METODA STACYJNA (OBWODOWA):
Geneza: Powstała dzięki nauczycielom Uniwersytetu w Leeds w Anglii. Poddali oni analizie testy dla zwalczania źródeł choroby „bólu krzyża”, która pojawiła się w USA w 1946-1947r. Ból krzyża był spowodowany zwiotczeniem mięśni.
Cele metody:
1. Wzmocnienie gorsetu mięśniowego dzięki ćwiczeniom wzmacniającym w szczególności mięśnie tułowia.
2. Rozwój cech motorycznych w celu podwyższenia wyników w wybranej dyscyplinie sportowej.
3. Rozwój wytrzymałości dzięki dużej częstotliwości ćwiczeń.
4. Doskonalenie nabytych już stereotypów ruchowych
Wykonywane ćwiczenia :
1. powinny być proste i znane
2. nie mogą stwarzać niebezpieczeństwa kontuzji, urazu.
3. Bez używania ciężkich przyrządów. Można ćwiczyć z 1-2 współćwiczącymi.
Organizacja, przebieg ćwiczeń:
Każdej stacji odpowiada jedno ćwiczenie. Stacje są ponumerowane wzrastająco i mieszczą się na obwodzie:
-koła
-elipsy
-kwadratu
-zygzaka
Najlepiej gdyby na stacji było od 2-3 uczniów. Gdy jest ich więcej można tą metodę również zastosować, jednak by dziecko bezczynnie nie czekało na swoją kolej, możemy zastosować metodę zadań dodatkowych.
Przed rozpoczęciem ćwiczeń, nauczyciel powinien omówić z uczniami każdą ze stacji, by dziecko wiedziało co ma robić.
Na znak nauczyciela, uczniowie ćwiczą na stacjach (ok. 1 min), następnie przesuwają się na kolejną stację.
Przerwa w ćwiczeniach powinna być po wykonaniu całego obiegu (wszystkich stacji), jednak gdy nauczyciel już wcześniej stwierdzi zbyt duże zmęczenie i zbyt duży wysiłek uczniów, rozporządza przerwę wcześniej. Podczas przerwy uczniowie wykonują ćwiczenia rozluźniające, oddechowe lub odpoczywają biernie w dowolnej pozycji. Przerwa powinna trwać ok. 1 min . ;)
coliberek44