Pomoce Napędy.doc

(27 KB) Pobierz
  1. Napędem  nazywa  się  silnik  lub  inną  maszynę, pobierająca określony rodzaj energii  i oddająca ją w postaci energii mechanicznej. W przypadku maszyn technologicznych przez napęd maszyny  rozumie  się  układ  przekazujący  energię mechaniczną  ze  źródła  do  zespołu  roboczego maszyny, składający się z: a)silnika ze sterowaniem, b)mechanizmów  łączących  silnik  z  napędzanym zespołem roboczym
  2. Rodzaje napędów: W  zależności  od  źródła  energii  mechanicznej, można wyszczególnić napędy: a)ręczny lub nożny (źródłem napędu są ludzie), b)zwierzęcy (źródłem napędu są zwierzęta), c)silnikowy, d)z akumulatorem energii mechanicznej.
  3. Rodzaje napędów silnikowych W  zależności od  rodzaju  energii pobieranej przez napęd silnikowy, można wyszczególnić napędy: a)elektryczne, b)spalinowe, c)pneumatyczne, d)hydrauliczne, e)parowe, f)wiatrowe,
  4. Napędy elektryczne zamieniają energię elektryczną na mechaniczną. W zależności od rodzaju prądu zasilającego rozróżnia się: a)silniki elektryczne prądu stałego, b)silniki elektryczne prądu przemiennego (najbardziej rozpowszechnione w maszynach i urządzeniach technologicznych).
  5. Silniki elektryczne prądu stałego. Zależnie od konstrukcji wyróżnić można silniki elektryczne prądu stałego: a)komutatorowe, b)bezkomutatorowe.. Silniki bezkomutatorowe budowane są jako niewielkie jednostki do napędu drobnych mechanizmów. Budową zbliżone są do silników synchronicznych (zasilane są uzwojenia stojana), zaś komutację realizuje wbudowany układ elektroniczny. Brak komutatora zwiększa niezawodność silnika
  6. Silniki elektryczne prądu stałego komutatorowe. W zależności od sposobu wzbudzenia, wyróżnić można silniki elektryczne prądu stałego komutatorowe: a)ze wzbudzeniem od elektromagnesów, b)ze wzbudzeniem od magnesów trwałych. Silniki ze wzbudzeniem od elektromagnesów, w zależności od sposobu połączenia uzwojeń, mogą pracować jako silniki bocznikowe, szeregowe i szeregowo-bocznikowe. W maszynach technologicznych zazwyczaj stosuje się silniki bocznikowe
  7. Opis matematyczny (skończone na slajdzie 14)

 

gdzie:

Uw,Ut

– sterowanie,

I

t

, Ψ – zmienne stanu,

ω – prędkość kątowa,

M – moment obrotowy silnika

km – stała zależna od konstrukcji silnika

Zgłoś jeśli naruszono regulamin