wykłady kosztorysy.docx

(24 KB) Pobierz

KOSZTORYSY 2 III 2011

 

ANALIZY KOSZTÓW W BUDOWLANYM PROCESIE INWESTYCYJNYM

Przepisy dotyczące szacowania kosztów inwestycji budowlanej:

ZAMAWIANIE ROBÓT BUDOWLANYCH:

- ustawa z dnia 29.01.2004 Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19 poz. 177) z kolejnymi nowelizacjami

> zaprojektowanie i wykonanie

> wykonanie

- rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 18.05.04 w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania  kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.

 

Krajowy system zarządzania budowlanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi finansowanymi z udziałem środków publicznych i pomocowych Unii Europejskiej

 

Opracowania kosztowe w fazach budowlanego przedsięwzięcia inwestycyjnego

 

Kolejne etapy fazy A – PRZYGOTOWANIE : nazwa opracowania dotyczącego kosztów

A-1 Formułowanie przedsięwzięcia : Wstępne Oszacowanie Nakładów

A-2 Programowanie przedsięwzięcia : Wstępne Zestawienie Nakładów (WZN)

A-3 Planowanie przedsięwzięcia : Zestawienie Nakładów Inwestycyjnych (ZNI) określające Wartość Kosztorysową Inwestycji WKI

A-4 Wybór wykonawcy zawarcie umowy o

1. prace projektowe : szacunkowa wartość zamówienia

2. zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych : planowane koszty prac projektowych i planowane koszty wykonania robót budowlanych

3. realizację w systemie ppp – kwota wydatków na wykonanie umowy, w tym kwota wydatków budżetu

 

Kolejne etapy fazy B – PROJEKTOWANIE : Nazwa opracowania dotyczącego kosztów

B-1 Dokumentacja wstępna : Wstępne Zestawienie Kosztów (WZK)

B-2 Dokumentacja podstawowa : Zbiorcze Zestawienie Kosztów (ZZK) oraz Zestawienie Kosztów Obiektu (ZKO)

B-3 Dokumentacja wykonawcza : Kosztorys inwestorski lub opcja planowane koszty robót budowlanych

B-4 Wybór wykonawcy i zawarcie umowy o wykonanie robót budowlanych : Kosztory inwestorski lub opcja Planowane koszty robót budowlanych. Kosztorys ofertowy

 

WKI (wartość kosztorysowa inwestycji) – planowany łączny koszt inwestycji budowlanej, określa się za pomocą wskaźników cenowych w układzie następujących grup kosztów:

Grupa 1: pozyskanie działki budowlanej

Grupa 2: przygotowanie terenu i przyłączenie  obiektów do sieci,

Grupa 3: budowa obiektów podstawowych,

Grupa 4: instalacji,

Grupa 5: zagospodarowania terenu i obiektów pomocniczych,

Grupa 6: wyposażenia,

Grupa 7: prac przygotowawczych, projektowych, obsługi inwestorskiej oraz ewentualnie szkoleń i rozruchu.

 

PLANOWANE KOSZTY ROBÓT BUDOWALNYCH I PLANOWANE KOSZTY PRAC PROJEKTOWYCH

Planowane koszty robót budowalnych określa się dla zakresu rzeczowego zamówienia określonego w programie funkcjonalno-użytkowym,

 

Poszczególne składniki kosztów ustala się uwzględniając klasyfikację Wspólnego Słownika Zamówień, przy czym podział tych kosztów powinien odpowiadać co najmniej grupom robót w rozumieniu tego Słownika (CPV)

 

Grupa 1: koszty robót przygotowania terenu

Grupa 2: koszty robót budowy obiektów podstawowych

Grupa 3: koszty robót instalacyjnych

Grupa 4: koszty robót wykończeniowych

Grupa 5: koszty zagospodarowania terenu i budowy obiektów pomocniczych

 

Planowane koszty prac projektowych wylicza się wg wzoru: Wpp=W%*WRB, gdzie WRB – planowane koszty robót budowlanych, W% - wskaźnik procentowy.

 

Rodzaje kosztorysów:

kosztorys inwestorski stanowi kalkulację szacunkową kosztów wykonania robót i jest przygotowany przez zamawiającego (inwestora). Ma m.in. umożliwić ocenę ofert cenowych składanych przez wykonawców ubiegających się o zlecenie wykonania robót, a w następnym kroku wybór wykonawcy

kosztorys ofertowy stanowi kalkulację ceny oferty i jest opracowywany przez wykonawcę na żądanie zamawiającego w związku z przystąpieniem do przetargu lub otrzymaniu od zmawiającego propozycji złożenia oferty na realizację robót. Jest on sporządzany przed przystąpieniem do robót

kosztorys zamienny stanowi kalkulację dla ustalenia zmiany ceny ustalonej w umowie i jest przygotowany przez wykonawcę po wykonaniu robót jako propozycja zmian kosztorysu ofertowego z uwagi na zmiany pierwotnie przewidzianych ilości jednostek przedmiarowych (robót)

kosztorys powykonawczy stanowi kalkulację dla ustalenia wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie roboty, gdy nie został opracowany kosztorys ofertowy, pojawiły się roboty nie ujęte w kosztorysie ofertowym bądź zmienił się zakres lub/i technologia wykonywanych robót jest on sporządzony przez wykonawcę po wykonaniu robót

 

Podstawy prawne sporządzania kosztorysów

KOSZTORYS INWESTORSKI

od 2.03.04

> ustawa z dnia 10.06.94 o zamówieniach publicznych i wydane na jej podstawie:

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26.02.99 w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26.02.99 w sprawie określania kosztorysowych norm nakładów rzeczowych, cen jednostkowych, robót budowlanych oraz cen czynników produkcji dla potrzeb sporządzania kosztorysu inwestorskiego

- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24.01.04 w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego

> ustawa z dnia 29.01.04 Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19 poz. 177) i wydane na jej podstawie:

- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18.05.04 w sprawie określania metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym

POZOSTAŁE KOSZTORYSY

od 1.10.01

> ustawa z dnia 26.02.82 o cenach i wydane na jej podstawie:

- zarządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 15.07.96 w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych

od 1.10 do 12.12.01

- rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 13.07.01 w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych

 

od 12.12.01

- ustawa z dnia 4.07.01 o cenach – nie wprowadza  żadnych regulacji dotyczących opracowania kosztorysów budowlanych. Zgodnie z jej treścią dla cen robót budowlanych obowiązuje jedynie art. 2 ust.1 „Ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę”.

 

1.       „Środowiskowe metody kosztorysowania robót budowlanych – ogólne zasady i wzorce kosztorysowania” – (2001) opracowane przez środowisko kosztorysantów budowlanych, zgrupowane w dwóch organizacjach: Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych i Zrzeszenie Biur Kosztorysowania Budowlanego, zastąpione przez: „Polskie standardy kosztorysowania robót budowlanych” Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych (2005)

2.       „Środowiskowe metody kosztorysowania obiektów i robót budowlanych – MET-KOSZT-BUD” (2001) opracowane w Biurze Ekspertyz i Doradztwa Organizacyjno-Ekonomicznego Przemysłu Budowlanego „ORGBUD” sp. z o.o. w W-wie

3.       „Zasady kosztorysowania Regulamin POLCEN” (2002) wydane przez PUWHiP „POLCEN” sp. z o.o.

 

W 2002 w klasyfikacji zawodów i specjalności (załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10.12.2002 znalazł się zawód kosztorysanta budowlanego

 

Określenie minimalnych umiejętności, jakie powinien posiadać kosztorysant: Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8.12.04 w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

 

Całkowite koszty robót budowlanych ponoszone przez wykonawcę

A) koszty bezpośrednie

- koszty bezpośrednie robocizny (R)

- koszty bezpośrednie materiałów wraz z kosztami ich zakupu (M)

- koszty bezpośrednie pracy sprzętu

B) koszty pośrednie

- koszty ogólne budowy

- koszty zarządu

 

Ck =(R+M+S) + (Kp) + (Z) + (Pv)

RMS – koszty bezpośrednie

Kp – koszty pośrednie

Z – zysk

Pv – koszty VAT

RMS + Kp – koszty

RMS + Kp + Z – cena kosztorysowa netto

RMS + Kp + Z + Pv – cena kosztorysowa brutto

 

Podstawy sporządzania kosztorysów:

a) postawy techniczne: rodzaj, zakres, ilość robót

b) podstawy rzeczowe: normy, nakłady rzeczowe czynników produkcji

c) podstawy finansowe: ceny czynników produkcji


Kosztorysy 16.03.2011

 

