Ściąga Matka.doc

(38 KB) Pobierz
1

1.          Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Ocalony”.

2.          Dramat narodu bez państwa w wybranych utworach literatury polskiej.

3.          Dylematy moralne bohaterów Stefana Żeromskiego.

4.          „Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy”(Emil Zola). Skomentuj tę opinię, odwołując się do wybranych utworów literackich.

5.          Dzieła oświeceniowe jako apel do czytelników.

6.          Eros i Tanatos w wybranych epokach literackich.

7.          „Forma jest zawsze funkcją idei”  o zależności między wyborem określonych konwencji i gatunków literackich a tendencjami epoki (światopogląd, filozofia, sytuacja społecznopolityczna). W rozważaniach odwołaj się do literatury pozytywistycznej i modernistycznej.

8.          Indywidualista  jednostka społeczna. Bohater literacki szuka tożsamości.

9.          Interpretacja wiersza C.K. Norwida „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”

10.        Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe?

11.        „Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni”  o tradycji niepodległościowej w literaturze i sztuce.

12.        Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku (dylematy sztuki).

13.        Każda epoka tworzy bohaterów na miarę swoich czasów. Antyk stworzył Achillesa, średniowiecze Rolanda. Kim był bohater XIX wieku?

14.        „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki” (L. Staff „Dziewięć muz”). Co według Ciebie znaczą słowa poety? Rozważania na podstawie własnych przemyśleń i literatury.

15.        Literackie obrazy okrucieństwa wojny w literaturze dawnej i współczesnej.

16.        Literatura i sztuka wobec ludzkiego cierpienia.

17.        Literatura lat powojennych jako próba oceny systemu totalitarnego.

18.        Literatura romantyczna  relikt przeszłości czy wciąż żywa tradycja?

19.        Małżeństwa literackie  od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

20.        „Miasto  przestrzeń znacząca, miejsce destrukcji, szansa rozwoju...” Jaki sens nadała literatura temu motywowi?

21.        „Miasto  przestrzeń znacząca, miejsce destrukcji, szansarozwoju...” Jaki sens nadała literatura temu motywowi?(2wersja)

22.        Męczennicy, prorocy, karierowicze, kanalie, błazny... Galeria postaci i postaw ludzkich w III cz. „Dziadów” lub „Lalce”.

23.        Bunt i afirmacja  dwie postawy wobec życia. Rozważania na podstawie wybranych utworów literatury polskiej.

24.        Motyw biesiady (uczty, wesela, zgromadzenia) i jego funkcja w dziełach literatury polskiej

25.        Motyw domu i rodziny w literaturze polskiej.

26.        „Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa”  Adam Mickiewicz. Dlaczego ludziom tak trudno porozumieć się ze sobą? Skomentuj słowa poety, posługując się przykładami literackimi.

27.        „Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości

28.        „Nowoczesność nie ma nic wspólnego z datą publikacji.” Czy podzielasz tę opinię? Odpowiedź uzasadnij przykładami literackimi.

29.        Od afirmacji do kontestacji. Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata.

30.        Od naśladownictwa rzeczywistości do deformacji  tradycja i nowoczesność w literaturze XX wieku.

31.        Od realizmu do mityzacji, czyli rzecz o literaturze okresu
XX-lecia międzywojennego.

32.        „Pierwowzory greckie bierzcie do rąk i czytajcie i w dzień
i w nocy” (Horacy). Jak dzisiaj potraktowałbyś polecenie
Horacego?

33.        Piękne i szlachetne postacie kobiece w literaturze.

34.        „Przeszłość nie wraca jak żywe zjawisko, jednak nie umiera.”
Ustosunkuj się do słów Adama Asnyka, odwołując się do
wybranych utworów literackich.

35.        Bunt i ofiara  dwie postawy polskich bohaterów romantycznych.

36.        „Poezjo! Jakie twoje imię? Tworząca? Cóż ty tworzysz?
Siebie.” Skomentuj słowa J. Tuwima, pisząc
o możliwościach kreacyjnych artysty.

37.        Pokora i bunt jako dominujące postawy wobec Boga.

38.        Polaków portret własny w literaturze romantyzmu.

39.        „Polska  stwór nie do życia”. „Polska  kraj, w którym
zawsze ktoś przygarnie skrzywdzonego”. Którą opinię podzielasz?

40.        Portret Justyny Orzelskiej na tle innych postaci kobiecych w literaturze.

41.        „Powieść jest to zwierciadło, które obnosi się po gościńcu”.

42.        „Powołał mnie Pan na bunt.” Zinterpretuj tę myśl,
odwołując się do wybranych utworów.

43.        „Praca miernikiem wartości człowieka”  czy słusznie?
Przedstaw swoje refleksje na ten temat w oparciu
o przykłady literackie z różnych epok.,

44.        Prywatność i powinność w literaturze polskiej.

45.        „Świat to labirynt, teatr, sen...”  która z koncepcji mówienia o świecie przez literaturę jest najbliższa Twojemu sposobowi postrzegania rzeczywistości?Świat  wstęp/Na początku była nicość /(Księga Rodzaju)

46.        „Być człowiekiem  to być odpowiedzialnym”. Ustosunkuj się do podanej tezy, wykorzystując znane utwory literackie i własne przemyślenia.

47.        „Przeszłość ocala, co jej potrzebne” (C.K. Norwid).
Rozważania o obecności Biblii i antyku w literaturze polskiej.

48.        „Przeszłość wróci ideą, nie powróci sobą”  o biblijnym
i antycznym dziedzictwie w tekstach współczesnych.

49.        Radość życia  jej źródła i przejawy w literaturze polskiej.

50.        Relacje, jakie zachodzą pomiędzy człowiekiem a Bogiem, między sferą sacrum a profanum w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku. Omów, nie stroniąc od kontekstów filozoficznych.

51.        Rola świata nadprzyrodzonego w dramatach różnych epok.

52.        Romantyczny i pozytywistyczny sens patriotyzmu na wybranych przykładach z literatury polskiej.

53.        Rozmowa z Bogiem  forma, funkcje.

54.        Rozważania nad sensem życia na podstawie literatury antycznej, staropolskiej i współczesnej

55.        Różne sposoby obrazowania przyrody w poezji, na przykładzie wybranej epoki literackiej.

56.        Różnorodny sens cierpienia w życiu człowieka, na podstawie poznanych w szkole utworów literackich.

57.        „Człowiek nie może żyć bez miłości”  rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.

58.        „Samotność, cóż po ludziach?”  najciekawsze Twoim zdaniem literackie portrety bohaterów skazanych na samotność z wyboru.

59.        „Serce ma swoje racje, których rozum nie ma.” Udowodnij, że dewiza B. Pascala była bliska wielu bohaterom literackim.

60.        Skarbiec, przekleństwo czy rupieciarnia? Temat dziedzictwa historycznego w wybranych dziełach literackich z XIX i XX wieku.

61.        Słowa Stachury „Chodzę tu, chodzę tam, z tłumem ludzi zawsze sam” uczyń mottem rozważań o bohaterach literackich, którzy doświadczyli samotności w tłumie.

62.        „Społeczeństwo, któremu trudno wyzbyć się wad narodowych, buduje kolejne kaplice”  odnosząc się do wybranej epoki
(epok) skomentuj zdanie księdza profesora Józefa Tischnera.

63.        „Stał dwór szlachecki z drewna, lecz podmurowany.” Rola tradycji szlacheckiej w kształtowaniu polskiej kultury narodowej.

64.        Starożytny rodowód humanizmu i jego artystyczna realizacja w poezji Jana Kochanowskiego.

65.        Subiektywne postrzeganie świata  pamiętniki i motywy autobiograficzne w literaturze.

66.        Świat wartości biblijnych i ich kontynuacja w literaturze i sztuce późniejszych epok.

67.        „Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek powinien dokonywać wyboru”. Jak rozumiesz słowa M. Gandiego? Odwołaj się do wybranych utworów literackich.

68.        Czy banał, nijaka codzienność mogą stanowić temat wybitnego dzieła literackiego?

69.        Topos wędrówki i doświadczeń wynikających z podróży w dziełach literatury polskiej i powszechnej.

70.        Tradycja czy awangarda, realizm czy deformacja? Który sposób interpretowania świata bardziej odpowiada Twoim gustom czytelniczym? Uzasadnij swój wybór, odwołując się do wybranych tekstów literatury I połowy XX wieku.

71.        „Tragedia jest tam, gdzie jest wybór”  jakie interpretacje tego pojęcia można odnaleźć w literaturze na przestrzeni wieków?

72.        Tragedie jednostek i ich ponadczasowy wymiar na wybranych przykładach literackich z różnych epok

73.        Tragizm pokolenia Kolumbów na przykładzie wybranych wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

74.        Trwałe wartości czy przemijająca maniera?  przedstaw na dowolnie wybranej epoce literackiej.

75.        „Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę”  Jerzy Liebert. Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy.

76.        Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackichdotyczących tego okresu

77.        Wiara, nadzieja i miłość, czyli inspiracje biblijne w poezji Czesława Miłosza.

78.        „Wielkie dzieła literatury światowej nie są na ogół optymistyczne, ale nie odbierają nadziei” (J. Przyboś). Skomentuj tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.

79.        Czy literatura może być sumieniem ludzkości?

80.        „Wielkie dzieła literatury światowej nie są na ogół optymistyczne, ale nie odbierają nadziei” (J. Przyboś). Skomentuj tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.

81.        Wielkość i tragizm powstań narodowych w znanych Ci utworach literatury polskiej.

82.        Władza  powołanie, zobowiązanie, zaszczyt, namiętność, pokusa... Do jakich refleksji na ten temat skłania Cię literatura wybranych dzieł literackich?

83.        Władza to przywilej, obowiązek czy przekleństwo?

84.        Wyjaśnij, co powoduje, że „Nad Niemnem” kończy się happy endem, a „Lalka” katastrofą.

85.        Zinterpretuj słowa: „Od nas także zależy, co w dziełach widzimy” („Toast” Czesława Miłosza). Moje spotkanie z klasyką literacką.

86.        „Żaden utwór literacki nie przerobi ludzi, są wszakże takie, które ich pobudzają do przetwarzania się.” Potwierdź słuszność aforyzmu Świętochowskiego wybranymi przykładami literackimi.

87.        Różnorodne ujęcia motywu utopii w wybranych utworach literackich. Scharakteryzuj na przykładzie starożytnej Arkadii, wyspy Eldorado, krainy Nipu, Soplicowa, szklanych domów.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin