Socjalizacja i wychowanie
Czy człowiek może żyć niezależnie od społeczeństwa?
istota ludzka musi zaspokajać swoje podstawowe potrzeby życiowe (jedzenie, ubranie, mieszkanie)
rozum, mowa i inne zdolności mogą rozwijać się tylko poprzez życie w społeczeństwie
cała wiedza odosobnionych jednostek ginęłaby wraz z ich śmiercią
nie powstałaby i nie rozwinęłaby się kultura
bez umiejętności mowy, nie bylibyśmy w stanie tak szybko się uczyć, dzielić się doświadczeniami i współpracować
„dzikie dzieci” nie miały możliwości rozwinięcia swojego umysłu i jaźni w takim stopniu jak ich rówieśnicy wychowujący się w rodzinie, szkole, narodzie
człowiek żyjący w odosobnieniu nie jest w stanie rozwinąć swojej osobowości jako istota społeczno-moralna
Pojęcie socjalizacji
Wg J. Szczepańskiego „proces przekształcania biologicznego organizmu noworodka w aktywnego uczestnika życia społecznego i kulturalnego”.
Wg N. Goodmana „dojrzała jednostka ludzka jest rezultatem nieprzerwanego procesu społecznej interakcji, który pozwolił jej rozwinąć tożsamość, przekonania i wiele umiejętności niezbędnych do aktywnego udziału w społeczeństwie”.
Słownik pojęć socjologicznych „proces przyswajania przez jednostkę wiedzy, umiejętności i dyspozycji, czyniący ją zdolną do życia w społeczeństwie”.
Wg R.B. Woźniaka „proces uczenia się społecznego, dzięki któremu jednostka (zwykle dziecko) zaczyna poznawać i realizować system wartości, postawy i podstawową strukturę przekonań pochodzących od dominujących instytucji i reprezentantów społeczeństwa, a także identyfikować się z nimi”.
Stadia socjalizacji G.H. Meada
Stadia socjalizacji J. Piageta
Stadia socjalizacji Z. Freuda
Stadia socjalizacji E. Eriksona
Etap I
Wymóg poczucia zaufania w opozycji do jego braku.
Etap II, (3 r. ż.)
Określany jako walka o autonomię w opozycji do niepewności i poczucia wstydu. Dziecko zaczyna odkrywać możliwość ujawniania swej woli. Pojawiają się słowa „ja” i „ty”, a także „mnie” i „moje” oraz elementy związanej z tym naturalnej zaborczości dziecka. Napięcie polega na tym, iż wczesne doświadczenia społeczne w uczeniu się nie są także wolne od porażek, co może powodować poczucie niepewności, a nawet swoistego wstydu. Dążenie do autonomii wymaga jednak ujawniania i egzekwowania własnej woli.
Etap III (4 r. ż. – 6 r. ż.)
Wymóg inicjatywy w opozycji do poczucia winy. W tym okresie dziecko wykazuje ogromną inwencję, co często burzy wprowadzony przez dorosłych ład i porządek, stwarza spore pole do niepowodzeń, porażek i błędów. Ich doznawanie może powodować poczucie winy pozostające w opozycji do chęci mówienia i działania. Na tym etapie rodzi się sumienie, rozwija wyobraźnia. Szczególnego znaczenia nabiera przykład dorosłych.
Etap IV (7 r. ż.– 12 r. ż.)
Wymóg pilności, poczucia fachowości i chęci działania w opozycji do poczucia niższości, tzn. jeśli dziecko dobrze sobie radzi w grupach i organizacjach pozarodzinnych (szkoła), wówczas nabiera poczucia fachowości, pilności. Jeśli nie odnosi sukcesów, wówczas wytwarza w sobie kompleks niższości.
Etap V wiek dojrzewania
Wymóg formowania poczucia tożsamości w opozycji jego zaburzeń, tzn. jeśli nastolatek potrafi nawiązywać więzi z innymi i odnosić sukcesy, a tym samym widzi siebie jako określoną osobę posiadającą konkretne cechy i umiejętności wówczas utrwala w sobie silne poczucie tożsamości. Jeśli kontakty z innymi i osiągnięcia są sporadyczne i zdominowane przez niepowodzenia, wówczas poczucie tożsamości nastolatka, czyli świadomości tego, kim jest, cechuje duża niestabilność i chaotyczność.
Etap VI młodość i wczesny okres dorosłości
Wymóg dojrzałości do intymności w opozycji do poczucia izolacji, tzn. jeśli młody człowiek potrafi nawiązać stabilne i pozytywne związki uczuciowe, wówczas posiada tę umiejętność. Jeśli nie potrafi nawiązać stabilnych i pozytywnych związków uczuciowych to pojawia się bolesne poczucie samotności oraz izolacji.
Etap VII wiek dorosły, dojrzały człowiek
Wymóg bycia twórczym i produktywnym w opozycji do koncentracji na sobie i stagnacji, tzn. jeśli człowiek jest aktywny i odnosi sukcesy w rodzinie, pracy, we własnym środowisku, wówczas ma poczucie bycia twórczym i aktywnym, przekonanie, że robi coś dla innych ludzi. Jeśli w tych sferach ma problemy i ponosi klęski, wówczas pojawia się koncentracja na problemach osobistych albo poczucie stagnacji.
Etap VIII 65 r. ż. – 75 r. ż..- wiek podeszły, 75 r. ż. – starość, 90 r. ż. - sędziwy
Wymóg poczucia integralności w opozycji do rozpaczy, tzn. jeśli starsi ludzie patrzą wstecz odnajdują w swoim życiu ciągłość i sens, wówczas mają poczucie integralności. Jeśli nie potrafili wyjść poza krąg zainteresowań własną osobą i nie zrobili nic dla innych, wówczas w miarę zbliżania się do końca życia ogarnia ich coraz większa rozpacz.
Rodzaje socjalizacji
SOCJALIZACJA PIERWOTNA – zachodzi w rodzinie i obejmuje okres wczesnego dzieciństwa.
SOCJALIZACJA WTÓRNA - odbywa się w każdej grupie, której członkiem staje się jednostka albo której członkiem pragnie się stać. Sprowadza się ona do przyswajania ról społecznych możliwych do odegrania w ramach instytucji i organizacji.
RESOCJALIZACJA - przebudowa osobowości i zmiana tożsamości.
Zadania socjalizacji
W toku socjalizacji człowiek przyswaja sobie:
Umiejętności interakcyjne – np. zdolność odczytywania stanów emocjonalnych z ekspresji twarzowych, zwłaszcza ekspresji związanych z emocjami społecznymi, które bywają odmienne w różnych kulturach (np. wstyd);
Wartości, normy i wzory zachowań;
Umiejętności manipulowania przedmiotami – jest to umiejętność niezbędna do przeżycia. Istota człowieczeństwa polega na tym, że dzięki przedmiotom nieustannie wykraczamy poza ograniczenia naszego ciała. Dzięki przedmiotom jesteśmy ludźmi i dzięki przedmiotom zachodzi nieustanna ewolucja kulturowa.
„Produkty” socjalizacji
4 mechanizmy socjalizacji
Naśladownictwo – związane z obserwowaniem zachowań a następnie odwzorowywaniem ich.
Identyfikacja z innymi – odnoszenie się do wzorów osobowych, autorytetów, idoli.
Uczestnictwo w interakcjach – przyswajanie elementów kultury (wartości, norm, wzorów zachowań), które przekształcają się w prywatne, indywidualne przekonania, poglądy, motywacje, aspiracje, predyspozycje, kanony moralne itp.
Wychowanie – stosowanie tzw. wzmocnień pozytywnych i negatywnych (nagród i kar) by nauczyć tych sposobów zachowań i umiejętności, które są oczekiwane od jednostki w danej zbiorowości.
Trzy rewolucje w rozwoju osobowym dziecka
Etap w rozwoju osobowym
Co się na tym etapie dzieje?
Rewolucja dziewiątego miesiąca
Dziecko zaczyna rozumieć innych ludzi jako istoty intencjonalne. Kieruje spojrzenie tam, gdzie spoglądają inni ludzie, i zaczyna skłaniać innych do zwracania uwagi na istotne dla niego rzeczy czy wydarzenia. Zaczyna odróżniać sprawców ludzkich od nie-ludzkich.
Druga rewolucja: nabycie języka
Uruchamia się genetycznie zdeterminowany moduł nabywania języka. Dziecko zaczyna się sprawnie komunikować.
Trzecia rewolucja: nabycie teorii umysłu
Dziecko zaczyna rozumieć, że wokół są umysły podobne do jego umysłu. Rozumie, że można manipulować czyimiś przekonaniami, że można kłamać. Rozumie, że inni ludzie mają przekonania o świecie, że planują swoje działania i że przejawiają potrzeby. Od tego momentu dzieci uczą się ról społecznych i zaczyna się z ich perspektywy uczestnictwo w życiu społecznym.
Źródło: Tomasello (2002), Kozłowski (2007), Białecka – Pikul (2002), Pinker (1995)
Główne koncepcje, kształtujące człowieka jako istotę społeczną
koncepcja behawiorystyczna - środowisko, w którym żyje człowiek kształtuje go przez odpowiedni system kar i nagród. System ten wpajają określone zasady i formy zachowania.
koncepcja psychoanalityczna- człowiek sam kieruje się własnymi potrzebami i popędami, które decydują o jego zachowaniu.
koncepcja humanistyczna zarówno środowisko zewnętrzne jak i wewnętrzne ma wpływ na jego zachowanie, jednak ostatecznie działanie wypływa z przemyśleń i posiadanych wartości.
Socjalizacja jest dokonywana przez osoby różniące się pod względem wartości i norm.
Obecnie istnieje wiele instytucji socjalizujących, jak rodzina, szkoła, media, rówieśnicy, i każda może mieć własny system wartości.
W ten sposób normy rodzinne nie muszą pokrywać się z normami szkolnymi, a normy wyznawane przez profesora mogą pozostać w sprzeczności z normami rówieśników.
xjednachwilax