OPRACOWANE PYTANIA.doc

(246 KB) Pobierz
Pytania Pawełek :

Pytania Pawełek :

 

1.       (2, 3, 4) Poziomy profilaktyki i stopnie zagrożenia.

Stopień ryzyka związanego z nieprawidłowymi zachowaniami zależy od tego jak bardzo zaburzone jest zachowanie, w jakim stopniu chroniczny jest jego charakter, jakie są czynniki towarzyszące.

 

Są 3 stopnie zagrożenia :

 

·                     grupa niskiego ryzyka: osoby, które nie podejmują zachowań ryzykownych (przed inicjacją)

·                     grupa podwyższonego ryzyka: osoby, które podjęły choć jedno zachowanie ryzykowne (po inicjacji – eksperymantatorzy)

·                     grupa wysokiego ryzyka: osoby, u których zachowania ryzykowne są głęboko utrwalone i które odczuwają negatywne konsekwencje zdrowotne i społeczne swoich zachowań (np. alkoholicy, narkomani, prostytutki,przestępy)

 

3 poziomy profilaktyki :

 

·                     Pierwszorzędowa

 

adresaci : grupa niskiego ryzyka,

główny teren działania : szkoła,

cele : promocja zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji ( zmniejszanie ryzyka w całej populacji)

- np. programy dla dzieci w wieku szkolnym mające zniechęcić do sięgania po papierosy,alkohol, narkotyki

 

·                     Drugorzędowa

 

adresaci : grupa podwyższonego, zwiększonego ryzyka

cel : ograniczenie głębokości i i czasu trwania dysfunkcji, umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych

- np. : programy profilaktyczne zmniejszające zagrożenie AIDS w populacji o podwyższonym ryzyku

 

·                     Trzeciorzędowa

adresaci : grupa wysokiego ryzyka

cel : przeciwdziałanie pogłębieniu się procesu chorobowego i degradacji społecznej oraz umożliwienie powrotu do normalnego życia w społeczeństwie

- leczenie, rehabilitacja, resocjalizacja

- np. działania kierowane do trzeźwiejących alkoholików.

 

Nowa klasyfikacja pozwalająca uniknąć nieostrego podziału między profilaktyką a leczeniem :

 

Profilaktyka uniwersalna :

·                     jej adresatami są wszyscy uczniowie w określonym wieku, bez względu na stopień ryzyka wystąpienia zachowań problemowych lub zaburzeń psychicznych, dotyczy znanych, w znacznym stopniu rozpowszechnionych zagrożeń, np. przemocy czy używania substancji psychoaktywnych.

·                     Wykorzystywana jest ogólna wiedza na temat zachowań ryzykownych, czynników ryzyka i chroniących, danych epidemiologicznych (są to głównie wyniki badań naukowych dotyczące m.in. palenia papierosów, picia alkoholu, informacji o wieku inicjacji)

·                     cel : opóźniania inicjacji, przeciwdziałania pierwszym próbom podejmowania działań ryzykownych

- tworzenie przyjemnego, sprzyjającego klimatu szkoły, który pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne i poczucie wartości, motywację do osiągnięć uczniów i nauczycieli

·                     czynny udział rodziców w życiu szkoły

 

Profilaktyka selektywna :

·                     ukierunkowana na grupy zwiększonego ryzyka

·                     wymaga dobrego rozpoznania społeczności szkolnej, grup uczniów zachowujących się ryzykownie lub znajdujących się w specyficznej sytuacji rodzinnej i społecznej

·                     informacje o uczniach szkoła gromadzi w toku codziennego procesu edukacji, szczególnie dotyczy to uczniów z deficytami poznawczymi, z rodzin dysfunkcyjnych itp.

·                     dla dzieci i młodzieży znajdujących się w podwyższonej grupie ryzyka, np. z rodzin z problemem alkoholowym, organizowane są indywidualne lub grupowe działania profilaktyczne (terapia pedagogiczna, treningi umiejętności społecznych, socjoterapia)

 

Profilaktyka wskazująca :

·                     na rzecz jednostki wysokiego ryzyka

·                     działania polegające na interwencji, terapii dzieci i młodzieży przejawiających symptomy zaburzeń i wymagających specjalistycznego przygotowania do ich udzielania

·                     w profilaktyce częściej angażują się rożne instytucje zewnętrzne przygotowane do udzielenia pomocy psychologicznej/medycznej

 

5.       żnica między Lofquista a tradycyjnym podziałem profilaktyki :

 

Lofquist proponuje, aby umieścić prewencję we właściwym kontekście.

 

·                     Podział na III stopnie profilaktyki został zapożyczony z nauk o zdrowiu publicznym.

 

·                     Zdaniem Lofquista doprowadziło „do zagmatwania i rozproszenia wysiłków, których celem było odkrycie znaczenia pojęcia profilaktyka. [W takim ujęciu] wszystko od osób pomagających dzieciom w przechodzeniu przez jezdnię w pobliżu szkoły do leukotomii [tj. nacięcia płata płuca, mózgu] może zostać określone jako strategie prewencyjne (…) Doświadczenia pokazują, że w wielu dyskusjach „profilaktyka I stopnia” jest używana w znaczeniu „prawdziwej prewencji”, natomiast terminy „profilaktyka II i III stopnia” należy traktować jako remediation działanie zaradcze]

 

·                     Lofquist dokonuje rozróżnienia pomiędzy prewencją (prevention), działaniem odstraszającym (deterrence) i zaradczym (remediation)

 

·                     Prewencja to „aktywny (...) proces kreowania kondycji i/lub osobistych cech, które promują pomyślność (well-being) ludzi

 

·                     Jest to odejście od negatywnych ujęć profilaktyki rozumianej jako „zatrzymanie czegoś, co ma się zdarzyć”, [którym powinno odpowiadać angielskie słowo deterrence (odstraszanie)], tj. próba powstrzymania lub zakazywania/ zabraniania pojawienia się pewnych aktywności lub zachowań. [Natomiast remediation (naprawianie) to] reaktywny, korekcyjny wysiłek naprawy lub wywołania zmiany wiążącej się z rozpoznanym problemem lub potrzebą”.

 

 

 

 

7.       Zachowania ryzykowne + przykłady:

 

Zachowania ryzykowne

·         Ryzyko jest nieodłączną częścią naszego życia. Podobnie jest z jego szacowaniem- to czynność, którą nieświadomie podejmujemy niemal każdego dnia: przechodząc przez ulicę, kupując samochód, zaczynając nową pracę, zakładając rodzinę itp.

·         Jak ryzyko jest definiowane?

·         Ryzyko (risk) przedsięwzięcie mogące prowadzić do różnych konsekwencji, których wystąpienia nie da się przewidzieć na pewno, ale tylko z określonym prawdopodobieństwem Źródło: Słownik Wybranych Terminów (Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I, GWP, s. 572-573)

·         Ryzyko (risk) działanie, które naraża na niebezpieczeństwo coś wartościowego. Ryzyko i rola, jaką odgrywa w zjawiskach psychologicznych jest szczegółowo badane

              Źródło: Dictionary of Psychology (s. 649)

·         Zachowania ryzykowne to różne działania, które pociągają za sobą ryzyko negatywnych konsekwencji zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego jednostki, jak i dla jej otoczenia społecznego

·         Koncepcje szacowania (risk assessment) i minimalizowania (risk management) ryzyka

 

Do najpoważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się:

·  używanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, palenie papierosów

·  wczesną aktywność seksualną,

·  zachowania agresywne i przestępcze,

·  porzucanie nauki szkolnej,

·  ucieczki z domu.

· stosowanie różnych diet dla poprawienia swojej atrakcyjności fizycznej, co może prowadzić do zaburzeń klinicznych (bulimia, anoreksja)

 

8.       Czynniki ryzyka i czynniki chroniące:

 

Profilaktyka pojawia się zanim zaburzenie w pełni się rozwinie, w centrum jej zainteresowania znajduje się systematyczne badanie potencjalnych zwiastunów zaburzenia- czynników ryzyka (risk factors) i potencjalnych zwiastunów zdrowia- czynników chroniących (protective factors).

 

·         Sytuacja rodzinna

·         Sytuacja szkolna

·         Grupa rówieśnicza

·         Czynniki osobowościowe

·         Zaangażowanie religijne

 

Czynniki ryzyka i chroniące: kilka obserwacji

·         Między czynnikami ryzyka a zaburzeniami klinicznymi zachodzą złożone związki (ryzyko dosięga człowieka na wiele różnych sposobów i w wielu różnych sytuacjach)

              żne czynniki ryzyka→ specyficzne formy dysfunkcji

              Określony czynnik ryzyka→ różne dysfunkcje adaptacyjne

 

·         Znaczenie poszczególnych czynników podlega wahaniom rozwojowym, tzn. niektóre czynniki ryzyka w pewnych okresach rozwojowych zwiększają niebezpieczeństwo dysfunkcji (np. grupa aspołeczna w przełomie dzieciństwo/ dorastanie), inne to stałe predykatory- zwiększają ryzyko dysfunkcji przez większość życia

 

·         Efekty działania czynników ryzyka kumulują się (ich wpływ jest addytywny), tj. prawdopodobieństwo zaburzenia jest większe, im więcej jest czynników ryzyka, im bardziej są toksyczne, im bardziej długotrwałe jest ich oddziaływanie

 

·         U podłoża rozmaitych zaburzeń leży wspólny zestaw podstawowych czynników ryzyka.

 

·         Niezmiernie ważne jest wzmacnianie czynników chroniących przed dysfunkcją. Ich działanie polega na:

              - bezpośrednim zmniejszaniu poziomu dysfunkcji

              - wchodzeniu w interakcję z czynnikiem ryzyka i tym samym łagodzenie jego wpływów

              - przerywaniu łańcucha czynników pośredniczących poprzez które działa czynnik ryzyka

 

              Dwa typy czynników chroniących, ograniczających zakres zaburzeń u dzieci:

(1) niektóre cechy indywidualne, temperament, wrodzone predyspozycje

(2) cechy środowiska społecznego (wsparcie społeczne, ciepło rodzicielskie, odpowiednia dyscyplina, kontrola i nadzór ze strony dorosłych, więź z rodziną lub innymi wzorcami psychospołecznymi)

 

9.       Kontinuum ryzyka minimalnego, przez wysokie do zaktualizowanego.

- Oparty jest na założeniu, że kompleksowe programy zapobiegania, wczesnej interwencji i

terapii mają podstawowe znaczenie dla złagodzenia problemów dzieci i młodzieży należących

do grup ryzyka.

 

- Są to działania obejmujące szereg zjawisk mających charakter kontinuum.

 

- Źródło odpowiednich składników interwencji ukierunkowanych na społeczeństwo i lokalną

społeczność, rodzinę oraz szkołę, jak i ogólnych, podstawowych programów profilaktyki

 

-Obejmuje też programy zapobiegania i terapii drugiego poziomy (czyli wczesna interwencja

i programy skierowane do konkretnych odbiorców) a także strategie interwencji

terapeutycznych stosowanych w dalszej kolejności, po niepowodzeniu wcześniejszych działań

(interwencje drugiej szansy).

 

Ryzyko minimalne -> ryzyko odległe -> ryzyko wysokie -> ryzyko bezpośrednie -> działania

typowe dla kategorii wysokiego ryzyka

 

- Najbardziej zewnętrzny obszar modelu.

 

- Problemy, wobec których stają młodzi ludzie, przedstawiane ś jako przebywanie pewnego

kontinuum, począwszy od ryzyka minimalnego aż do rzeczywistego podejmowania działań

typowych dla kategorii wysokiego ryzyka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin