„ZAGROŻONA MŁODIZEŻ” ROZDZIAŁ: PRZESTĘPCZOŚĆ I PRZEMOC
I Zasięg i natura zjawiska przestępczości:
1. Przemoc w rodzinie:
· prowadzi do rozwoju zachowań antyspołecznych
· coraz więcej aktów przemocy jest dziełem dzieci
· wykorzystana seksualnie młodzież powiela swoje zachowania stając się sprawacą lub ponownie ofiarą
2. Problemy szkolne:
· Problemy w szkole poprzedzone zachowaniami antyspołecznymi
· Coraz częstsze bójki i wzajemne zastraszanie uczniów
· Problem wnoszenia broni do szkoły
3. Przestępczość nieletnich:
· Przestępczość nieletnich maleje
· Młodzież popełnia coraz cięższe przestępstwa
· Obiżenie wieku przestępców i ofiar
· Aresztowani głownie za picie alkoholu i posiadanie narkotków
4. Samouszkodzenia
· Coraz więcej młodzieży popełnia samobójstwo
· Samobójstwo trzecią co do częstości przyczyna zgonu osob w wieku 11-24
5. Przynależnośc do gangów a przemoc:
· Walki między gangami
· Podział władzy gangu pokrywa się z podziałami etnicznymi.
II Źródła zachowań antyspołecznych:
1. Ekologiczna teoria przestępczości:
· Warunki społeczne środowiska wpływają na zachowania przestępcze
· Im większe bezrobocie tym wieksza przestępczość
· Indywidualne doświadczenia wpływają na zachowania antyspołeczne (zachowania antyspołeczne, zaburzenia zachowania, skłonność do stosowania przemocy i popełniania przestępstw)
· Media wpływają na obojętność społeczeństwa wobec przemcy
· Mniejszości etniczne: spychanie na margines zycia społecznego, mniejszości etniczne silnie przyciągane przez gangi
· Młodzież homoseksualna: narazona na konflikt z prawem (narkotyki, ucieczki ze szkoły) pada ofiarami przemocy ( słowna, fizyczna, gwałty itp.)
2. Perspektywistyczne ujęcie
· Bazuje na rozwojowych modelach zachowania antyspołecznego
· Zach. Antyspołeczne rozwija się przez całe życie
· 4 zmienne wpływające na zach antyspołeczne : wpływ rodziny, odrzucenie społeczne, przynależność do patologicznych grup rówieśniczych, wiek w którym pierwszy raz pojawiły się zachowania przestępcze
Diagnoza zachowań antyspołecznych. Czynniki ryzyka:
1. Czynniki ryzyka w środowisku rodzinnym:
· Negatywny, niekonsekwentny styl wychowania
· Któryś z rodziców przejawia zachowania antyspołeczne
· Rodzice z niskim poziomem wykształcenia
· Dziecko silnie zestresowane związane jest to z przemocą w rodzinie, alkoholizmem, rozwodem rodziców
2. Czynniki ryzyka w środowisku szkolnym:
· Zachwoanie agresywne w stosunku do innych uczniów i nauczycieli
· Używanie pieniędzy jako sposobu na zdobycie akceptacji innych uczniów
· Zakłócanie przebiegu lekcji
· Niszczenie przedmiotów szkolnych
· Wykonywanie gestów seksualnych w stronne innych uczniów
· słabe wyniki w nauce
3. Czynniki ryzyka w środowisku społecznym:
· Bieda, rasizm, przemoc w miejscu zamieszkania dziecka
· Stan ekonomiczny narodu
· Wskaźnik bezrobocia
· Poziom dochodów rodziny
4. Czynniki ryzyka związane z przynależnością do gangu:
· Zwiększone używanie substancji uzależniających
· Gwałtowne zmiany zachowania i osobowości
· Pożycznie pieniędzy
· Wałęsanie się bez celu
· Sposób ubierania się
Interwencja:
1. Interwencja i profilaktyka rodzinna:
· Trenowanie rodziców w umiejętnościach radzenia sobie z dzieckiem
· Trening umiejętności posługiwania się karami i nagrodami
2. Interwencja szkolna:
· Trening strategii uczenia się
· Nauka rozwiązywania sytuacji konfliktowych
TERAPIA REALISTYCZNA
1. W. Glasser, G.L.Harington
2. Założenia:
· Oparta na założeniu, że ludzie muszą mieć kontakt z innym człowiekiem
· Jednostki antyspołecznie nie potrafią prawidłowo zaspokoić tej potrzeby
· 2 potrzeby; kochania i bycia kochanym , bycia osobą wartościową
· Podstawowa zasadą postępowania w tej terapii jest chwalenie za dobre zachowania i karcenie za złe
3. Zaangażowanie w terapię:
· Etap pierwszy
· Nie można zbyt mocno naciskać na podopiecznego
· Terapeuta związany emocjonalnie z podopiecznym
· Ukazanie podopiecznemu możliwości działania w sposób odpowiedzialny
4. Odrzucenie nieodpowiedzialnego zachowania:
· 2 etap terapii
· Nieodpowiedzialne zachowanie klienta zostaje odrzucone najpierw przez terapeutę a następnie przez podopiecznego
· Nauka brania odpowiedzialności za swoje zachowanie
5. Powtórne uczenie się:
· Wprowadzenie alternatyw do zachowania niepoprawnego
· Uświadomienie podopiecznemu ze tylko on sam może rozwiązać swoje problemy
· Nastawienie na jednostke a nie na społeczeństwo
6. Zasady terapii realistycznej:
· Związanie się-związek emocjonalny klient-terapeuta
· Aktualny sposób zachowania się- skoncentrowanie na zachowaniu tu i teraz
· Ocena zachowania- klient ma krytycznie spojrzeć na swoje zachowanie
· Planowanie odpowiedzialnego zachowania- opracowanie realistycznego planu zmiany zachowania
· Kontrakt- zawarcie ugody na realizacje zamierzeń ustalonych w planie działania
· Brak akceptacji dla usprawiedliwień- nie można usprawiedliwiać niepowodzeń
· Unikanie kar- terapeuta nie wyciąga konsekwencji o których nie wspomniano podczas kontraktu
bopotrzebuje1