Temat: Czy wizja uprzedmiotowienia człowieka jest realna? Nowy wspaniały świat A. Huxley’a
Cele: uczniowie poznają treści tekstów, na których oparte są podstawowe prawa człowieka, doskonalą umiejętność czytania ze zrozumieniem, uogólniania, wnioskowania; wskazują zjawisko łamania praw człowieka w dawnym i współczesnym świecie; dostrzegają kontekst historyczny, ważne wartości wpisane w tekst; formułują, porządkują i wartościują argumenty uzasadniające własne stanowisko.
Metody: burza mózgów, praca w grupach, heureza, elementy dyskusji.
Pomoce dydaktyczne: karty pracy do tekstów: Biblia, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Organizację Narodów Zjednoczonych, Konstytucja RP, artykuły papiernicze.
Przebieg lekcji:
Dzisiejsza lekcja nawiązuje do opowiadania, które omawialiśmy na ostatniej lekcji Zastanawialiśmy się, czy człowiek jest traktowany jak podmiot czy przedmiot. Doszliście do wniosku, że stał się on przedmiotem użytku w rękach drugiego człowieka i wskazywaliście dowody na potwierdzenie waszej tezy. Dziś będziecie pracować z bardzo istotnymi dla ludzkości tekstami. Naszym celem jest stworzenie listy podstawowych praw człowieka, który jest podmiotem a nie przedmiotem.
(Zapisanie tematu lekcji)
Uczniowie otrzymują karty pracy z fragmentami: Biblii, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka uchwalonej przez Organizację Narodów Zjednoczonych, Konstytucję RP. Wykonują zadania do tekstu.
4. Prezentacja pracy w grupach. Wspólne tworzenie listy praw człowieka i umieszczenie jej w widocznym miejscu.(notatka)
Człowiek ma prawo do (przykładowe odpowiedzi):
· Życia i decydowania o nim
· Ochrony zdrowia
· Własności prywatnej
· Szacunku, poszanowania godności
· Sprawiedliwości, ochrony prawnej
· Spokoju, bezpieczeństwa
· Wypoczynku
· Równego traktowania
· Obrony
· Wolności myśli, sumienia, wyznania
· Pracy i jej wyboru
· Bezpłatnej nauki
· Wolności twórczej, badań naukowych, korzystania z dóbr kultury
· Wyrażania swoich poglądów
· Pozyskiwania i rozpowszechniania informacji
Czy na przestrzeni wieków łamane były prawa człowieka? Co to były za wydarzenia, zjawiska? Łamanie których praw ludzkość odczuwa najboleśniej?
Prześladowanie chrześcijan w starożytnym Rzymie
Niewolnictwo
Inkwizycja
Wojny zaborcze
Wyniszczanie ludności tubylczej w Amerykach Południowej i Północnej
Zabory w Polsce
I i II wojny światowe (obozy koncentracyjne, łagry)
Totalitaryzm i faszyzm
Rasizm, antysemityzm
Wojny w Jugosławii, Iraku
6. Dlaczego doszło i wciąż dochodzi do łamania podstawowych praw człowieka? (notatka)
Przyczyny:
Zdobycie władzy Chęć dominacji
Gniew ↑ ↑ → Zemsta
←
HOMO SAPIENS
Strach ←
↓ ↓
Chęć wzbogacenia się
Narzucanie własnej ideologii, wizji świata
Przykładowe odpowiedzi
· Uprzedmiotowienie człowieka
· Brak kontroli nad eksperymentami, które stały się niemal produkcją
· Brak etyki zawodowej
· Brak wrażliwości sumienia
· Ubezwłasnowolnienie człowieka przez drugiego człowieka w świetle prawa
· Skutki takiego eksperymentu
· Nieobliczalni ludzie mający władzę i realizujący swoją wizję świata
· Rodzący się totalitaryzm, faszyzm
· Eksperymenty medyczne
· Łamanie praw człowieka
· Refleksji nad zagadnieniami doświadczeń medycznych, ingerencji w naturę
· Potrzebie istnienia etyki zawodowej i kontroli świata nauki, władzy.
· Zapobieganiu
· Byciu czujnym, ostrożnym i nieobojętnym
Czy zagrożenie uprzedmiotowienia człowieka ukazane w opowiadaniu A. Huxley’a jest realne? Ustosunkuj się do ww. wymienionej hipotezy. Przedstaw swoje argumenty.
Zwrócenie przez nauczyciela uwagi na takie zjawiska jak: klonowanie, eutanazja, aborcja, łamanie praw naturalnych, niekontrolowana ingerencja w świat przyrody, władza absolutna, ruchy społeczne typu nazizm, rasizm, itp.
1. Przeczytaj uważnie tekst.
Ks. Rodzaju
Tak stworzył Bóg człowieka na swe wyobrażenie, na wyobrażenie Boga go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. Po czym błogosławił im, mówiąc do nich: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszelką istotą żywą, która chodzi po ziemi”. I rzekł Bóg; „Oto wam daję wszelką roślinę, przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem”.
Dekalog
Złota zasada postępowania
Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie! Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy.
„...Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego”.
2. Jakie prawa miał człowiek w Starym i Nowym Testamencie?
3. Od kogo otrzymał te prawa?
Powszechna Deklaracja praw człowieka uchwalona przez Organizację Narodów Zjednoczonych* 10 grudnia 1948 r.
ONZ-uniwersalna organizacja międzynarodowa powołana w 1945 r. na mocy umowy zwanej Kartą Narodów Zjednoczonych w celu zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego i mająca służyć wspólnym celom politycznym, kulturalnym i społecznym.
Wszyscy ludzie rodzą się równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa.
Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swej osoby.
Nie wolno nikogo torturować ani karać lub traktować w sposób okrutny, nieludzki lub poniżający.
Artykuł 8
Każdy człowiek ma prawo do skutecznego odwoływania się do kompetentnych sądów krajowych przeciw czynom stanowiącym pogwałcenie podstawowych praw przyznanych mu przez konstytucję lub prawo.
Każdy człowiek oskarżony o popełnienie przestępstwa ma prawo, aby uznawano go za niewinnego dopóty, dopóki nie udowodni mu się winy.
2. Jakie prawa ma człowiek w Deklaracji ?
ONZ-uniwersalna organizacja międzynarodowa powołana w 1945 r. na mocy umowy zwanej Kartą Narodów Zjednoczonych w celu zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego i mająca służyć wspólnym celom politycznym, kulturalnym i społecznym
Każdy człowiek ma prawo do posiadania własności.
Nie wolno nikogo samowolnie pozbawiać własności.
Każdy człowiek ma prawo do wolności myśli, sumienia, wyznania.
Każdy człowiek ma prawo do przekonań i wypowiedzi: prawo to obejmuje wolność wyznawania niczym nie skrępowanych przekonań oraz wolność poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji i idei wszelkimi środkami, bez względu na
granice.
Każdy człowiek ma prawo do spokojnego zgromadzania i stowarzyszania się.
Każdy człowiek ma prawo do pracy, do swobodnego wyboru miejsca pracy, do odpowiednich i zadowalających warunków pracy oraz ochrony przed bezrobociem.
Gr. IV
Rozdział IIWOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKICZŁOWIEKA I OBYWATELA
ZASADY OGÓLNE
Art. 30.
Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.
Art. 31.
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
(...)
Art. 32.
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskrymin...
heaen