ZAGROŻONA MŁODIZEŻ na Pawełek.docx

(21 KB) Pobierz

„ZAGROŻONA MŁODIZEŻ” ROZDZIAŁ: PRZESTĘPCZOŚĆ I PRZEMOC

 

I Zasięg i natura zjawiska przestępczości:

1.      Przemoc w rodzinie:

·         prowadzi do rozwoju zachowań antyspołecznych

·         coraz więcej aktów przemocy jest dziełem dzieci

·         wykorzystana seksualnie młodzież powiela swoje zachowania stając się sprawacą lub ponownie ofiarą

2.      Problemy szkolne:

·         Problemy w szkole poprzedzone zachowaniami antyspołecznymi

·         Coraz częstsze bójki i wzajemne zastraszanie uczniów

·         Problem wnoszenia broni do szkoły

3.      Przestępczość nieletnich:

·         Przestępczość nieletnich maleje

·         Młodzież popełnia coraz cięższe przestępstwa

·         Obiżenie wieku przestępców i ofiar

·         Aresztowani głownie za picie alkoholu i posiadanie narkotków

4.      Samouszkodzenia

·         Coraz więcej młodzieży popełnia samobójstwo

·         Samobójstwo trzecią co do częstości przyczyna zgonu osob w wieku 11-24

5.      Przynależnośc do gangów a przemoc:

·         Walki między gangami

·         Podział władzy gangu pokrywa się z  podziałami etnicznymi.

 

II Źródła zachowań antyspołecznych:

1.      Ekologiczna teoria przestępczości:

·         Warunki społeczne środowiska wpływają na zachowania przestępcze

·         Im większe bezrobocie tym wieksza przestępczość

·         Indywidualne doświadczenia wpływają na zachowania antyspołeczne (zachowania antyspołeczne, zaburzenia zachowania, skłonność do stosowania przemocy i popełniania przestępstw)

·         Media wpływają na obojętność społeczeństwa wobec przemcy

·         Mniejszości etniczne: spychanie na margines zycia społecznego, mniejszości etniczne silnie przyciągane przez gangi

·         Młodzież homoseksualna: narazona na konflikt z prawem (narkotyki, ucieczki ze szkoły) pada ofiarami przemocy ( słowna, fizyczna, gwałty itp.)

2.      Perspektywistyczne ujęcie

·         Bazuje na rozwojowych modelach zachowania antyspołecznego

·         Zach. Antyspołeczne rozwija się przez całe życie

·         4 zmienne wpływające na zach antyspołeczne : wpływ rodziny, odrzucenie społeczne, przynależność do patologicznych grup rówieśniczych, wiek w którym pierwszy raz pojawiły się zachowania przestępcze

 

Diagnoza zachowań antyspołecznych. Czynniki ryzyka:

1.      Czynniki ryzyka w środowisku rodzinnym:

·         Negatywny, niekonsekwentny styl wychowania

·         Któryś z rodziców przejawia zachowania antyspołeczne

·         Rodzice z niskim poziomem wykształcenia

·         Dziecko silnie zestresowane związane jest to z przemocą w rodzinie, alkoholizmem, rozwodem rodziców

2.      Czynniki ryzyka w środowisku szkolnym:

·         Zachwoanie agresywne w stosunku do innych uczniów i nauczycieli

·         Używanie pieniędzy jako sposobu na zdobycie akceptacji innych uczniów

·         Zakłócanie przebiegu lekcji

·         Niszczenie przedmiotów szkolnych

·         Wykonywanie gestów seksualnych w stronne innych uczniów

·         słabe wyniki w nauce

3.      Czynniki ryzyka w środowisku społecznym:

·         Bieda, rasizm, przemoc w miejscu zamieszkania dziecka

·         Stan ekonomiczny narodu

·         Wskaźnik bezrobocia

·         Poziom dochodów rodziny

4.      Czynniki ryzyka związane z przynależnością do gangu:

·         Zwiększone używanie substancji uzależniających

·         Gwałtowne zmiany zachowania i osobowości

·         Pożycznie pieniędzy

·         Wałęsanie się bez celu

·         Sposób ubierania się

 

Interwencja:

1.      Interwencja i profilaktyka rodzinna:

·         Trenowanie rodziców w umiejętnościach radzenia sobie z dzieckiem

·         Trening umiejętności posługiwania się karami i nagrodami

2.      Interwencja szkolna:

·         Trening strategii uczenia się

·         Nauka rozwiązywania sytuacji konfliktowych

TERAPIA REALISTYCZNA

1.      W. Glasser, G.L.Harington

2.      Założenia:

·         Oparta na założeniu, że ludzie muszą mieć kontakt z innym człowiekiem

·         Jednostki antyspołecznie nie potrafią prawidłowo zaspokoić tej potrzeby

·         2 potrzeby; kochania i bycia kochanym , bycia osobą wartościową

·         Podstawowa zasadą postępowania w tej terapii jest chwalenie za dobre zachowania i karcenie za złe

3.      Zaangażowanie w terapię:

·         Etap pierwszy

·         Nie można zbyt mocno naciskać na podopiecznego

·         Terapeuta związany emocjonalnie z podopiecznym

·         Ukazanie podopiecznemu możliwości działania w sposób odpowiedzialny

4.      Odrzucenie nieodpowiedzialnego zachowania:

·         2 etap terapii

·         Nieodpowiedzialne zachowanie klienta zostaje odrzucone najpierw przez terapeutę a następnie przez podopiecznego

·         Nauka brania odpowiedzialności za swoje zachowanie

5.      Powtórne uczenie się:

·         Wprowadzenie alternatyw do zachowania niepoprawnego

·         Uświadomienie podopiecznemu ze tylko on sam może rozwiązać swoje problemy

·         Nastawienie na jednostke a nie na społeczeństwo

6.      Zasady terapii realistycznej:

·         Związanie się-związek emocjonalny klient-terapeuta

·         Aktualny sposób zachowania się- skoncentrowanie na zachowaniu tu i teraz

·         Ocena zachowania- klient ma krytycznie spojrzeć na swoje zachowanie

·         Planowanie odpowiedzialnego zachowania- opracowanie realistycznego planu zmiany zachowania

·         Kontrakt- zawarcie ugody na realizacje zamierzeń  ustalonych w planie działania

·         Brak akceptacji dla usprawiedliwień-  nie można usprawiedliwiać niepowodzeń

·         Unikanie kar- terapeuta nie wyciąga konsekwencji o których nie wspomniano podczas kontraktu

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin