197
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Czerwiec
Tematy tygodniowe:
Tydzień 37. Order Uśmiechu
Tydzień 38. Mały badacz
Tydzień 39. Lato na łące
Tydzień 40. Czas na przygodę
Ćwiczenia poranne:
Zestawy I, VIII, IX, X
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy IV, VIII, X, XII
Zabawy ruchowe:
Zabawa bieżna „Ryby w sieci"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody"
Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach"
Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy"
Zabawa rzutna „Rzucam - złap"
Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"
temat tygodnia: Order Uśmiechu
Podstawa programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu • zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
I1
• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
12
• zabawa „Mały masażyk"
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy
• podejmuje działania na rzecz innych
XIV 6
• odszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „m"
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski - umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się lub kończy podaną głoską
12,4
XIV 5, 2, 6, 3
VII 2
II 5
• opowiadanie E. Sobczuk Parking Kubusia „Mój przyjaciel"
• powitanie zabawą „Witam wszystkie dzieci, które..."
• słuchanie opowiadania E. Sobczuk Parking Kubusia
• omówienie treści utworu
• powtórzenie opowiadania z podziałem na role i zachowaniem kolejności wydarzeń
• rozumie wartości: dobro, piękno, prawda, przyjaźń, odwaga, tolerancja
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedziało się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
• zabawa ruchowa „Zgadnij, co robi twój przyjaciel"
• opowiadanie treści obrazka
• rozmowa „Dobry Przyjaciel"
• wykonanie ćwiczeń z KG 37
• podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę; odłożenie kart na wyznaczone miejsce
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
- zachowuje w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przedmiotów i postaci
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
• rozpoznaje sytuacje, które mogą wywoływać emocje (radość, smutek, strach, złość)
• umie odczytać emocje drugiego człowieka, odwołując się do własnych doświadczeń
• wie, że podobne sytuacje mogą wywołać inne uczucia u różnych osób, np. gdy kolega zabierze zabawkę jedno dziecko krzyczy, a drugie jest smutne
• rozwiązuje zagadki sylabowe, np. wymyśla wyrazy rozpoczynające się wskazaną sylabą, wskazuje przedmiot, którego nazwa zawiera określoną liczbę sylab
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• mieści się między dwoma liniami, np. rysując drogę w labiryncie
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropkowanym śladzie
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przyborach plastycznych, książkach
1X2
I 4,2
III 4
• rysowanie pastelami „Portret dla przyjaciela"
• prezentacja portretu przygotowanego przez N.
• rysowanie portretu przyjaciela
• odłożenie prac na wyznaczone miejsce
• porządkowanie miejsc pracy
• podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach
Uwrażliwianie na sztukę
• rozpoznaje i nazywa podstawowe rodzaje malarstwa ze względu na temat, np. martwa natura, portret, pejzaż
• wyraża swoje potrzeby i decyzje w sposób jasny i zrozumiały
• umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach związanych z przeżyciami
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi i świat przyrody
• próbuje zachować proporcje, rysując postać człowiek
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- rysuje kredkami świecowymi i ołówkowymi, kredą, węglem, patykiem, świecą
• robi upominki dla członków swojej rodziny i kolegów wg własnego pomysłu
XIV 3
• kalkowanie konturów kwiatów
• odrysowuje kształty przez kalkę techniczną
• nawlekanie koralików na sznurek w ustalonej kolejności
• wykonuje czynności manipulacyjne - umie nawlekać na sznurek, np. korale, guziki (przewidywanie osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
• tworzenie kompozycji z wydzieranek
• tworzy kompozycję z elementów wydzieranych z papieru
VIII 1
...
ewaiedek