formula_1_raport_medialny_2010-2011.pdf

(716 KB) Pobierz
Raport medialny
915984545.012.png
c
c
c
Strona 2
c
915984545.013.png 915984545.014.png 915984545.015.png
Na podstawie materiaþw internetowych, zebranych w okresie marzec-listopad 2011 oraz marzec-listopad 2010, a traktujĢcych
na temat zawodnikw i zespoþw biorĢcych udziaþ w wyĻcigach Formuþy 1, opracowano raport podsumowujĢcy
i systematyzujĢcy pozyskane informacje. Artykuþy poddane analizie pochodzĢ z monitoringu kilkudziesiħciu polskojħzycznych
portali internetowych. Analizie poddane zostaþy publikacje, ktre znalazþy siħ na nastħpujĢcych stronach internetowych:
www.bestf1.pl, www.esport24.pl, www.eurosport.pl, www.f1.motoplaneta.pl, www.f1.motosp.pl, www.f1.pl,
www.f1.rallyonline.pl, www.f1.sport24.pl, www.f1.v10.pl, www.f1.wp.pl, www.f1net.pl, www.f1portal.pl, www.f1ultra.pl,
www.f1zone.pl, www.formula1.centrum-sport.pl, www.formula1.pl, www.formula1.re.pl, www.formula1.s24.pl,
www.formula1.sport24.pl, www.formula-one.pl, www.pitstopf1.pl, www.portalf1.pl, www.s24.pl, www.sport.interia.pl,
www.sport.onet.pl, www.sport.pl, www.sport.tvp.pl, www.sport.wp.pl, www.sport1.pl, www.sport24.pl, www.sportfakty.pl,
www.sportfan.pl, www.sportforum.pl, www.sportowefakty.pl, www.sportowetempo.pl, www.sportowo24.pl, www.sports.pl,
www.swiatsportu.pl, www.swiatwyscigow.pl, www.twoj-sport.pl, www.ultrasport.pl.
cccc
c
Rozdziaþ przedstawiajĢcy graficzne informacje na temat wynikw analizy medialnej.
c
Rozdziaþ porwnujĢcy wyniki aktywnoĻci medialnej na temat Roberta Kubicy z pozostaþymi danymi.
Strona 3
c
915984545.001.png 915984545.002.png 915984545.003.png 915984545.004.png 915984545.005.png
c
Formuþa 1 w Polsce wiele straciþa po ubiegþorocznym wypadku Roberta Kubicy, ktry
wykluczyþ go ze startw w najbardziej prestiŇowych wyĻcigach na Ļwiecie.
Zainteresowanie mediw znaczĢco spadþo. W przebadanej puli serwisw internetowych
w sezonie 2011 opublikowano aŇ o 28,8 proc. tekstw mniej w porwnaniu z
poprzednim.
Nie znaczy to jednak, Ňe F1 odeszþa w cieı. WciĢŇ mamy do czynienia z setkami
informacji na temat rywalizacji i kierowcw w trakcie weekendw Grand Prix. W sezonie
2011 szum medialny wokþ aŇ siedmiu wyĻcigw wygenerowaþ ponad 400 publikacji
internetowych, a wokþ pozostaþych jedenastu Î ponad 270. WyraŅnie zarysowuje siħ
jednak tendencja spadku zainteresowania w czasie. Ostatni wyĻcig, na temat ktrego
pojawiþo siħ ponad czterysta publikacji, to GP Niemiec, rozgrywane w lipcu. Od tamtego
czasu aŇ do koıca sezonu nie byþo takiej sytuacji. Nawet popularne paŅdziernikowe GP
Japonii nie wzbudziþo podobnego zainteresowania.
Z kolei w sezonie 2010 wszystkie weekendy wygenerowaþy ponad 400 publikacji. Co
ciekawe, dwa pierwsze wyĻcigi odnotowaþy wzrost. GP Australii opisywano czħĻciej aŇ o
9,3 proc. niŇ w roku 2010, natomiast GP Malezji o 4,8 proc. Z weekendu na weekend
pod tym wzglħdem w polskich mediach byþo coraz gorzej. W drugiej poþowie sezonu
spadki rok do roku wynosiþy okoþo 30, a nawet 40 proc. Najwiħcej straciþo GP Belgii, o
ktrym w 2011 roku napisano mniej aŇ o 44,2 proc. JednoczeĻnie byþ to najmniej
medialny wyĻcig F1 w ostatnim sezonie.
c
WĻrd kierowcw najczħĻciej opisywany okazaþ siħ mistrz Ļwiata - Sebastian Vettel (Red
Bull Racing), ktry wyprzedziþ Lewisa Hamiltona (McLaren) i Marka Webbera (Red Bull
Racing). Dopiero czwarte miejsce zajĢþ kierowca Ferrari Î Fernando Alonso. PiĢta i szsta
lokata naleŇaþa do zawodnikw spoza czoþwki, ale jeŇdŇĢcych dla teamu Roberta
Kubicy. Sam ten fakt sprawiþ, Ňe znaleŅli siħ w centrum uwagi. PiĢty byþ Rosjanin Witalij
Pietrow, a tuŇ za nim uplasowaþ siħ Nick Heidfeld, ktry bezpoĻrednio zastĢpiþ Kubicħ w
zespole. Kierowcy Renault pomimo sþabych wynikw byli bardziej medialni od m.in.
Jensona Buttona (McLaren), Michaela Schumachera (Mercedes) czy Felipe Massy
(Ferrari). DziesiĢtki dopeþniþ Nico Rosberg (Mercedes).
Strona 4
c
915984545.006.png 915984545.007.png 915984545.008.png
Wzglħdem 2010 roku wzrosþa medialnoĻę jedynie Sebastiana Vettela (+8,2 proc.) i Nicka
Heidfelda (+186 proc.). Tak ogromny przyrost liczby publikacji o zastħpcy Kubicy wynika
rwnieŇ z faktu, Ňe w sezonie 2010 wystĢpiþ on jedynie w piħciu ostatnich wyĻcigach.
Zainteresowanie dziennikarzy pozostaþymi kierowcami zmniejszyþo siħ, niekiedy
znaczĢco. NajboleĻniejszy spadek odnotowali zakontraktowani przez Ferrari Î Fernando
Alonso i Felipe Massa Î odpowiednio o 28,9 i 29 proc. O 26 proc. publikacji mniej
dotyczyþo Michaela Schumachera.
RwnieŇ nazwy teamw Î wszystkich, bez wyjĢtku - pojawiaþy siħ w publikacjach
zdecydowanie rzadziej. Najwiħkszy spadek odnotowaþ Mercedes i Ferrari. Na pierwszym
miejscu znalazþ siħ Red Bull Racing. Drugi byþ McLaren, ktry awansowaþ o jednĢ pozycjħ
kosztem Ferrari. Trzeci uplasowaþ siħ wþaĻnie team z Maranello, ktry zdystansowaþ
Lotusa Renault. NajmniejszĢ aktywnoĻę medialnĢ wykazywaþy HRT i Virgin Racing.
c
Sezon 2011 przynisþ o ponad jednĢ czwartĢ unikalnych publikacji mniej, w porwnaniu
z 2010. Wykres 14. obrazuje, jak wielki wpþyw na to miaþ brak wystħpw Roberta Kubicy.
W roku 2010 w 53 proc. publikacji na temat F1 wystĢpiþo nazwisko polskiego kierowcy.
Z kolei wykres 12. prezentuje realne zainteresowanie KubicĢ na tle pozostaþych
zawodnikw. Publikacje o Kubicy stanowiþy w kaŇdym miesiĢcu sezonu od 13,1 do 17,4
proc. sumy publikacji o kaŇdym z pozostaþych kierowcw.*
*suma publikacji nieunikatowych oznacza, Ňe jeŇeli w danym tekĻcie wystĢpiĢ trzy
nazwiska kierowcw to zostanie on przyporzĢdkowany do kaŇdego z nich, a nastħpnie
liczby publikacji zsumowane
Strona 5
c
915984545.009.png 915984545.010.png 915984545.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin