Przewodnik metodyczny - Czerwiec.docx

(305 KB) Pobierz

197

 

PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Czerwiec

Tematy tygodniowe:

Tydzień 37. Order Uśmiechu

Tydzień 38. Mały badacz

Tydzień 39. Lato na łące

Tydzień 40. Czas na przygodę

Ćwiczenia poranne:

Zestawy I, VIII, IX, X

Ćwiczenia gimnastyczne:

Zestawy IV, VIII, X, XII

 

Zabawy ruchowe:

Zabawa bieżna „Ryby w sieci"

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody"

Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach"

Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy"

 

Zabawa rzutna „Rzucam - złap"

Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"

temat tygodnia: Order Uśmiechu

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

XIII 6

• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku

Układy rytmiczne i następstwo czasu • zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku

III 1

I1

• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.

Porozumiewanie się

potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi

buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia

Kontakty i postawy społeczne

słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów

prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:

- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy

- umie dostosować ton głosu do sytuacji

- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia

12

• zabawa „Mały masażyk"

Kontakty i postawy społeczne

rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy

podejmuje działania na rzecz innych

XIV 6

• odszukiwanie na ilustracji przedmio­tów, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „m"

Percepcja słuchowa

• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski - umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­czyna się lub kończy podaną głoską

12,4

XIV 5, 2, 6, 3

III 1

VII 2

II 5

opowiadanie E. Sobczuk Parking Ku­busia „Mój przyjaciel"

powitanie zabawą „Witam wszystkie dzieci, które..."

słuchanie opowiadania E. Sobczuk Parking Kubusia

omówienie treści utworu

powtórzenie opowiadania z podzia­łem na role i zachowaniem kolejności wydarzeń

Kontakty i postawy społeczne

rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy

rozumie wartości: dobro, piękno, prawda, przyjaźń, odwaga, tolerancja

Zainteresowanie książką

jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­dań i wierszy

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy do­wiedziało się czegoś nowego)

- identyfikuje się z bohaterami literackimi

 

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

 

zabawa ruchowa „Zgadnij, co robi twój przyjaciel"

opowiadanie treści obrazka

rozmowa „Dobry Przyjaciel"

wykonanie ćwiczeń z KG 37

podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę; odłożenie kart na wyznaczo­ne miejsce

Porozumiewanie się

buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia

- zachowuje w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe

Zabawy teatralne

rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne

Percepcja wzrokowa

potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku

- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­miotów i postaci

Rozpoznawanie i wyrażanie emocji

rozpoznaje sytuacje, które mogą wywoływać emocje (radość, smutek, strach, złość)

umie odczytać emocje drugiego człowieka, odwołu­jąc się do własnych doświadczeń

wie, że podobne sytuacje mogą wywołać inne uczu­cia u różnych osób, np. gdy kolega zabierze zabawkę jedno dziecko krzyczy, a drugie jest smutne

Percepcja słuchowa

rozwiązuje zagadki sylabowe, np. wymyśla wyrazy rozpoczynające się wskazaną sylabą, wskazuje przed­miot, którego nazwa zawiera określoną liczbę sylab

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

mieści się między dwoma liniami, np. rysując drogę w labiryncie

rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów

- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropkowanym śladzie

Kultura życia codziennego, dbanie o porządek

zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­rach plastycznych, książkach

1X2

I 4,2

III 4

II 5

rysowanie pastelami „Portret dla przy­jaciela"

prezentacja portretu przygotowanego przez N.

rysowanie portretu przyjaciela

odłożenie prac na wyznaczone miejsce

porządkowanie miejsc pracy

podziękowanie dzieciom za udział w za­jęciach

Uwrażliwianie na sztukę

rozpoznaje i nazywa podstawowe rodzaje malarstwa ze względu na temat, np. martwa natura, portret, pejzaż

Kontakty i postawy społeczne

rozumie wartości: dobro, piękno, prawda, przyjaźń, odwaga, tolerancja

rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy

Porozumiewanie się

wyraża swoje potrzeby i decyzje w sposób jasny i zro­zumiały

umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach związanych z przeżyciami

Twórczość plastyczna

wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi i świat przyrody

próbuje zachować proporcje, rysując postać człowiek

wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:

- rysuje kredkami świecowymi i ołówkowymi, kre­dą, węglem, patykiem, świecą

robi upominki dla członków swojej rodziny i kolegów wg własnego pomysłu

Kultura życia codziennego, dbanie o porządek

zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­rach plastycznych, książkach

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

XIV 3

• kalkowanie konturów kwiatów

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• odrysowuje kształty przez kalkę techniczną

XIV 3

nawlekanie  koralików  na  sznurek w ustalonej kolejności

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• wykonuje czynności manipulacyjne - umie nawlekać na sznurek, np. korale, guziki (prze­widywanie osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)

XIV 3

• tworzenie kompozycji z wydzieranek

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• tworzy kompozycję z elementów wydzieranych z pa­pieru

12

VIII 1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin