Wykład, 20.11.12rT: Pedagogika lecznicza, terapeutyczna, nozopedagogika.Nosos (gr.) - chorobaPrzedmiot pedagogiki terapeutycznej:* dzieci przewlekle chore* dzieci niesprawne ruchowoJanina Doroszewska wyodrębniła tę subdyscyplinę z pedagogiki specjalnej. Twierdziła, że należy łączyć ją z pedagogiką niedostosowania społecznego.Kolonie Lecznicze Dziecięce:* Busko, dr. Szymon Starkiewicz („Górka”)* Zakopane – Bystre, dr. Emil GodlewskiDziecko przewlekle chore, to dziecko, które wskutek długotrwałej choroby, zazwyczaj ciężkiej, zostało pozbawione normalnych warunków życia, dostępnych dzieciom zdrowym.Wpływa na to z jednej strony fakt, że każde schorzenie zmienia w sposób swoisty warunki nerwopsychiczne dziecka, a z drugiej strony, że wszystkie sposoby leczenia mniej lub więcej utrudniają realizowanie normalnych potrzeb psychicznych dziecka. (Doroszewska/Grzegorzewska)Dzieckiem przewlekle chorym jest takie, które cierpi na chorobę nieuleczalną albo nieodwracalną lub postępującą, trwającą rok lub więcej. Rokowanie w niej może być różne. (Polskie Towarzystwo Pediatryczne)Czynniki zaburzające rozwój dziecka przewlekle chorego:* choroba* proces leczenia (ograniczona aktywność fiz., poznawcza, odbiór bodźców, samodzielność, odizolowanie od środowiska rówieśniczego)* niewłaściwe postawy rodziców i nauczycieli (nadopiekuńczość, stosowanie taryfy ulgowej)* niewłaściwe zachowaniezdrowych rówieśnikówChoroba może być:~ wyzwaniem~ wrogiem~ karą~ słabością~ ulgą~ strategią~ stratą~ wartością (filozof. cierpienie uszlachetnia)Choroba szpitalna (HOSPITALIZM) – wywołana długotrwałym pobytem w takiej placówce. OBJAWY HOSPITALIZMU:* Dziecko biernie akceptuje stan choroby i swoją sytuację, nie współdziała aktywnie w przezwyciężaniu stanu chorobowego,* Dziecko zatraca poczucie odpowiedzialności, gdyż jego życie jest regulowane przez innych i wszelkie potrzeby są zaspokajana bez jego udziału,* Zniekształca się ocena rzeczywistości społecznej (otoczenie składa się z personelu med. i innych pacjentów),* Rozluźniają się więzi rodzinne ze światem poza szpitalnym* Treści przeżyć są problemami choroby i patologią. Zadania pedagogiki terapeutycznej:1. Ochrona dziecka przed ujemnymi skutkami psychicznymi spowodowanymi długotrwałym pobytem w zakładzie leczniczym.2. Współdziałanie w terapii medycznej.3. Udzielanie choremu dziecku pomocy w procesie akceptacji sytuacji w jakiej się znalazło, wzmacnianie jego sił i odporności psychicznej, budzenie gotowości do współdziałania w przezwyciężaniu trudności wynikających ze stanu upośledzenia fizycznego.4. Organizowanie procesu kształcenia w celu zmniejszenia i wyrównania braków w nauce i opanowaniu programu kształcenia.5. Udzielanie pomocy w zachowaniu się po opuszczeniu zakładu ...
wyrocznia100