Wyklady metodyka korekcyjno-kompensacyjna.doc

(62 KB) Pobierz

27.03.2012r.

UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH

Zajęcia terapeutyczne= Zaj. Wyrównawcze, socjometryczne, korek.- kom.

35- 40% dzieci z zaburzeniami rozwojowymi

Uczeń z zaburzeniami rozwojowymi- trudności w kompetencjach edukacyjnych z przyczyn rozwojowych lub środow. Uczeń ten potrzebuje indywidualnego wsparcia.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych to osoba, która z racji swojej odmienności rozwojowej  na plus( zdolne) lub na minus ( odchylenia od normy) wymaga specjalnego , indywidualnego, dodatkowego oddziaływania pedagogicznego zwanego terapią pedagogiczną, czyli zajęcia korekcyjno- kompensacyjne , zaj. dydaktyczno- wychowawcze, zaj. gimnastyki korekcyjnej, zaj, wspierające indywidualny rozwój dziecka
( dla zdolnych), zaj. logopedyczne, zaj. socjoterapeutyczne , zaj. terapii dodatkowej np. dogoterapia, hipoterapia, ortoterapia, sylwoterapia (obcowanie z naturą), choreoterapia .

Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r.

W sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psych.-pedag. w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Na czym polega pomoc psych.-pedag. udzielana uczniowi:

- na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,

- na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

1) z niepełnosprawności

2) z niedostosowania społecznego

3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym

              Trzy stopnie niepełnosprawności:

a)       Intelektualna( lekkie, umiarkowane, znaczne- głębokie)

b)       Fizyczna ( ruchowa)

c)       Receptoryczna

4) ze szczególnych uzdolnień:

- wysokie IQ,

- uzdolnienia np. plast, muz, językowe, sportowe, itp.

5)ze specyficznych trudności w uczeniu się

- dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej,

- dzieci z dysleksją rozwojową

6) z zaburzeń komunikacji językowej

- dzieci z grupy ryzyka zaburzeń wymowy,

- zaburzenia płynności mowy ( dzieci zaniedbane rewalidacyjnie, dzieci z zaburzonym analizatorem słuchowym, dzieci obcojęzyczne)

- zaburzenia dysleksji typu słuchowej,

7) z choroby przewlekłej

- cukrzyca, choroby nowotworowe, alergie, astma, itp.

8)  z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych

- rozwody rodziców, związane z warunkami atmosf.

9) z niepowodzeń edukacyjnych

- niepowodzenia ukryte,

- dziecko ze słabą motywacją do nauki,

- wysoki próg edukacyjny,

- dzieci niższej niż przeciętna sprawności intelek.( dzieci z granicy normy 70-80 IQ)

10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi:

- rodziny ubogie,

- rodziny monotonnie spędzające czas wolny,

- dzieci, które muszą pracować (pomoc domowa)

11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego , w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

04.04.2012

Temat: Dysleksja rozwojowa – wróg czy przyjaciel ucznia?

 

Zaburzenia rozwojowe, trwające cały czas.

Dysleksja rozwojowa – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u osób:

- o prawidłowym rozwoju umysłowym

- u których współwystępują  zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, zaangażowanych w proces nabywania tych umiejętności.

Funkcje percepcyjno – motoryczne zaburzenia mogą dotyczyć funkcji :

- analizy i syntezy wzrokowej

- analizy i syntezy słuchowej

- językowych (zaburzenia mowy)

- motoryki (kinestetyczno- ruchowe)

Współdziałania czyli integracja

- w/w procesów

- pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej

- lateralizacji

- orientacji w schemacie ciał, kierunkach i przestrzeni

Dysleksja

- specyficzne trudności  (zaburzenia w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu)

Dysortografia

- specyficzne trudności (zaburzenia w komunikowaniu się za pomocą pisma, szczególnie  z opanowaniem poprawnej pisowni w tym błędy ortograficzne)

Dysgrafia

- specyficzne trudności (zaburzenia w opanowaniu niewłaściwego poziomu graficznego pisma)

- nie wiąże literek

- literki mogą być bardzo małe

- przypominają pismo druk

Koncepcje przyczyn

1. Koncepcja genetyczna – dziedziczenie zmian w c.u.n. (geny)

2. Koncepcja opóźnionego dojrzewania centralnego układu nerwowego

- spowolnienie dojrzewania c.u.n. i zaburzenia funkcjonalne (geny, hormony)

3. Koncepcja organiczna – mikrouszkodzenia struktury tych okolic mózgu, które realizują czynności czytania i pisania

- u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie

4. Koncepcja Hormonalna – niedokształcenie struktury niektórych okolic kory mózgowej ( nadprodukcja testosteronu)

Symptomy:

Wolne tempo czytania, niechęć do czytania

Nieprawidłowa pisownia, dominacja błędów ortograficznych

Trudności w orientacji i w czasie

Trudności z zapamiętywaniem 

- wierszy, terminów, nazw, dat, numerów,

- przekręcanie nazwisk i nazw liczb wielocyfrowych

Trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej, pamięci wzrokowej

- np. geografii – zła orientacja na mapie

- geometrii – rysunek uproszczony, schematyczny

- chemii- łańcuch, reakcji chemicznych

Trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej, dźwięków mowy

- w opanowaniu języków obcych

- biologia – opanowanie terminologii

- historia – zapamiętanie nazwisk, dat

11.04.2012

Temat: Model stymulacji inteligencji wielorakich wg teorii Howarda Gardnera.

Wszystkie dzieci są zdolne”

Howard Gardner

- neuropsycholog

- bada ludzkie poznanie uznające je za zagadnienie bardzo pojemne

- IQ jako wynik pomiaru psychometrycznego – niedoskonałe

- IQ jako wynik testu bada tylko uzdolnienia:

1. Matematyczno- logiczne

2. Językowe

Rewolucja w poglądach Gardnera:

- pluralistyczne podejście do inteligencji:

1. Inteligencja to potencjał biopsychiczny w kontekście środowiskowym

2. Można zatem ten potencjał zmieniać

W każdym dziecku jest inny anioł”

Dziecko rodzi się ze wszystkimi rodzajami inteligencji

- każdy posiada inne możliwości ich rozwijania

- każdy uczy się w inny sposób

Rodzaje inteligencji

1. Wizualno –przestrzenna

2. Werbalno – lingwistyczna

3. Matematyczno – logiczna

4. Kinestetyczno – ruchowa

5. Muzyczna

6. Interpersonalna

7. Intrapersonalna

8. Naturalistyczna (przyrodnicza)

 

1. Wizualno –przestrzenna

- Picasso

- umiejętność odtwarzania obrazu 3-wymiarowego świata w umyśle

- lubią projektować

- dostrzega szczegóły, które umykają innym

- lubią oglądać filmy, pokazy multimedialne

- lubią rozwiązywać rebusy, łamigłówki obrazkowe

- w swoich zeszytach mają dużo kolorowych podkreśleń

- łatwiej uczą się gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki

- ogromne zdolności manualne

- lubią rysować, malować, wykonywać prace techniczne

- świetnie czytają mapy, plany, schematy

Należy tym dzieciom dać możliwość uczenia się przez sztukę.

2. Werbalno – lingwistyczna /językowa

- prof. Bartoszewski

- Kuba Wojewódzki

Cechy profilu

- łatwość słowa mówionego i pisanego

- osoby te łatwo tworzą nowe produkty słowne tzw. oratorzy

- dzieci lubią słuchać bajek i opowiadań

- chętnie włączają się do rozmowy

- bronią swojego zdania, tłumaczą innym

- to liderzy w pozytywnym znaczeniu

Inteligencja językowa decyduje o pozycji człowieka w grupie społecznej.

3. Matematyczno – logiczna

Cechy:

- łatwość poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych

- łatwość kalkulowania

- są dociekliwi

- lubią rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski

- zadają dużo pytań

- zorganizowani, skrupulatni w działaniach

Osoby te lubią wykorzystywać klasyfikacje, kalkulacje itp.

4. Kinestetyczno – ruchowa / fizyczna

- Adam Małysz

- Flip i Flap

- nie lubią siedzieć bezczynnie

- lubią sport, taniec

- lubią zabawę w teatr

- chętnie majsterkują

- najlepiej uczą się  gdy mogą chodzić, wziąć coś do ręki, klaskać

- mają wyrazistą mimikę, gestykulację

- często wiercą się ale niekoniecznie to osoby z ADHD

5. Muzyczna

- Michael Jackson

- Rubik

- słyszą muzykę wszędzie, nawet w duszy

- nie mogą żyć bez muzyki

-chętnie uczą się tańca

-ładnie śpiewają

- szybko uczą się gry na instrumentach

- często nucą i pogwizdują

- uczą się z muzyką w tle

- bardzo wrażliwi na dźwięki muzyczne i werbalne

6. Interpersonalna / społeczna

- Matka Teresa

- Jan Paweł II

- Jurek Owsiak

- ludzie którzy lubią przebywać w grupie, potrzebują drugiego człowieka

- efekty swoich działań odnoszą właśnie w grupie

- bardzo łatwo nawiązują kontakty

- aktywne w szkole, organizacjach

- potrafią rozstrzygać spory

- mają mnóstwo przyjaciół

- są wrażliwi na potrzeby, krzywdę innych choć jasno wyznaczają granicę własnej wolności

7. Intrapersonalna / emocjonalna

- to ludzie którzy są zdolni komunikować się z samym sobą

- zdolni do zgłębiania siebie

Wg Gardnera to najważniejszy rodzaj integracji człowieka

- to głęboka samowiedza i zdyscyplinowanie

- długo myślą nad odpowiedzią

- w czasie zajęć raczej mało aktywne

- raczej wolą być obserwatorami zajęć, zabaw

- znają swoje mocne i słabe strony

- starają się ciągle doskonalić tzw. perfekcjoniści

- lubią się wyróżniać

8. Naturalistyczna (przyrodnicza)

- osoby te lubią przebywać na łonie natury, lubią wycieczki przyrodnicze

- lubią oglądać albumy ze zdjęciami

- rozpoznają wiele gatunków roślin i zwierząt

- marzą o egzotycznych podróżach

- opiekują się kwiatami i zwierzętami

Wstęp do terapii dziecka

Jeżeli dzieci nie są w stanie uczyć się w sposób w jaki są nauczane, wtedy nauczyciel powinien uczyć je we właściwy sposób”

                                                                                 - H. Gardner

18.04. 2012

Temat: Niewidomi.

Niewidomy

-  jest to osoba, która posługuje się technikami bezwzrokowymi, wykorzystując pozostałe zmysły i specjalnymi pomocami o charakterze kompensacyjnym.

Wzrok obok słuchu jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie.

Przyczyny utraty wzroku:

- niewykształcenie się nerwu wzrokowego

- choroby podczas ciąży

- choroby i urazy

Rehabilitacja

Informacje o niej można zdobyć w:

- powiatowych centrach pomocy rodzinie

- ośrodkach pomocy społecznej

- w urzędach gminy

- poradniach psychologiczno- pedagogicznych

Edukacja

Ważne jest jak najwcześniejsze objęcie opieką specjalistyczną.

Sposoby kształcenia dzieci niewidomych

- oparte na współpracy z nauczycielem

- gabinety wyrównawcze

- klasy specjalne

- szkoły specjalne

- zintegrowane z dziećmi widzącymi

Sprzęt dla niewidomych:

- lupy

- białe laski

- pomoce optyczne

- maszyny do pisania

- zegarki

- budziki

- czujnik cieczy

- testy kolorów

- komputer przystosowany

Pies przewodnik

- pomaga w pokonywaniu przeszkód i przemieszczaniu się

- staje się przyjacielem i towarzyszem życia

- można się o niego starać za pośrednictwem PZN

Niewidomi muzycy:

- Stevie Wonder

- Andrea Bocelli

- Joanna Zimmer

Porady wychowawczo – dydaktyczne dla nauczycieli

Okres przedszkolny i klasa O

- należy pamiętać o pracy nad dojrzałością szkolną poprzez wspomaganie funkcji ruchowych i psychicznych

- od strony społecznej ważne jest organizowanie licznych doświadczeń w otoczeniu

- należy znacznie więcej angażować doświadczeń wzrokowych

Program M. Frostig

- to materiał rozwijający percepcję wzrokową z podręcznikiem i zeszytami do ćwiczeń

- sprzyja gromadzeniu ukierunkowanych spostrzeżeń wzrokowych, rozwija je i porządkuje

- kontynuacja programu w domu pod kontrolą rodzica

Praca w nauczaniu elementarnym

- zapewnienie dziecku miejsca w klasie blisko nauczyciela aby była możliwość częstej kontroli

- stosowanie powiększonych na ksero 1,5 razy ćwiczeń z matematyki i j. polskiego

- stosowanie powiększonego do 2 cm alfabetu

- stosowanie historyjek, rozsypanek literowych, sylabowych, wzrokowych oraz testów napisanych czarnym flamastrem

- dawanie poleceń d wykonania w czasie sprawdzianów napisanych czarnym flamastrem

- zaopatrzenie dziecka we własną tabliczkę, na której siedząc na ławce może wykonywać wszystkie prace gdy inni wykonują je przy tablicy

- pogrubienie czarnym cienkopisem linijek do pisania małych liter w zeszytach dziecka zawierających 3 linijki

- pozwolenie dziecku na pisanie czarnym flamastrem, jeżeli pismo dziecka jest czytelne i bez błędów, nie należy wyolbrzymiać kaligrafii

- przy zadawaniu prac pisemnych należy uwzględnić wolniejsze tempo pracy dziecka

Nauczyciel powinien:

Zadbać o udział dziecka w zajęciach rewalidacji indywidualnej jeśli występują trudności w nauce czytania i pisania u dziecka niedowidzącego.

W klasach starszych szkoły podstawowej uczeń może mieć trudności z:

- czytaniem obszernych tekstów z książek, lektur

- odczytywaniem z tablicy

- odczytywaniem i pisaniem długich ciągów matematycznych i wzorów chemicznych

- czytaniem map zagęszczonych elementami graficznymi

- nadążaniem z robieniem notatek w czasie lekcji

- przygotowaniem obszernych prac pisemnych

- ze zbyt długim korzystaniu ze wzroku przy dużej ilości zadań domowych

Jak można pomóc?

- zapewnić mu pomoc rodziców lub kolegów przy czytaniu materiału do opanowania

- zapewnić możliwość nagrywania dłuższych tekstów na nauczenia się

- dać możliwość korzystania z tzw. książki mówionej

- czytanie lektur tylko z powiększoną czcionką 

- zachęcanie do korzystania z lupek

- czytanie z podziałem na role (mama i dziecko)

- zapewniamy miejsce blisko tablicy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin