IV Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
· Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi.
· Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej.
· Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów.
· Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i razem z grupą.
· Doskonalenie sprawności manualnych oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.
Działania dzieci
Co poznaję, co umiem, co czuję
Środki dydaktyczne; metody, formy pracy
Realizowane obszary podstawy programowej
- „Kura i kurczęta” – zabawa naśladowcza.
- „Rzeżucha prosto z ogródka” – degustacja samodzielnie wyhodowanej zieleniny.
- „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza; poszerzenie wiedzy na temat jajek, obserwacja surowych i gotowanych jajek podczas toczenia, zanurzania itp., analiza wyglądu, szacowanie, które są surowe, a które gotowane.
- „Na zdrowie” – degustacja jaj na twardo z sosem jajecznym (majonezem) i szczypiorkiem z przedszkolnej hodowli.
- „Kurczęta i lisek”– zabawa ruchowa.
- „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe, ostrożne dmuchanie z różnym natężeniem na piłeczki do tenisa stołowego.
- „Pisanki, kraszanki” – zabawa rytmiczna.
- „Malowane jaja” – oglądanie różnorodnych świątecznych jajek; porównywanie technik zdobienia, omawianie wyglądu. Poznawanie tradycyjnych zwyczajów świątecznych.
- „Pisanki” – nauka piosenki, zabawa pisankami do słów piosenki.
- „Gdzie są pisanki?” – zabawa dydaktyczna, doskonaląca znajomość schematu ciała oraz kierunków w przestrzeni – na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej; poprawne używanie określeń.
- „Wielkanocne pisanki” – praca z „Kajecikiem” – kończenie rozpoczętych rytmów ułożonych z kolorowych jaj świątecznych.
- „Pisankowe obrazki” – zabawa naśladowcza.
- „Pisanki” – utrwalenie piosenki, zabawa rytmiczna przy piosence.
- „Świąteczne menu” – na podstawie zebranych potraw oraz ilustracji i zdjęć, zapoznanie dzieci z potrawami wielkanocnymi.
- „Piekła myszka mazurki” – wiersz Czesława Janczarskiego jako wprowadzenie i prezentacja tradycyjnego świątecznego ciasta, zwrócenie uwagi na motywy ozdobne przy cieście.
- „Świąteczny mazurek” – modelowanie i ozdabianie mazurka z masy solnej; toczenie, wałkowanie, modelowanie ozdób i umieszczanie ich na wierzchu.
- „Jaki piękny wielkanocny stół!” – praca z ilustracją w „Książce”; wyszukiwanie par pisanek.
- „Zanieś podwieczorek”– zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
- „Świąteczny mazurek” – kończenie prac; malowanie elementów dekoracyjnych farbami plakatowymi.
- „Na zielonej łące” – zabawa rytmiczna.
- „Pisanki” – ćwiczenia grafomotoryczne; kreślenie wzorów, kompozycji pasowych na ograniczonej powierzchni; doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- „Śmigus-dyngus” – wysłuchanie wiersza Marii Terlikowskiej; poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt.
- „Rzuć do mnie piłkę”– zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.
- „Dyngus” – zabawa taneczna, swobodna improwizacja ruchowa do melodii ludowej.
- „Zabawy baranków” – zabawa naśladowcza.
- „Baranki i owieczki” – ćwiczenia artykulacyjne; naśladowanie głosów.
- „Świąteczne wyścigi” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z czworakowaniem, tor przeszkód.
- „Wesołych Świąt” – ćwiczenia językowo-dykcyjne; skandowanie, szept, krzyk, wolno, szybko – wypowiadanie życzeń świątecznych w różny sposób; panowanie nad głosem. Nagrywanie i słuchanie.
- „Przez płotek”– zabawa ruchowa z podskokami.
- „Kartka świąteczna” – wykonanie pracy z „Wycinanek-składanek”.
– odpowiednio reaguję na zmiany tempa,
– coraz bardziej lubię zielone warzywa,
– poznaję nowe smaki,
– odróżniam jajko gotowane od surowego,
– biorę udział w zabawach badawczych,
– przygotowuję proste danie,
– poznaję smak potraw,
– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,
– ćwiczę prawidłowy oddech.
– rytmicznie mówię tekst,
– wykonuję temat rytmiczny za pomocą gestodźwięków,
– poznaję świąteczne zwyczaje wielkanocne,
– poznaję słowa i melodię piosenki,
– poprawnie używam określeń: na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej,
- kontynuuję rozpoczęty rytm,
– używam wyobraźni w zabawie muzyczno-ruchowej,
– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce.
– melodyjnie śpiewam piosenkę,
– wykonuję rytm piosenki,
– poznaję tradycje świąteczne związane z Wielkanocą,
– z uwagą słucham wiersza,
– poznaję tradycyjne świąteczne ciasto – mazurka,
– tworzę z masy solnej ozdoby świąteczne,
– ćwiczę sprawność dłoni,
– odnajduję pary takich samych pisanek,
– ćwiczę równowagę,
– maluję farbami elementy pracy,
– starannie ozdabiam pracę.
– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce,
– ćwiczę dłonie,
– staram się zmieścić rysunek na określonej powierzchni,
– poznaję tradycje świąteczne,
– coraz lepiej celuję i rzucam,
– wykonuję układ taneczny.
– odpowiednio reaguję na umówione hasło i przerwę w muzyce,
– ćwiczę narządy mowy,
– sprawnie pokonuję tor przeszkód,
– panuję nad głosem,
– coraz sprawniej podskakuję,
– wykonuję świąteczną kartkę.
klawesy
rzeżucha z przedszkolnej hodowli, kartki, kredki, zdjęcia z hodowli
jajka kurze: surowe i gotowane, słoiki, woda, łyżeczka, cukier, sól
jaja kurze: surowe i gotowane, majonez, szczypior, plastikowe noże, chleb, masło
talerze, koła hula-hoop
wydmuszki – piłeczki do tenisa
różne pisanki, koszyk
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Pisanki” (nr 10), pisanki
drewniane pisanki
„Kajecik” cz. 2, s. 22-23, kredki
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Pisanki” (nr 10)
potrawy, fotografie, ilustracje świątecznych potraw oraz zawartości świątecznego koszyczka
Cz. Janczarski, „Piekła myszka mazurki”, fotografie i rysunki z książek kucharskich przedstawiających dekoracje świąteczne
masa solna, tekturki
„Książka” s. 60–61
taca z zastawą dla lalek
farby plakatowe, pędzelki
bębenek
kartki w kształcie dużych jaj, kredki, ołówki
M. Terlikowska, „Śmigus-dyngus”
Piłka
CD Utwory... cz. 2 – „Dyngus” (nr 3)
CD Utwory ... cz. 1 – „Uwertura” P. Czajkowskiego (nr 10)
obręcze, chorągiewki, szarfy w dwóch kolorach
magnetofon lub dyktafon
„Wycinanki-składanki” cz. 2, s. 9 (instrukcja), s. 33 (projekt), farby, pędzel, kredki, kolorowy papier, krepina, nożyczki, klej
8.2
5.1
4.3
5.4
3.2
9.1
8.1
13.4
13.6
14.5
4.2
...
i_zaa1