Temat: Koncepcja kobiecego piękna w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
I. Literatura podmiotu:
A. Literatura:
1. Przerwa - Tetmajer Kazimierz: Lubię kiedy kobieta [W:] Kaziemierz Przerwa –Tetmajer, Liryki najpiękniejsze, Prodoks, Warszawa 1999, ISBN 83-07-01463-8.
2. Prus Bolesław: Lalka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003, ISBN 83-08-03702-X.
3. Mickiewicz Adam: Dziady, cz.IV. Czytelnik, Warszawa 1980, ISBN 83-07-00226-5.
B. Malarstwo:
1. Tycjan "Wenus z urbino"
2. Arthur Hughes "Ophelia"
3. Peter Paul Rubens „Bitwa Amazononek”
II. Literatura przedmiotu:
1. Eco Umberto: Historia piękna, Poznań 2005, ISBN 83-7129-585-5, s.45-49.
2. Tomkowski Jan: Literatura polska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1999, ISBN 83-06-00498-1, s. 112-123.
3. Tomkowski Jan: Literatura powszechna, Świat Książki, Warszawa 1997, 83-71-1294-808, s.45-51.
4. Wiśniewska Lidia: ( red.), Kobiety w literaturze, Bydgoszcz 1999, ISBN 83-01-06206-1,s. 46.
5. Witkowska Alina: Literatura romantyzmu, Czytelnik Warszawa 1990, ISBN 83-01-00795-8, s. 22-26.
III. Ramowy plan prezentacji:
Teza: Ideał kobiety zmieniał się nieustannie na przestrzeni wieków wraz z nadejściem nowej epoki i nowej mody.
Wstęp:
1. Literatura i sztuka przywołując historie kobiet zaprezentowała wszelkie możliwe odmiany spojrzenia na ideał niewiasty.
Argumentacja tezy:
1. Maryla – „puch marny, wietrzna istota”, ideał kobiety romantycznej, anielski obiekt westchnień Gustawa i zarazem źródło jego zguby.
2. Pozytywistyczne spojrzenie na kobietę – Izabela Łęcka – kobieta lalka, zapatrzona w siebie kokieta i próżna egoistka.
3. Modernistyczne ujęcie ideału kobiety - kobieta jako źródło ukojenia i cielesnej satysfakcji według Tetmajera.
4. Malarskie wypowiedzi na temat kobiecego piękna:
· Tycjan "Wenus z urbino" - przebudzona pełnia kobiecego wdzięku, szesnastowieczny erotyk pędzla włoskiego artysty.
· Arthur Hughes "Ophelia" – rudowłosa piękność, kwintesencja kobiecej brodu i wdzięku.
· Peter Paul Rubens „Bitwa Amazononek” – kobiety owładnięte żądzą zwycięstwa.
Wnioski:
1. Każda epoka w mniej lub bardziej wyraźny sposób wylansowała odmienny ideał kobiety.
2. Pierwiastek kobiecy w epoce romantyzmu wiąże się ze sferą ducha, wyobraźni zmysłowej, pozostającej w opozycji do sfery rzeczywistej.
3. Kobieta doby pozytywizmu to niewiasta wyrachowana, twardo i zdecydowanie stąpająca po ziemi.
4. Kobieta modernizmu to niewiasta świadoma swych wdzięków, jawnie manifestująca swa seksualność.
2
kasia.zajaczek