EKONOMIA I PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Wykład 1.
UCIĄŻLIWOŚCI – zjawiska fizyczne lub stany dokuczliwe dla środowiska
- hałas -wibracje -odpady
Lub utrudniające życie, np. przez
-zakłócanie spokoju lub odpoczynku hałasem albo zanieczyszczeniem powietrza.
ZAGROŻENIE – każde zagrożenie jest uciążliwością, ale nie każda uciążliwość jest zagrożeniem.
Gdy zagrożenie ma duży obszar?
POJEMNOŚĆ ŚRODOWISKA – zdolność do pomieszczenia zagrożeń .
Trzy poziomy obciążeń :
POTENCJAŁ ŚRODOWISKA – istniejący na danym obszarze zapas zasobów naturalnych.
AGLOMERACJA – obszar, na którym działalność ludzka jest bardzo skoncentrowana.
FUNKCE PRAWA
Nadawanie elementom środowiska lub ekosystemom charakteru obiektów prawnie chronionych : rezerwaty, parki, ogrody zabytkowe
Zaspokojenie roszczeń zapobiegawczych : żądania zaniechania zakłóceń w środowisku, przywrócenie stanu zgodne z prawem.
Środki te mogą przynosić korzyści finansowe, uniknięcie kar, skutków finansowych.
Pytanie 1 -> Wymień funkcje
Pytanie 2 -> Która z funkcji ma znaczenie międzynarodowe.
WSPÓLNOTA EUROPEJSKA
Traktaty założycielske:
ORGANY UE
WYKŁAD 2.
Konstytucja obejmuje:
Art. 87 i 93 akty prawa powszechnie :
Omówienie rozdziałów konstytucji:
7. Regulacje dotyczące samorządu terytorialnego ( pod, jednostka gminna)
9. Regulacje organów kontroli państwa i prawa
10. Reguluje kwestie finansów publicznych
11. Stany nadzwyczajne
12. Zmiana konstytucji
13. Przepisy przejściowe i końcowe
Do sprawdzania zgodności normy z konstytucją – TRYBUNAŁ + KONSTYTUCJA
KONSTYTUCJA – centralny akt normatywny.
USTAWA – uchwalona przez sejm z udziałem senatu. Konstytucja nie mówi co ustawa może regulować a co nie.
ROZPORZĄDZENIE – akty wykonawcze, w celu wykonania ustawy. Mogą być wydawane przez : prezydenta, radę ministrów, prezesa rady, ministrowie, krajową radę radiofonii i telewizji.
DELEGACJA FAKULTATYWNA – organ może z niej skorzystać, ale nie musi
DELEGACJA OBOWIĄZKOWA – musi wydać rozporządzenie
ROZPORZĄDZENIE PREZYDENTA RP – z mocą ustawy – mogą być wydawane tylko w czasie stanu wojennego.
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO - stanowione przez organ samorządu terytorialnego.
Konstytucja zapewnia jasność prawa – żeby ustawa mogła wejść w życie musi być:
USTAWY DOTYCZĄCE OCHRONY ŚRODOWISKA
1. 1919 Państwowa Zasadnicza Ustawa Sanitarna – obejmowała powietrzę, wodę, glebę, wodę do picia, usuwanie zanieczyszczeń
2. 1919 – ustawa sanitarna – przepisy o uzdrowiskach
3. 1921 – Państwowy zakład higieny
4. 1922 – Ustawa o uzdrowiskach – określała podstawy prawno-ustrojowe
5. 1922 – Ustawa Wodna – 1 mod. Prawa wodnego
6. 1927 – Rozporządzenie prezydenta RP - > o prawie przemysłowym
7. 1928 – 1961 Rozporządzenie prezydenta o prawie budowlanym i budowli osiedli
8. 1932 – ustawa o rybołówstwie
9. Ustawa o ochronie przyrody : wprowadzenie pojęcia park narodowy itp.
10. 1932 – 2010 ustawa nad środkami żywienia zwierząt
11. 1972 – Kongres dot. Ochrony środowiska dok.ONZ
12. 1974 – 2001 Prawo wodne -> POLSKA
13. 1980 – ustawa o ochronie środowiska ->PL
W roku 2001 w Polsce powstały ustawy
1. Ustawa o ochronie
2. Prawo wodne
3. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę
4. Zbiorowe odprowadzenie ścieków
Przepisy dotyczące ochrony środowiska w konstytucji :
ART,31-ustęp 3, 74,68-ustęp 4 i 86
art 5-> rozdział 1 -> strzeże dziedzictwa narodowego, prawa człowieka i obywatela
Zrównoważony rozwój – następuje w nim proces integrowania działań pokojowych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli -> współczesnego pokolenia jak i przyszłych.
art.31 – ustęp 3 – mówi o tym, że potrzeby środowiska mogą wprowadzać zmiany w ustawach i ograniczeniach w zakresie konstytucyjnym.
art.68-ust.4 – władze zobowiązane są do zwalczania chorób epidemicznych i dbania o środowisko
art.74 – ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych, każdy ma prawo do info o stanie środowiska, władze muszą wspierać działania obywateli na rzecz ochrony środowiska
art.86 – każdy musi dbać o środowisko i ponosi odpowiedzialność za jego zniszczenie.
WYKŁAD 3.
RODZAJE AKTÓW PRAWNYCH
1. Zalecenia i uchwały – nie mają mocy wiążące
2. Rozporządzenia – które są wiążące i stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich
3. Decyzje – bezpośrednio wiążące dla podmiotów, do których są adresowane wliczając w to : państwa członkowskie, osoby fizyczne, osoby prawne
4. Dyrektywy – które muszą być wprowadzane w życie przez ustawy lub inne akty normatywne państw członkowskich przed upływem określonego czasu.
5. Traktaty
Wymagania dotyczące wprowadzenia w życie
1. Traktaty międzynarodowe – po ratyfikacji ich przez pewną liczbę państw
2. Rozporządzenia – wchodzą w życie z dniem w nich określonym lub w 20 dni od daty opublikowania
3. Dyrektywy i decyzje – musza być ratyfikowane i wchodzą w życie w momencie ratyfikacji, której data wskazana jest w przepisach
Procedury legislacyjne UE
1. Staranny proces konsultacyjny
2. Akty prawne muszą
3. Akty prawne mogą być przyjęte przez radę Ministrów tylko przy JEDNOMYŚLNOŚCI.
Kompetencje wspólnoty w zakresie środowiska
1. Kompetencja dzielona
2. Swoboda legislacyjna – jeżeli w danej dziedzinie Wspólnota nie wydała aktów prawnych, możemy sami określić sobie prawo
3. Akty nadrzędne i wiążące -||- wydała akty prawne
Wspólnota może uczestniczyć czynnie w przygotowaniu międzynarodowych konwencji dotyczących środowiska, a także w ich wprowadzeniu w życie.
Europejskie Programy Ochrony Środowiska Naturalnego :
Pierwszy- określono szczegółowo działania, które obowiązują w kolejnych
Trzeci – ogólna strategia oraz (1983-1987) :
1. Przesunięto naciska ze ZWALCZANIA NA ZAPOBIEGANIE
2. Rozszerzono pojęcie ochrony środowiska na planowanie przestrzenne
3. Włączono zagadnienia ochrony środowiska w zakresie polityki dotyczących innych dziedzin
Wykaz podstawowych dyrektyw UE
1. Woda – ma najwięcej dyrektyw, dotyczą one różnych rzeczy np. detergentów, kąpielisk
2. Przyroda
3. Chemikalia
WYKŁAD 4.
Zasady konstytucji:
1. Pierwsza warstwa – regulacji prawnej to zasady konstytucji
2. Druga warstwa : kompleksowa regulacja prawna ( jako ogół )
3. Trzecia warstwa : przepisy szczegółowe do których odsyła UOŚ
4. Czwarta warstwa : normy prawne sozologiczne
Wieloaspektowy charakter ochrony środowiska
1. Gospodarczy aspekt – oznacza kierunek polityki zmierzający do zapewnienia racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi, obejmuje m.in.
2. Sanitarny – oznacza ochronę życia i zdrowia ludzkiego przed
3. Zachowawczy – ochrony walorów środowiska przed zanieczyszczeniem lub degradację ze względów
Zasady ochrony środowiska wynikające z kompleksowej regulacji prawnej
1. Zasada legalności
2. Zasada planowości – cały mechanizm administracji publicznej w zakresie planowania przestrzennego i stosowania przepisów prawa budowlanego
3. Zasada kompleksowości – przedmiotem ochrony prawnej, środowisko jako całość. Współzależność między elementami środowiska
mala18mi