1. Lubimy to samo, ale każdy z nas jest inny – tydzień I
Cele ogólne:
- podejmowanie prób wspólnych zgodnych zabaw, nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w różnych sytuacjach,
- wykorzystywanie w zabawie różnych zabawek i przedmiotów,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Nasza grupa
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:
· nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
· podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Nasze zabawy i zainteresowania
- Organizowanie zabaw w kącikach zainteresowań i innych miejscach do zabaw:
· wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek,
- Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy:
· podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijające zainteresowania dzieci.
- poznawcza,
- językowa,
- społeczna
Słuchanie wiersza I. Słońskiej „Międzynarodowy dzień dziecka”. Zapoznanie z obchodami Dnia Dziecka.. Wyjaśnienie znaczenia słów: pokój, zgoda, przyjaźń.
Dziecko:
- wie, kiedy dzieci obchodzą swoje święto,
- wypowiada się na określony temat,
· Zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym: Wesołe powitanie
Tekst wiersza, sylwety do wiersza, flamastry, tamburyn, piłka, obrazki dzieci z różnych krajów.
Poznanie historyjki obrazkowej ukazującej znaczenie wspólnej zabawy: „Zabawa w piaskownicy”. Próby wypowiadania się na temat obrazków według ustalonej kolejności.
- opowiada historyjkę zgodnie z następstwem czasowym,
· Zabawa ruchowa rozwijająca szybka reakcję na sygnał: Wszyscy do mnie.
Nagranie spokojnej muzyki, historyjka obrazkowa, ilustracje twarzy wyrażających różne nastroje.
Słuchanie opowiadania I. Salach „Hałasek”. Podkreślenie szkodliwości hałasu dla zdrowia. Zachęcanie do mówienia umiarkowanym głosem podczas wspólnych zabaw w przedszkolu.
- wie, że hałas szkodzi zdrowiu,
- stara się mówić umiarkowanym głosem,
· Zabawa ruchowa, orientacyjno – porządkowa: Zagubiony partner
Teks opowiadania, obrazki przedstawiające smutne i wesołe buzie, trójkąt, muzyka relaksacyjna.
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „Dobre zwyczaje”. Rozwijanie zdolności wokalnych i ruchowych. Zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich.
- śpiew piosenkę,
- ilustruje tekst piosenki ruchem,
- rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie.
· Zabawa ruchowo – naśladowcza: Kto tak potrafi?
Nagranie piosenki, opowieść ruchowa „Zabawa z kolegami”, obrazki przedstawiające różne sytuacje z przedszkola.
- plastyczna,
„Mój kolega (moja koleżanka) z przedszkola” – rysowanie kredkami świecowymi postaci, zamalowywanie tła farbą. Rozwijanie umiejętności rysowania postaci ludzkiej.
- rysuje najważniejsze elementy postaci ludzkiej,
- umiejętnie dozuje farby i wodę,
· Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał: Jesteśmy cicho, Kłaniamy się koledze.
Opowiadanie D. Wawiłow „Dziwna Marta”, sylwety do opowiadania, kredki świecowe, farby.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
1
JulaT