pedagogika specjalna 6.11.2012.docx

(18 KB) Pobierz

Pedagogika specjalna 6.11.2012

Podstawy

                      Klasyfikacja dysfunkcji słuchu

                      Kształcenie osób niesłyszących

                      Metody porozumiewania się osób niesłyszących

                      Głuchota a rozwój psychiczny

 

Kryteria dysfunkcji słuchu

*percepcja dźwięku

Ubytek słuchu - do 20 dB - norma

Lekki ubytek słuchu - 20 - 40 dB

Umiarkowany ubytek słuchu - 41 - 70 dB

Znaczny ubytek słuchu – 71 – 90 dB

Głęboki ubytek słuchu - powyżej 90 dB

 

Lekki ubytek słuchu – osoba ma trudności w słyszeniu i odbiorze wypowiedzeń z odległości 1m. Bez większych trudności może prowadzić rozmowę „twarzą w twarz”

 

Umiarkowany ubytek słuchu – Uczeń nie mając aparatu słuchowego nie odbiera prawie nic z lekcji. Może rozumieć tylko głośną mowę i to z odległości do 1m. Może mieć trudności z odbiorem i zrozumieniem innych dźwięków z otoczenia. Ma wadliwą artykulację, powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej.

 

Znaczny ubytek słuchu – Słyszy jedynie głośne dźwięki z otoczenia. Mowa i język mogą się rozwijać tylko w efekcie wczesnej diagnozy i dzięki intensywnej rehabilitacji mowy w okresie przedszkolnym.

 

Głęboki ubytek słuchu - Znikome szanse na spontaniczny rozwój mowy i języka. Mowa może być niezrozumiała dla otoczenia.

 

* czas wystąpienia wady

                      głuchota prelingwalna

                      głuchota interlingwalna (zaczęto uczyć mowy, ale nie opanowano jeszcze struktury języka)

                      głuchota postlingwalna (głuchota po opanowaniu mowy)

 

.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.-:-.

 

                     miejsce uszkodzenia narządu słuchu (nie narysuję, do sprawdzenia w necie, jak ktoś chce xd)

 

Głuchota przewodzeniowa – zaburzenia aparatu przewodzącego (ucha środkowego i coś tam)

 

Głuchota odbiorcza – uszkodzenie ucha wewnętrznego oraz dróg nerwowych, dróg słuchowych. Osoby nie odbierają wysokich tonów.

 

 

 

 

 

 

 

 

                     ze względu na przyczynę

Głuchota dziedziczna

 

Głuchota nabyta

                      w okresie życia płodowego

                      w czasie porodu

                      w okresie postnatalnym

 

 

                     kryterium pedagogiczne

                      Dzieci słabo słyszące, które słyszą i rozumieją mowę mimo wady słuchu

                      Dzieci z resztkami słuchu, które słyszą i rozumieją mowę jedynie dzięki aparatom słuchowym wzmacniającym dźwięki

                      Dzieci głuche, nie słyszą i nie rozumieją mowy nawet przy użyciu aparatów

 

Kształcenie niesłyszących

XVI wiek – Pedro Ponce de Leon (hiszpański mnich)

1770 – Paryż, Karol de l'Epee (metoda migowa)

1778 – Lipsk, Samuel Heinicke (metoda oralna)

1817 – Warszawa, Instytut Głuchoniemych, ks. Jakub Falkowski

 

1880 – Kongres nauczycieli szkół dla głuchych w Mediolanie (metoda oralna)

1983 – Kongres w Hamburgu (metoda migowa)

Uniwersytet Gallaudeta, USA, profil humanistyczno - artystyczny

 

(obrazki)

bla bla..

 

fonogesty „podobne na ustach inne na dłoni”

5 lokalizacji na samogłoski

8 układów palców na spółgłoski

(a teraz spójrz na kogoś i powiedzcie wzajemnie 'mama, tata, papa') * brecht *

 

Mowa dziecka niesłyszącego

                      Powolna, wypowiadana z wysiłkiem

                      Wadliwy rytm

                      Zła jakość głosu

                      Zmienianie i opuszczanie głosek

                      Mieszanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

                      Zła artykulacja i mała zrozumiałość

 

Zaburzenia słuchu utrudniają kontakty społeczne

                      Głuchota powoduje niedojrzałość emocjonalną, społeczną

                      Wybiórcze zaburzenia statyki

                      Przewaga procesów analizy nad syntezą

                      Nawet na poziomie myślenia konkretno - obrazowego nie dorównują słyszącym

                      W zakresie myślenia abstrakcyjnego, słowno – logicznego poważne opóźnienia.

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin