auto.kwitSTEFANOWSKI1.DOC

(76 KB) Pobierz
Podstawowe rozwiazania elektrowni:1

Podstawowe rozwiazania elektrowni:1.el.”black out”2.el.typu rownoleglego3.el.mieszana.Uklad  energetyczny powinien zapewnic tyle energii by nie tracic manewrowosci statku.Ad.1 cechy charakterystyczne:1.dopuszcza przerwe w dostawie energi<45s,2.w normalnej pracy pracuje jeden zespol,3.drugi zespol w”stand by” o mocy

Pn=Pzap,4.trzeba zrealizowac nastawienie zespolu w stan goracej rezerwy,program wykonuje wstepne przesmarowanie,sprawdza stan zabezpieczen ,wykonuje podgrzewanie silnika i sprawdza obiegi pomocnicze (paliw,olej,powietrze),5.rozruch rezerwowego zesspolu i wlaczenie do sieci bez synchronizacji,6.stosuje się kontrolowany start odbiorow(wg.waznosci uszkodzen).gdyby nie było tej kontroli to silnik  aby dostarczyc odpowiednia predkosc do generatora musialby dac maksymalna dawke paliwa.mogloby to spowodowac zdlawienie silnika lub taki wzrost naprezen w silniku (max.dawka przy zimnej tulei)ze doszloby do pekniec tulei lub tloka,7.stosuje się trzeci agregat(rezerwowy)-nie zawsze,8.ponad pokladem glowntm znajduje się agregat awaryjny który gdy padna wszystkie agregaty zasila poprzez rozdzielnice awaryjna: maszyne sterowa,system komunikacji ,system p.poz..Start awaryjnego opozniony jest od startu rezerwowego 15s.Stosuje się to poto by awaryjny nie wystartowal wraz z rezerwowym.Po starcie rezerwowego awryjny jest wylaczany,9.stosuje się baterje akumulatorow które zasilaja switla ewakuacyjne.

W chwili black out nastepuje zasilanie z baterii akumulatorow najwazniejszych odbiorow :swiatla awaryjne, oswietlenia miejsc waznych  do manewrowania.przy wlaczaniu do sieci –czas rozlaczania wylacznika i zalacznika 10-15s.Zalaczanie rozdzielnic odbywa się sekwencyjnie przez program lub programator sekwencyjny zalaczenia odbiorow waznych (wszystkie do utrzymania S.G.),stopniowe obciazanie silnika.

Uklad automatyki wykonuje:sprawdza wszystkie elementy,wstepne przesmarowanie(cykl.- ciagle),podgrzewanie SP,sprawdzaniezabezpieczen,sprawdzanie wszystkich obiegow pomocniczych.Przepisy:wymagaja dla takiego ukladu z przerwa w dostawie en.el.stosowania ukladu selekcyjnego wylaczania mechanizmow waznych,ograniczaja ilosc automatycznych rozruchow tak aby istniala mozliwosc 3-krotnego awaryjnego recznego rozruchu.RYSUNEK 1

Ad.2Rozwiazanie stosowane na statkach pasazerskich(nie można stos.”black out”).Caly czas pracula co najmniej 2 agregaty.Każdy z nich na ok.0,7 Pzapotrz.Wsytuacji krytycznej jeden musi uciagnac silownie.Pracujace Spnigdy nie sa dociazone.Pracuja dwa ,jeden się psuje,odlacza się, drugi jest dociazony,gdy 0,8Pzapotrz.mogloby wyrzucic ten.Dlatego uklad ten posiada rozdzilnice odbiorow mniej waznych(kuchnia,pralnia itp.).Uklad ten ma tzw.wylacznik Mayera.Powinno być tyle odbiorow,aby ich zdjecie spowodowalo zejscie pradu pnizej znamionowego.Trzeci agregat musi być caly czas na stand-by.Jest on wlaczony i synchronizowany do pracy rownoleglej.Rpoces synchronizacji trwa do dwoch minut

.Uklad ten wymaga ukladow: automatycznej synchroizacji, automatycznego rozdzialu mocy Mayera. Cechy charakterystyczne: co najmniej dwa SP pracuja rownolegle, powinny być minimum 3 SP o 0,7 Pzap. Każdy , wymaga się ukladu automatycznej synchronizacji oraz automatycznego rozdzialu mocy, wymaga się wylacznika Mayera dla zdjecia po wylaczeniu jednego SP. Uklad drozszy eksploatacyjnie i konstrukcyjnie. RYSUNEK 2

 

Elektrownia Mieszana. Dopuszcza blackout lecz również umozliwia prace rownolegla. Rozwiazanie najbardziej zautomatyzowane.

Funkcje Mayera i Programatora Selektywnego Zalaczania odbiorow Waznych Wylaczniki Mayera wystepuja przy elekyrowniach rownoleglych i sluza do zdjecia obciazenia przy wylaczeniu jednego SP gdyz wówczas może on zostac przeciazony i również odstawiony. Mayer odlacza rozdzielnice odbiorow mniej waznych w ktorej zgrupowanych powinno być tyle odbiorow aby ich odlaczenie pozwolilo na powrot pradu ponizej znamionowego. Programator selektywngo zalaczania odbiorow waznych w elektrowni „Blackout” realizuje sekwencyjne zalaczanie rozdzielnic. Musi być kontrolowana kolejnosc zalaczania urzadzen aby nie przydusic lub uszkodzic silnika. Stopniowe obciazanie.

Funkcje ukladu automatycznego sterowania elektrownia. : przebieg rozruchu i zatrzymania zespolu wraz z operacjami pomocniczymi, synchronizacja, regulacja predkosci obrotowej i czestotliwosci, optymalny rozdzial mocy czynne na pracujace zespoly wraz z ewentualna korekta czestotliwosci, regulacja napiecia wraz z rownomiernym rozdzialem mocy biernej, analiza stanu obciazenia i doboru liczby zespolow do pracy z uwzglednieniem mozliwosci automatycznego wylaczenia odbiorow mnie waznych przy zapewnieniu okreslonej wirujacej rezerwy, symulowanie zalaczenia odbiorow duzej mocy, system pomiarowo kontrolny wraz z odpowiednim zabezpieczeniem po stronie mechanicznej i elektrycznej, tzw. Logicznego ukadu analizy sytuacji awaryjnej umozliwiajacego szybka lokalizacje uszkodzenia i ewentualne zastosowanie automatycznych srodkow zaradczych.

Przygotowanie do rozruchu, goraca rezerwa. Podstawowa aparatura SP przygotowujaca: samoczynnie dzialajacy system smarowania przed i wczasie rozruchu, regulator obrotow z mozliwoscia zdalnego zadawania predkosci obrotowych z  mozliwoscia zdalnego zatrzymania, ogranicznik dawki paliwa (silownik elektryczny przy pompach wtryskowych), pradnica tachometryczna do pomiaru obrotow, zdalnie sterowany zawor dodlywu paliwa, silownik dawki rozruchowej paliwa, automatyczny rozrusznik pneumatyczny, czujnik obrotow zaplonowych, czujnik obrotow okolosynchronicznych, czujnik do pomiaru poziomu oleju w karteze, czujnik temperatury spalin.wystapieie SP w goracej rezerwie ma na celu szybki start SP w chwili zaniku energi elektrycznej na skutek zatrzymania pracujacego SP. Program goracej rezerwy ma na celu utrzymanie w ciaglej gotowosci do startu SP -stand-by.program ten relizuje uklad automatyki: sprawdza wszystkie elementy, wstepnie przesmarowuje, podgrzewa SP cieplem z pracujacego SP, sprawdza system zabezpieczen,sprawdza wszystkie obiegi pomocnicze.czas gotowosci do pracy zalezy od podgrzewania. nAstepuje automatyczny rozruch i wlaczenie do sieci bez synchronizacji. Musi być kontrolowana kolejnosc wlaczania urzadzen. Sekwencyjne zalaczanie rozdzielnic-stopniowe obciazanie.

Automatyczny rozruch. Awaryjny rozruch. Etapy w procesie uruchamiania i rozruchu: sprawdzenie przygotowania do automatycznego rozruchu (powietrze rozruchowe, poziom paliwa, temperatura wodu),wlaczenie podgrzewacza(jeśli jest zainstalowany), otwarcie zaworu na dolocie paliwa do silnika, wstepne przesmarowanie, rozruch przy urzyciu rozrusznika pneumatycznego(do 3 razy), grzanie silnika przy predkosci obrotowej bliskosynchronicznej bez obciazenia.Rozruch normalnymoze zostac przeprowadzony powoli;dawka paliwa 20-30%,nominalnej przy p nominalnym, odblokowanie solenoidu regulatora, otwarcie zaworu powietrza rozruchowego, otwarcie zaworu ograniczajacego dawke paliwa do ilosci rozruchowej.Rozruch recznie lub z układu automatyki.Sygnal rozruchu otwiera zawor powietrza rozruchowego(max czas kontrolowany przekaznikiem czasowym np. 5 s może być skrocony po osiagnieciu obrotow zaplonowych, max czas ograniczenia dawki paliwa 10s może być skrocony po osiagnieciu obrotow kolosynchronicznych n-0.8nn) jeżeli silnik przekroczy swoje obroty po zamknieciu powietrza rozruchowego to zaczyna samodzielnie pracowac i nabierac obrotow na co ma przeznaczony czas około 5s jeżeli nie uzyska obrotow samozaplonowych wtedy()                                                  

Pada na „nie” i otworzy zawor na ponowna probe (max 3) po 3 nie udanych rozruchach blokada zespolu i sygnal  „nie udany rozruch’.Dobry rozruch to po czasie nastepuje kontrola napiecia a potem czestotliwosci i gdy Ug=Uu+/-2.5% a obroty powyzej ng=0.8nn to uklad synchronizuje generator(poprzez synchronizator).Uklad realizuje: automatyczne uruchomienie na sygnal sterujacy z systemu sterowania elektrownia, zdalny automatyczny rozruch z centralnego stanowiska sterowania, zabezpieczenie zespolu silnik-pradnice,sygnalizacja jego stanow i automatyczne utrzymanie jego w gotowosci.RYSUNEK3 1 Wyznacza się czas podawania powietrza zamkniecie może nastapic wczesniej. Przyrost obrotow musi się zmiescic w prostokacie. 2 od poczatku rozruchu wlaczona jest blokada dawki paliwa.Odblokowana jest przy 0.8nn.Blokada być puszczona wczesniej.Do osiagniecia 0.8nn kontrola generatora czy się wzbudzil,jeśli tak to synchronizacja automatyczna. Rozruch może się nie udac i wówczas nastapi powtorna proba poprzedzona przesmarowaniem.Rozruch 2 nie udany agregat stanie listwa idzie na max. ale  osiaga 50% mocykilka cylindrow nie pracuje , uklad automatyki uniemozliwi wlaczenie. Ale nastapi kolejny rozruch bo może czujnik zle pokazal. W sytuacji awaryjnej zachodzi potrzeba szybkiego istotnego dla statku niedoboru mocy elektr. Rozruch SP odbywa się w sposób przyspieszony, przy pominieciu lub skroceniu przebigu etapow rozruchowych,np. rezygnuje się z grzania przy biegu jalowym.Wprowadzenie zespolu do pracy rownoleglej . Warunki zalaczenia do pracy rownoleglej z siecia: 1 ksztalt krzywych napiecia zalaczonej pradnicy U1 i sieci U2 powinny być jednakowe ,2 dla pradnic trojfazowych konieczne jest zachowanie identycznej kolejnosci faz, 3 wartosci skuteczne napiec powinny być sobie rowne U1=U2, 4 przepiecia fazowe pomiedzy wektorami napiec U1 i U2 powinny być sprowadzone do zera lub być odpowiednio malej wielkosci, 5 czestotliwosci powinny być sobie rowne. Pierwsze dwa warunki zapewnia odpowiednia konstrukcja i montaz pradnic i instalacji. Pozostale realizuje uklad synchronizacji automatycznej. Element wykonawczy wylacznik pradnicy wraz z napedem ma swój wlasny czas dzialania który należy uwzglednic w ukladzie automatycznej synchronizacji. Wynikajace stad opoznienia można skompensowac  dwojako- przez podanie impulsu na zalaczenie z wyprzedzeniem o pewien kat fazowy albo przez podanie impulsu na zalaczenie z wyprzedzeniem czasowym rownym w przyblizeniu czasowi                  elementu wykonawczego . W przypadku zwiekrzenia zapotrzebowania na moc lub koniecznosci awaryjnego wylaczenia zespolu automatycznie zostaje wprowadzony do pracy zespol zapasowy bedacy w stanie tzw. Goracej rezerwy. Synchronizacja-           zalaczenie pradnicy do sieci przy spelnieniu warunkow zgodnosci wartosci napiec, ich wartosci chwilowych oraz czestotliwosci. Rownosc napiec= regulatory samoczynne, rownosc czestotliwosci= wielkosc dawki paliwa. Rozdzial mocy symetryczny asymetryczny Symetryczny- jeśli pasuja dwie lub wiecej  generatorow  to w przypadku wykorzystania ich mocy powyzej 50% (tylko dla 2 generatorow) zostana one symetrycznie obciazone . wspolczynnik nieczulosci 2% dla unikniecia reakcji systemu na niewielkie obciazenia. Roznica +\- 15% obciazenie graniczne. Asymetryczne- okresowy rodzaj pracy ma na celu wypalenie nagarow w silnikach( przy malej dawce paliwa jest duzo nagarow trzeba wiec co jakis czas zwiekszac obciazenie) realizujemy go tylko przy pracy dwoch agregatow.RYSUNEK4 Wypalenie trwa ok. 2 godz. Po tym czasie zamienia się wypalane  agregaty . Przy malej dawce paliwa <40%       stosuje się paliwo lekkie. Powyzej stosuje się paliwa mieszane i ciezkie. Rodzaj paliwa zalezy od obciazenia. Rezerwa mocy ,odbiory ciezkie.Zapewnienie rezerwy mocy jest potrzebne aby była mozliwosc wlaczenia dodatkowych urzadzen elektr. Bez powodowania praeciazenia silnika. Uklad automatyki powinien zapewnic optymalne warunki pracy okretowego systemu elektrycznego z uwzglednieniem utrzymania ciaglej rezerwy mocy. Optymalna praca pradnic jest powyzej 80%-85% Pn jednak na koniecznosc rezerwy mocy uruchamiany jest dodatkowy SP gdy przekracza 80%. Nastepuje zatrzymanie gdy wartosc spadnie.Chwilowe wartosci obciazenia analizowane sa przez uklad kontroli który steruje zalaczaniem lub wylaczaniem pradnic. Reakcje ukladu maja zwloke czasowa aby nie reagowac natychmiast przy zmianie obciazenia gdyz moae ona być krotkotrwala. RYSUNEK5 a-obciazenie przy którym jest sygnal o zalaczeniu b- o wylaczeniu T1-opoznienie startu T2-opoznienie zatrzymania SP po spadku obciazenia .Wprowadzany jest minimalny czas pracy po wlaczeniu , ze względu na oszczednosci. Ograniczenia zbednych rozruchow:- sprawdzenie czy nadwyzka nie jest chwilowa,- T2 (odpowiedni czas),- ograniczenie dawki paliwa tylko do biegu jalowego,- programowe ograniczenie wylaczenia z pracy rownoleglej ukladu kontroli mocy. Zgrupowane odbiory w rozdzielnicy odbiorow ciezkich. Wystepuja sytuacje ze obciazenia sa tak duze ze znacznie przekraczaja rezerwe mocy.Koniecznosc zalaczenia dodatkowego SP. Wśród odbiorow elektr. Mniej waznych i waznych wystepuja odbiory ciezkie, sa to z reguly sil. Elektr. Duzej mocy, pompy balastowe, ster strumieniowy, pompy pozarowe, wciagarki kotwiczne. Rozdzielnica odbiorow ciezkich zabezpiecza przed przeciazeniem i blackoutem.RYSUNEK6 Nie ma mozliwosci zalaczenia bez zgody ukladu automatyki. Nacisniecie przycisku startowego powoduje sygnal do rozdzielnicy która daje sygnal do ukladu automatyki statkowej,który zezwala na start lub nie gdyz uruchamia kolejny SP. Czas zwloki około 2 min. Rezerwa mocy jest wiec uzupelniana na prosbe : rozdzielnicy obciazen ciezkich, jest zglaszana przez system elektryczny. Uklad bezpieczenstwa. Oprocz ukladu sterowania oddzielnym systemem jest uklad bezpieczenstwa który funkcjonuje nawet przy pracy recznej. Uklad bezpieczenstwa jest to uklad zatrzymujacy  zespol pradotworczy przy: a ) niskie cis oleju smarnego-stop natychmiast b) wysoka temp wody chlodz –stop opoznienie 30s c)wys temp oleju smarnego-stop opoznienie 15s d) brak przeplywu wody chlodzacej-stop natychmiast e) zabezpieczenie przed rozbieganiem się-115% obrotow zn.Generator wyposazony jest w: zabezpieczenie od mocy zwrotnej 8-15% Pzn, od przeciazen jedno lub kilku stopniowym wylaczaniem odbiorow mniej waznych,a przy przeciazeniu 20 sek wylaczenie generatora, natychmiastowe zabezpieczenie od zwarc dla duzych pradow, zwloczne zabezp od zwarc srednich, zabezp pod napieciowe. Zabezpieczenia: od przeciazenia (termiczne),od zwarc(cewki wybijakowe, elektromagnetyczne,bezpieczniki), od spadku i wzrostu czestotliwosci,od spadku napiecia wszystkie sa w wylaczniku RYSUNEK7 Uklad bezpieczenstwa korzysta z wlasnych czujnikow. Nie można z nich korzystac do sterowania czy sygnalizacji a jeśli tak to za zgoda tow klasyf. Nie wolno laczyc czujnikow alarmowych z czujnikami ukladow bezpieczenstwa. Aby uklad mogl funkcjonowac musi być nasycony informacjami jak: nasycenie moca, dlawienie otwarcia zaworu rozruchowego, co to sa obroty zaplonowe, informacje o obiekcie i parametrach programu. Na podstawie informacji o obiekcie i parametrach programu, informacje z czujnikow zapisywanych algorytmow wysylane sa sygnaly wyjsciowe do: zaworu powietrza rozruchowego(sterowanie elektromagnesem), ogranicznika dawki paliwa(elektromagnesem), zatrzymanie silnika( cewka w regulatorze obr). do synchronizacji i rozdzialu mocy( zwiekszania i zmniejszania pr obr ),obsluga zalanczania i wylanczania pradnic, w ukladach elektr zgoda na uruchomienie rozdzielnicy odbiorow ciezkich, w ukl paliwowym PC,PL mozliwosc przelaczania, sterowania zaworem mieszania paliwa Agregat awaryjny RYSUNEK8 Agregat awaryj ma wlasne systemy i jest poza maszynownia na pokladzie glownym zasila syst bardzo wazne. Pracujac w ukl automatycznym zalacza się po pewnej zwloce po zaniku energi elektr. Wystepuje również przesuniecie czasowe w stosunku do proby rozochu ZP aby nie nastapilo uruchomienie obu  około 15 s. Wylaczenie nastepuje samoczynnie w chwili rozpoczecia pracy ZP. Odbiory b wazne potrzebne do uruchomienia SG i utrzymania bezpieczenstwa (około 30).Baterie akumulatorow zalaczaja się wchwili zaniku en elektrycznej, zasilaja oswietlenia awaryjne.Uklad alarmowyUklad automatyki nadzoruje prace kontrolujac parametry( cis oleju w lozyskach, przekladniach,cis mediow roboczych) Uklad alarmowy w chwili gdy wartosci parametrow zblizaja się lub osiagaja wart krytyczne alarmuje o stanie danego parametru, okresla wartosc i uklad w którym nastepuje awaria. Jeśli wartosc będzie się utrzymywac lub nadal pogarszac bez reakcji zalogi, może nastapic zmniejszenie obciazenia urzadzenia bądź jego zatrzymanie. Uklad alarmowy sluzy do uprzedzenia personelu o wystapieniu stanu awaryjnego rozroznia się parametry kontrolne wskazujace i informujace. Wskazujace okreslaja miejsce i przyczyne stanu alarmowego, informujace sa podawane przy dowolnym uszkodzeniu niezaleznie od tego który parametr osiagnal wart graniczna. Wylaczenie awaryjne. W sytuacji awaryjnej jeśli zachodzi potrzeba szybkiego odstawienia SP zatrzymanie odbywa się bezzwlocznie przez odciecie doplywu paliwa przy pominieciu etapu ochladzania silnika. Może to nastapic na skutek przekroczenia tak zadanego parametru pracy ze zadziala uklad bezpieczenstwa i odstawi SP.Zatrzymanie silnika. Odbywa się w nastepujacej kolejnosci: 1 ochlodzenie sil (pozostawienie na biegu jalowym przez np. 5 min), odciecie doplywu paliwa.Uklad automatyki przeprowadza to: zmniejszanie predkosci obrotowejsilnika do minimalnej (do pracy stabilnej) i zatrzymanie sil po jego ochlodzeniu przy pracy bez obciazenia a także zatrzymanie bez poprzedzajacego ochlodzenia. W razie otrzymania sygnalu awaryjnego zatzrymania od ukladu zabezpieczen albo po nacisnieciu przycisku „awaryjne zatrzymanie „ jednoczesnie odcina się doplyw paliwa do sil i powietrza za pomoca awaryjnego urzadzenia zatrzymania. Czujniki w obiegach pomocniczych :1 niskiego poziomu paliwa wzb rozchodowym 2 roznicy cis na filtrach,3 poziomu w zb przeciekow paliwa,4 cis oleju smarnego dla sterowania,5 temp oleju smarnego dla  smarowania,6 cis oleju smarnego dla ukl alarmowego,7 temp oleju smarnego dla ukl alarmowego,8 cis wody chlodzacej dla ukl  alarmowego i sterowania,9 temp wody chlozdacej dla ukl alarmowego i ster,10 temp wody chlodzacej za turbo spre,11 cis w butli sprez powietrza,12 cis powietrza przed zaw rozruchowym,13 elektromagnetyczny zawor pow rozruchowego,14 pompa z napedem elektr wstepnego smarowania,15 zawory sterowane obslugi ukladu grzanie chlodzenie,16 inne na zyczenie armatora. Wyposazenie silnika 1 Regulator obrotow z mozliwoscia zdalnego zadawania a)predkosci obrotowej z mozliwoscia zdalnego zatrzymania 2 ogranicznik dawki paliwa 3 pradnica tachometryczna(potrzebna do wykazywania obrotow, daje napiecie do czujnikow programowych) 4 czujnik obrotow zaplonowych 5 czujnik obr okolosynchronicznyzch 0.8 obr nominal 6 czujnik poziomu oleju w karterze 7 czujnik temp spalin                                                                    

Część elektryczna. Prądnica

1-regulator napięcia

2- wyłącznik prądnicy ze zdalnym sterowaniem załączania i wyłączania

3- blok przetworników napięcia, częstotliwości i mocy,

4- czujnik tem. uzwojeń

5-czujnik tem. łożyska

6- zestaw zabezpieczeń generatora (od przeciążeń, od zwarć, podnapięciowe, nadnapięciowe od obniżeń częstotliwości, od wzroztu czestotliwości, od mocy zwrotnej)

7- wyłącznik MAYERA

8- programator (lub program) selektywnego załączania odbiorów po „black out”

9- blok rozdziału mocy czynnej na pracujące równolegle zespoły

10- układ kontroli izolacji sieci

11inne na życzenie armatora

 

Regulatory obrotów

W zależności od obciążenia regulator na statku nastawia odpowiednią dawkę paliwa. Obroty zespołu prądotwórczego utrzymuje regulator obrotów. Wymagana jest w wielu przypadkach stała częstotliwość użądzeń (odbiorników) dlatego wymagane jest zastosowanie regulatora prędkości obrotowej – który oprócz utrzymania stałej prędkości obrotowej niezaleznie od obciążenia dawał by również właściwe przebiegi w stanach przejściowych, utrzymując niewielkie zmiany obrotów w nagłych zmianach obciążenia oraz krótki czas powrotu do stanu równowagi.  Aby stwierdzic nieprawidłową pracę regulatora w większości przypadków wystarczy zablokowac listwę paliwową pomp wtryskowych przy ograniczonym stałym obciążeniu i obserwować zmiany prędkości obrotowej silnika.

1.         Spadek obrotów (oddziaływanie statyczne ) speed drop. Przepisy PRS ustalają dla silników napędzających prądnice wielkość odchylenia statycznego (spadek obrotów) mniejsze lub równe 5%. A dla zespołów prądotwórczych prądu zmiennego dodatkowo istnieje warunek, że wahania ustalonej liczby obrotów (przy obciążeniu znamionowym 25-100%) mieściły się w granicach 1% znamionowej liczby obrotów. Przepisy te są podyktowane dużą czułością niektórych urządzeń okrętowych na zmianę częstotliwości prądu. Nastawa spadku obrotów w zakresie 0-12%. W pracy równoległej przy małym spadku obrotów wystepują trudności z zapewnieniem prawidłowego rozdziału obciążenia między zespołami. Należy uważac przy ustawianiu speed dropu blisko zera by nie spowodować ujemnego statyzmu.

2.         Odchylenie dynamiczne (stopień przeregulowania) może osiagnąć 10%. Poza tym po nagłym obciążeniu zespołu wynoszącym 70% obciążenia nominalnego oraz po nagłym dalszym 30% obciążeniu zmiana liczby obrotów nie powinna pzrekraczać 10% znamionowej liczby obrotów silnika. Wielkość stopnia przeregulowania decyduje o zachowaniusię zespołu w stanach przejściowych. W przypadku równoległej pracy muszą być spełnione jeszcze warunki jednakowej długości czasu i jednakowego staopnia przeregulowania we wszystkich współpracujących zespołach. W przeciwnym przypadku może dojść do dużej nierównomierności rozdzału obciążenia i do kołysań mocy podczas zmian obciążenia.

3.         Stopień nieczułości nie powinien przekraczać 1% na jego wielkość ma wpływ bezwładność regulatora.

ODCHYLENIE STATYCZNE –różnica pomiędzy  ustaloną prędkością obrotową dla biegu jałowego po zdjęciu obciążenia znamionowego, a znamionową prędkością obrotową. Speed drop- spadek obrorotów dST£5%. Wahania obrotów przy obciążeniu znamionowym od 25-100% mieści się w granicach 1% znamionowej liczby obrotów. ODCHYLENIE DYNAMICZNE- maksymalne chwilowe odchylenie prędkości obrotowej przy nagłym zdjęciu obciążenia wyrażone w % znamionowej prędkości. PRS dd£10% znamionowej liczby obrotów. Przy nagłym obciążeniu co najmniej do 70% oraz przy dalszym obciążaniu do 100% obciążenia znamionowego chwilowa zmiana liczby obrotów w stosunku do liczby obrotów bez obciążenia nie może przekroczyć 10% znamionowej liczby obrotów silnika. REGULATOR OBROTÓW- zadania: utrzymywanie obrotów , nastawia odpowiednie dawki paliwa w zależności od obciążenia.

1 Zmiana prędkości obrotowej bez obciążenia silnika.

2 Zmiana obciążenia przy wspópracy równoległej

3 Zmiana charakterystyki sprzężenia zwrotnego poprzez :

a)         zmianę okresu odchylenia chwilowego obrotów

b)         zmianę ampiltudy odchylenia chwilowego obrotów

4 zmiana spadku obrotów w zakresie 0-12%

5 Ograniczenie rzeczywistego obciążenia silnika

Ad 1 Dokonujemy zdalnie lub ręcznie. Zdalnie przy wykorzystaniu silnika nastawnego nieczytelne

 

 

 

Ad.3  dokonywane  jest  poprzez  oddziaływanie  na  dwa  punkty.

a.         na  nastawę  zaworu  iglicowego. Nastawa  ta  decyduje  o  prędkości efektu  stabilizacji  obrotów  w stanach  przejściowych – przyjmuje  się  że kąt  otwarcia  zaworu  iglicowego  zmienia  okres  odchylenia  chwilowej  prędkości  obrotowej

b.         na  nastawę kompensacji  - umieszczona  jako  wskażnik  z  podziałką  \compensation\ działkami  na bocznej  ścianie  korpusu . Nastawa  ta  zmienia  amplitudę  odchylenia  chwilowego  prędkości  obrotowej 

W okrętowych  zastosowaniach  powinna  buć  zawsze  w  połozeniu  minim. Poza  wypadkami  niestabilnej  pracy  regulatora

Ad.4   dokonuje  się pokrętłem  \speed droop\  w zakresie  od  0-100  (w granicach  od 0-12%) Pokrętło  w pozycji 0 oznacza  regulację  izochroniczną -  obroty  utrzymywane  są  na  jednakowym  poziomie niezależ-nie od  wielkości  obciążenia  . Inna  nastawa  to  regulacja  izochronowa  - czyli  wzrost obciążenia  związany  jest  ze  stopniowym  spadkiem  prędkości  obrotowej  którego  wielkość  zależy  od  wielkości  nastawy

Ad.5 ogranicznikiem  obciążenia  jest  pokrętło  \load limit\ którym  można  dokonywać  operacji  zabezpieczeniasilnika  przed  obciążeniem  wykraczającym  poza  wprowadzoną  nastawę  dawki paliwa

      Ogranicznik wykorzystywany  jest w sytuacjach  awaryjnych gdy  występuje  konieczność ograniczenia  mocy  danego  silnika  lub  podczas  operacji  ręcznego  rozruchu  silnika.

REGULATOR  NAPIĘCIOWY    zadania:

-           utrzymanie  poziomu  napięć ( napięcia  nie  mogą  skakać  ze względu  na pracę  urządzeń które są  przystosowane  do  pracy na stałych  napięciach ) podwyższenie  napięcia  to  wzrost Vobr i większy prądf

obniżenie  to  przekażniki  mogą  nie  wytrzymać (silniki asynchroniczne) mogą  się  przepalić

-           stabilizacja  częstotliwości  gdy f maleje  to  I rośnie bo  opór  cewki maleje

-           stabilizacja  napięć  w  stanach  nieustalonych trzymanie  charakterystyki  U= f(I)

-           odpowiednio  szybkie  działanie  w  stanach  dynamicznych

-           pewność  zasilania  z  zabespieczeniem  dostatecznej  mocy  (dodatkowa  ilość energii bez  załączania  dodatkowego ZP

-           wpłuwa na  przebieg  charakterystyki  zewnętrznej U=f(I)

REGULATOR WIBRACYJNY  - załącza lub  wyłącza  rezystory  na  których  odkłada się  spadek  napięcia  lub               

Prąd  wzbudzenia

REGULATOR  WĘGLOWY  jeśli  ściskamy  stos  węgla  opór  jego  maleje  i prąd I  rośnie  , jeśli  zwiększymy  napięcie  przyłożone  do  stosu  węgla  zwiększa  się  jego  opór.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin