do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu terenoznawstwo
ZAGADNIENIE:
1. Posługiwanie się busolą.
2. Zasady orientowania się w terenie.
3. Określanie odległości.
4. Praktyczne określanie swojego położenia bez map.
CZAS: ….. min
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
· busola AK
· linijka
· lornetka
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
Nakazuję:
w czasie zajęć zachować spokój i dyscyplinę
· wykonywać czynności tylko nakazane przez instruktora
· nie oddalać się samowolnie z miejsca ćwiczenia
· zwracać uwagę na wystające z ziemi druty, pręty i inne niebezpieczne przedmioty
Zabraniam:
· kierowania broni w stronę ludzi choćby była wcześniej rozładowana, przejrzana i sprawdzona
· podnoszenia z ziemi niewybuchów, niewypałów czy innych środków pozoracji a także przedmiotów o nieznanym pochodzeniu
Lp.
CZYNNOŚCI
CZAS
INSTRUKTORA
(dowódcy drużyny)
SZKOLONYCH
1.
2.
3.
4.
5.
BACZNOŚĆ ! – uczył was będę:
1.Posługiwanie się busolą.
2.Określanie odległości.
3. Praktyczne określanie swojego położenia bez map.
4. Zasady orientowania się w terenie.
„Ma to na celu nauczenie was –
Posługiwanie się busolą, zasady orientowania się w terenie, określanie odległości, praktyczne określanie swojego położenia bez map.
Wykonuje wzorowy pokaz.
Pokaz z objaśnieniem:
Posługiwanie się busolą
Busola AK
Za pomocą busoli AK można wyznaczać kierunki stron świata, mierzyć azymuty, w tysięcznych, orientować mapę bądź szkic. Igła busoli wskazuje kierunek północy magnetycznej.
Po zwolnieniu igły magnetycznej czekamy aż się uspokoi. Koniec igły pokryty żółtą, fosforyzującą masą wskaże kierunek północny. Busola ma podziałkę w tysięcznych (dokładność 1-00 = 6˚).
rys.7.Busola AK:
1) pudełko;
2) przykrywka;
3) lusterko;
4) pierścień z podziałką;
5) podziałka milimetrowa;
6) urządzenie celownicze (muszka i przeziernik);
7) igła magnetyczna.
Posługując się busolą AK należy pamiętać, że:
Ø w czasie przenoszenia busoli igła magnetyczna powinna być unieruchomiona;
Ø przed pracą w nocy należy naświetlić busolę;
Ø w pobliżu miejsca pracy nie mogą znajdować się większe przedmioty żelazne, gdyż wpływają one na zmianę położenia igły magnetycznej;
(działa i czołgi – 25-50m, karabiny maszynowe – 4-6m, karabiny
Ocena odległości za pomocą:
Ø szczególnych cech terenowych i ludzi - na „oko”
Oceniając odległość na „oko” musimy wiedzieć, że przedmioty: duże, dobrze oświetlone, obserwowane w bardzo słoneczny dzień, na tle jednobarwnym, jasne na ciemnym tle, znajdujące się za przeszkodą wodną, wąwozem i obserwowane z postawy leżącej wydają się bliższe niż w rzeczywistości.
Natomiast przedmioty: małe, obserwowane w nocy, przy złym oświetleniu, przy złych warunkach atmosferycznych (deszcz, mgła), ciemne na ciemnym tle i obserwowane z góry wydają się dalsze niż w rzeczywistości.
Patrz tabela w załączniku nr 2
Ø podręcznych przedmiotów
Określanie odległości przy pomocy linijki milimetrowej
- linijki milimetrowej – sposób stosuje się gdy znana jest wysokość lub szerokość przedmiotu, do którego dokonuje się pomiaru;
Dokonując pomiaru linijkę trzymamy 50 cm od oka, mierzymy wysokość lub szerokość przedmiotu terenowego – W, następnie odczytujemy na linijce milimetry – n. Odległość określamy wg wzoru jak w określaniu odległości za pomocą wielkości kątowych zakładając, że każdy mm to 2 tysięczne.
- wg wielkości kątowych przedmiotów terenowych
terenowych
Określając odległość należy zmierzyć kąt obserwacji wybranego przedmiotu, po czym określić odległość wg wzoru:
h x 1000 D – szukana odległość
D = ––––––––– h – wysokość przedmiotu
K K - kąt
Ø szybkości światła i dźwięku –sposób stosuje się przy określaniu odległości do obiektów prowadzących ogień;
Prędkość rozchodzenia się fal dźwiękowych w powietrzu wynosi około 330 m/s, a fal świetlnych 300.000 km/s. Błysk oznacza moment wystrzału, dźwięk dochodzi po upływie pewnego czasu. Czas, który upłynie od momentu ujrzenia błysku do usłyszenia wys...
polhawk