PODSTAWY TECHNICZNE

Przedmiar robót wyznaczenie ilości robót do wykonania, na podstawie dokumentacji projektowej, wg określonych zasad

Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych

Obmiar robót zestawienie (tak jak w przy przedmiarze), sporządzone po wykonaniu robót

Protokół typowania robót komisyjnie sporządzone zestawienie rodzajów i ilości przewidywanych do wykonania robót, zazwyczaj remontowych, ze wskazaniem ich lokalizacji (ilości określone orientacyjnie)

Założenia wyjściowe do kosztorysowania ustalone przez zamawiającego dane techniczne, technologiczne i organizacyjne nieokreślone w dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, a mające wpływ na wysokość ceny kosztorysowej, oraz ustalone przez zamawiającego wymagania dotyczące metod i podstaw opracowania kosztorysu, w szczególności w zakresie formuły kalkulacyjnej oraz podstaw i ustalania cen jednostkowych lub jednostkowych nakładów rzeczowych i podstaw cenowych (dla  kosztorysów inwestorskich)

1. Dane dotyczące robót przygotowawczych (robót rozbiórkowych, usuwania drzew i krzewów, usuwania humusu, robót ziemnych, itp.)

2. Dane dotyczące technologii wykonania robót nieokreślonej dokumentacją projektową lub specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót.

3. Specjalne wymagania dotyczące maszyn i urządzeń budowlanych nieokreślone dokumentacją projektową lub specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót

4. Wykonanie robót w warunkach szczególnych

5. Dane dotyczące zagospodarowania placu budowy

6. Dane dotyczące wyceny robót (metoda kalkulacji kosztorysowej, podstawy rzeczowe, podstawy cenowe)

7. Inne ustalenia wyżej nie wymienione.

 

Dane wyjściowe do kosztorysowania uzgodnione, w formie protokołu, między wykonawcą a zamawiającym dane techniczne, technologiczne i organizacyjne oraz inne niezbędne do kalkulacji kosztorysowej ustalenia dotyczące metod kalkulacji, formuły kalkulacyjnej oraz podstaw ustalania cen jednostkowych lub jednostkowych nakładów rzeczowych i podstaw cenowych (dla kosztorysu wykonawcy, ustalone przy negocjacjach w trybie bezprzetargowym) (te same punkty w dokumencie co dla założeń)

 

Specyfikacja techniczna (ST) wykonania i odbioru robót budowlanych (rozporządzenie 2.09.04) stanowią opracowania zawierające w szczególności zbiory wymagań, które są niezbędne do określenia standardu i jakości wykonania robót, w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, właściwości wyrobów budowlanych oraz oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót.

Stosowanie specyfikacji technicznych wynika z przepisów zawartych w:

- ustawie Prawo zamówień publicznych

- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2.09.04 w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego

- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18.05.04 w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym

ST są dokumentem:

- przetargowym – określającym zakres czynności i robót zawartych w poszczególnych pozycjach przedmiaru robót i umożliwiający prawidłowe ustalenie ceny jednostkowej tej pozycji przy opracowaniu przez oferenta uczestniczącego w przetargu.

- umownym – stanowiącym załącznik do umowy podpisanej przez zamawiającego i wykonawcę

- wykonawczym – obowiązującym wykonawcę i nadzór inwestorski przy wykonywaniu kontroli i odbiorze robót

Zazwyczaj zestaw ST obejmuje: Ogólną Specyfikację Techniczną (OST) i Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST).

Powinny zawierać co najmniej:

a) część ogólną (nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego, przedmiot i zakres robót budowlanych, wyszczególnienie i opis prac towarzyszących i robót tymczasowych, informacje o terenie budowy zawierające wszystkie niezbędne dane istotne z punktu widzenia: organizacji robót budowlanych, zabezpieczenia interesów osób trzecich, ochrony środowiska, warunków bezpieczeństwa pracy, zaplecza dla potrzeb wykonawcy, warunków dotyczących organizacji ruchu, ogrodzenia, zabezpieczenia chodników i jezdni; w zależności od zakresu robót budowlanych objętych przedmiotem zamówienia: nazwy i kody grup, klas i kategorii robót; określenia podstawowe zawierające definicje pojęć i określeń nigdzie wcześniej niezdefiniowanych, a wymagających zdefiniowania w celu jednoznacznego rozumienia zapisów dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych)

b) wymagania dotyczące właściwości wyrobów budowlanych oraz niezbędne wymagania związane z ich przechowywaniem, transportem, warunkami dostawy, składowaniem i kontrolą jakości – poszczególne wymagania odnosi się do postanowień norm;

c) wymagania dotyczące sprzętu i maszyn niezbędnych lub zalecanych do wykonania robót budowlanych zgodnie z założoną jakością;

d) wymagania dotyczące środków transportu;

e) wymagania dotyczące wykonania robót budowlanych z podaniem sposobu wykończenia poszczególnych elementów, tolerancji wymiarowych, szczegółów technologicznych oraz niezbędne informacje dotyczące odcinków robót budowlanych, przerw i ograniczeń, a także wymagania specjalne;

f) opis działań związanych z kontrolą, badaniami oraz odbiorem wyrobów i robót budowlanych w nawiązaniu do dokumentów odniesienia;

g) wymagania dotyczące przedmiaru i obmiaru robót

h) opis sposobu odbioru robót budowlanych

i) opis sposobu rozliczenia robót tymczasowych i prac towarzyszących

j) dokumenty odniesienia – dokumenty będące podstawą do wykonania robót budowlanych, w tym wszystkie elementy dokumentacji projektowej, normy, aprobaty techniczne oraz inne dokumenty i ustalenia techniczne.

 

Elementami ST mającymi największy wpływ na zasady wykonywania kalkulacji kosztorysowych są:

- właściwe określenie przedmiotu i zakresu robót budowlanych, a także prac towarzyszących i robót tymczasowych

- zasady wykonania przedmiaru i obmiaru

- ustalenia dotyczące podstaw płatności

 

SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA (SST) dla roboty: Ławy fundamentowe

Zakres robót objętych SST: wykonanie niezbędnych wykopów, wykonanie podsypki piaskowej, wykonanie ławy fundamentowej z betonu B-15, montaż zbrojenia śr. 33kg/m3, wykonanie izolacji materiałami bitumicznymi, zasypanie wykopu z zagęszczeniem, rozplantowanie nadmiaru gruntu.

Obmiar robót: Ogólne zasady obmiaru podano w ST B-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt. 7

Jednostką obmiaru jest 1m3 konstrukcji z betonu. Do obliczenia ilości przedmiarowej przyjmuje się ilość konstrukcji wg dokumentacji projektowej. Z kubatury nie potrąca się rowków, skosów o przekroju równym lub mniejszym od 6cm2.

Podstawa płatności: Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w ST B-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt. 9

Cena wykonania m3 betonu ławy fundamentowej obejmuje: roboty pomiarowe i przygotowawcze, wykonanie wykopu wraz z odwodnieniem, dostarczenie materiałów, wykonanie ław fundamentowych, wykonanie deskowania i rozebranie, wykonanie montaż zbrojenia, betonowanie konstrukcji fundamentu, wykonanie izolacji, wykonanie zasypki i zagęszczenie, rozplantowanie nadmiaru gruntu, uporządkowanie terenu, przeprowadzenie badań i pomiarów wymaganych w SST.

W cenie jednostkowej należy ująć wszystkie niezbędne roboty tymczasowe.

 

PRZEDMIAR ROBÓT

Opracowanie przedmiaru robót służy następującym celom:

- na etapie postępowania o udzielenie zamówienia: jego celem jest dostarczenie wykonawcom biorącym udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, informacji umożliwiających sprawne wyliczenie cen, odniesionych do poszczególnych pozycji przedmiaru i opracowania kosztorysów (zwanych także wycenionymi przedmiarami robót) będących załącznikami do oferty w trybie przetargowym lub podstawą uzgodnień i wyboru wykonawcy w trybie negocjacji czy zamówienia z wolnej ręki;

- na etapie realizacji umowy: celem przedmiaru (lub obmiaru) robót jest umożliwienie ustalania wartości wykonanych robót na potrzeby bieżących rozliczeń wykonawcy robót z zamawiającym

 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2.09.04 w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego:

Przedmiar robót powinien zawierać zestawienie przewidywanych do wykonania robót podstawowych w kolejności technologicznej ich wykonania wraz z ich szczegółowym opisem lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis oraz wskazaniem właściwych specyfikacji technicznych wykonania i obioru robót budowlanych, z wyliczeniem i zestawieniem ilości jednostek przedmiarowych robót podstawowych.

 

Roboty podstawowe taki zakres prac, które po wykonaniu są możliwe do odebrania pod względem ilości i wymogów jakościowych oraz uwzględniają przyjęty stopień scalenia robót.

Roboty tymczasowe są to roboty, które SA projektowane i wykonywane jako potrzebne do wykonania robót podstawowych, ale nie są przekazywane zamawiającemu i są usuwane po wykonaniu robót podstawowych

Roboty towarzyszące to prace niezbędne do wykonania robót podstawowych niezaliczane do robót tymczasowych

 

Wspólny Słownik Zamówień (CPV)

Kod numeryczny składa się z 8 cyfr, podzielonych w następujący sposób:

- pierwsze dwie określają działy (xx000000-Y)

- pierwsze trzy określają grupy (xxx00000-Y)

- pierwsze cztery określają klasy (xxxx0000-Y)

- pierwsze pięć cyfr określa kategorię (xxxxx000-Y)

 

Przedmiar robót składa się z podstawy wyceny, wyszczególnienia robót i obliczenia ich ilości, jednostki oraz ilości roboty.

Zasady ogólne sporządzania przedmiaru

- już w przedmiarze określa się strukturę kosztorysu, grupując roboty jednorodne w rozdziały czy elementy robót

- należy odwoływać się do numeracji rysunków, zestawień, szkiców

- zapis kolejności wpisywania wymiarów nie zmienia się w całym przedmiarze (szerokość – długość -wysokość - ilość lub krotność)

- wymiar w przedmiarze ma odpowiednik na rysunku


Kosztorysy 30.03.2011

 

Normy ilościowe (normy jednostkowe, normy nakładów) określają ilość nakładów (Zasaniom technicznie i ekonomicznie), niezbędną do wytworzenia jednostki produkcji.

Ustalenie norm ilościowych to normowanie

Do wykonania pracy w procesie budowlanym niezbędne jest poniesienie:

- nakładów pracy ręcznej – normy pracy ręcznej

- nakładów pracy maszyn – normy pracy maszyn

- nakładów materiałowych normy zużycia materiałów

Normy pracy (ludzi i maszyn) mogą być przedstawione przy pomocy: normy czasu pracy lub normy wydajności.

Norma czasu pracy ręcznej, to przeciętne ilość godzin (zwanych roboczogodzinami), niezbędna robotnikowi danej specjalności do wykonania jednostki produkcji.

Norma wydajności robotnika określa przeciętną ilość produkcji, wykonaną przez niego w jednostce czasu

Norma czasu pracy sprzętu to przeciętna ilość godzin zatrudnienia maszyny (zwanych maszynogodzinami), niezbędna do wykonania jednostki produkcji.

Norma wydajności sprzętu to przeciętna ilość produkcji, wykonanej przez maszynę w określonej jednostce czasu.

Norma zużycia materiału to przeciętna ilość materiału, niezbędna do wykonania jednostki produkcji

 

NORMOWANIE CZASU PRACY

Podział czasu pracy ręcznej (w czasie zmiany roboczej)

Niezbędny czas pracy (czas normowany): czas wykonania pracy (Tw), czas uzupełniający (Tu) – na przygotowanie i zakończenie zmiany i zadania, na obsługę stanowiska, na potrzeby naturalne, na odpoczynek, na ewentualne przerwy technologiczne

Straty czasu (czas nienormowany): czas pracy zbędnej, czas postojów organizacyjnych, straty czasu wynikłe z nieprzestrzegania dyscypliny pracy

Podział czasu pracy maszyn (w czasie zmiany roboczej)

Niezbędne zużycie czasu (czas normowany): czas produkcyjny(efektywny) (Tw), czas uzupełniający (Tu) – na przygotowanie i zmianę stanowiska roboczego, na potrzeby naturalne i odpoczynek pracowników obsługi, przestoje dla utrzymania zdolności produkcyjnej sprzętu – przestoje związane z technologią produkcji

Straty czasu (czas nienormowany): praca zbędna lub przypadkowa, przestoje (zależne lub niezależne od kierownictwa), naruszenie dyscypliny pracy przez pracowników obsługi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin