2002 probna stara.pdf

(921 KB) Pobierz
MATURA PRÓBNA 2002
CHEMIA
OKRĘGOWA
KOMISJA
EGZAMINACYJNA
w KRAKOWIE
ZADANIA
Informacje dla uczniów przystępujących do próbnego pisemnego egzaminu
dojrzałości z chemii
9 Zestaw zawiera 5 zadań, z których należy wybrać trzy i ich rozwiązania przedstawić
do oceny. W arkuszu odpowiedzi należy wskazać numery zadań podając: „ wybieram
zadania nr ............”.
9 Każde zadanie zawiera:
- polecenia oznaczone literami A, B,..... przeznaczone do rozwiązania przez
wszystkich zdających,
- polecenia oznaczone gwiazdką ( np. G*) - przeznaczone do rozwiązania obok
poleceń A, B .... przez zdających, którzy realizowali chemię w wymiarze
mniejszym niż 8 godzin w cyklu kształcenia, np. klasy o profilu ogólnym;
(zestaw poleceń w jednym zadaniu obejmuje polecenia A, B, .... G*, H*....
oraz nie obejmuje poleceń oznaczonych dwoma gwiazdkami: G**, H**...) .
- polecenia oznaczone dwoma gwiazdkami (np. G**) przeznaczone do
rozwiązania obok poleceń A, B ..... przez zdających z klas, w których chemia
realizowana była w wymiarze minimum 8 godzin w cyklu kształcenia, np.
klasy o profilu biologiczno-chemicznym; (zestaw poleceń w jednym zadaniu
obejmuje polecenia A, B, .... G**, H**..... i nie obejmuje zadań G*, H*...).
9 Za pełne, poprawne rozwiązanie każdego zadania (rozwiązanie poleceń np. A, B, ....
G*, H*.....) można uzyskać łącznie 30 punktów.
9 Podczas rozwiązywania zadań należy używać poprawnego języka chemicznego,
prezentować tok rozumowania, a w zadaniach rachunkowych pamiętać o jednostkach.
9 Nie należy używać korektorów, ani czerwonego lub zielonego atramentu lub tuszu,
gdyż są one zarezerwowane dla komisji egzaminacyjnych i egzaminatorów.
9 Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań – 5 godzin (300 minut).
9 Podczas rozwiązywania zadań można korzystać z załączonych tablic i kalkulatora.
40
947654859.028.png 947654859.029.png 947654859.030.png 947654859.031.png 947654859.001.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 1
A. W oparciu o teorię Arrheniusa podaj definicję kwasów. Napisz równania dysocjacji
kwasu solnego, siarkowego(VI) i octowego (etanowego). Podaj nazwy powstających
anionów.
B. Dla kwasu solnego, siarkowego(VI) i octowego napisz po trzy różne równania reakcji
(w sumie 9 równań), które wskazują na podobieństwa pomiędzy tymi związkami.
C. Wodne roztwory soli wymienionych kwasów wykazują różny odczyn w zależności od
rodzaju kationu. Pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej
skróconej podaj jakiego odczynu spodziewasz się dla soli cynku z trzema wymienionymi
uprzednio kwasami.
D. Napisz równanie reakcji kwasu octowego z alkoholem metylowym. Określ do jakiej
grupy związków należy organiczny produkt tej reakcji. Podaj nazwę tego związku.
Wzory związków organicznych należy pisać w postaci półstrukturalnej.
E. W wyniku reakcji 100 cm 3 wodnego roztworu siarczanu(VI) sodu z nadmiarem chlorku
baru wytrąciło się 2,33 g soli. W reakcji 100 cm 3 roztworu węglanu sodu z nadmiarem
kwasu octowego wydzieliło się 0,112 dm 3 gazu (warunki normalne).
Zapisz równania obu reakcji i oblicz stężenia molowe roztworów soli sodowych użytych
do tych doświadczeń, zakładając że obie reakcje zachodzą z wydajnością 100%.
F*. Oblicz stężenie jonów H + w 0,1 molowym roztworze kwasu HX, wiedząc że stopień
dysocjacji kwasu w tym roztworze wynosi α = 0,4%.
F**. Kwasy wieloprotonowe oprócz soli obojętnych tworzą wodorosole.
Podaj wzór i nazwę wodorosoli i obojętnej soli wapniowej kwasu siarkowego(VI).
G*. Kwas octowy można otrzymać między innymi utleniając etanal tlenkiem miedzi(II).
Napisz równanie tej reakcji i oblicz ile gramów kwasu można otrzymać, jeżeli utleniono
2,2 g etanalu (wydajność reakcji wynosi 100%).
G**. Oblicz stężenie jonów H + w 0,1 molowym roztworze kwasu HX. Stała dysocjacji tego
kwasu, K D = 1,8 · 10 -5 .
H*. W probówce znajduje się roztwór Na 2 SO 4 . Korzystając z tablic rozpuszczalności
zaproponuj przebieg doświadczenia, w wyniku którego wytrąci się osad związku
zawierający anion tej soli. Opisz przebieg tego doświadczenia oraz w postaci
cząsteczkowej i jonowej skróconej napisz równanie odpowiedniej reakcji.
H**. W oparciu o teorię Brönsteda podaj definicję kwasów ilustrując ją jednym przykładem.
strona 2 z 9
41
947654859.002.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 2
Poniżej podano wzory dwóch soli nieorganicznych i dwóch soli organicznych:
MgSO 4
AlCl 3
(CH 3 COO) 2 Mg
C 15 H 31 COONa
A. Podaj nazwy wymienionych soli.
B. Napisz po jednym równaniu reakcji otrzymywania tych soli, pamiętając o tym, aby
każdą z wymienionych soli otrzymać inną metodą.
C. Określ odczyn wodnych roztworów i napisz odpowiednie równania reakcji (lub
zaznacz, że reakcja nie zachodzi), które wskazują, jaki jest odczyn wodnych roztworów
tych soli.
D. Oblicz, w ilu gramach stałego MgSO 4 znajduje się tyle samo jonów, co w 14,2 gramach
(CH 3 COO) 2 Mg.
E*. W probówce znajduje się wodny roztwór AlCl 3 . Korzystając z tablicy rozpuszczalności
zaproponuj przebieg doświadczenia w wyniku którego:
a. wytrąci się osad związku zawierającego kation Al 3+ ,
b. wytrąci się osad związku zawierającego anion Cl .
Opisz przebieg tego doświadczenia oraz napisz równania odpowiednich reakcji
chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej.
E**. Pisząc odpowiednie równania reakcji przebiegających na katodzie i anodzie przedstaw
przebieg elektrolizy stopionego MgCl 2 i wodnego roztworu (CH 3 COO) 2 Mg.
F*. Przeprowadzono cykl reakcji przedstawionych na poniższym schemacie:
Mg → MgO → MgCl 2
Napisz równania tych reakcji. Oblicz, ile gramów MgCl 2 można otrzymać z 48 gramów
magnezu, zakładając 75% wydajność obu procesów.
F**. Jedna z metod ilościowego oznaczania zawartości jonów wapnia opiera się na pomiarze
masy osadu trudno rozpuszczalnej soli – szczawianu (etanodionianu) wapnia.
Oblicz, ile mg Ca 2+ zawierała badana próbka, jeżeli po dodaniu do tej próbki nadmiaru
kwasu szczawiowego otrzymano 1,28 g trudno rozpuszczalnej soli.
G*. Napisz równanie reakcji otrzymywania palmitynianu sodu z tłuszczu – tripalmitynianu
gliceryny. W zapisie równania używaj wzorów półstrukturalnych związków
organicznych.
Napisz wzory i podaj nazwy dwóch innych soli zaliczanych do mydeł.
Wyjaśnij w oparciu o odpowiednie równanie reakcji, dlaczego proces mycia i prania
w wodzie zawierającej jony Ca 2+ i Mg 2+ (w tzw. wodzie twardej) jest utrudniony.
G**. Korzystając z szeregu napięciowego metali uzupełnij poniższe schematy, pisząc
odpowiednie równania reakcji zachodzących w roztworach wodnych lub zaznacz, że
reakcja nie zachodzi.
ZnCl 2 + Cu →
CuCl 2 + Zn →
(CH 3 COO) 2 Pb + Ag →
CH 3 COOAg + Fe →
Oblicz SEM ogniwa o schemacie Pb Pb 2+ Cu 2+ Cu w warunkach standardowych.
Napisz równania reakcji zachodzących na anodzie i katodzie tego ogniwa.
strona 3 z 9
42
947654859.003.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 3
Poniżej przedstawiono szereg problemów związanych z właściwościami fosforu.
A. Fosfor otrzymuje się ogrzewając ortofosforan(V) wapnia z tlenkiem krzemu(IV)
i węglem w piecach elektrycznych bez dostępu powietrza. Otrzymuje się wtedy fosfor
w postaci pary (P 4 ), tlenek węgla(II) i metakrzemian wapnia (CaSiO 3 ).
Napisz równanie powyższej reakcji oraz oblicz, ile kg fosforu można otrzymać z 1 tony
minerałów fosforanowych zawierających 60% fosforanu(V) wapnia. Należy przyjąć, że
wydajność reakcji wynosi 100%.
B. Fosfor biały (P 4 ) jest bardzo aktywny. Reaguje on na przykład z roztworem
siarczanu(VI) miedzi(II). W reakcji tej powstaje wolna miedź, a także kwas
siarkowy(VI) i kwas ortofosforowy(V). Napisz równanie tej reakcji. Wśród substratów
należy uwzględnić wodę.
C. Fosfor spalany na powietrzu tworzy P 4 O 10 , który w reakcji z wodą tworzy kwas
ortofosforowy(V). Kwas ten można również otrzymać działając na ortofosforan(V)
wapnia kwasem siarkowym(VI).
Napisz 3 równania opisanych reakcji oraz zaproponuj wyjaśnienie dlaczego kwas
ortofosforowy(V) można otrzymać działając H 2 SO 4 na ortofosforany(V).
D. Sole kwasu ortofosforowego(V) są stosowane jako nawozy sztuczne. Jednym z nich jest tzw.
superfosfat podwójny o wzorze Ca(H 2 PO 4 ) 2 . Oblicz zawartość % fosforu w tym związku.
E. Fosfor tworzy różne odmiany alotropowe. Zdefiniuj na czym polega zjawisko alotropii
i wymień dwa inne pierwiastki tworzące takie odmiany – podaj nazwy tych
pierwiastków i ich odmian alotropowych.
F*. Znanym nawozem sztucznym jest także precipitat o wzorze CaHPO 4 · 2H 2 O. Oblicz, ile
kg tego nawozu należy użyć, aby dostarczyć glebie 142 kg fosforu.
F**. Innym fosforanowym nawozem sztucznym jest precipitat czyli ortowodorofosforan(V)
wapnia –– woda 1/2. Oblicz, ile kg precipitatu uzupełni roczny ubytek fosforu
z 1 hektara gleby wynoszący 710 kg na hektar.
G*. Ortofosforan(V) srebra to sól praktycznie nierozpuszczalna w wodzie. Opisz
doświadczenie, w wyniku którego otrzymamy osad wyżej wymienionej soli. W formie
cząsteczkowej i jonowej skróconej napisz odpowiednie równania reakcji.
G**. Tłuszcze złożone to grupa związków zróżnicowana pod względem struktury i funkcji.
Jedną z grup tych związków stanowią fosfolipidy, występujące między innymi we
wszystkich błonach biologicznych. Jedną z grup fosfolipidów stanowią fosfoglicerydy,
czyli związki pochodzące od glicerolu, w którym 2 grupy hydroksylowe są zestryfikowane
kwasami tłuszczowymi, a jedna kwasem ortofosforowym(V) lub jego pochodnymi.
Napisz wzór półstrukturalny fosfolipidu, w którym 2 grupy –OH zareagowały
z kwasem stearynowym a jedna z kwasem ortofosforowym(V).
H*. Kwas ortofosforowy(V) oprócz metod wymienionych w punkcie C można otrzymać
działając na fosfor (P 4 ) parą wodną. Oprócz kwasu w tej reakcji powstaje wodór.
Napisz równanie tej reakcji i oblicz, ile dm 3 powstającego gazu (warunki normalne) wydzieli
się w tej reakcji, jeżeli przereagowało 24,8 g fosforu a wydajność tej reakcji wynosi 100%.
H**. Fosfor reagując z wodorem tworzy fosforiak PH 3 . Związek ten można otrzymać również
działając gorącym roztworem KOH na fosfor (P 4 ). Powstaje wtedy PH 3
i diwodorofosforan(I) potasu (KH 2 PO 2 ). Napisz powyższe równanie reakcji. Wśród
substratów należy uwzględnić wodę. Określ co jest utleniaczem i reduktorem w tej reakcji.
UWAGA: W równaniach utleniania–redukcji opisanych w punktach A, B, H* oraz H**
współczynniki stechiometryczne należy uzgodnić metodą bilansu elektronowego.
strona 4 z 9
43
947654859.004.png 947654859.005.png 947654859.006.png 947654859.007.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 4
Poniżej przedstawiono schemat reakcji otrzymywania etanolu oraz różnych związków
organicznych z alkoholu etylowego (etanolu):
CH =CH
G
2
2
Mg
HO/kat.
2
7
1
CH CH
CH 2
OH/H
SO
Na
CuO
CuO
A
CH CH OH
D
E
L
32
24
ogrzewanie
ogrzewanie
3
2
2
6
4
5
CuO
ogrzewanie
HCl/kat.
3
8
J
B
UWAGA: Rozwiązując poszczególne polecenia pamiętaj, aby dla zw ązków
organicznych zapisywać wzory w formie półstrukturalnej.
A. Przedstaw za pomocą równań chemicznych reakcje zaznaczone na powyższym
schemacie.
B. Podaj nazwy związków A, B, D, E, G, J, L.
C. Wśród reakcji przedstawionych na schemacie wskaż dwa procesy utleniania-redukcji.
D. Jaki jest odczyn wodnego roztworu substancji G? Uzasadnij odpowiedź pisząc
odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej.
E. Napisz wzory i podaj nazwy dwóch związków będących izomerami związku L. Oba
zaproponowane związki muszą należeć do tej samej grupy co związek L.
F. 25 cm 3 95% roztworu alkoholu etylowego o gęstości ρ = 0,78 g/cm 3 poddano utlenieniu
przy użyciu CuO. Zakładając 100% wydajność reakcji, oblicz ile gramów substancji D
powstało w tej reakcji.
G*. Napisz wzór oraz podaj nazwę trwałego alkoholu trójwodorotlenowego pochodzącego
od propanu.
Opisz doświadczenie, przy pomocy którego można odróżnić 1-propanol (propan-1-ol)
od alkoholu trójwodorotlenowego. Podaj obserwacje i wnioski.
G**. Podaj wzór i nazwę jednego jednofunkcyjnego związku organicznego, który mimo że
posiada grupę –OH nie należy do alkoholi. Zapisz równanie jednej reakcji, która uzasadnia
przynależność tego związku do innej niż alkohole grupy związków organicznych.
H*. Napisz równania reakcji etenu z: bromem i bromowodorem, podaj nazwy powstających
produktów oraz określ typ tych reakcji posługując się określeniami charakterystycznymi
dla typów reakcji organicznych.
H** W oparciu o teorię orbitali molekularnych opisz budowę cząsteczki etenu podając:
typ hybrydyzacji orbitali walencyjnych atomów węgla,
kształt cząsteczki,
narysuj wzór strukturalny cząsteczki etenu i zaznacz na nim rodzaj wszystkich
wiązań w tej cząsteczce.
I*. W reakcji 3 g substancji E z magnezem wydziela się bezbarwny gaz. Zakładając, że
reakcja ta przebiega z wydajnością 75% oblicz jaką objętość zajmie ten gaz
w warunkach normalnych.
I**. W wyniku katalitycznego uwodnienia 2,8 g etenu otrzymano 80 g 5% roztworu produktu.
Oblicz wydajność tej reakcji.
strona 5 z 9
44
947654859.008.png 947654859.009.png 947654859.010.png 947654859.011.png 947654859.012.png 947654859.013.png 947654859.014.png 947654859.015.png 947654859.016.png 947654859.017.png 947654859.018.png 947654859.019.png 947654859.020.png 947654859.021.png 947654859.022.png 947654859.023.png 947654859.024.png 947654859.025.png 947654859.026.png 947654859.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin