Freud - opr do zaj 5.doc

(25 KB) Pobierz

Freud – zajęcia 5

Zagadnienia

(bez Appigannesi, tylko oryginalne teksty Freuda)

 

  1. Jak charakteryzowana jest kobiecość.

Kobiecość:

-        charakteryzowana jest przez brak.

-        faworyzuje cele pasywne (męskość- aktywne), ale: u człowieka występuje biseksualizm – rozumiany jako kobiecość i męskość w psychice, a niekoniecznie pociąg do obu płci (dzisiejsza androgynia?),

-        tłumi agresję, stąd masochizm jest kobiecy,

-        cechy charakteru kobiety: mniej świadomości prawa, mniejsza skłonność do poddawania się „wielkim koniecznościom życiowym”, w decyzjach – większe znaczenie intuicji i emocji, ogólnie poziom tego co moralne jest dużo niższy niż u mężczyzn, duża doza narcyzmu, próżność wobec ciała (skutek zazdrości o penisa), wstyd (chęć ukrycia „defektu genitalnego”), małe zainteresowania społeczne, i słabsze zdolności sublimowania popędów,

-        potrzeba bycia kochaną, a nie kochania

 

  1. Rozwój, różnice (kompleks kastracji, edypa), zazdrość o penis,

Rozwój dziewczynek (stawanie się kobietą) jest dużo trudniejszy i bardziej skomplikowany niż rozwój chłopców.

 

Faza przededypalna: początek rozwoju libido jest u oub płci taki sam, wszystkie dzieci to „mali mężczyźni”, bardzo istotne różnice występują od momentu wkroczenia w fazę falliczną,

 

Chłopcy:

-        kompleks Edypa – pierwszy etap rozwoju seksualnego, gdy libido jest genitalne (?), wyznacza początek fazy fallicznej

-        wpada w lęk kastracyjny (ze tatuś z zemsty za pożądanie mamusi utnie mu penisa, boi się tym bardziej że widział takich wykastrowanych chłopców – tzn dziewczynki), dzięki niemu zostaje uformowane superego

-        kompleks Edypa upada za sprawą kompleksu kastracji,

-        stosunek do kobiecych organów płciowych: początkowo zachowanie niepewne, poźniej wstręt do okaleczonego tworu lub tryumfalne lekceważenie go.

 

Dziewczynki:

- szybciej uczą się funkcji wydalniczych, są potulniejsze, inteligentniejsze (przynajmniej na początku) :);

 

- by stać się kobieta, dziewczynka musi „wykonać” 2 zadania:

1)     zamiast łechtaczki to pochwy ma stać się głównym ośrodkiem aktywności seksualnej

2)     zmienić obiekt miłości – z matki na ojca

 

- u dziewczynek występuje:

-        kompleks kastracji – odpowiedzialność za brak członka przypisywana jest matce, występuje chęć zdobycia penisa (która pozostaje w nieświadomości),

następnie

zazdrość o penisa, która może doprowadzić do różnych skutków:

è    zahamowania seksualnego i nerwicy

è    kompleksu męskości 

obstawanie przy masturbacji łechtaczkowej, nieuznanie braku penisa, ojciec staje się obiektem, następnie rozczarowanie ojcem i cofnięcie do wczesnego kompleksu Edypa (?), dopatruje się tu również przyczyn kobiecego homoseksualizmu

 

è    normalnej kobiecości  (o tym Freud pisze najwięcej, więc wygląda, na to, że jest to opis linii rozwojowej większości kobiet))

1) następują kolejne próby przezwyciężenia braku penisa

   * najpierw wyjaśnienie tego braku jako „osobistej kary i ogólnej cechy płciowej” (cytat z tekstu, dla mnie trochę niejasne;))

   *  później lekceważenie własnej płci, zazdrość przechodzi w zawiść jako cecha kobiecego charakteru

 

2) drugi etap zazdrości o penisa - rozluźnienie stosunku do obiektu macierzyńskiego (obciążenie jej winą za brak penisa, wysłała na świat dziecko z niedostatecznym ekwipunkiem, często pojawia się też zazdrość o drugie dziecko, które matka ma ponoć bardziej kochać),

 

3) życzenie posiadania dziecka zamiast penisa (symboliczne zrównanie dziecko=penis), wyrzeczenie się aktywności łechtaczkowej, ojciec staje się obiektem miłości, matka staje się obiektem zawiści, dopiero tu dzieczynka wchodzi w kompleks edypalny

(tzn, że u chłopców i dzieczynek kompleksy występują w odwrotnej kolejności:

chłopcy: kompleks Edypa -> kompleks kastracji (jej GROŹBA) -> upadek kompleksu Edypa, uformowanie silnego superego

dziewczynki: kompleks kastracji (DOKONANA) -> kompleks Edypa -> wyparcie, superego słabsze)

 

Skutki zazdrości o penisa:

- kobieta gorzej znosi masturbację, wzdraga się przed nią i często nie jest w stanie jej uprawiać, (masturbacja łechtaczkowa to czynność męska)

 

 

  1. Matka falliczna,

- tu nie wiem o co dokładnie chodzi, ale w tekstach Freuda sa opisane 2 warstwy utożsamienia z matką:

- przededypalna – czuła więź obierająca ją za wzór, decydująca dla przyszłości kobiety,

- edypalna, późniejsza – pragnienie usunięcia matki i zastąpienia jej przy ojcu,

 

- matka falliczna (info z internetu), wychodzi na to że to pojęcie było u Klein, nie u Freuda.

Matka falliczna jest jednocześnie matką kastrującą - dziecko płci męskiej obawia się jej totalnego wpływu. To wyobrażenie odnosi się do najwcześniejszej fazy rozwoju dziecka, kiedy jest ono ściśle zintegrowane z matką - w tym czasie, jak twierdzi Klein, dziecko posiada sadystyczne fantazje względem matki, projektuje na nią odczuwaną agresję, zaczyna się jej obawiać. Klein używa kategorii złej piersi, która skojarzona jest właśnie z penisem.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin