1. Organizacja pracy:
Organizacja pracy – proces, czynność polegająca na urabianiu z danego zespołu ludzi, zespołu organicznego, zdolnego do wykonywania zadań , które pozwalają na osiągnięcie celów (Kotarbiński) .
Organizacja pracy powinna być rozumiana jako systemowe działanie zwłaszcza kadry kierowniczej. Owe działania powinny mieć na względzie pełne wykorzystanie:
- siły roboczej
- środków produkcji
- przedmiotów pracy
W celu zorganizowania procesów pracy w taki sposób aby skutecznie realizował planowane założenia zarówno w czasie jak i przestrzeni.
Organizowanie funkcjonowania instytucji jest ważnym etapem działalności zarówno zakładów produkcyjnych jak i różnych instytucji.
2.Cechy dobrego organizatora:
- znajomość podmiotu pracy
- dysponowanie dobrym zespołem ludzi
- musi zgromadzić środki techniczne
- musi zgromadzić odpowiednie materiały
- musi dysponować środkami ekonomicznymi
- musi mieć możliwość wpływania na zespół
- umiejętność nawiązywania kontaktów z podwładnymi i z tymi od których zależy
- musi mieć autorytet
- musi charakteryzować się zdecydowaniem
- musi przejawiać inicjatywę w całym procesie organizatorskim
3.Potencjalizacja:
Potencjalizacja – zapowiadanie działania bez działania (jest to zabieg polegający na zastąpieniu samego działania jako środka do osiągnięcia celu) , zasygnalizowanie takiego działania. Musi być wyrażona gotowość do zapowiedzianych działań . Zapowiedź działania jest kosztowna (np. groźba napadu zmusiła Iran do ustępstw na rzecz USA).
Przykłady:
- kto nie pracuje wydajnie zostaje zwolniony
- kto nie pali ten więcej zarobi
- kto jeździ po pijanemu straci prawi jazdy na zawsze
- w pewnych kulturach potencjalizacja nie działa
4. Typy menadżerów i ich strefy działań.
Typy (rodzaje) menadżerów:
- od marketingu
- finansów
- eksploatacji lub operacji
- kadr
- administracji
- promocji w tym też reklamy, konkurencji, a w miarę potrzeb zatrudnia menadżerów przygotowanych do rozwiązywania wąskich zagadnień.
Strefy działań:
1. Obszar marketingu – menadżerowie marketingu w procesie zarządzania odpowiadają za funkcjonowanie marketingu
Działają oni w zakresie:
- pozyskiwania klientów
- pozyskiwania konsumentów
- promocji wyrobów
- zarządzania w sferze wprowadzenia na rynek nowego asortymentu
- dystrybucji
Są dla firmy jedyną instytucją, która decyduje o rozwoju firmy.
2. Obszar finansów – menadżerowie zarządzają zasobami finansowymi firmy.
Tu musi być największy ład w pracy .W ich gestii spoczywają następujące zakresy działania:
- rachunkowość
- zasoby pieniężne
- inwestycje
Ta liczba menadżerów licznie występuje w bankach i ubezpieczeniach.
3. Obszar kadr – menadżer kadr manipuluje pracownikami w celu zrealizowania zasadniczych zadań firmy takich jak:
- zatrudnienie właściwej kadry
- planowanie kadr
- przekwalifikowanie i wynagradzanie pracowników zwalnianie pracowników słabych lub zbędnych
- rozwój pracowników
- przenoszenie pracowników
- planowanie systemów wynagrodzeń
- budowanie systemów ocen
- redukcja
4. Obszar operacyjny – menadżerowie zajmują się systemami wytwarzającymi produkty lub usługi. Zarządzanie tą sferą polega głównie na kontroli produkcji, technologii produkcji, zarządzaniu wykorzystania urządzeń konstrukcyjnych i maszyn.
5. Obszar administracji – menadżerowie to wszechstronni biurokraci. Znają wszystkie podstawowe problemy zarządzania, wszystkimi sferami firmy. Nie mają specjalistycznego wykształcenia ale posiadają w tym kierunku wiedzę. Powinni oni dbać o właściwe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w danym systemie prawnym, społecznym i moralnym. Muszą poznać całą infrastrukturę prawną, społeczne otoczenie, w którym działa przedsiębiorstwo, system wartości i norm moralnych, w których mogą się poruszać.
6. Obszar innych menadżerów – nie występujących powszechnie – publice relations, rzecznik prasowy . Pełnią funkcję z zakresu:
- ochrony firmy i jej wizerunku w opinii publicznej
- badania i rozwój firmy
- realizacja celów firmy
5. Zarządzanie marketingowe
Zarządzanie marketingowe można rozpatrywać zatem jako uporządkowany przegląd zagadnień osiągania specyficznych reakcji rynkowych innych podmiotów, przez kreowanie i oferowanie wartości
Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie polega więc na planowaniu marketingowym, organizowaniu, realizacji funkcji marketingu w przedsiębiorstwie, motywowaniu wykonawców do postępowania zgodnie z intencjami planującego oraz kontrolowaniu wykonania planu.
Zarządzanie marketingowe jest zarówno wiedzą, jak i sztuką. Wiedzą obejmującą praktyczne umiejętności stosowania koncepcji marketingu, jego narzędzi, instrumentów, posługiwania się metodami i technikami badania rynku oraz ujawniania potrzeb nabywców i jak najlepszego ich zaspokajania. Jest równocześnie sztuką inspirowania i zespalania działań pracowników dla realizacji celów marketingu oraz sztuką komunikowania się z nabywcami i innymi uczestnikami rynku zapewniającego ich trwałe pozyskiwanie dla produktów i usług przedsiębiorstwa.Sprawność i efektywność marketingowej organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem wyraża się w ich otwartości na środowisko zewnętrzne, na zmiany, jakie zachodzą w odczuwaniu potrzeb przez nabywców i w oddziaływaniu konkurentów, których syntetycznym miernikiem jest wielkość sprzedaży, udział w rynku i trwałe przywiązanie stałych klientów
6. Plan biznesowy.
Biznes plan – dokument (najważniejszy)opracowywany przez przedsiębiorstwo, zakres wymagań, które należy spełnić bezwzględnie by osiągnąć sukces. Informuje kredytodawcę o możliwościach rozwoju, jest wizytówką przedsiębiorstwa.
Plan ten odpowiada na cztery zasadnicze pytania:
- czego właściwie chcę
- jakie są moje atuty
- jakie są najlepsze metody osiągnięcia celów przedsiębiorstwa
- czego oczekujemy w przyszłości
Etapy przygotowania biznes planu:
1 tydzień: Zdecydować o podjęciu działalności
2 tydzień: Analiza własnych możliwości i zamiarów
3 tydzień: Wybór produktu lub usługi
4 tydzień: Badania ogółu
5 tydzień: Prognozowanie zysków, kosztów
6 tydzień: Wybór lokalizacji
7 tydzień: Opracowywanie planu produkcji
8 tydzień: Opracowywanie planu marketingu
9 tydzień: Opracowywanie planu organizacyjnego
10 tydzień: Opracowywanie planu działań prawnych
11 tydzień: Opracowywanie planu ubezpieczenia
12 tydzień: Opracowywanie planu księgowości
13 tydzień: Opracowywanie planu finansowego
16 tydzień: Napisanie listu, folderu prezentującego firmę
Koteciek