3.04.12.docx

(19 KB) Pobierz

3.04.12 MOTORYCZNOŚĆ

POJĘCIE MOTORYCZNOŚCI

·         Całokształt zachowań, możliwości i potrzeby ruchowe człowieka

·         Podlega prawom biologicznym i społecznym

MOTORYCZNOŚĆ LUDZKA- określa się współuczestnictwo jako rezultat biologicznych funkcji ruchowych i zdeterminowanych społecznie czynności człowieka

DWIE STRONY MOTORYCZNOŚCI

·         POTENCJALNA- wewnętrzne uwarunkowania ruchu (możliwość zachowania ruchowego człowieka)

EFEKTYWNA- zewnętrzne przejawy ruchu które charakteryzują właściwości wiązace się z przebiegiem ruchu i jego efektem

PRZEJAWY MOTORYCZNOŚCI

·         Ruchliwość

·         Uzdolnienia ruchowe

·         Sprawność ruchowa

·         Sprawność fizyczna

·         Wydajność fizyczna i inne

RUCHLIWOŚĆ

·         Skłonność człowieka wyrażania stanów aktywności w częstych aktach ruchowych

·         Stopień ruchliwości jest cechą indywidualną, zależy od temperamentu, stanu zdrowia i innych właściwości człowieka

UZDOLNIENIA RUCHOWE

·         Zespół właściwości,dzięki którym człowiek możew miarę szybko uczyć się nowych czynności ruchowych

Zdolności motoryczne są zintegrowane, rozwijają się nierównomiernie- w zależności od rozwoju biologicznego, płci

Testy do oceny rozwoju poszczególnych zdolności motorycznych

·         Test sprawności motorycznych L. Denisiuka

·         Miernik sprawności fizycznych R. Trześniowskiego

·         Test międzynarodowy

·         Test Chrimińskiego

·         Eurofit

·         Indeks sprawności fizycznych K. Zucwony

·         Test Ymca

SIŁA- podstawowa cecha ludzkiej motoryczności, narasta pod wpływem systematycznego treningu mięśni a wraz z przyrostem siły zwieksza się ich wytrzymałość w pracy

SPOSÓB POMIARU-siłe mięśni mierzy się na ogół dynamometrem, a także poprzez pomiary odległości rzutu, w przypadku małych dzieci rzut piłką lekarską

SIŁE MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:

·         Zabawy i gry rzutne np. celowanie do dużej piłki

·         Zabawy z mocowaniem

·         Rzuty różnymi przyborami ( piłeczki, woreczki) z miejsca i z biegu

·         Rzuty piłkami ciężkimi oburącz znad głowy

·         Celowanie piłkami do przedmiotu

·         Przenoszenie pojedynczo i 2-jkach różnych przedmiotów lub współdźwigającego

·         Wspinanie się na niskie przeszkody: na drzewa, drabinki, wejście i zejście po linie i skośnie ustawionych ławeczkach

·         Pełzanie z przyborami

·         Przeciąganie przedmiotów

SZYBKOŚĆ- zdolności przemieszczania się ciała w przestrzeni, a także poszczególnych jego odcinków względem siebie wzajemnie, pozwalana wykonanie dużej ilości czynności ruchowych w krótkim czasie

SPOSÓB POMIARU-szybkości mierzy się czasem biegu na dystansie 30m  u dzieci w wieku 7-9 lat, 40m u dzieci 10-11 letnich

NA SZYBKOŚĆ RUCHU SKŁADA SIĘ :

·         Prędkość działania – czas, w którym nastepuje przemieszczanie elementów aparatu tuchu w przestrzeni (duża rola siły mięsni i techniki ruchu)

·         Czas reakcji – zwiększany głównie z szybkością odbioru bodźców i przewodzenia impulsów przez drogi nerwowe

·         Częstotliwość ruchów

SZYBKOŚĆ MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:

·         Zabawy i gry bieżne

·         Sztafety

·         Szybkie biegi na sygnał z różnych pozycji do wyznaczonego miejsca

·         Biegi z pokonywaniem przeszkód terenowych z wymijaniem i obieganiem przedmiotów, biegi za zmianą kierunków

·         Biegi połączone z różnymi formami ruchu

·         Biegi z przyspieszeniem

·         Biegi ze zmienną intensywnością

·         Biegi w urozmaiconym terenie

MOC(SKOCZNOŚĆ) – zdolność do celowego wyzwolenia maximum siły w jak najktorszym czasie, uwarunkowana przede wszystkim rozwojem kończyn dolnych

SPOSÓB POMIARU- wykożystuje się najczęściej skok dosiężny lub skok w dal

MOC MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:

·         Zabawy i gry skoczne

·         Przeskoki z jednego przedmiotu na drugi

·         Serie skoków różnymi sposobami

·         Przeskoki przez przeszkody nieruchome i ruchome np. przez skakankę

·         Skoki w dal i wzwyż z naśladowaniem

·         Zeskoki z małych wysokości ( od 1 do 1,5m) na miękkie podłoże

·         Wyskoki dosiężne do różnych przedmiotów umieszczonych nad podłożem

·         Wyskoki, chwyty piłek w locie

·         Przeskoki przez przeszkody terenowe (krzaki, rowy)

·         Przeskoki 1noż i 2nóż przez ławkę

KOORDYNACJA RUCHOWA

·         Zdolność człowieka do :

o        Wykonywania złożonych aktów ruchowych

o        Przestawianie się z pierwszych na inne

o        Szybciej realizacji nowych aktów ruchowych do nieoczekiwanych zadań

·         Wśród tych zjawisk wyróżnia się

o        Zwinność-skoordynowane i wyważone ruchy całego ciała

o        Zręczność- precyzyjne, zestrojone ruchy rąk i palców

o        Zwinność- cecha pozwalająca na szybkie dostosowanie swych ruchów do zmieniających się warunków i polega na elastyczności łańcuchów ruchowych charakteryzujących się obszernością, szybkością zmianą pozycji i postaw ciała oraz kierunków ruchu

SPOSÓB POMIARU-mierzy się na ogół zestawieniem odpowiednich testów, uzwględniających wiele elementów ruchowych (np. przewroty, okrążenia oznaczonego punktu, krótki bieg, raczkowienie)

ZWINNOŚĆ MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:

·         Szybki bieg z wymijaniem przeszkód

·         Sztafety wahadłowe z tymijaniem przeszkód

·         Pokonywanie przeszkód usytuowanych w różnych płaszczyznach nad podłożem

·         Podanie przyboru ćwiczeniowego wykonującemu inną czynność

·         Przekazywanie współćwiczącemu przedmiotów w zmiennym tempie

·         Przechodzenie pod kręcącym się wywijadłem

·         Przechodzenie przez toczącą się obręcz

·         Prowadzenie piłki kozłowaniem

·         Przejście pod połką odbitą od podłoża i chwyt oburącz

·         Ćwiczenia gimnastyczne, skulenia i przetoczenia ciała,przewroty i inne ćwiczenia akrobatyczne

GIBKOŚĆ- zdolność wykorzystywania ruchów obszernych o dużej amplitudzie w połączeniach stawowych

ĆWICZENIA:

·         W marszu odrzuty ramion w bok, w górę, w tył

·         Krążenia bioder w dwóch kierunkach

·         Skręty tułowia i skrętoskłony

·         Sklony do lewej i prawej stopy w siadzie rozkrocznym

·         Z klęku podpartego w koci grzbiet

·         Wymachy nóg w staniu, w leżeniu bokiem, przodem, tyłem

WYTRZYMAŁOŚĆ- stan osobistego przygotowania do wykonywania znacznych wysiłków ruchowych przy utrzymaniu wewnątrz trzustkowej równowagi, bez przejawów wyczerpania siły

ĆWICZENIA WYTRZYMAŁOŚCI:

·         Tory przeszkód

·         Zabawy i gry o dużej liczbie powtórzeń (2min)

·         Ćwiczenia muzyczno- ruchowe łączone w większe sekwencje

·         Marsze przełajowe (15-20 min)

·         Marszobiegi (do 7 min)

·         Wycieczki piesze (2-4km)

·         Zabawy i gry terenowe

·         Jazda na rowerze

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin