program-metodyka-zaoczne-2011-2012 (2).doc

(57 KB) Pobierz
Metodyka wychowania fizycznego

Metodyka wychowania fizycznego

Rok akademicki 2011/2012

Studia niestacjonarne I stopnia

Rok II, semestr 3

Tematyka wykładów, 15 godzin.

 

1. Organizacja lekcji wychowania fizycznego. Zakres i poprawność możliwych do wykorzystania rozwiązań organizacyjnych w aspekcie efektywności lekcji oraz doboru stosownie do celów lekcji, poziomu rozwoju psychofizycznego ćwiczących, warunków materialnych do prowadzenia zajęć, a także różnorodności możliwych rozwiązań: formy podziału uczniów, formy organizacyjne prowadzenia lekcji.

2. Podstawowe elementy organizacji lekcji (manewrowanie grupą, posługiwanie się sprzętem, dobór ćwiczeń, postawa nauczyciela, miejsce ćwiczeń).

3. Bezpieczna szkoła – bezpieczne wychowanie fizyczne. Unormowania prawne.

4.  Podmiotowe traktowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego.

 

   Literatura:

1.      Górna K., Garbaciak W.: Kultura fizyczna w szkole. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. AWF, Katowice 1996.

2.      Górna K.: Ogólna strategia wychowania fizycznego w szkole. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 200?, nr ?.

3.      Górna – Łukasik K.: Wiadomości z kultury fizycznej – a przygotowanie ucznia do pracy samodzielnej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne nr 9, 2009.

4.      Ministerstwo Edukacji Narodowej o wychowaniu fizycznym. Biblioteczka Reformy, Zeszyt 26, Warszawa 2000.

5.      Podstawa programowa z komentarzami. Tom 8. Wychowanie fizyczne i edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. 2009.

6.     Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania fizycznego w kulturze fizycznej. WSiP, Warszawa 1996.

 

Literatura uzupełniająca:

 

1.      Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusza Maszczaka. AWF, Warszawa 2007.

2.     Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

 

 

 

 

 

 

 

Metodyka wychowania fizycznego

Rok akademicki 2011/2012

Studia niestacjonarne I stopnia

Rok II, semestr 3

Tematyka ćwiczeń, 15 godzin.

 

1. Analiza wzorcowych lekcji pod kątem poprawności doboru środków – zadań ruchowych i środków dydaktycznych – do celów lekcji i wieku ćwiczących, zgodnie z zasadami budowy lekcji, sprawności organizacyjnej, bezpieczeństwa uczniów i ich atrakcyjności o filmy i konspekty. Zasady i formy zapisu hospitowanych lekcji.

2. Organizacja lekcji wychowania fizycznego. Formy organizacyjne prowadzenia lekcji:

a)      forma frontalna i indywidualna: przykłady praktycznych rozwiązań w zależności od celów lekcji, wieku uczniów i typu lekcji (filmy),

b)     obwód ćwiczebny i tor przeszkód: przykłady praktycznych rozwiązań w zależności od celów lekcji, wieku uczniów i typu lekcji (filmy),

c)      zajęcia z podziałem na zespoły ( także z uwzględnieniem zadań dodatkowych): przykłady praktycznych rozwiązań w zależności od celów lekcji, wykorzystania różnych rodzajów zastępów: stałe, sprawnościowe, sprawnościowe zmienne, wieku uczniów i typu lekcji (filmy),

d)     podstawowe zasady bezpieczeństwa w zależności od wykorzystanych w lekcji form organizacyjnych podziału i prowadzenia lekcji,

e)      prace metodyczne studentów.

3. Konspekt lekcji jako szczegółowy plan  lekcji wychowania fizycznego; podstawowe zasady opracowania. Prace metodyczne studentów.

 

 

   Literatura:

1. Górna K., Garbaciak W.: Kultura fizyczna w szkole. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. AWF, Katowice 1996.

2.   Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania fizycznego w kulturze fizycznej.        WSiP, Warszawa 1996.

 

         Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność i aktywny udział w zajęciach, zdanie kolokwium sprawdzającego znajomość wszystkich zagadnień teoretycznych i umiejętność jej praktycznej interpretacji oraz zaliczenie prac metodycznych dotyczące praktycznych rozwiązań organizacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metodyka wychowania fizycznego

Studia niestacjonarne I stopnia

Rok akademicki 2011/2012

Rok II, semestr 4.

 

Tematyka wykładów, 10 godzin.

 

1. Zadanie jako mechanizm regulacyjny czynności człowieka.

2. Systematyka metod realizacji zadań ruchowych według S. Strzyżewskiego.

      3. Indywidualizacja  w procesie wychowania fizycznego w aspekcie obiektywnych i       subiektywnych potrzeb uczniów.

4. Zajęcia pozalekcyjne: SKS, UKS, SIS, dzień sportu szkolnego.

 

  Literatura:

1. Górna K., Garbaciak W.: Kultura fizyczna w szkole. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. AWF, Katowice 1996.

2. Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusza Maszczaka. AWF, Warszawa 2007.

3. Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

   3. Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania fizycznego w kulturze fizycznej.        WSiP, Warszawa 1996.

   4. Tomik R.: Działalność uczniowskich klubów sportowych. AWF, Katowice 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metodyka wychowania fizycznego

Rok akademicki 2011/2012

Studia niestacjonarne I stopnia

Rok II, semestr 4

 

Tematyka ćwiczeń, 20 godzin.

1. Charakterystyka szczegółowa metod realizacji zadań ruchowych (metody: naśladowcza – ścisła, zadaniowa ścisła, zabawowa naśladowcza, zabawowa klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu, ruchowej ekspresji twórczej, problemowa).

2. Metoda programowanego usprawniania w przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnej pracy na rzecz sprawności fizycznej i zdrowia.

3. Zastosowanie metod realizacji zadań ruchowych w pracy pedagogicznej nauczyciela wychowania fizycznego w zależności od celów operacyjnych lekcji, poziomu rozwoju psychofizycznego uczniów, ich stosunku do lekcji wychowania fizycznego, a także innych uwarunkowań. Warunki bezpieczeństwa w zależności od stosowanej w lekcjach metody. Analiza materiałów metodycznych, wykonywanie prac metodycznych przez studentów.

         4.   Praktyczne przykłady indywidualizacji w lekcji wychowania fizycznego.

3.      Wychowanie fizyczne w warunkach trudnych: dwie klasy na sali, lekcje w klasach łączonych, na korytarzu, w sali zastępczej, mała ilość sprzętu. Podstawowe wskazania dotyczące organizacyjnego i metodycznego doboru ćwiczeń oraz zapewnienia bezpieczeństwa ćwiczącym.

4.      Osnowa dla cyklu tematycznego. Zasady konstruowania.

 

 

Literatura:      

1.      Bielski J.: Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Impuls, Kraków 2005.

2.      Górna K, Garbaciak W.: Kultura fizyczna w szkole. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. AWF, Katowice 1996.

3.      Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusza Maszczaka. AWF, Warszawa 2007.

4.      Lachowicz. L.: Lekcja wychowania fizycznego w  warunkach trudnych. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna 1985, nr 1.

5.      Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008

6.      O wychowaniu fizycznym. Biblioteczka Reformy nr 26. MEN, Warszawa 2000.

7.      Podstawa programowa kształcenia ogólnego. MEN Warszawa 1999.

8.      Programy autorskie wychowania fizycznego dla szkół podstawowych i gimnazjów-wybrane.

9.      Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WsiP, Warszawa 1996.

10.  Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. WsiP, Warszawa 1997.

 

             Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność i aktywny udział w zajęciach, znajomość wszystkich zagadnień teoretycznych i umiejętność jej praktycznej interpretacji oraz zaliczenie prac metodycznych (konspekt lekcji, osnowa dla cyklu tematycznego – 3 lekcje).

Metodyka wychowania fizycznego

Rok akademicki 2011/2012

Studia niestacjonarne I stopnia

Rok III, semestr 5

 

Tematyka ćwiczeń, 10 godzin.

 

1.      Prakseologiczny model wychowania fizycznego. Diagnoza (osobnicza, grupowa, środowiskowa) i prognoza jako podstawa planowania pracy w zakresie wychowania fizycznego (sposoby diagnozowania  i podstawy prognozowania).

2.      Plan roczny dla klasy. Sposoby opracowania.

3.      Ocena w procesie wychowania fizycznego – funkcje i zakres (ocena procesu dydaktyczno – wychowawczego, ocena pracy nauczyciela i uczniów).

4.      Kryteria oceny ucznia z wychowania fizycznego. Wewnętrzny system oceniania. Unormowania prawne.

5.  Plan szkoły z kultury fizycznej w odniesieniu do integracji międzyprzedmiotowej.

 

Literatura:      

1.  Bielski J.: Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Impuls, Kraków 2005.

2. Górna K, Garbaciak W.: Kultura fizyczna w szkole. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. AWF, Katowice 1996.

3. Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusza Maszczaka. AWF, Warszawa 2007.

4. Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008

5. O wychowaniu fizycznym. Biblioteczka Reformy nr 26. MEN, Warszawa 2000.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. MEN Warszawa 1999.

7. Podstawa programowa z komentarzami. Tom 8. Wychowanie fizyczne i edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. 2009.

 

         Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność i aktywny udział w zajęciach oraz opracowanie planu rocznego dla klasy ( pięć cykli tematycznych pięciogodzinnych dla czterech form aktywności ruchowych – 2 indywidualne i dwie zespołowe).

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin