metoda stacyjna folder Pati.odt

(18 KB) Pobierz

METODA STACYJNA (OBWODOWA):

 

Geneza: Powstała dzięki nauczycielom Uniwersytetu w Leeds w Anglii. Poddali oni analizie testy dla zwalczania źródeł choroby „bólu krzyża”, która pojawiła się w USA w 1946-1947r. Ból krzyża był spowodowany zwiotczeniem mięśni.

 

Cele metody:

1.      Wzmocnienie gorsetu mięśniowego dzięki ćwiczeniom wzmacniającym w szczególności mięśnie tułowia.

2.      Rozwój cech motorycznych w celu podwyższenia wyników w  wybranej dyscyplinie sportowej.

3.      Rozwój wytrzymałości dzięki dużej częstotliwości ćwiczeń.

4.      Doskonalenie nabytych już stereotypów ruchowych

 

Wykonywane ćwiczenia :

1.      powinny być proste i znane

2.      nie  mogą stwarzać niebezpieczeństwa kontuzji, urazu.

3.      Bez używania ciężkich przyrządów. Można ćwiczyć z 1-2 współćwiczącymi.

 

Organizacja, przebieg ćwiczeń:

Każdej stacji odpowiada jedno ćwiczenie. Stacje są ponumerowane wzrastająco i mieszczą się na obwodzie:

-koła

-elipsy

-kwadratu

-zygzaka

Najlepiej gdyby na stacji było od 2-3 uczniów. Gdy jest ich więcej można tą metodę również zastosować, jednak by dziecko bezczynnie nie czekało na swoją kolej, możemy zastosować metodę zadań dodatkowych.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń, nauczyciel powinien omówić z uczniami każdą ze stacji, by dziecko wiedziało co ma robić.

Na znak nauczyciela, uczniowie ćwiczą na stacjach (ok. 1 min), następnie przesuwają się na kolejną stację.

Przerwa w ćwiczeniach powinna być  po wykonaniu całego obiegu (wszystkich stacji), jednak gdy nauczyciel już wcześniej stwierdzi zbyt  duże zmęczenie i zbyt duży wysiłek uczniów, rozporządza przerwę wcześniej. Podczas przerwy uczniowie wykonują ćwiczenia rozluźniające, oddechowe lub odpoczywają biernie w dowolnej pozycji. Przerwa powinna trwać ok. 1 min . ;)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin