Ku nowej strategii bezpieczeństwa Unii Europejskiej.pdf

(867 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ISSN 1896-4923
IV – 2011 /
20
Kwartalnik wydawany przez
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego
BEZPIECZEŃSTWO
NARODOWE
W numerze:
Ku nowej strategii bezpieczeństwa
Unii Europejskiej
Chiny – wschodzące mocarstwo
Szefowie służb specjalnych i porządku publicznego
w administracji publicznej
Wyzwania migracyjne dla Polski
 
840483052.001.png
BEZPIECZEŃSTWO
NARODOWE
20
Warszawa 2011
 
Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego:
prof. dr hab. Stanisław Koziej
Rada Programowa: dr Zdzisław Lachowski (przewodniczący), Marek Ajnenkiel (sekretarz),
dr Krzysztof Liedel, Łukasz Kulesa, Jarosław Padzik, Paweł Pietrzak
Redaktor Naczelny: dr Zdzisław Lachowski
Zastępca redaktora naczelnego: Marek Ajnenkiel
Zespół redakcyjny: Monika Biernat, Michał Grzelak, Joanna Kwaśniewska-Wróbel,
Patrycja Mackowicz, Beata Perkowska (sekretarz), Katarzyna Przybyła, Janusz Tomaszewski,
Joanna Warchoł
Adres redakcji:
ul. Karowa 10, 00-315 Warszawa
Tel.: +48 22 695 18 77
Faks: +48 22 695 18 63
E-mail: redakcja@bbn.gov.pl
Projekt gra czny okładki: Rafał Dukaczewski
Wydawca: Biuro Bezpieczeństwa Narodowego
ul. Karowa 10, 00-315 Warszawa
Numer ISSN 1896-4923
Redakcja nie zwraca niezamawianych materiałów i zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów.
Kopiowanie całości bądź części artykułów może się odbywać tylko za zgodą redakcji.
Wszystkie artykuły zamieszczone w numerze wyrażają poglądy autorów.
Numer zamknięto i oddano do druku w listopadzie 2011 r.
Skład, korekta, druk i oprawa:
ARW A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Spis treści
Słowo wstępne
Zdzisław Lachowski – Redaktor Naczelny, Zastępca Szefa BBN
11
POLITYCZNO-STRATEGICZNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA
Potrzeba nowelizacji strategii bezpieczeństwa Unii Europejskiej
19
Stanisław Koziej
Europejska Strategia Bezpieczeństwa z 2003 r. nie odpowiada zadowalająco ani treścią, ani
formą potrzebom reagowania na wyzwania i zagrożenia, wobec których stoi Unia Europejska
i jej członkowie. Mimo działań podejmowanych od tamtego czasu, w tym zawarcia traktatu
lizbońskiego, Unia nie była dotąd w stanie osiągnąć konsensu, który utorowałby drogę do
pełnej realizacji interesów i osiągania celów na tym polu. Kryzys nansowy zamiast mobili-
zować, utrudnia posunięcia członków UE także w tym zakresie. Stąd postulat bardziej ener-
gicznych wysiłków prowadzących do znowelizowanej strategii bezpieczeństwa; na początek
– kompleksowego przeglądu stanu rzeczy w tym obszarze.
Duopol 2020? Stan relacji amerykańsko-chińskich
i perspektywy ich rozwoju
41
Przemysław Pacuła
Chiny stają się najważniejszym rywalem Stanów Zjednoczonych w walce o pozycję w świecie.
Ich działania kolidują z interesami USA, stanowiąc coraz większe wyzwanie dla Waszyngtonu.
Jednocześnie zależności ekonomiczne między Stanami Zjednoczonymi a Chinami oraz obec-
ność Pekinu w Radzie Bezpieczeństwa ONZ skazują oba państwa na współpracę. Stąd też
wszelkie kwestie sporne powodują jedynie czasowe turbulencje na linii Waszyngton–Pekin,
a w interesie obu stron leży dążenie do utrzymania status quo . Wzrost potęgi Chin odcią-
ga uwagę USA m.in. od Europy. Jednocześnie, coraz wyraźniejsza obecność Państwa Środka
w Europie może oznaczać dla krajów Unii stopniowe uzależnianie od azjatyckiego mocar-
stwa.
Biała Księga Obronności Chin – pokojowe deklaracje i realia
55
Anita Krzyżanowska
W ostatnich latach Chiny prowadzą politykę odczytywaną przez obserwatorów jako ambicję
uzyskania statusu mocarstwa światowego. Rosnąca gospodarcza potęga i wpływ na global-
ne procesy w świecie rodzą coraz częściej pytanie o aspiracje tego państwa w aspekcie mili-
tarnym. Interesujące jest ukazanie na tle ogólnych celów Państwa Środka głównych założeń
dokumentu strategicznego Chin w zakresie polityki obronnej – Białej Księgi w dziedzinie
obronności z 2010 r., a szczególnie jej adekwatności do rzeczywistych lub domniemanych
intencji Pekinu.
3
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV – 2011
LEGISLACJA W OBSZARZE BEZPIECZEŃSTWA
Prezydent RP jako gwarant ciągłości władzy państwowej
77
Janusz Tomaszewski
Rola gwaranta ciągłości władzy państwowej jest jedną z najważniejszych funkcji prezydenta
RP. W ramach jej pełnienia głowa państwa zarządza wybory do Sejmu i Senatu oraz powołuje
i przyjmuje dymisję Rady Ministrów. Prezydent w wyjątkowych okolicznościach może decy-
dować o stanie wojny, jak również dysponuje istotnymi kompetencjami w zakresie stanów
nadzwyczajnych, ze szczególnym uwzględnieniem stanu wojennego i wyjątkowego. W okre-
ślonych warunkach dysponuje uprawnieniem do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy.
Znaczenie urzędu prezydenta jako gwaranta ciągłości władzy państwowej podkreśla fakt, że
w konstytucji RP szczegółowo opisano procedurę zastępstwa głowy państwa.
Prawnoustrojowa pozycja ministra obrony narodowej
w systemie organów administracji rządowej
95
Jarosław Padzik
W ukształtowanym postanowieniami konstytucji RP systemie kierowania administracją
rządową pozycja ministra obrony narodowej określona została w sposób dalece zindywi-
dualizowany. Już sama treść ustawy zasadniczej, ustanawiając obowiązkowe pośrednictwo
ministra obrony narodowej w sprawowaniu przez prezydenta RP najwyższego zwierzchnic-
twa nad Siłami Zbrojnymi RP, wpisuje ten urząd w porządek konstytucyjny. Jednocześnie
ustawa o działach administracji rządowej pozostawia w mocy przepisy ustawy o urzędzie
ministra obrony narodowej. W ten sposób minister obrony narodowej, jako jedyny spośród
ministrów kierujących działami administracji rządowej, posiada indywidualnie określony
status, niezbędny do efektywnego wykonywania zadań w dziedzinie bezpieczeństwa państwa,
nałożonych na Rzeczpospolitą Polską postanowieniami jej konstytucji.
105
Pozycja szefów służb w sferze bezpieczeństwa pozamilitarnego
Lucjan Bełza
Analiza przepisów prawnych regulujących działalność służb porządku publicznego oraz służb
specjalnych w Polsce dowodzi braku spójnych systemowych rozwiązań w istotnych aspektach
ich funkcjonowania, takich jak m.in. zakres kompetencyjny, organizacja pracy czy ścieżka
awansowa. Ponieważ od sprawności służb zależy w dużej mierze skuteczność, z jaką realizo-
wane są podstawowe obowiązki administracji publicznej, opisywana sytuacja wymaga mo-
dy kacji rozwiązań organizacyjnych, tak aby umożliwiały optymalną efektywność państwa
zarówno w działaniach prewencyjnych, jak i w konfrontacji z występującymi zagrożeniami.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin