IV Krąg tematyczny.doc

(61 KB) Pobierz
IV Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

IV Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

·         Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi.

·         Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej.

·         Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów.

·         Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i razem z grupą.

·         Doskonalenie sprawności manualnych oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.

Działania dzieci

Co poznaję, co umiem, co czuję

Środki dydaktyczne; metody, formy pracy

Realizowane obszary podstawy programowej

- „Kura i kurczęta” – zabawa naśladowcza.

 

- „Rzeżucha prosto z ogródka” – degustacja samodzielnie wyhodowanej zieleniny.

 

- „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza; poszerzenie wiedzy na temat jajek, obserwacja surowych i gotowanych jajek podczas toczenia, zanurzania itp., analiza wyglądu, szacowanie, które są surowe, a które gotowane.

- „Na zdrowie” – degustacja jaj na twardo z sosem jajecznym (majonezem) i szczypiorkiem z przedszkolnej hodowli.

 

- „Kurczęta i lisek”– zabawa ruchowa.

 

- „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe, ostrożne dmuchanie z różnym natężeniem na piłeczki do tenisa stołowego.

 

- „Pisanki, kraszanki” – zabawa rytmiczna.

 

 

- „Malowane jaja” – oglądanie różnorodnych świątecznych jajek; porównywanie technik zdobienia, omawianie wyglądu. Poznawanie tradycyjnych zwyczajów świątecznych.

- „Pisanki” – nauka piosenki, zabawa pisankami do słów piosenki.

 

- „Gdzie są pisanki?” – zabawa dydaktyczna, doskonaląca znajomość schematu ciała oraz kierunków w przestrzeni – na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej; poprawne używanie określeń.

- „Wielkanocne pisanki” – praca z „Kajecikiem” – kończenie rozpoczętych rytmów ułożonych z kolorowych jaj świątecznych.

- „Pisankowe obrazki” – zabawa naśladowcza.

 

 

 

 

- „Pisanki” – utrwalenie piosenki, zabawa rytmiczna przy piosence.

- „Świąteczne menu” – na podstawie zebranych potraw oraz ilustracji i zdjęć, zapoznanie dzieci z potrawami wielkanocnymi.

 

- „Piekła myszka mazurki” – wiersz Czesława Janczarskiego jako wprowadzenie i prezentacja tradycyjnego świątecznego ciasta, zwrócenie uwagi na motywy ozdobne przy cieście.

 

 

- „Świąteczny mazurek” – modelowanie i ozdabianie mazurka z masy solnej; toczenie, wałkowanie, modelowanie ozdób i umieszczanie ich na wierzchu.

- „Jaki piękny wielkanocny stół!” – praca z ilustracją w „Książce”; wyszukiwanie par pisanek.

- „Zanieś podwieczorek”– zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.

- „Świąteczny mazurek” – kończenie prac; malowanie elementów dekoracyjnych farbami plakatowymi.

 

- „Na zielonej łące” – zabawa rytmiczna.

 

 

- „Pisanki” – ćwiczenia grafomotoryczne; kreślenie wzorów, kompozycji pasowych na ograniczonej powierzchni; doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

- „Śmigus-dyngus” – wysłuchanie wiersza Marii Terlikowskiej; poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt.

- „Rzuć do mnie piłkę”– zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.

- „Dyngus” – zabawa taneczna, swobodna improwizacja ruchowa do melodii ludowej.

 

- „Zabawy baranków” – zabawa naśladowcza.

 

 

- „Baranki i owieczki” – ćwiczenia artykulacyjne; naśladowanie głosów.

- „Świąteczne wyścigi” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z czworakowaniem, tor przeszkód.

- „Wesołych Świąt” – ćwiczenia językowo-dykcyjne; skandowanie, szept, krzyk, wolno, szybko – wypowiadanie życzeń świątecznych w różny sposób; panowanie nad głosem. Nagrywanie i słuchanie.

- „Przez płotek”– zabawa ruchowa z podskokami.

- „Kartka świąteczna” – wykonanie pracy z „Wycinanek-składanek”.

 

– odpowiednio reaguję na zmiany tempa,

– coraz bardziej lubię zielone warzywa,

– poznaję nowe smaki,

– odróżniam jajko gotowane od surowego,

– biorę udział w zabawach badawczych,

 

– przygotowuję proste danie,

– poznaję smak potraw,

 

 

– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,

– ćwiczę prawidłowy oddech.

 

 

 

– rytmicznie mówię tekst,

– wykonuję temat rytmiczny za pomocą gestodźwięków,

– poznaję świąteczne zwyczaje wielkanocne,

 

 

– poznaję słowa i melodię piosenki,

 

 

– poprawnie używam określeń: na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej,

 

 

- kontynuuję rozpoczęty rytm,

 

 

– używam wyobraźni w zabawie muzyczno-ruchowej,

– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce.

 

– melodyjnie śpiewam piosenkę,

– wykonuję rytm piosenki,

– poznaję tradycje świąteczne związane z Wielkanocą,

 

 

– z uwagą słucham wiersza,

– poznaję tradycyjne świąteczne ciasto – mazurka,

 

 

 

– tworzę z masy solnej ozdoby świąteczne,

– ćwiczę sprawność dłoni,

– odnajduję pary takich samych pisanek,

– ćwiczę równowagę,

 

– maluję farbami elementy pracy,

– starannie ozdabiam pracę.

 

 

– rytmicznie mówię tekst,

– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce,

– ćwiczę dłonie,

– staram się zmieścić rysunek na określonej powierzchni,

 

– poznaję tradycje świąteczne,

 

 

– coraz lepiej celuję i rzucam,

 

– wykonuję układ taneczny.

 

 

– odpowiednio reaguję na umówione hasło i przerwę w muzyce,

 

– ćwiczę narządy mowy,

 

– sprawnie pokonuję tor przeszkód,

 

– panuję nad głosem,

 

 

 

 

– coraz sprawniej podskakuję,

– wykonuję świąteczną kartkę.

 

klawesy

 

rzeżucha z przedszkolnej hodowli, kartki, kredki, zdjęcia z hodowli

jajka kurze: surowe i gotowane, słoiki, woda, łyżeczka, cukier, sól

 

 

jaja kurze: surowe i gotowane, majonez, szczypior, plastikowe noże, chleb, masło

talerze, koła hula-hoop

 

wydmuszki – piłeczki do tenisa

 

 

 

 

 

różne pisanki, koszyk

 

 

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Pisanki” (nr 10), pisanki

drewniane pisanki

 

 

 

 

„Kajecik” cz. 2, s. 22-23, kredki

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Pisanki” (nr 10)

 

 

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Pisanki” (nr 10)

potrawy, fotografie, ilustracje świątecznych potraw oraz zawartości świątecznego koszyczka

Cz. Janczarski, „Piekła myszka mazurki”, fotografie i rysunki z książek kucharskich przedstawiających dekoracje świąteczne

masa solna, tekturki

 

 

„Książka” s. 60–61

 

taca z zastawą dla lalek

 

farby plakatowe, pędzelki

 

 

 

bębenek

 

 

kartki w kształcie dużych jaj, kredki, ołówki

 

 

M. Terlikowska, Śmigus-dyngus

 

Piłka

 

CD Utwory... cz. 2 – „Dyngus” (nr 3)

 

CD Utwory ... cz. 1 – „Uwertura” P. Czajkowskiego (nr 10)

 

 

obręcze, chorągiewki, szarfy w dwóch kolorach

magnetofon lub dyktafon

 

 

 

 

 

„Wycinanki-składanki” cz. 2, s. 9 (instrukcja), s. 33 (projekt), farby, pędzel, kredki, kolorowy papier, krepina, nożyczki, klej

8.2

 

5.1

 

 

4.3

 

 

 

 

5.1

 

 

 

5.4

 

5.1

 

 

 

3.2

 

 

9.1

 

 

 

8.1

 

 

13.4

 

 

 

 

13.6

 

 

8.2

 

 

 

 

8.2

 

9.1

 

 

 

14.5

 

 

 

 

 

9.1

 

 

4.2

 

5.4

 

9.1

 

 

 

8.2

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin