3.04.12 MOTORYCZNOŚĆ
POJĘCIE MOTORYCZNOŚCI
· Całokształt zachowań, możliwości i potrzeby ruchowe człowieka
· Podlega prawom biologicznym i społecznym
MOTORYCZNOŚĆ LUDZKA- określa się współuczestnictwo jako rezultat biologicznych funkcji ruchowych i zdeterminowanych społecznie czynności człowieka
DWIE STRONY MOTORYCZNOŚCI
· POTENCJALNA- wewnętrzne uwarunkowania ruchu (możliwość zachowania ruchowego człowieka)
EFEKTYWNA- zewnętrzne przejawy ruchu które charakteryzują właściwości wiązace się z przebiegiem ruchu i jego efektem
PRZEJAWY MOTORYCZNOŚCI
· Ruchliwość
· Uzdolnienia ruchowe
· Sprawność ruchowa
· Sprawność fizyczna
· Wydajność fizyczna i inne
RUCHLIWOŚĆ
· Skłonność człowieka wyrażania stanów aktywności w częstych aktach ruchowych
· Stopień ruchliwości jest cechą indywidualną, zależy od temperamentu, stanu zdrowia i innych właściwości człowieka
UZDOLNIENIA RUCHOWE
· Zespół właściwości,dzięki którym człowiek możew miarę szybko uczyć się nowych czynności ruchowych
Zdolności motoryczne są zintegrowane, rozwijają się nierównomiernie- w zależności od rozwoju biologicznego, płci
Testy do oceny rozwoju poszczególnych zdolności motorycznych
· Test sprawności motorycznych L. Denisiuka
· Miernik sprawności fizycznych R. Trześniowskiego
· Test międzynarodowy
· Test Chrimińskiego
· Eurofit
· Indeks sprawności fizycznych K. Zucwony
· Test Ymca
SIŁA- podstawowa cecha ludzkiej motoryczności, narasta pod wpływem systematycznego treningu mięśni a wraz z przyrostem siły zwieksza się ich wytrzymałość w pracy
SPOSÓB POMIARU-siłe mięśni mierzy się na ogół dynamometrem, a także poprzez pomiary odległości rzutu, w przypadku małych dzieci rzut piłką lekarską
SIŁE MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:
· Zabawy i gry rzutne np. celowanie do dużej piłki
· Zabawy z mocowaniem
· Rzuty różnymi przyborami ( piłeczki, woreczki) z miejsca i z biegu
· Rzuty piłkami ciężkimi oburącz znad głowy
· Celowanie piłkami do przedmiotu
· Przenoszenie pojedynczo i 2-jkach różnych przedmiotów lub współdźwigającego
· Wspinanie się na niskie przeszkody: na drzewa, drabinki, wejście i zejście po linie i skośnie ustawionych ławeczkach
· Pełzanie z przyborami
· Przeciąganie przedmiotów
SZYBKOŚĆ- zdolności przemieszczania się ciała w przestrzeni, a także poszczególnych jego odcinków względem siebie wzajemnie, pozwalana wykonanie dużej ilości czynności ruchowych w krótkim czasie
SPOSÓB POMIARU-szybkości mierzy się czasem biegu na dystansie 30m u dzieci w wieku 7-9 lat, 40m u dzieci 10-11 letnich
NA SZYBKOŚĆ RUCHU SKŁADA SIĘ :
· Prędkość działania – czas, w którym nastepuje przemieszczanie elementów aparatu tuchu w przestrzeni (duża rola siły mięsni i techniki ruchu)
· Czas reakcji – zwiększany głównie z szybkością odbioru bodźców i przewodzenia impulsów przez drogi nerwowe
· Częstotliwość ruchów
SZYBKOŚĆ MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:
· Zabawy i gry bieżne
· Sztafety
· Szybkie biegi na sygnał z różnych pozycji do wyznaczonego miejsca
· Biegi z pokonywaniem przeszkód terenowych z wymijaniem i obieganiem przedmiotów, biegi za zmianą kierunków
· Biegi połączone z różnymi formami ruchu
· Biegi z przyspieszeniem
· Biegi ze zmienną intensywnością
· Biegi w urozmaiconym terenie
MOC(SKOCZNOŚĆ) – zdolność do celowego wyzwolenia maximum siły w jak najktorszym czasie, uwarunkowana przede wszystkim rozwojem kończyn dolnych
SPOSÓB POMIARU- wykożystuje się najczęściej skok dosiężny lub skok w dal
MOC MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:
· Zabawy i gry skoczne
· Przeskoki z jednego przedmiotu na drugi
· Serie skoków różnymi sposobami
· Przeskoki przez przeszkody nieruchome i ruchome np. przez skakankę
· Skoki w dal i wzwyż z naśladowaniem
· Zeskoki z małych wysokości ( od 1 do 1,5m) na miękkie podłoże
· Wyskoki dosiężne do różnych przedmiotów umieszczonych nad podłożem
· Wyskoki, chwyty piłek w locie
· Przeskoki przez przeszkody terenowe (krzaki, rowy)
· Przeskoki 1noż i 2nóż przez ławkę
KOORDYNACJA RUCHOWA
· Zdolność człowieka do :
o Wykonywania złożonych aktów ruchowych
o Przestawianie się z pierwszych na inne
o Szybciej realizacji nowych aktów ruchowych do nieoczekiwanych zadań
· Wśród tych zjawisk wyróżnia się
o Zwinność-skoordynowane i wyważone ruchy całego ciała
o Zręczność- precyzyjne, zestrojone ruchy rąk i palców
o Zwinność- cecha pozwalająca na szybkie dostosowanie swych ruchów do zmieniających się warunków i polega na elastyczności łańcuchów ruchowych charakteryzujących się obszernością, szybkością zmianą pozycji i postaw ciała oraz kierunków ruchu
SPOSÓB POMIARU-mierzy się na ogół zestawieniem odpowiednich testów, uzwględniających wiele elementów ruchowych (np. przewroty, okrążenia oznaczonego punktu, krótki bieg, raczkowienie)
ZWINNOŚĆ MOŻNA ROZWIJAĆ PRZEZ:
· Szybki bieg z wymijaniem przeszkód
· Sztafety wahadłowe z tymijaniem przeszkód
· Pokonywanie przeszkód usytuowanych w różnych płaszczyznach nad podłożem
· Podanie przyboru ćwiczeniowego wykonującemu inną czynność
· Przekazywanie współćwiczącemu przedmiotów w zmiennym tempie
· Przechodzenie pod kręcącym się wywijadłem
· Przechodzenie przez toczącą się obręcz
· Prowadzenie piłki kozłowaniem
· Przejście pod połką odbitą od podłoża i chwyt oburącz
· Ćwiczenia gimnastyczne, skulenia i przetoczenia ciała,przewroty i inne ćwiczenia akrobatyczne
GIBKOŚĆ- zdolność wykorzystywania ruchów obszernych o dużej amplitudzie w połączeniach stawowych
ĆWICZENIA:
· W marszu odrzuty ramion w bok, w górę, w tył
· Krążenia bioder w dwóch kierunkach
· Skręty tułowia i skrętoskłony
· Sklony do lewej i prawej stopy w siadzie rozkrocznym
· Z klęku podpartego w koci grzbiet
· Wymachy nóg w staniu, w leżeniu bokiem, przodem, tyłem
WYTRZYMAŁOŚĆ- stan osobistego przygotowania do wykonywania znacznych wysiłków ruchowych przy utrzymaniu wewnątrz trzustkowej równowagi, bez przejawów wyczerpania siły
ĆWICZENIA WYTRZYMAŁOŚCI:
· Tory przeszkód
· Zabawy i gry o dużej liczbie powtórzeń (2min)
· Ćwiczenia muzyczno- ruchowe łączone w większe sekwencje
· Marsze przełajowe (15-20 min)
· Marszobiegi (do 7 min)
· Wycieczki piesze (2-4km)
· Zabawy i gry terenowe
· Jazda na rowerze
coliberek44