Biomedyczne.doc

(49 KB) Pobierz
1

1.       Okresy rozwojowe

·         Okres rozwoju listków zarodkowych ( jaja płodowego (do 10-15dni), listków zarodkowych(od 8 do 21dni))

·         Okres rozwoju zarodkowego (od 4 do 8 tyg.)

·         Okres rozwoju płodowego( od 9 do 38 tyg.)

2.       W którym dniu zaczyna bić serce

21

3.       W którym tygodniu pojawia się odruch ssania

11 tyg.

4.       Zaburzenia – szkodliwość danego czynnika dla rozwijającego się płodu zależy od..

·         Właściwości matki oraz łożyska

·         Właściwości konstrukcyjnych dziecka, które czynią go mniej lub bardziej podatnym na szkodliwe czynniki

·         Okresu rozwojowego, w którym dany czynnik zadziałał

·         Innych czynników, działających uprzednio lub w tym samym czasie, co zwiększa działanie głównego czynnika negatywnego

·         Rodzaju, siły i długości czasu działania bodźca uszkadzającego

5.       Co powoduje aspiryna

·         Poronienie

·         Krwawienie

·         Kłopoty noworodka z oddychaniem

6.       Co powoduje różyczka

·         Opóźnienie umysłowe

·         Uszkodzenie oczu

·         Głuchota

·         Wady wrodzone

7.       Co powoduje promieniowanie

·         Białaczka

·         Anomalie rozwoju głowy i ciała

·         Rak

·         Zmiany genetyczne

·         Poronienie

·         Urodzenie martwego dziecka

8.       Wady rozwojowe – przyporządkować definicję do pojęcia

·         Dysmorfia- odchylenie od prawidłowego kształtu lub struktury narządu

·         Malformatio- zaburzenia morfogenezy w pojedynczych narządach (npp wady wrodzone serca) lub mogą dotyczyć kilku narządów

·         Deformatio- zniekształcenia

·         Disruptio- przerwania lub rozerwania

9.       Wadą rozwojową jest..

Odchylenie morfologiczne, ujawniające się w chwili urodzenia ( odchylenie w kształcie jednego lub więcej narządów albo układów), a powstałe podczas rozwoju zarodka w okresie jego wzrostu i różnicowania morfologicznego.

10.   Co wchodzi w skład skali Abgar

·         Appearance- zabarwienie skóry

·         Puls- czynność serca

·         Grimace- odruchy

·         Activity- napięcie mięsniowe

·         Respiration- czynność oddychania

11.   Odruchy wspólne dla noworodka i dorosłego

·         Mruganie

·         Odruch źrenicowy

·         Ssanie, połykanie, wydalanie moczu i kału

·         Odruch kolanowy

12.   Odruch Babińskiego

Unoszenie dużego palca przy podrażnieniu stóp

13.   Odruch toniczno-szyjny

Wraz z odwróceniem głowy wyprostowują się kończyny po tej samej stronie, a kurczą się po przeciwnej

14.   Odruch Moro

Unoszenie kończyn i przyciąganie ich do ciała w geście obejmowania

15.   Konflikt serologiczny ( prawda / fałsz)

16.   Cechy ilościowe ( od matki )

·         Matka przekazuje dziecku poza zestawem genów także pewną ilość cytoplazmy w jaju, która może wpływać na rozwój zarodka (  dziedziczenie cytoplazmatyczne)

·         Ilość cytoplazmy w plemniku ojca jest minimalna

17.   Możliwe drogi wpływu matki na dziecko

·         Matka wpływa na dziecko w czasie ciąży poprzez właściwości swego genotypu, w sensie genetycznie zdeterminowanych właściwości środowiska wewnętrznego jej organizmu (konstytucja fizyczna), możliwy jest wpływ metabolizmu organizmu danej matki na rozwój śródmaciczny implantowanego płodu,

·         Należy się liczyć z wpływem nie przekazywanego przez matkę zestawu genów, które są jednak właściwe matce

·         Przekazywanie pewnej ilości cytoplazmy w jaju ( dziedziczenie cytoplazmatyczne)

18.   Dopasować definicję do rozwoju, ontogenezy, auksologii

·         Ontogeneza- rozwój osobniczy. To proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do okresu życia (śmierci) osobnika.

·         Auksologia- nauka o rozwoju ontogenetycznym (osobniczym) i oddziaływaniach środowiska zewn. na rozwijający się organizm dziecka. ( wyróżniamy Embriologię- zajmującą się rozwojem wewnątrzmacicznym-prenatalnym oraz Gerontologię- przedmiot badań stanowią zmiany inwolucyjne człowieka)

19.   Co to jest rozwój

Proces ukierunkowanych zmian, w których można wyróżnić następujące po sobie etapy przemian ( fazy rozwojowe) danego obiektu, wykazujące zróżnicowanie się tego obiektu pod określonym względem.

Rozwój ma charakter progresywny, jeżeli w jego wyniku powstaje nowa, wyższa jakość.

U człowieka rozwój jest procesem, którego celem jest uzyskanie samodzielnej egzystencji ( trwa ok. 20 lat)

20.   Właściwości ontogenezy

·         Stałe nieodwracalne zmiany kierunkowe w kształtowaniu się cech morfologicznych i funkcjonalnych organizmu

·         Stałe przystosowanie się do zmieniających się warunków środowiska

·         Doskonalenie ustroju prowadzące do jego optymalnej samodzielności i możliwości przedłużenia istnienia gatunku

21.   Składowe procesy rozwoju

·         Wzrastania

·         Różnicowania

·         Dojrzewania

·         Zanik

22.   Aspekty ilościowe rozwoju fizycznego

·         Kinetyka rozwoju- poziom na jakim przebiega rozwój danego osobnika

·         Dynamika rozwoju- wielkość przyrostów danej cechy w jednostce czasu, inaczej tempo rozwoju

·         Rozmach- wielkość zmian względem wyjściowej urodzeniowej lub maksymalnej wielkości cechy.

·         Rytmiczność rozwoju- różne tempo rozwoju w poszczególnych okresach ontogenezy.

23.   Etapy rozwoju wg. Wolańskiego

24.   Okres rozwoju ontogenicznego człowieka

25.   75 c ( 50 % populacji )

26.   Czego dotyczy badanie odkładania soli wapnia

27.   Zespół Downa – jaka trisomia

obecnosc dodatkowego chromosomu 21

28.   Zespół Downa – charakterystyczne cechy

 

29.   Zespół SCID – wybrać poprawną charakterystykę

30.   Zespół Holt – Orama

·         Dziecko rodzi się bez ręki lub z karłowatymi rękami

·         Kości mogą być niedorozwinięte lub też może ich w ogóle brakować

·         Poważne wady serca ( ubytek przegrody międzyprzedsionkowej)

·         Zastawkowe zwężenie lętnicy płócnej

·         Zaburzenie rytmu serca

31.   Fokomelia są charakterystyczne jakiemu zespołowi

Zespół Holt-Orama

32.   Dystrofia mięśniowa – wybrać gen

Gen- DMD

33.   Mukowiscydoza – charaktyrystyczne  cechy

·         Mutacja genu CFTR

·         Przewlekły kaszel

·         Zaburzenie wydolności wysiłkowej

·         Paznokcie zegrakowe

·         Zmiana wyglądu klatki piersiowej

·         Przewlekły ropny katar, zmiany w zatokach

·         Częste, cuchnące stolce o dużej objętości

·         Niedobór wzrostu i masy ciała

34.   Aspekty energetyczno – informacyjne

35.   Czemu znajomość rozwoju biomedycznego dzieci i młodzieży jest ważna dla pracy z nimi

36.   Co zaliczamy do oceny wzrastania

·         Masa ciała

·         Długość ciała

·         Wysokość ciała

·         Obwód głowy

37.   Coś o narkotykach

·         Kokaina i „crack”- zahamowanie wzrostu, przedwczesny poród, drażliwość noworodka, syndrom głodu narkotycznego

·         Heroina i metadon- zahamowanie wzrostu, przedwczesny poród, drażliwość noworodka, syndrom nagłej śmierci !!!!!!!!

·         LSD i marihuana- przedwczesny poród, zahamowanie wzrostu, odrywanie się kawałków chromosomów

38.   Jeszcze jedno pytanie o mukowiscydozie

W tym samym organizmie spotykają się dwa uszkodzone geny CFTR. U obydwojga rodziców muszą występować ukryte predyspozycje do tej choroby.

Jeśli gen CFTR nie działa prawidłowo, śluz jest zbyt gęsty, gromadzi się w drogach oddechowych i zatyka je.

39.   Jeszcze jedno pytanie o rozwój prenatalny

40.   Czynniki jakie wpływają na dziecko

·         Genetyczne

·         Paragenetyczne i pozagenetyczne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin