Socjologia Zestaw 4.doc

(36 KB) Pobierz

1.       Organizacja pracy:

Organizacja pracy – proces, czynność polegająca na urabianiu z danego zespołu ludzi, zespołu organicznego, zdolnego do wykonywania zadań , które pozwalają na osiągnięcie celów (Kotarbiński) .

Organizacja pracy powinna być rozumiana jako systemowe działanie zwłaszcza kadry kierowniczej. Owe działania powinny mieć na względzie pełne wykorzystanie:

-          siły roboczej

-          środków produkcji

-          przedmiotów pracy

W celu zorganizowania procesów pracy w taki sposób aby skutecznie realizował planowane założenia zarówno w czasie jak i przestrzeni.

Organizowanie funkcjonowania instytucji jest ważnym etapem działalności zarówno zakładów produkcyjnych jak i różnych instytucji.

2.Cechy dobrego organizatora:

-          znajomość podmiotu pracy

-          dysponowanie dobrym zespołem ludzi

-          musi zgromadzić środki techniczne

-          musi zgromadzić odpowiednie materiały

-          musi dysponować środkami ekonomicznymi

-          musi mieć możliwość wpływania na zespół

-          umiejętność nawiązywania kontaktów z podwładnymi i z tymi od których zależy

-          musi mieć autorytet

-          musi charakteryzować się zdecydowaniem

-          musi przejawiać inicjatywę w całym procesie organizatorskim

3.Potencjalizacja:

Potencjalizacja – zapowiadanie działania bez działania (jest to zabieg polegający na zastąpieniu samego działania jako środka do osiągnięcia celu) , zasygnalizowanie takiego działania. Musi być wyrażona gotowość do zapowiedzianych działań . Zapowiedź działania jest kosztowna (np. groźba napadu zmusiła Iran do ustępstw na rzecz USA).

Przykłady:

-          kto nie pracuje wydajnie zostaje zwolniony

-          kto nie pali ten więcej zarobi

-          kto jeździ po pijanemu straci prawi jazdy na zawsze

-          w pewnych kulturach potencjalizacja nie działa

4. Typy menadżerów i ich strefy działań.

Typy (rodzaje) menadżerów:

-          od marketingu

-          finansów

-          eksploatacji lub operacji

-          kadr

-          administracji

-          promocji w tym też reklamy, konkurencji, a w miarę potrzeb zatrudnia menadżerów  przygotowanych do rozwiązywania wąskich zagadnień.

Strefy działań:

1.       Obszar marketingu – menadżerowie marketingu w procesie zarządzania odpowiadają za funkcjonowanie marketingu

Działają oni w zakresie:

-          pozyskiwania klientów

-          pozyskiwania konsumentów

-          promocji wyrobów

-          zarządzania w sferze wprowadzenia na rynek nowego asortymentu

-          dystrybucji

Są dla firmy jedyną instytucją, która decyduje o rozwoju firmy.

2.       Obszar finansów – menadżerowie zarządzają zasobami finansowymi firmy.

Tu musi być największy ład w pracy .W ich gestii spoczywają następujące zakresy działania:

-          rachunkowość

-          zasoby pieniężne

-          inwestycje

Ta liczba menadżerów licznie występuje w bankach i ubezpieczeniach.

3.       Obszar kadr – menadżer kadr manipuluje pracownikami w celu zrealizowania zasadniczych zadań firmy takich jak:

-          zatrudnienie właściwej kadry

-          planowanie kadr

-          przekwalifikowanie i wynagradzanie pracowników zwalnianie pracowników słabych lub zbędnych

-          rozwój pracowników

-          przenoszenie pracowników

-          planowanie systemów wynagrodzeń

-          budowanie systemów ocen

-          redukcja

4.       Obszar operacyjny – menadżerowie zajmują się systemami wytwarzającymi produkty lub usługi. Zarządzanie tą sferą polega głównie na kontroli produkcji, technologii produkcji, zarządzaniu wykorzystania urządzeń konstrukcyjnych i maszyn.

5.       Obszar administracji – menadżerowie to wszechstronni biurokraci. Znają wszystkie podstawowe problemy zarządzania, wszystkimi sferami firmy. Nie mają specjalistycznego wykształcenia ale posiadają w tym kierunku wiedzę. Powinni oni dbać o właściwe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w danym systemie prawnym, społecznym i moralnym. Muszą poznać całą infrastrukturę prawną, społeczne otoczenie, w którym działa przedsiębiorstwo, system wartości i norm moralnych, w których mogą się poruszać.

6.       Obszar innych menadżerów – nie występujących powszechnie – publice relations, rzecznik prasowy . Pełnią funkcję z zakresu:

-          ochrony firmy i jej wizerunku w opinii publicznej

-          badania i rozwój firmy

-          realizacja celów firmy

5.       Zarządzanie marketingowe

Zarządzanie marketingowe można rozpatrywać zatem jako uporządkowany przegląd zagadnień osiągania specyficznych reakcji rynkowych innych podmiotów, przez kreowanie i oferowanie wartości

Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie polega więc na planowaniu marketingowym, organizowaniu, realizacji funkcji marketingu w przedsiębiorstwie, motywowaniu wykonawców do postępowania zgodnie z intencjami planującego oraz kontrolowaniu wykonania planu.

Zarządzanie marketingowe jest zarówno wiedzą, jak i sztuką. Wiedzą obejmującą praktyczne umiejętności stosowania koncepcji marketingu, jego narzędzi, instrumentów, posługiwania się metodami i technikami badania rynku oraz ujawniania potrzeb nabywców i jak najlepszego ich zaspokajania. Jest równocześnie sztuką inspirowania i zespalania działań pracowników dla realizacji celów marketingu oraz sztuką komunikowania się z nabywcami i innymi uczestnikami rynku zapewniającego ich trwałe pozyskiwanie dla produktów i usług przedsiębiorstwa.
Sprawność i efektywność marketingowej organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem wyraża się w ich otwartości na środowisko zewnętrzne, na zmiany, jakie zachodzą w odczuwaniu potrzeb przez nabywców i w oddziaływaniu konkurentów, których syntetycznym miernikiem jest wielkość sprzedaży, udział w rynku i trwałe przywiązanie stałych klientów

6.       Plan biznesowy.

Biznes plan – dokument (najważniejszy)opracowywany przez przedsiębiorstwo, zakres wymagań, które należy spełnić bezwzględnie by osiągnąć sukces. Informuje kredytodawcę o możliwościach rozwoju, jest wizytówką przedsiębiorstwa.

 

Plan ten odpowiada na cztery zasadnicze pytania:

-          czego właściwie chcę

-          jakie są moje atuty

-          jakie są najlepsze metody osiągnięcia celów przedsiębiorstwa

-          czego oczekujemy w przyszłości

Etapy przygotowania biznes planu:

1 tydzień: Zdecydować o podjęciu działalności

2 tydzień: Analiza własnych możliwości i zamiarów

3 tydzień: Wybór produktu lub usługi

4 tydzień: Badania ogółu

5 tydzień: Prognozowanie zysków, kosztów

6 tydzień: Wybór lokalizacji

7 tydzień: Opracowywanie planu produkcji

8 tydzień: Opracowywanie planu marketingu

9 tydzień: Opracowywanie planu organizacyjnego

10 tydzień: Opracowywanie planu działań prawnych

11 tydzień: Opracowywanie planu ubezpieczenia

12 tydzień: Opracowywanie planu księgowości

13 tydzień: Opracowywanie planu finansowego

16 tydzień: Napisanie listu, folderu prezentującego firmę

Zgłoś jeśli naruszono regulamin