ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1013 2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, tzw. Konwencja Bazylejska.pdf

(1363 KB) Pobierz
12.7.2006
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 190/1
PL
I
(Akty, których publikacja jest obowiązkowa)
ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1013/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 14 czerwca 2006 r.
w sprawie przemieszczania odpadów
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(3) Decyzja Rady 93/98/EWG ( 6 ) dotyczyła zawarcia,
w imieniu Wspólnoty, Konwencji bazylejskiej z dnia
22 marca 1989 r. o kontroli transgranicznego przemie-
szczania i usuwania odpadów niebezpiecznych ( 7 ), której
Wspólnota jest stroną od 1994 r. Przyjmując rozporzą-
dzenie (EWG) nr 259/93, Rada ustanowiła przepisy
dotyczące ograniczania i kontroli takiego przemieszczania,
między innymi w celu dostosowania istniejącego wspólno-
towego systemu nadzoru i kontroli przemieszczania
odpadów do wymogów Konwencji bazylejskiej.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno--
Społecznego ( 1 ),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu ( 2 ),
(4) Decyzja Rady 97/640/WE ( 8 ) dotyczyła zatwierdzenia
w imieniu Wspólnoty zmiany do Konwencji bazylejskiej,
ustanowionej w decyzji III/1 Konferencji Stron. Na mocy tej
zmiany wszelki wywóz z państw wymienionych w aneksie
VII do Konwencji odpadów niebezpiecznych przeznaczo-
nych do unieszkodliwiania do państw niewymienionych
w tym aneksie został zakazany, podobnie jak, ze skutkiem
od dnia 1 stycznia 1998 r., wywóz odpadów niebezpiecz-
nych, określonych w art. 1 ust. 1 lit. a) Konwencji, które są
przeznaczone do odzysku. Rozporządzenie (EWG) nr 259/
93 zostało odpowiednio zmienione rozporządzeniem Rady
(WE) nr 120/97 ( 9 ).
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Głównym i najważniejszym celem i przedmiotem niniej-
szego rozporządzenia jest ochrona środowiska, a jego
wpływ na handel międzynarodowy ma jedynie uboczny
charakter.
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego
1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przemieszczania
odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza
jej obszar ( 3 ) zostało już kilkakrotnie w znaczącym stopniu
zmienione i wymaga dalszych zmian. Konieczne jest
w szczególności włączenie do tego rozporządzenia treści
decyzji Komisji 94/774/WE z dnia 24 listopada 1994 r.
dotyczącej standardowego listu przewozowego określo-
nego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 259/93 ( 4 ) oraz
decyzji Komisji 1999/412/WE z dnia 3 czerwca 1999 r.
dotyczącej kwestionariusza w związku z obowiązkiem
sprawozdawczym Państw Członkowskich zgodnie z art. 41
ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 259/93 ( 5 ). Dlatego
też dla zapewnienia większej jasności przepisów rozporzą-
dzenie (EWG) nr 259/93 powinno zostać zastąpione.
(2)
(5) Mając na względzie fakt, że Wspólnota zatwierdziła decyzję
C(2001)107/Final Rady OECD dotyczącą zmiany decyzji
OECD C(92)39/Final w sprawie kontroli transgranicznego
przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku
(decyzja OECD), w celu ujednolicenia wykazów odpadów
z Konwencją bazylejską i zmiany niektórych innych
wymagań, konieczne jest włączenie treści tej decyzji do
prawa wspólnotowego.
( 1 ) Dz.U. C 108 z 30.4.2004, str. 58.
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2003 r. (Dz.U.
C 87 E z 7.4.2004, str. 281), wspólne stanowisko Rady z dnia
24 czerwca 2005 r. (Dz.U. C 206 E z 23.8.2005, str. 1), stanowisko
Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2005 r.
(dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz
decyzja Rady z dnia 29 maja 2006 r.
( 3 ) Dz.U. L 30 z 6.2.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione
rozporządzeniem Komisji
(6) Wspólnota podpisała Konwencję sztokholmską z dnia
22 maja 2001 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń
organicznych.
( 6 ) Dz.U. L 39 z 16.2.1993, str. 1.
( 7 ) Dz.U. L 39 z 16.2.1993, str. 3.
( 8 ) Dz.U. L 272 z 4.10.1997, str. 45.
( 9 ) Dz.U. L 22 z 24.1.1997, str. 14.
(WE) nr 2557/2001 (Dz.U. L 349
z 31.12.2001, str. 1).
( 4 ) Dz.U. L 310 z 3.12.1994, str. 70.
( 5 ) Dz.U. L 156 z 23.6.1999, str. 37.
894145068.026.png 894145068.027.png 894145068.028.png 894145068.029.png 894145068.001.png 894145068.002.png
 
L 190/2
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
12.7.2006
PL
(14) W przypadku przemieszczania odpadów przeznaczonych
do unieszkodliwiania oraz przeznaczonych do odzysku
odpadów, niewymienionych w załączniku III, IIIA lub IIIB,
właściwe jest zapewnienie optymalnego nadzoru i kontroli
poprzez wymóg uzyskania uprzedniej pisemnej zgody na
takie przemieszczenie. Taka procedura powinna z kolei
wiązać się z uprzednim zgłoszeniem, które umożliwi
właściwym organom uzyskanie odpowiednich informacji
i podjęcie wszelkich koniecznych środków dla ochrony
zdrowia ludzi i środowiska. Powinno to również umożliwić
tym organom wnoszenie uzasadnionych sprzeciwów
wobec takiego przemieszczenia.
Istotne jest zorganizowanie i uregulowanie nadzoru
i kontroli przemieszczania odpadów w sposób, który
uwzględnia potrzebę zachowania, ochrony i poprawy
jakości środowiska i zdrowia ludzi oraz który sprzyja
bardziej jednolitemu stosowaniu tego rozporządzenia na
całym obszarze Wspólnoty.
(7)
Istotne jest również uwzględnienie wymogu określonego
w art. 4 ust. 2 lit. d) Konwencji bazylejskiej stanowiącego,
że przemieszczanie odpadów niebezpiecznych będzie
ograniczone do minimum zgodnego z bezpieczną dla
środowiska i skuteczną gospodarką takimi odpadami.
(8)
(15) W przypadku przemieszczania odpadów przeznaczonych
do odzysku, wymienionych w załączniku III, IIIA lub IIIB,
właściwe jest zapewnienie minimalnego poziomu nadzoru
i kontroli poprzez wymóg, aby takim przemieszczeniom
towarzyszyły określone informacje.
Ponadto istotne jest uwzględnienie prawa każdej ze stron
Konwencji bazylejskiej, wynikające z jej art. 4 ust. 1, do
wprowadzenia zakazu przywozu odpadów niebezpiecz-
nych lub odpadów wymienionych w aneksie II do tej
Konwencji.
(9)
(10) Przemieszczanie odpadów wytworzonych przez siły
zbrojne lub organizacje pomocowe powinno zostać
wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia
w przypadku przywozu na obszar Wspólnoty
w określonych sytuacjach (w tym w razie tranzytu
wewnątrz Wspólnoty, kiedy odpady są wprowadzane do
Wspólnoty). W odniesieniu do przemieszczania takich
odpadów powinny być przestrzegane wymogi wynikające
z prawa międzynarodowego oraz z umów międzynarodo-
wych. W takich przypadkach właściwy organ tranzytu
i właściwy organ miejsca przeznaczenia na terytorium
Wspólnoty powinny zostać z wyprzedzeniem poinformo-
wane o przemieszczeniu odpadów i ich przeznaczeniu.
(16) Mając na względzie potrzebę jednolitego stosowania
niniejszego rozporządzenia i prawidłowego funkcjonowa-
nia rynku wewnętrznego, w celu zapewnienia skuteczności
konieczne jest wymaganie, aby zgłoszenia były rozpatry-
wane przez właściwy organ przemieszczenia.
Istotne jest również uproszczenie systemu gwarancji
finansowych lub równoważnego ubezpieczenia.
(17)
(18) Uwzględniając odpowiedzialność wytwórców odpadów za
racjonalne ekologicznie gospodarowanie odpadami, doku-
menty zgłoszenia oraz przesyłania przy przemieszczaniu
odpadów powinny być, jeśli to możliwe, wypełniane przez
wytwórców odpadów.
(11) Konieczne jest uniknięcie powielania rozporządzenia (WE)
nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne
dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi ( 1 ), które już
zawiera przepisy dotyczące wszystkich aspektów dotyczą-
cych przesyłki, wyboru trasy i przesyłania (gromadzenia,
transportu, przeładunku, przetwarzania, wykorzystywania,
odzyskiwania i unieszkodliwiania, prowadzenia dokumen-
tacji, dokumentów towarzyszących oraz możliwości śle-
dzenia) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
w obrębie Wspólnoty, do Wspólnoty oraz poza jej obszar.
(19) Konieczne jest stworzenie proceduralnych środków ochron-
nych dla zgłaszającego, zarówno w interesie pewności
prawnej, jak i w celu zapewnienia jednolitego stosowania
niniejszego rozporządzenia oraz prawidłowego funkcjono-
wania rynku wewnętrznego.
(20) W przypadku przemieszczeń odpadów do unieszkodliwie-
nia Państwa Członkowskie powinny przestrzegać zasad
bliskości, priorytetu dla odzysku odpadów
i samowystarczalności na poziomie wspólnotowym
i krajowym, zgodnie z dyrektywą 2006/12/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie
odpadów ( 2 ), poprzez stosowanie zgodnie z Traktatem
środków polegających na całkowitym lub częściowym
zakazie takiego przemieszczania odpadów albo systema-
tycznym zgłaszaniu wobec niego sprzeciwu. Należy
również wziąć pod uwagę wymóg określony
w dyrektywie 2006/12/WE, zgodnie z którą Państwa
Członkowskie mają stworzyć odpowiednią zintegrowaną
sieć instalacji unieszkodliwiania odpadów w celu umożli-
wienia Wspólnocie jako całości osiągnięcia samowystar-
czalności w zakresie unieszkodliwiania odpadów,
a Państwom Członkowskim indywidualne zmierzanie do
tego celu, z uwzględnieniem warunków geograficznych lub
potrzeby stworzenia specjalistycznych instalacji dla okreś-
lonych
(12) Do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
Komisja powinna złożyć sprawozdanie na temat związku
pomiędzy istniejącymi przepisami sektorowymi dotyczą-
cymi zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz
przepisami niniejszego rozporządzenia oraz przedłożyć
do tego dnia wszelkie propozycje konieczne do dostoso-
wania tych przepisów do niniejszego rozporządzenia
w celu osiągnięcia równoważnego poziomu kontroli.
(13) Pomimo iż nadzór i kontrola przemieszczania odpadów
w obrębie Państwa Członkowskiego jest sprawą tego
Państwa Członkowskiego, krajowe uregulowania dotyczące
przemieszczania odpadów powinny uwzględniać potrzebę
spójności z przepisami wspólnotowymi w celu zapewnienia
wysokiego poziomu ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
rodzajów odpadów.
Państwa
Członkowskie
( 1 ) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio
zmienione rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 416/2005 (Dz.U.
L 66 z 12.3.2005, str. 10).
( 2 ) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, str. 9.
894145068.003.png 894145068.004.png 894145068.005.png 894145068.006.png 894145068.007.png 894145068.008.png
 
12.7.2006
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 190/3
PL
powinny być również w stanie zapewnić, by w instalacjach
zagospodarowania odpadów objętych dyrektywą Rady
96/61/WE z dnia 24 września 1996 r. dotyczącą
zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich
kontroli ( 1 ) stosowane były najlepsze dostępne techniki
określone w tej dyrektywie, zgodnie z warunkami pozwo-
lenia dla instalacji, a odpady były przetwarzane zgodnie
z obowiązującymi normami ochrony środowiska dotyczą-
cymi
Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(UNECE) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa
w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości
w sprawach dotyczących środowiska z dnia 25 czerwca
1998 r. (Konwencja z Aarhus) odpowiednie właściwe
organy podawały we właściwy sposób do wiadomości
publicznej informacje dotyczące zgłoszeń przemieszczeń,
jeżeli informacje takie nie są poufne zgodnie z przepisami
wspólnotowymi i krajowymi.
unieszkodliwiania
odpadów,
określonymi
w przepisach wspólnotowych.
(24) Należy ustanowić obowiązek, aby odpady, których prze-
mieszczanie nie może zostać zakończone zgodnie
z planem, były zabierane z powrotem do państwa
przemieszczenia bądź odzyskiwane albo unieszkodliwiane
w inny sposób.
(21) W przypadku przemieszczania odpadów przeznaczonych
do odzysku Państwa Członkowskie powinny być w stanie
zapewnić, by w instalacjach zagospodarowania odpadów
objętych dyrektywą 96/61/WE stosowane były najlepsze
dostępne techniki określone w tej dyrektywie, zgodnie
z warunkami pozwolenia dla instalacji. Państwa Członkow-
skie powinny również być w stanie zapewnić, by odpady
były przetwarzane zgodnie z obowiązującymi normami
ochrony środowiska dotyczącymi odzysku odpadów okreś-
lonymi w przepisach wspólnotowych oraz by przy
uwzględnieniu art. 7 ust. 4 dyrektywy 2006/12/WE odpady
były przetwarzane zgodnie z planami gospodarki odpa-
dami ustanowionymi zgodnie z tą dyrektywą w celu
zapewnienia wykonania wiążących zobowiązań w zakresie
odzysku lub recyklingu, przewidzianych w przepisach
wspólnotowych.
(25) Należy również wprowadzić obowiązek wobec osoby,
której działanie leży u źródła nielegalnego przemieszczania
odpadów, zapewnienia powrotu przedmiotowych odpadów
lub dokonania innych uzgodnień w celu odzysku lub
unieszkodliwienia tych odpadów. W przypadku niedopeł-
nienia tego obowiązku odpowiednio właściwe organy
wysyłki lub właściwe organy miejsca przeznaczenia
powinny interweniować samodzielnie.
(26) W celu ochrony środowiska w objętych nim państwach
konieczne jest wyjaśnienie zakresu obowiązywania zakazu
wywozu ze Wspólnoty wszelkich odpadów przeznaczo-
nych do unieszkodliwiania w państwach trzecich, innych
niż państwa EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego
Handlu), ustanowionego zgodnie z Konwencją bazylejską.
(22) Opracowanie na poziomie Wspólnoty obowiązkowych
wymogów dotyczących instalacji unieszkodliwiania lub
odzysku odpadów oraz przetwarzania określonych mate-
riałów odpadowych, w uzupełnieniu istniejących przepisów
prawa wspólnotowego, może przyczynić się do zapewnie-
nia wysokiego poziomu ochrony środowiska w całej
Wspólnocie, wspomóc tworzenie równych warunków
prowadzenia działalności w zakresie recyklingu i pomóc
w zapewnieniu, by rozwój żywotnego ekonomicznie rynku
wewnętrznego w zakresie recyklingu nie był utrudniony.
Istnieje w związku z tym potrzeba opracowania wspólno-
towych równych warunków prowadzenia działalności
w zakresie recyklingu poprzez zastosowanie,
w odpowiednich przypadkach, wspólnych norm
w niektórych obszarach, w tym w odniesieniu do surowców
wtórnych, w celu poprawienia jakości recyklingu. Komisja
powinna przedstawić, w odpowiednich przypadkach,
wnioski w sprawie takich norm dla niektórych rodzajów
odpadów i niektórych instalacji prowadzących recykling,
tak szybko, jak jest to wykonalne, w oparciu o dalszą
analizę strategii gospodarowania odpadami oraz przy
uwzględnieniu istniejących przepisów wspólnotowych oraz
przepisów obowiązujących w Państwach Członkowskich.
W tym czasie powinno być możliwe, pod pewnymi
warunkami, zgłaszanie sprzeciwów wobec planowanego
przemieszczania odpadów, jeśli związany z nimi odzysk nie
byłby zgodny z przepisami państwa wysyłki dotyczącymi
odzysku odpadów. W tym czasie Komisja powinna również
monitorować sytuację, zwracając uwagę na możliwe
niepożądane przemieszczenia odpadów do nowych Państw
Członkowskich oraz, w razie konieczności, zgłaszać
odpowiednie wnioski dotyczące postępowania w takich
sytuacjach.
(27) Państwa, które są stronami Porozumienia o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, mogą przyjąć procedury kon-
trolne przewidziane w odniesieniu do przemieszczania
odpadów w obrębie Wspólnoty.
(28) W celu ochrony środowiska w objętych nim państwach
konieczne jest również wyjaśnienie zakresu obowiązywania
zakazu wywozu ze Wspólnoty odpadów niebezpiecznych
przeznaczonych do odzysku w państwie, którego nie
obowiązuje decyzja OECD, ustanowionego zgodnie
z Konwencją bazylejską. W szczególności konieczne jest
usunięcie wątpliwości dotyczących wykazu odpadów, do
których ten zakaz ma zastosowanie, oraz zapewnienie, że
wykaz ten obejmuje również odpady wymienione
w aneksie II do Konwencji bazylejskiej, to jest odpady
z gospodarstw domowych oraz pozostałości ze spopielania
odpadów z gospodarstw domowych.
(29) Szczególne uzgodnienia dotyczące wywozu odpadów,
innych niż odpady niebezpieczne, przeznaczonych do
odzysku w państwach, do których decyzja OECD nie ma
zastosowania, powinny zostać utrzymane oraz powinny
zostać uproszczone w późniejszym terminie.
(30) Przywóz do Wspólnoty odpadów do unieszkodliwienia
powinien być dozwolony, jeśli państwo wywozu jest Stroną
Konwencji bazylejskiej. Przywóz do Wspólnoty odpadów
do odzysku powinien być dozwolony, jeśli państwo
wywozu jest jednym z państw, do których ma zastosowanie
decyzja OECD lub jest Stroną Konwencji bazylejskiej.
W innych przypadkach przywóz powinien być jednak
możliwy tylko wtedy, gdy państwo wywozu jest związane
dwustronną lub wielostronną umową albo porozumieniem
zgodnym z przepisami wspólnotowymi oraz zgodnym
z art. 11 Konwencji bazylejskiej, poza przypadkami, gdy nie
(23) Od Państw Członkowskich powinno wymagać się zapew-
nienia, by zgodnie z Konwencją Europejskiej Komisji
( 1 ) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona
rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, str. 1).
894145068.009.png 894145068.010.png 894145068.011.png 894145068.012.png 894145068.013.png
 
L 190/4
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
12.7.2006
PL
jest to możliwe w sytuacjach kryzysów, przywracania
pokoju, utrzymywania pokoju lub podczas wojny.
racjonalnego ekologicznie gospodarowania odpadami,
należy promować wymianę informacji, wspólną odpowie-
dzialność oraz współdziałanie między Wspólnotą oraz jej
Państwami Członkowskimi i państwami trzecimi.
(31) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane zgodnie
z międzynarodowym prawem morza.
(37) Niektóre załączniki do niniejszego rozporządzenia
powinny zostać przyjęte przez Komisję zgodnie
z procedurą przewidzianą w art. 18 ust. 3 dyrektywy
2006/12/WE. Procedura ta powinna również mieć zasto-
sowanie w przypadku zmian załączników wynikających z
postępu naukowo-technicznego, do zmian w odpowiednich
przepisach wspólnotowych lub w przypadkach zdarzeń
związanych z decyzją OECD lub Konwencją bazylejską oraz
innymi podobnymi konwencjami i umowami międzynaro-
dowymi.
(32) Niniejsze rozporządzenie powinno odzwierciedlać zasady
dotyczące wywozu i przywozu odpadów z i do krajów
i terytoriów zamorskich, określone w decyzji Rady
2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie
stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspól-
notą Europejską
(„Decyzja o Stowarzyszeniu Zamor-
skim”) ( 1 ).
(33) Powinny zostać podjęte niezbędne kroki w celu zapewnie-
nia, zgodnego z dyrektywą 2006/12/WE i innymi prze-
pisami wspólnotowymi w sprawie odpadów, gospo-
darowania odpadami przesyłanymi w obrębie Wspólnoty
oraz przywożonymi do Wspólnoty bez powodowania
niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i bez stosowania
procesów albo metod, które mogą szkodzić środowisku
przez cały okres przemieszczania, w tym odzysku lub
unieszkodliwienia w państwie przeznaczenia. W przypadku
wywozu z obszaru Wspólnoty odpadów nieobjętych
zakazem powinny zostać podjęte wysiłki w celu zapewnie-
nia, by odpadami gospodarowano w sposób racjonalny
ekologicznie przez cały okres przemieszczania, w tym
odzysku lub unieszkodliwiania w państwie trzecim będą-
cym państwem przeznaczenia. Instalacje, do których
kierowane są odpady, powinny działać zgodnie
z normami ochrony zdrowia ludzi i środowiska, które
w szerokim zakresie są równoważne z ustanowionymi
w przepisach wspólnotowych. Należy sporządzić wykaz
niewiążących wytycznych zawierających wskazówki doty-
czące racjonalnego ekologicznie gospodarowania odpa-
dami.
(38) Przygotowując instrukcje dotyczące wypełniania dokumen-
tów zgłoszenia oraz przesyłania, które zostaną określone
w załączniku IC, Komisja, uwzględniając decyzję OECD
i Konwencję bazylejską, powinna wskazać między innymi,
że – o ile to możliwe – dokumenty zgłoszenia oraz
przesyłania powinny liczyć dwie strony oraz powinna
wskazać dokładne terminy składania dokumentów zgło-
szenia oraz przesyłania, określonych w załącznikach IA i IB,
uwzględniając załącznik II. Dodatkowo, jeśli terminologia
i wymagania zawarte w decyzji OECD, Konwencji
bazylejskiej oraz w niniejszym rozporządzeniu są różne,
poszczególne wymagania należy wyjaśnić.
(39) Przy rozpatrywaniu, które mieszaniny odpadów należy
dodać do załącznika IIIA, powinny zostać uwzględnione
między innymi następujące informacje: właściwości odpa-
dów, takie jak ewentualne cechy niebezpieczne, zdolność
zanieczyszczania oraz ich stan skupienia; aspekty gospo-
darowania odpadami, takie jak technologiczne możliwości
odzysku odpadów oraz korzyści środowiskowe wynikające
z odzysku, w tym rozważenie, czy nie zostanie zagrożone
racjonalne ekologiczne gospodarowanie odpadami. Komi-
sja podejmuje działania w celu zakończenia prac nad tym
załącznikiem, o ile to możliwe—przed datą wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia i wykona to zadanie najpóźniej
w terminie sześciu miesięcy od tej daty.
(34) Państwa Członkowskie powinny przekazywać Komisji
informacje dotyczące wdrażania niniejszego rozporządze-
nia, zarówno w drodze sprawozdań składanych do
Sekretariatu Konwencji bazylejskiej,
jak i na podstawie
oddzielnego kwestionariusza.
(40) Dodatkowe środki związane z wdrożeniem niniejszego
rozporządzenia powinny również zostać przyjęte przez
Komisję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 18 ust. 3
dyrektywy 2006/12/WE. Powinny one obejmować sposób
obliczania wysokości gwarancji finansowej lub równoważ-
nego ubezpieczenia, nad którym Komisja powinna zakoń-
czyć prace w miarę możliwości przed datą rozpoczęcia
stosowania niniejszego rozporządzenia.
(35) Konieczne jest zapewnienie bezpiecznej i dostosowanej do
potrzeb środowiska rozbiórki statków w celu ochrony
zdrowia ludzkiego i środowiska. Ponadto należy odnoto-
wać, że statek może zostać uznany za odpad zgodnie z
art. 2 Konwencji bazylejskiej, a jednocześnie według innych
przepisów prawa międzynarodowego – może być uważany
za statek. Należy przypomnieć, że trwają prace obejmujące
współpracę międzyagencyjną pomiędzy Międzynarodową
Organizacją Pracy (MOP), Międzynarodową Organizacją
Morską (IMO) i Sekretariatem Konwencji bazylejskiej nad
wprowadzeniem na poziomie światowym obowiązkowych
zapewniających efektywne i skuteczne rozwiązanie prob-
lemu demontażu statków.
(41) Środki konieczne do wdrożenia niniejszego rozporzą-
dzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady
1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą
warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyzna-
nych Komisji ( 2 ).
(36) Skuteczna współpraca międzynarodowa w zakresie kontroli
przemieszczania odpadów ma kluczowe znaczenie dla
zapewnienia, że takie przemieszczania odpadów niebez-
piecznych podlegają kontroli. Mając na celu zapewnienie
(42) Zważywszy, że cel niniejszego rozporządzenia, to jest
zapewnienie ochrony środowiska podczas przemieszczania
odpadów, nie może zostać w sposób wystarczający
( 1 ) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.
( 2 ) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
894145068.014.png 894145068.015.png 894145068.016.png 894145068.017.png 894145068.018.png 894145068.019.png
 
12.7.2006
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 190/5
PL
osiągnięty przez Państwa Członkowskie, natomiast z uwagi
na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego
osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może
podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości okreś-
loną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności
określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie
wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego
celu,
d)
przemieszczenia, które podlegają wymogom w zakresie
zezwoleń wynikającym z rozporządzenia (WE) nr 1774/
2002;
e)
przemieszczanie odpadów, o których mowa w art. 2 ust. 1
lit. b) pkt ii), iv) i v) dyrektywy 2006/12/WE, jeżeli
przemieszczenia takie są już objęte innym wspólnotowym
aktem prawnym zawierającym podobne przepisy;
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
f)
przemieszczanie odpadów z Antarktydy do Wspólnoty
zgodnie z wymogami Protokołu w sprawie ochrony
środowiska naturalnego do Układu w sprawie Antarktydy
z roku 1991;
TYTUŁ I
ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
g)
przywóz do Wspólnoty odpadów wytwarzanych przez siły
zbrojne lub organizacje pomocowe podczas sytuacji
kryzysowych oraz operacji przywracania i utrzymywania
pokoju, jeżeli odpady te przesyłane są przez dane siły
zbrojne lub organizacje pomocowe lub w ich imieniu,
bezpośrednio lub pośrednio do państwa przeznaczenia.
W takich przypadkach wszystkie właściwe organy tranzytu
oraz właściwe organy miejsca przeznaczenia na terytorium
Wspólnoty są z wyprzedzeniem zawiadamiane
o przemieszczaniu oraz o miejscu przeznaczenia odpadów.
Artykuł 1
Zakres stosowania
1. Niniejsze rozporządzenie określa procedury i systemy
kontroli w zakresie przemieszczania odpadów, w zależności od
pochodzenia, przeznaczenia i trasy przemieszczania odpadów,
rodzaju przesyłanych odpadów oraz przewidzianego trybu
postępowania z odpadami w miejscu przeznaczenia.
Przemieszczanie tranzytem przez obszar Wspólnoty odpadów
z Antarktydy do państw nienależących do Wspólnoty podlega
przepisom art. 36 i 49.
2. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do przemie-
szczania odpadów:
Przemieszczanie odpadów wyłącznie w granicach Państwa
Członkowskiego podlega jedynie przepisom art. 33.
a)
pomiędzy Państwami Członkowskimi, na terytorium
Wspólnoty lub z tranzytem przez państwa trzecie;
Artykuł 2
b)
przywożonych do Wspólnoty z państw trzecich;
Definicje
c)
wywożonych ze Wspólnoty do państw trzecich;
Do celów niniejszego rozporządzenia:
d)
przewożonych w ramach tranzytu przez terytorium
Wspólnoty, na trasie z oraz do państw trzecich.
1)
„odpady” są zdefiniowane zgodnie z art. 1 ust. 1
lit. a) dyrektywy 2006/12/WE;
3. Z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia wyłącza
się:
2)
„odpady niebezpieczne” są zdefiniowane zgodnie z art. 1
ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia
1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych ( 2 );
a)
wyładowywanie na wybrzeżu odpadów, w tym ścieków
i pozostałości, wytworzonych w trakcie normalnej eks-
ploatacji statków i platform przybrzeżnych, pod warun-
kiem że odpady te podlegają wymogom określonym
w Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczy-
szczaniu morza przez statki z 1973 r., zmodyfikowanej
przez protokół z 1978 r. do tej konwencji (Marpol 73/78)
lub wymogom określonym w innych wiążących dokumen-
tach międzynarodowych;
3)
„mieszanina odpadów” oznacza odpady powstałe w wyniku
celowego lub przypadkowego wymieszania dwóch lub
więcej rodzajów odpadów, która to mieszanina nie została
zaliczona do żadnej z kategorii w załącznikach III, IIIB, IV
i IVA. Odpady w pojedynczym przemieszczeniu, obejmu-
jącym dwa lub więcej rodzajów odpadów transportowa-
nych osobno, nie są uważane za mieszaninę odpadów;
b)
odpady wytwarzane na pokładach pojazdów, pociągów,
statków powietrznych i pływających, chyba że odpady takie
są wyładowywane w celu ich odzysku lub unieszkodliwie-
nia;
4)
„unieszkodliwianie” jest zdefiniowane zgodnie z art. 1 ust. 1
lit. e) dyrektywy 2006/12/WE;
5)
„unieszkodliwianie przejściowe” oznacza procesy uniesz-
kodliwiania D 13 do D 15 określone w załączniku IIA do
dyrektywy 2006/12/WE;
c)
przemieszczanie odpadów radioaktywnych, określonych
w art. 2 dyrektywy Rady 92/3/Euratom z dnia 3 lutego
1992 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów
radioaktywnych między Państwami Członkowskimi oraz
do Wspólnoty i poza jej obszar ( 1 );
6)
„odzysk” jest zdefiniowany zgodnie z art. 1 ust. 1
lit. f) dyrektywy 2006/12/WE;
( 2 ) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 20. Dyrektywa zmieniona dyrektywą
94/31/WE (Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 28).
( 1 ) Dz.U. L 35 z 12.2.1992, str. 24.
894145068.020.png 894145068.021.png 894145068.022.png 894145068.023.png 894145068.024.png 894145068.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin