ABC BHP.pdf

(375 KB) Pobierz
Jakub Chojnicki
Grażyna Jarosiewicz
ABC BHP
Informator
dla pra co daw ców
War sza wa 2012
Pro jekt gra cz ny okład ki
Do ro ta Za jąc
Opra co wa nie re dak cyj ne
Mo ni ka Ko li tow ska -So kół
Opra co wa nie ty po gra cz ne i ła ma nie
Jan Klimczak
Co py ri ght © Głów ny In spek to rat Pra cy 2012
Wydanie IV
Stan prawny październik 2012 r.
W 4 (1275)
PAŃ STWO WA IN SPEK CJA PRA CY
GŁÓW NY IN SPEK TO RAT PRA CY
www.pip.gov.pl
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Organy nadzoru nad warunkami pracy. Kontrola PIP
Rozdział II. Odpowiedzialność i podstawowe obowiązki
pracodawcy w zakresie bhp
Rozdział III. Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp
Rozdział IV. Obiekty budowlane i pomieszczenia pracy
Rozdział V. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne
Rozdział VI. Prolaktyczna ochrona zdrowia pracowników.
Badania lekarskie
Rozdział VII. Odzież i obuwie robocze. Środki higieny osobistej
Rozdział VIII. Środki ochrony indywidualnej
Rozdział IX. Napoje i posiłki prolaktyczne
Rozdział X. Szkolenia w dziedzinie bhp
Rozdział XI. Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy.
Badania i pomiary czynników szkodliwych
Rozdział XII. Czynniki stwarzające szczególne zagrożenie
dla zdrowia i życia
Rozdział XIII. Prace szczególnie niebezpieczne
Rozdział XIV. Maszyny i inne urządzenia techniczne
Rozdział XV. Wypadki przy pracy
Rozdział XVI. Choroby zawodowe
Rozdział XVII. Ochrona pracy kobiet
Rozdział XVIII. Ochrona pracy młodocianych
Rozdział XIX. Ocena ryzyka zawodowego
Rozdział XX. Służba bezpieczeństwa i higieny pracy
Rozdział XXI. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika
dotyczące bhp
Rozdział XXII. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów bhp
Rozdział XXIII. Podstawy prawne
5
8
12
15
22
26
30
33
37
40
45
55
59
62
68
74
76
77
78
86
90
92
93
Zapewnienie bez pie czeń stwa i hi gie ny pra cy jest obo wiąz kiem
praw nym i spo łecz nym ka żde go pra co daw cy, a ta kże przed się bior -
cy, nie bę dą ce go pra co daw cą, na rzecz któ re go jest świad czo na pra -
ca przez oso by zycz ne, w tym wy ko nu ją ce na wła sny ra chu nek
dzia łal ność go spo dar czą bez wzglę du na pod sta wę świad cze nia tej
pra cy, za trud nia ją ce go lu dzi na pod sta wie umów cy wil no -praw -
nych. Pra co daw cy i przed się bior cy, któ rzy świa do mie in we stu ją
w bhp w swo jej r mie wie dzą, że w ten spo sób nie tyl ko za po bie -
ga ją wy pad kom i cho ro bom spo wo do wa nym pra cą, ale rów nież
bu du ją po zy tyw ny wi ze ru nek swo jej r my, sta no wią cy za sad ni czy
ele ment jej suk ce sów.
Pra co daw co, przedsiębiorco pa mię taj!
Two rze nie bez piecz nych wa run ków pra cy oraz mo ty wo wa nie
lu dzi do bez piecz ne go po stę po wa nia to nie tyl ko wy wią zy wa -
nie się z obo wiąz ku na ło żo ne go przez pra wo na pra co daw cę,
ale ta kże in we sty cja, któ ra się opła ca.
ROZ DZIAŁ I.
OR GA NY NAD ZO RU NAD WA RUN KA MI PRA CY.
KON TRO LA PIP
Or ga nem po wo ła nym do spra wo wa nia nad zo ru i kon tro li prze strze ga nia pra wa pra cy,
w szcze gól no ści prze pi sów bez pie czeń stwa i hi gie ny pra cy, a ta kże prze pi sów do ty czą -
cych le gal no ści za trud nie nia i in nej pra cy za rob ko wej jest Pań stwo wa In spek cja Pra cy .
Dzia ła ona na pod sta wie usta wy o Pań stwo wej In spek cji Pra cy z dnia 13 kwiet nia 2007 r.
[1]. Pań stwo wa In spek cja Pra cy pod le ga Sej mo wi.
Po zo sta łe or ga ny nad zo ru pod le ga ją po szcze gól nym mi ni strom. Są to: Wy ższy Urząd
Gór ni czy, Urząd Do zo ru Tech nicz ne go, Urzę dy Nad zo ru Bu dow la ne go, In spek cja Sa ni tar -
na i in ne, ukie run ko wa ne na szcze gól ne ro dza je dzia łal no ści (np. In spek cja Dro go wa).
Ja kie pod mio ty pod le ga ją kon tro li PIP?
Kon tro li Pań stwo wej In spek cji Pra cy pod le ga ją:
1. pra co daw cy – a w za kre sie bez pie czeń stwa i hi gie ny pra cy oraz kon tro li le gal no ści
za trud nie nia ta kże nie bę dą cy pra co daw ca mi przed się bior cy i in ne jed nost ki or ga -
ni za cyj ne – na rzecz któ rych jest świad czo na pra ca przez oso by zycz ne, w tym przez
oso by wy ko nu ją ce na wła sny ra chu nek dzia łal ność go spo dar czą, bez wzglę du
na pod sta wę świad cze nia tej pra cy;
2. pod mio ty świad czą ce usłu gi po śred nic twa pra cy, do radz twa per so nal ne go, po rad -
nic twa za wo do we go oraz pra cy tym cza so wej w ro zu mie niu za pi sów usta wy
z dnia 20 kwiet nia 2004 r. o pro mo cji za trud nie nia i in sty tu cjach ryn ku pra cy;
3. pod mio ty kie ru ją ce oso by w ce lu na by wa nia umie jęt no ści prak tycz nych, w szcze -
gól no ści od by cia prak ty ki ab sol wenc kiej, prak ty ki lub sta żu za wo do we go, nie bę dą -
cych za trud nie niem lub in ną pra cą za rob ko wą – w za kre sie prze wi dzia nym usta wą
z dnia 20 kwiet nia 2004 r. o pro mo cji za trud nie nia i in sty tu cjach ryn ku pra cy.
Od cze go in spek tor pra cy roz po czy na kon tro lę u pra co daw cy/przed się bior cy?
Zgod nie z usta wą o PIP in spek tor pra cy ma pra wo prze pro wa dze nia kon tro li o ka żdej po -
rze dnia i no cy, bez uprzedzenia. In spek tor pra cy roz po czy na czyn no ści kon tro l ne od oka -
za nia pra co daw cy/przed się bior cy lub oso bie upo wa żnio nej do je go re pre zen to wa nia
le gi ty ma cji słu żbo wej oraz imien ne go upo wa żnie nia do prze pro wa dze nia kon tro li.
Kon tro lę pro wa dzi in spek tor wska za ny w upo wa żnie niu. Je śli bę dzie ją kon ty nu ował
in ny in spek tor, on ta kże mu si po ka zać od ręb ne upo wa żnie nie.
Mo żli we jest też prze pro wa dze nie kon tro li tyl ko na pod sta wie le gi ty ma cji słu żbo wej.
Dzie je się to w sy tu acji, gdy trze ba ją prze pro wa dzić nie zwłocz nie (np. ist nie je za gro że nie
ży cia lub zdro wia pra cow ni ków, któ rzy pra cu ją na wy so ko ści bez za bez pie czeń
przed upad kiem, w nie za bez pie czo nych wy ko pach itp.). W ta kich przy pad kach in spek tor
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin