27.03.2012r.
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Zajęcia terapeutyczne= Zaj. Wyrównawcze, socjometryczne, korek.- kom.
35- 40% dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
Uczeń z zaburzeniami rozwojowymi- trudności w kompetencjach edukacyjnych z przyczyn rozwojowych lub środow. Uczeń ten potrzebuje indywidualnego wsparcia.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych to osoba, która z racji swojej odmienności rozwojowej na plus( zdolne) lub na minus ( odchylenia od normy) wymaga specjalnego , indywidualnego, dodatkowego oddziaływania pedagogicznego zwanego terapią pedagogiczną, czyli zajęcia korekcyjno- kompensacyjne , zaj. dydaktyczno- wychowawcze, zaj. gimnastyki korekcyjnej, zaj, wspierające indywidualny rozwój dziecka( dla zdolnych), zaj. logopedyczne, zaj. socjoterapeutyczne , zaj. terapii dodatkowej np. dogoterapia, hipoterapia, ortoterapia, sylwoterapia (obcowanie z naturą), choreoterapia .
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r.
W sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psych.-pedag. w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Na czym polega pomoc psych.-pedag. udzielana uczniowi:
- na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności
2) z niedostosowania społecznego
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
Trzy stopnie niepełnosprawności:
a) Intelektualna( lekkie, umiarkowane, znaczne- głębokie)
b) Fizyczna ( ruchowa)
c) Receptoryczna
4) ze szczególnych uzdolnień:
- wysokie IQ,
- uzdolnienia np. plast, muz, językowe, sportowe, itp.
5)ze specyficznych trudności w uczeniu się
- dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej,
- dzieci z dysleksją rozwojową
6) z zaburzeń komunikacji językowej
- dzieci z grupy ryzyka zaburzeń wymowy,
- zaburzenia płynności mowy ( dzieci zaniedbane rewalidacyjnie, dzieci z zaburzonym analizatorem słuchowym, dzieci obcojęzyczne)
- zaburzenia dysleksji typu słuchowej,
7) z choroby przewlekłej
- cukrzyca, choroby nowotworowe, alergie, astma, itp.
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- rozwody rodziców, związane z warunkami atmosf.
9) z niepowodzeń edukacyjnych
- niepowodzenia ukryte,
- dziecko ze słabą motywacją do nauki,
- wysoki próg edukacyjny,
- dzieci niższej niż przeciętna sprawności intelek.( dzieci z granicy normy 70-80 IQ)
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi:
- rodziny ubogie,
- rodziny monotonnie spędzające czas wolny,
- dzieci, które muszą pracować (pomoc domowa)
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego , w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
04.04.2012
Temat: Dysleksja rozwojowa – wróg czy przyjaciel ucznia?
Zaburzenia rozwojowe, trwające cały czas.
Dysleksja rozwojowa – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u osób:
- o prawidłowym rozwoju umysłowym
- u których współwystępują zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, zaangażowanych w proces nabywania tych umiejętności.
Funkcje percepcyjno – motoryczne zaburzenia mogą dotyczyć funkcji :
- analizy i syntezy wzrokowej
- analizy i syntezy słuchowej
- językowych (zaburzenia mowy)
- motoryki (kinestetyczno- ruchowe)
Współdziałania czyli integracja
- w/w procesów
- pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej
- lateralizacji
- orientacji w schemacie ciał, kierunkach i przestrzeni
Dysleksja
- specyficzne trudności (zaburzenia w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu)
Dysortografia
- specyficzne trudności (zaburzenia w komunikowaniu się za pomocą pisma, szczególnie z opanowaniem poprawnej pisowni w tym błędy ortograficzne)
Dysgrafia
- specyficzne trudności (zaburzenia w opanowaniu niewłaściwego poziomu graficznego pisma)
- nie wiąże literek
- literki mogą być bardzo małe
- przypominają pismo druk
Koncepcje przyczyn
1. Koncepcja genetyczna – dziedziczenie zmian w c.u.n. (geny)
2. Koncepcja opóźnionego dojrzewania centralnego układu nerwowego
- spowolnienie dojrzewania c.u.n. i zaburzenia funkcjonalne (geny, hormony)
3. Koncepcja organiczna – mikrouszkodzenia struktury tych okolic mózgu, które realizują czynności czytania i pisania
- u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
4. Koncepcja Hormonalna – niedokształcenie struktury niektórych okolic kory mózgowej ( nadprodukcja testosteronu)
Symptomy:
Wolne tempo czytania, niechęć do czytania
Nieprawidłowa pisownia, dominacja błędów ortograficznych
Trudności w orientacji i w czasie
Trudności z zapamiętywaniem
- wierszy, terminów, nazw, dat, numerów,
- przekręcanie nazwisk i nazw liczb wielocyfrowych
Trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej, pamięci wzrokowej
- np. geografii – zła orientacja na mapie
- geometrii – rysunek uproszczony, schematyczny
- chemii- łańcuch, reakcji chemicznych
Trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej, dźwięków mowy
- w opanowaniu języków obcych
- biologia – opanowanie terminologii
- historia – zapamiętanie nazwisk, dat
11.04.2012
Temat: Model stymulacji inteligencji wielorakich wg teorii Howarda Gardnera.
„Wszystkie dzieci są zdolne”
Howard Gardner
- neuropsycholog
- bada ludzkie poznanie uznające je za zagadnienie bardzo pojemne
- IQ jako wynik pomiaru psychometrycznego – niedoskonałe
- IQ jako wynik testu bada tylko uzdolnienia:
1. Matematyczno- logiczne
2. Językowe
Rewolucja w poglądach Gardnera:
- pluralistyczne podejście do inteligencji:
1. Inteligencja to potencjał biopsychiczny w kontekście środowiskowym
2. Można zatem ten potencjał zmieniać
„W każdym dziecku jest inny anioł”
Dziecko rodzi się ze wszystkimi rodzajami inteligencji
- każdy posiada inne możliwości ich rozwijania
- każdy uczy się w inny sposób
Rodzaje inteligencji
1. Wizualno –przestrzenna
2. Werbalno – lingwistyczna
3. Matematyczno – logiczna
4. Kinestetyczno – ruchowa
5. Muzyczna
6. Interpersonalna
7. Intrapersonalna
8. Naturalistyczna (przyrodnicza)
- Picasso
- umiejętność odtwarzania obrazu 3-wymiarowego świata w umyśle
- lubią projektować
- dostrzega szczegóły, które umykają innym
- lubią oglądać filmy, pokazy multimedialne
- lubią rozwiązywać rebusy, łamigłówki obrazkowe
- w swoich zeszytach mają dużo kolorowych podkreśleń
- łatwiej uczą się gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki
- ogromne zdolności manualne
- lubią rysować, malować, wykonywać prace techniczne
- świetnie czytają mapy, plany, schematy
Należy tym dzieciom dać możliwość uczenia się przez sztukę.
2. Werbalno – lingwistyczna /językowa
- prof. Bartoszewski
- Kuba Wojewódzki
Cechy profilu
- łatwość słowa mówionego i pisanego
- osoby te łatwo tworzą nowe produkty słowne tzw. oratorzy
- dzieci lubią słuchać bajek i opowiadań
- chętnie włączają się do rozmowy
- bronią swojego zdania, tłumaczą innym
- to liderzy w pozytywnym znaczeniu
Inteligencja językowa decyduje o pozycji człowieka w grupie społecznej.
Cechy:
- łatwość poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych
- łatwość kalkulowania
- są dociekliwi
- lubią rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski
- zadają dużo pytań
- zorganizowani, skrupulatni w działaniach
Osoby te lubią wykorzystywać klasyfikacje, kalkulacje itp.
4. Kinestetyczno – ruchowa / fizyczna
- Adam Małysz
- Flip i Flap
- nie lubią siedzieć bezczynnie
- lubią sport, taniec
- lubią zabawę w teatr
- chętnie majsterkują
- najlepiej uczą się gdy mogą chodzić, wziąć coś do ręki, klaskać
- mają wyrazistą mimikę, gestykulację
- często wiercą się ale niekoniecznie to osoby z ADHD
- Michael Jackson
- Rubik
- słyszą muzykę wszędzie, nawet w duszy
- nie mogą żyć bez muzyki
-chętnie uczą się tańca
-ładnie śpiewają
- szybko uczą się gry na instrumentach
- często nucą i pogwizdują
- uczą się z muzyką w tle
- bardzo wrażliwi na dźwięki muzyczne i werbalne
6. Interpersonalna / społeczna
- Matka Teresa
- Jan Paweł II
- Jurek Owsiak
- ludzie którzy lubią przebywać w grupie, potrzebują drugiego człowieka
- efekty swoich działań odnoszą właśnie w grupie
- bardzo łatwo nawiązują kontakty
- aktywne w szkole, organizacjach
- potrafią rozstrzygać spory
- mają mnóstwo przyjaciół
- są wrażliwi na potrzeby, krzywdę innych choć jasno wyznaczają granicę własnej wolności
7. Intrapersonalna / emocjonalna
- to ludzie którzy są zdolni komunikować się z samym sobą
- zdolni do zgłębiania siebie
Wg Gardnera to najważniejszy rodzaj integracji człowieka
- to głęboka samowiedza i zdyscyplinowanie
- długo myślą nad odpowiedzią
- w czasie zajęć raczej mało aktywne
- raczej wolą być obserwatorami zajęć, zabaw
- znają swoje mocne i słabe strony
- starają się ciągle doskonalić tzw. perfekcjoniści
- lubią się wyróżniać
- osoby te lubią przebywać na łonie natury, lubią wycieczki przyrodnicze
- lubią oglądać albumy ze zdjęciami
- rozpoznają wiele gatunków roślin i zwierząt
- marzą o egzotycznych podróżach
- opiekują się kwiatami i zwierzętami
Wstęp do terapii dziecka
„Jeżeli dzieci nie są w stanie uczyć się w sposób w jaki są nauczane, wtedy nauczyciel powinien uczyć je we właściwy sposób”
- H. Gardner
18.04. 2012
Temat: Niewidomi.
Niewidomy
- jest to osoba, która posługuje się technikami bezwzrokowymi, wykorzystując pozostałe zmysły i specjalnymi pomocami o charakterze kompensacyjnym.
Wzrok obok słuchu jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie.
Przyczyny utraty wzroku:
- niewykształcenie się nerwu wzrokowego
- choroby podczas ciąży
- choroby i urazy
Rehabilitacja
Informacje o niej można zdobyć w:
- powiatowych centrach pomocy rodzinie
- ośrodkach pomocy społecznej
- w urzędach gminy
- poradniach psychologiczno- pedagogicznych
Edukacja
Ważne jest jak najwcześniejsze objęcie opieką specjalistyczną.
Sposoby kształcenia dzieci niewidomych
- oparte na współpracy z nauczycielem
- gabinety wyrównawcze
- klasy specjalne
- szkoły specjalne
- zintegrowane z dziećmi widzącymi
Sprzęt dla niewidomych:
- lupy
- białe laski
- pomoce optyczne
- maszyny do pisania
- zegarki
- budziki
- czujnik cieczy
- testy kolorów
- komputer przystosowany
Pies przewodnik
- pomaga w pokonywaniu przeszkód i przemieszczaniu się
- staje się przyjacielem i towarzyszem życia
- można się o niego starać za pośrednictwem PZN
Niewidomi muzycy:
- Stevie Wonder
- Andrea Bocelli
- Joanna Zimmer
Porady wychowawczo – dydaktyczne dla nauczycieli
Okres przedszkolny i klasa O
- należy pamiętać o pracy nad dojrzałością szkolną poprzez wspomaganie funkcji ruchowych i psychicznych
- od strony społecznej ważne jest organizowanie licznych doświadczeń w otoczeniu
- należy znacznie więcej angażować doświadczeń wzrokowych
Program M. Frostig
- to materiał rozwijający percepcję wzrokową z podręcznikiem i zeszytami do ćwiczeń
- sprzyja gromadzeniu ukierunkowanych spostrzeżeń wzrokowych, rozwija je i porządkuje
- kontynuacja programu w domu pod kontrolą rodzica
Praca w nauczaniu elementarnym
- zapewnienie dziecku miejsca w klasie blisko nauczyciela aby była możliwość częstej kontroli
- stosowanie powiększonych na ksero 1,5 razy ćwiczeń z matematyki i j. polskiego
- stosowanie powiększonego do 2 cm alfabetu
- stosowanie historyjek, rozsypanek literowych, sylabowych, wzrokowych oraz testów napisanych czarnym flamastrem
- dawanie poleceń d wykonania w czasie sprawdzianów napisanych czarnym flamastrem
- zaopatrzenie dziecka we własną tabliczkę, na której siedząc na ławce może wykonywać wszystkie prace gdy inni wykonują je przy tablicy
- pogrubienie czarnym cienkopisem linijek do pisania małych liter w zeszytach dziecka zawierających 3 linijki
- pozwolenie dziecku na pisanie czarnym flamastrem, jeżeli pismo dziecka jest czytelne i bez błędów, nie należy wyolbrzymiać kaligrafii
- przy zadawaniu prac pisemnych należy uwzględnić wolniejsze tempo pracy dziecka
Nauczyciel powinien:
Zadbać o udział dziecka w zajęciach rewalidacji indywidualnej jeśli występują trudności w nauce czytania i pisania u dziecka niedowidzącego.
W klasach starszych szkoły podstawowej uczeń może mieć trudności z:
- czytaniem obszernych tekstów z książek, lektur
- odczytywaniem z tablicy
- odczytywaniem i pisaniem długich ciągów matematycznych i wzorów chemicznych
- czytaniem map zagęszczonych elementami graficznymi
- nadążaniem z robieniem notatek w czasie lekcji
- przygotowaniem obszernych prac pisemnych
- ze zbyt długim korzystaniu ze wzroku przy dużej ilości zadań domowych
Jak można pomóc?
- zapewnić mu pomoc rodziców lub kolegów przy czytaniu materiału do opanowania
- zapewnić możliwość nagrywania dłuższych tekstów na nauczenia się
- dać możliwość korzystania z tzw. książki mówionej
- czytanie lektur tylko z powiększoną czcionką
- zachęcanie do korzystania z lupek
- czytanie z podziałem na role (mama i dziecko)
- zapewniamy miejsce blisko tablicy...
zwariowanakas1990