. Zagroenia zwizane z uzalenieniem si od
komputera.
Zagadnienie
tematyczne
I rok nauki
II rok nauki
Praca z plikami
i katalogami
9. System operacyjny.
Okna Mac OS X. Biurko,
ikony biurka.
10. Podstawowe operacje
na plikach i katalogach.
11. Zarzdzanie danymi.
Kompresja danych.
12. Rodzaje plików. Atrybuty
plików. Wyszukiwanie
informacji w systemie.
13. Ochrona przed wirusami.
3. Jak zadba
o bezpieczestwo
komputera i danych
w nim zgromadzonych.
4. Mechanizm pomocy
systemowej.
Wyszukiwanie
odpowiedzi na pytania
zwizane z prac systemu.
Na realizacj bloku tematycznego „Praca z plikami i katalogami”
przewidziano 7 jednostek lekcyjnych.
Zakres treci nauczania :
System operacyjny. Biurko, ikony. Rozpoczynanie i koczenie pracy
programów. Szukanie plików i katalogów. Okna systemu graficz-
nego. Budowa okna, praca z wieloma oknami. Podstawowe opera-
cje na plikach i katalogach. Tworzenie struktury katalogów. Wirusy
komputerowe. Praca w sieci lokalnej.
859507925.014.png 859507925.015.png 859507925.016.png 859507925.001.png 859507925.002.png 859507925.003.png
 
32
PORADNIK METODYCZNY DLA GIMNAZJUM
Osignicia ucznia:
Ucze:
zna i rozumie pojcia system operacyjny , ikona ;
potrafi odszukiwa zagubione pliki i katalogi;
potrafi pracowa z wieloma oknami jednoczenie;
tworzy katalogi i ich struktur;
wie, jak chroni komputer przed wirusami;
dostrzega konieczno stosowania programów
antywirusowych;
pracuje z programem antywirusowym.
Poniej przedstawiamy wskazówki do zaj i przykady rozwiza
metodycznych do poszczególnych lekcji.
I rok nauki
Temat 9.
System operacyjny. Okna systemu graficznego.
Biurko, ikony
Wskazówki do zaj:
Uczniowie wczaj komputery. Wspólnie z nauczycielem
omawiaj wygld ekranu i jego elementów. Zapoznaj si
z pojciami: skrót , aplikacja , system operacyjny .
1.
Uczniowie uruchamiaj program wskazany przez nauczyciela
i wspólnie omawiaj budow okna programu, a take:
otwieraj kolejny program, plik lub katalog (minimalizuj
i przywracaj domyln wielko okna);
2.
stosuj w praktyce róne ukady okien;
zamykaj otwarte okna.
Uczniowie wykonuj pod kierunkiem nauczyciela nastpujce
czynnoci:
3.
poznaj sposób tworzenia skrótów do programów;
wskazuj pod kierunkiem nauczyciela pliki i katalogi
(na biurku, w teczce Dokumenty );
zmieniaj wygld ekranu;
859507925.004.png 859507925.005.png 859507925.006.png
 
T EMATYKA ZAJ
33
zmieniaj sposób wywietlania zawartoci okien;
przegldaj zawarto katalogu gównego i domowego;
uruchamiaj programy wskazane przez nauczyciela;
otwieraj i przegldaj Preferencje systemowe (wspólnie
z nauczycielem objaniaj, do czego su);
przegldaj zasoby systemu (naley dopilnowa, aby uczniowie
nie zmieniali bez potrzeby ustawie systemowych).
Przykad rozwizania metodycznego:
Cel gówny :
Poznanie graficznego systemu operacyjnego zainstalowanego na
komputerach w szkolnej pracowni komputerowej.
Cele szczegóowe :
Ucze:
zna pojcia: system operacyjny , ikona ;
wie, jakie s zadania systemu operacyjnego;
potrafi rozpoczyna i koczy prac programów;
zna najwaniejsze elementy systemu graficznego.
Z myl o uczniach zainteresowanych poszerzaniem wiedzy i roz-
wijaniem zainteresowa zaprezentowano na pycie doczonej do
podrcznika jedn z bezpatnych dystrybucji systemu operacyjnego
Linux.
Metody pracy :
Pogadanka, pokaz, metoda wicze praktycznych.
Zakres materiau
do realizacji
na zajciach
Sposób realizacji
(czynnoci nauczyciela)
Osignicia
ucznia
System
operacyjny.
Rozpoczynanie
i koczenie pracy
programów.
1. Lekcj mona rozpocz
od wygoszenia przygotowanych
przez uczniów referatów na
temat rónych systemów
operacyjnych (praca domowa
z poprzednich zaj). Mona
odwoa si do pyty w celu
zaprezentowania systemu
operacyjnego Linux.
Ucze:
zna i rozumie
pojcia system
operacyjny , ikona ;
wie, skd bior
si programy
na dysku
komputera;
859507925.007.png 859507925.008.png 859507925.009.png 859507925.010.png 859507925.011.png 859507925.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin