Jednostka metodyczna wychowania fizycznego maliszewska.aga@gmail.com
Ligocka.sylwia@gmail.com
Mając na uwadze cele kształcenia i wychowania należy w realizacji programu przyjąć następujące zasady postępowania:
a) Stawiać przed uczniami różnorodne zadania, a nie ograniczać się tylko do kształtowania kilku zdolności motorycznych
b) Stosować w dużym zakresie różne metody, adekwatne do zadań stawianych przed uczniami
c) Przyjąć zasadę, że nie należy dobierać celów i ćwiczeń do metod, lecz dobierać metody do celów i zadań
d) Prowadzić zajęcia w sposób atrakcyjny, wykorzystując typowe i nietypowe przybory i przyrządy
e) Wykorzystywać muzykę na zajęciach
f) Stosować szeroko rozumianą zasadę indywidualizacji
g) Jak najczęściej prowadzić zajęcia w terenie naturalnym
Jednostka metodyczna wychowania fizycznego to podporządkowana realizacja celów kształcenia i wychowania fizycznego, elastyczna struktura zadań, czynności nauczyciela i uczniów oraz warunków pracy.
Fazy organizacji lekcji wychowania fizycznego
I. Faza przygotowawcza- cel lekcji, jaki jest poziom sprawności dzieci, przygotowanie warunków i środków do działania ucznia i nauczyciela, ustalanie planu działania
II. Faza wykonawcza- proces uczenia się i usprawniania motorycznego, zdobywanie wiadomości kształtowane postaw, realizacja zadań wychowawczych i dydaktycznych
III. Faza kontrolna- sprawdzanie wykonywania zadań
DZIAŁANIA NAUYCZCIELA- organizowanie i kierowanie procesem dydaktyczno- wychowawczym a więc :
- informowanie uczniów o zadaniach i celach
- motywowanie
- podejmowanie i realizacji zadań
- naprowadzanie w razie konieczności
- kontrolowanie
- ocenianie i korygowanie wyników
-zabezpieczanie uczniów przed wypadkami
Działania ucznia mają charakter sprawczy:
1) Opracowanie i realizacja zadań
2) Kontrola i ocena ich wykonania
3) Korygowanie uzyskanych rezultatów
TOK LEKCYJNY- ogólny, ramowy schemat lekcji. Sugeruje on , jaka powinna być kolejność zabaw, gier oraz rodzaj ćwiczeń, aby lekcja spełniała postulaty zdrowotno-higieniczne i pedagogiczne, aby uwzględniała zasadę wszechstronności, naprzemiennej pracy i stopniowania wysiłku fizycznego.
Budowa zajęcia wychowania fizycznego
1) Część wstępna (przygotowawcza)- Zorganizowanie i przygotowanie grupy do zajęć, świadomego i aktywnego udziału w nich, przeprowadzenie wszechstronnej rozgrzewki, powodującej rozgrzanie mięśni i zaadoptowanie organizmu do oczekującej go pracy, ożywienie fizjologiczne emocjonalne. Formy zbiórki, zabawy orientacyjno porządkowe, ćwiczenia kształtujące i korektywne, znane gry i zabawy ruchowe. Czas 10-15 min.
2) Następuje kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności i rozwiązywanie zadań problemowych. Ćwiczenia o największym obciążeniu
Fizycznym i psychicznym, które w miarę potrzeby są ćwiczeniami uspokajającymi, czuwającymi lub korektywnymi
Wysiłek musi być dostosowany do indywidualnych możliwości a jego natężenie powinno osiągnąć maksimum w połowie zajęć czas 20-25 min.
Część końcowa
Uspokojenie organizmu, podsumowanie, omówienie realizowanych zadań, podsumowanie i ewaluacja zajęć. Wszelkie czynności organizacyjne związane z zakoń czeniem zajęć. Powinny wystąpić ćwiczenia rozluźniające i uspokajające. Czas 5-10 min.
Czas lekcji
Zadania lekcji
Zakres treści
Wstępna 10-15 min
1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć
2. Poinformowanie uczniów o celach lekcji
3. Umotywowanie do ćwiczeń
4. Rozgrzanie organizmu ucznia
1. Zbiórka w miejscu lub ruchu
2. Różne sposoby powitania
3. Podanie tematu i informacji o celach lekcji
4. Podanie info na temat wartości kultury fizycznej i znaczenia zadań realizowanych na lekcji
5. Ćwiczenia ruchowe wykonywane pojedynczo, w dwójkach, bez przyborów, z przyborami standardowymi i niestandardowymi (naturalnymi), w marszu, w biegu i w staniu
6. Zabawy i gry ruchowe
Główna 25- 30 min
Realizacja zadań lekcji
1. Wyrabianie umiejętności ruchowych
2. Kształtowanie sprawności fizycznej
3. Rozwijanie wartości twórczych
4. Kształtowanie postaw wobec kultury fizycznej
1.wyrabianie umiejętności taktycznych i technicznych z z zakresu indywidualnych i grupowych form aktywności
2. Zabawy i gry ruchowe oraz formy rekreacyjno sportowe
3. Ćwiczenie kształtujące poszczególne zdolności motoryczne
4. Rozwiązywanie zadań problemowych
5. Zabiegi hartujące
6. Tańce, formy muzyczno –ruchowe
7. stwarzanie warunków do samosterowaniania rozwojem fizycznym, motorycznym i osobowościowym
7. Wyrabianie umiejętności współdziałania, współzawodniczenia, samoochrony i ochrony innych uczniów.
Końcowa 3-5 min
Uspokojenie organizmu
2. Czynności organizacyjne
3. Nastawienie uczniów do aktywności uczniów w czasie pozalekcyjnym
1. ćwiczenia korektywne
2. Czynności przyspieszające wypoczynek
3. uporządkowanie miejsca ćwiczeń
4. Podsumowanie dydaktyczne i wychowawcze zajęć podanie ocen, wyników współzawodnictwa itp.
5. Zlecenie i udzielenie instrukcji uczniom do samodzielnego usprawniania się i aktywności ruchowej
Efekty lekcji zależą od:
a) Właściwego doboru zadań, adekwatnych do postawionych celów
b) Stylu prowadzenia lekcji przez nauczyciela
c) Przestrzegania zasad dydaktycznych
d) Zgodności działania z zasadami doboru treści i organizacji kształcenia i wychowania
e) Trafnego doboru metod i poprawnego posługiwania się nimi
f) Zastosowania odpowiednich form organizacyjnych ćwiczeń
g) Optymalnego wykorzystania warunków materialno- dydaktycznych
h) Efektywnego wykorzystania czasu lekcji na realizację zadań
i) Przebiegu czynności nauczycielskich
Osnowa zwartej jednostki metodycznej wychowania Klasa
1. Miejsce
2. Typ lekcji
Temat: ( w temacie eksponujemy rozwijanie określonych umiejętności fizycznego na podstawie wybranych treści, zapis- doskonalenie, nauka, poznanie, przygotowanie, kontrola, ocena
3. Zadania z zakresu- po jednym zadaniu z każdego zakresu)
a) Umiejętności (dotyczą konkretnych umiejętności ruchowych zapis- uczeń potrafi…czeń umie…
b) Sprawności- (motoryka, psychomotoryka, jedna sprawność i działania które będą ją rozwijać
c) Wiadomości- informacje zdobyte przez doświadczenia i przeżywanie, zapis- uczeń wie.. uczeń zna
d) Kształtowanie postaw- wychowawcze, usamodzielniające w lekcji, pożądane zachowania i postawy, zapis- uczeń proponuje, pomaga, angażuje
4. Metody
5. Przybory i przyrządy
Tok lekcji (rodzaje ćwiczeń i zabaw)
Przebieg zadania
Czas, dozowanie
Uwagi organizacyjno- metodyczne
Wpisujemy rodzaj zadań według toku lekcji
Wpisujemy treści, czyli zadania ruchowe (ćwiczenia zabawy, gry, zadania problemowe) podać propozycje wyjściową, opis przebiegu zabawy lub ćwiczenia
Wpisujemy czas trwania zadania ruchowego lub liczbę jego powtórzeń aby osiągnąć efekt oddziaływań
Eksponujemy dobrane metody, formy organizacyjne zajęć sposoby rozdawania i zabierania przyborów, sposoby zmiany i ustawienia grupy, podzielania grupy na mniejsze, sposoby rozstawienia stacji, przeszkód (graficznie) określenie wyboru inicjatora ruchu czy sędziego, uwagi istotne dla osiągnięcia efektu
Opracowanie osnowy: kolejność czynności
1. Charakterystyka zespołu klasowego ( poziom umiejętności, sprawności fizycznej, zdrowia, znajomości, układy społeczne w klasie
2. Analiza warunków bazowo- sprzętowych
3. Analiza programu nauczania i rozkładu materiału nauczania
4. Postawienie celów operacyjnych lekcji
5. Określenie typu, rodzaju i toku lekcji
coliberek44