04 - Usieciowienie gospodarki wyznacznikiem nowych form transferu pieniądza.pdf

(749 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Usieiowieniegospodarkiwyznaznikiemnowyhormtranserupieniądza
- Nowy model działalnoci gopodarczej coraz powzechniej zaczął oznaczać prac w ieci Technologia
inormatyczna umożliwiła integracj niezależnych jednotek, które w ten poób tają i pójnymi
ogniwami organizacji i intytucji, wyrczając w unkcji dytrybucji inormacji rozbudowane włanociowe
struktury korporacyjne.
- Wzechobecnoć ieci taje i undamentem nowych zaad gopodarowania Należą do niech przede
wszystkim:
o stały dotp i inormacja zwrotna (ang intantaneou acce and eedback)
o możliwoć dotoowania produktów i uług do potrzeb klienta (ang cutomized product and
services)
o jednoczena obecnoć w wielu miejcach (amg imultaneouly preence in dierent places -
ubiquity)
Sieci hurtowe
- Rdzeniem systemu finansowego jest hurtowasietranserupieniądza , która łuży zepoleniu kluczowych
intytucji inanowych w jeden organizm Sieć ta umożliwia dokonywanie midzy tymi podmiotami tranakcji
charakteryzujących i najczciej dużą wartocią i wolumenem oraz wymagających zczególnie wyokiego
poziomu bezpieczeńtwa
- Sieć hurtowa niemusimieharakterusieimultimedialnejipowszehniedostpnej . Nie ma bowiem
łużyć tranerowi złożonych truktur danych jak obraz czy animacje, jak również nie zabiega o pozykiwanie
nowych rzez użytkowników
-
Powszechnym w sferze hurtowej jest stosowanie technologii EDI (ang.: Electronic Data Interchange) i
komunikatów inanowych Przykładem tego typu inratruktury jest system rozliczeniowy stworzony na
bazie zarządzanego przez NBP ytemu rozrachunków brutto w czaie rzeczywitym - SORBNET.
- Elementem hurtowej inratruktury ieciowej ą również ieci wewntrzne banków i innych intytucji
finansowych.
1
841130897.001.png
rhitekturysieiowesystemówinormatyznyhzewzgldunapoziomintegrajidanyh
ZDECENTRALIZOWANA –
oparta na lokalnych orodkach przetwarzania danych zlokalizowanych we wzytkich placówkach banku, które nie ą
ze obą połączone iecią tranmiji danych.
zalety:
integracja danych w kali oddziału
zybka i całkowita obługa klientów oddziału banku,
rozłożenie wydatków w czaie wobec topniowego wdrażania oprogramowania w kolejnych rozdziałach
wady:
brak integracji danych w skali banku
brak bezporedniej komunikacji midzy oddziałami,
ograniczenia w zakreie obługi rachunków klientów w oddziałach niemacierzytych,
nieoptymalne wykorzytanie zaobów komputerów zaintalowanych w banku,
koniecznoć utrzymywania wyoko kwaliikowanych zepołów obługi technicznej w każdym oddziale
SCENTRALIZOWANA –
oparta na komputerze centralnym na którym zlokalizowana jet główna baza danych banku, połączonym iecią
tranmiji danych z terminalami zlokalizowanymi w oddziałach banku
zalety:
integracja wszystkich danych banku
z centralnej bazy danych banku mogą korzytać wzytkie oddziały,
centralna baza umożliwia zybką ich aktualizacj danych,
możliwa jet automatyzacja rozliczeń midzy oddziałami
wady:
prawne unkcjonowanie oddziałów zależy od bezawaryjnej pracy komputera centralnego i sieci transmisji
danych,
wyokie kozty związane z organizacją centrum przetwarzania danych,
kozty wypoażenia oddziałów w przt zapewniający łącznoć z centrum
ROZPROSZONA –
ytem oparty na ieci połączonych ze obą oddziałowych erwerów, na których znajdują i ragmenty całociowej
bazy danych.
zalety:
integracja wszystkich danych banku
izyczne rozprozenie danych zmniejza zagrożenie ich utratą i unieruchomieniem całego banku
wady:
struktura skomplikowana i wymagająca z punktu widzenia technicznego
wymagana wyoka wydajnoć ieci
2
Sieci detaliczne
- Wobec maowego zapotrzebowania na detaliczne uługi traneru pieniądza, w niewielkim tylko topniu
mogły one zotać oparte, na wzór ytemu hurtowego, o wypecjalizowaną inratruktur ieciową Działania
rozwojowe w tym obzarze od początku bazują na zczególnej kategorii ieci jaką ą dostpnemedia
telekomunikacyjne .
- Cza propagacji mediów komunikacyjnych ulega tałemu króceniu
ródło Opracowanie włane na podtawie Morgan Stanley Technology Reearch, The Internet Advertising, Report,
December 1996, http://www.msdw.com/techresearch/index.html.
3
841130897.002.png
4
841130897.003.png
- atoowanie mediów komunikacyjnych w bizneie wymuiło potrzeb odejcia od klaycznych orm ich
opiu W miejce tradycyjnych unkcji przejły rol globalnej inratruktury ieciowej, na bazie której
utanowione zotały różnego rodzaju kanały inormacyjne
- Powzechny w gopodarce inormacyjnej głód ieci przyczynił i do dynamicznego pozukiwania możliwoci
wykorzytania itniejącej inratruktury Głównym motorem takiej trategii była powzechnoć mediów
dająca zan na maowy charakter wiadczonych uług kolei najitotniejzą barierą była pierwotna ich
natura, tawiająca techniczne ograniczenia wykorzytania w charakterze bizneowych kanałów
informacyjnych.
- Kanał inormacyjny tworzą nadawca inormacji wraz z odbiorcą, pomidzy którymi wytpuje połączenie za
pomocą medium komunikacyjnego a inormacja przekazywana jet według utalonych reguł (protokół
sieciowy i oprogramowanie nadajnika i odbiornika).
- Wykorzytanie mediów telekomunikacyjnych w tworzeniu inratruktury ieciowej dla rozliczeń pieniżnych
zaowocowało tworzeniem całego zeregu kanałów inormacyjnych Jedynie w niektórych przypadkach
okrelić można jednoznaczny związek pomidzy pierwotnym rodzajem uługi wiadczonej przez okrelone
medium telekomunikacyjne, a poobem jego wykorzytania jako kanału inormacyjnego tranakcji
finansowych.
5
841130897.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin