Schulz -opowiadania, eseje, listy - opracowanie wstępu.doc

(94 KB) Pobierz
B

B. Schulz: Opowiadania. Wybór esejów i listów[1].

 

-          po dacie debiutu żył jeszcze 9 lat,

-          biografia – monotonna, mało urozmaicona. Schulz – Żyd z kresowego miasteczka,

-          urodzony 12.07.1892 w Drohobyczu,

-          1902 – zaczyna edukację w gimnazjum im. Cesarza Franciszka Józefa,

-          wątły, nieśmiały (stąd – kompleks niższości i masochizm, poczucie wyobcowania),

-          1910 – zdał maturę z wyróżnieniem, idzie na studia architektoniczne na Politechnikę Lwowską, w 1913 roku przerwał,

-          rysował, w Xiędze bałwochwalczej (cykl grafik) – masochistyczny hymn na cześć kobiecości, triumfującej nad brzydotą i pokracznością facetów,

-          uczy rysunku, robót ręcznych i matematyki,

-          w 1930 roku spotkał w domu Witkacego Deborę Vogel,

-          kontakt z Nałkowską – ona lubi młodych pisarzy, matkuje im i nie tylko :>,

-          1936 – opowiadania (Wiosna, Jesień, Republika marzeń),

-          wiosna 1933 poznał przyszłą narzeczoną, panią J[…], katoliczkę. Wystąpił dla niej z gminy żydowskiej, ale nie chciał przyjąć chrztu – rozeszli się w 1937 roku,

-          próbował napisać powieść Mesjasz,

-          ostatnie opowiadania -  1938 Kometa i Ojczyzna,

-          lato 1941 – przeniesiony do getta,

-          w przeddzień planowanego wyzwolenia został zastrzelony przez Karla Gunthera – 19.11.1942

 

Twórczość literacka:

-          2 tomy opowiadań i 4 opowieści, razem – 30 tekstów. Miejsce akcji – miasteczko, idealny Drohobycz, narrator i bohater ma cechy autora,

-          bohater opowiada nie o zdarzeniach, a o własnej inicjacji, w tej samej mierze świat poznaje co  kreuje,

-          w Sklepach cynamonowych – najważniejszy jest ojciec. W Sanatorium pod Klepsydrą – już Józef, bohater dramatu dojrzewania. 3 ostatnie opowieści – bohater – Józef – jest starcem,

-          jako krytyk – Schulz nie był bezstronny, nie był obiektywny. Reprezentował nurt personalistyczny w krytyce – ważna sytuacja egzystencjalna bohaterów, ich psychika, a nie rozważania nad strukturą utworów,

-          w listach jawi się jako człowiek dobry, w twórczości plastycznej – mroczny,

-          w rysunkach przeważają masochistyczne motywy, Witkacy wpisuje Schulza w nurt demonologii,

-          grafiki wizualizują obsesje,

-          język: modelowany, bogaty, ekscentryczny. Ważne jest nie bogactwo słownictwa, a sposób użycia wyrazów,

-          s. XXXIII Bogactwo słownika, rozwinięte szeregi epitetów i przenośni nie są więc tylko wybujałym zdobnictwem (…) budują natomiast szczególnego typu siatkę słowną, estetyka przepełnienia,

-          w metaforyce – rządzi zasada zmieszania sfer (tu: dążność do animizacji / personifikacji przedmiotów martwych lub abstraktów i animalizacja człowieka, martwe ożywa, żywe – jak rzeźba),

-          intelektualizacja stylu, długie wywody i opisy (w narracji), mało dialogów, te, które są – przekształcają się w monologi z biernymi słuchaczami, styl wypowiedzi – emocjonalny i zrytmizowany, wewnętrznie udramatyzowany,

-          obrazy układają się wokół 1) rzeczywistości fizycznej, społecznie sprawdzalnej, 2) osobistej wyobraźni narratora – bohatera, świat ma charakter konfliktowy,

-          interesuje Schulza ukryty sens i emocjonalny walor świata,

-          obrazowanie odwołuje się do mechaniki marzeń sennych, w każdej chwili może się coś zmienić,

-          opozycja Dom-Kosmos – dom to schronienia, miejsca z wytyczonymi granicami,

-          symbolika środka – perspektywa centralna,

-          czas historyczny – zawsze na drugim planie, najważniejsza jest pora roku,

-          s. LII na przestrzeni życiowego cyklu bohaterowie Schulza po wielokroć przeżywają w rocznej miniaturze mitologię własnego dojrzewania, starości i śmierci,

-          labirynt – pojawia się często (miasto w nocy, mieszkanie, dom bohatera itp.), rozrasta się czasami na przykład obejmując ciało człowieka i jego psychikę, czy niebo. Nie uznaje granic. W tradycji motywu labiryntu: Mircea Eliade – labirynt ma chronić środek - miejsce święte à symbol ciernistej drogi do prawdy i świętości, inne koncepcje – w centrum labiryntu tkwi niejasne niebezpieczeństwo, labirynt jako kobiece narządy rodne, wędrówki po korytarzach – znaczenie erotyczne,

-          bohater – Józef – chciałby być filozofem i artystą – najpierw przygląda się światu, potem – marzenia i sny na jawie,

-          manekin (s. LXIII) – każda rzecz, której aktywność ludzkiego umysłu nadała znaczenie i miejsce w porządku wszechrzeczy; świat raz stworzony przez Boga u Jakuba (Traktat o manekinach) nabrzmiewa nieustanną demiurgią wtórną,

-          człowiek u Schulza – rozdwojony wewnętrznie, niepełny, niedostateczny, chce poznać świat, tajemnicę Bytu, ale za krótko żyje. Chce naśladować Boga w kreowaniu a tworzy niedoskonałe odbitki,

-          błądzenie – ma wydźwięk erotyczny i metafizyczny,

-          tajemnicze są dla bohatera kobiety,

-          odebranie głębszego znaczenia ruchom zbiorowym,

-          w pojmowaniu mitu zbliża się do Tomasza Manna. Mit – pewna historia, fabuła, której początki gubią się w powrocie dziejów. Może funkcjonować w różnych czasach i kulturach. Schulz splata wątki biblijne z aluzjami do mitologii. Elementy mitologiczne są na różnych poziomach znaczeniowych tekstu – w fabule, masce / kostiumie postaci, w języku narracji – przez aluzje do biblijnego stylu. Tworzy nowe mity na podobieństwo starych. Mit Księgi – mit węzłowy. Nie chodzi o fizycznie istniejący tekst. Księga każdego odsyła do jednej idei – idei przedustawnego ładu i idei jedności świata i  umysłu. Foliał stanie się księgą gdy dzięki niemu rzeczywistość objawi się jednostce jako pewien porządek,

-          dla Józefa Biblia to skażony apokryf. Księga – prototyp mitów i literatury, lustro, w którym przegląda się ludzka istota,

-          ironia Schulza – równoważona przez entuzjazm,

-          wpływy potencjalne – literacka atmosfera Lwowa i Wiednia, świadomość schyłku epoki, skłonność do fantastyki i oniryzmu, groteska, poetyka dysonansu. Wpływy Rilkego, Kafki, Manna,

-          s. XCI – Kafka jest piewcą totalnego wyobcowania jednostki i metafizycznej rozpaczy – Schulz przeciwnie: właśnie literaturą próbuje zwalczyć alienację i zrekonstruować uniwersalny porządek świata,

-          czerpał z Junga, Bergsona (nieskończona dynamika świata nie poddająca się intelektualnym formułom), Nietzschego, z romantyzmu (bunt przeciw porządkowi świata, mityzacja rzeczywistości, metafizyka przyrody)

Schulz patrzy na rzeczywistość oczami poety, wizjonera, dziecka, którego niezwykła wyobraźnia przemienia wszystko, co zwykłe w niezwykłe, w fantazję, marzenia, urojenia. Przemiana ojca w barwnego, egzotycznego ptaka może być wyrazem protestu przeciwko degradacji i unifikacji jednostki w nowoczesnym świecie. Przemiana ojca w karakona wyrzuconego na śmietnik może oznaczać załamanie wiary w tradycyjny, XIX-wieczny system wartości.

Istotą prozy Schulza jest kreacjonizm, właściwa dla literatury XX wieku postawa twórcza, która charakteryzuje się stworzeniem obrazu rzeczywistości nie wykazującej bezpośrednich związków ze światem realnym. Autorowi nie chodziło o odtworzenie rzeczywistego wyglądu rzeczy lub zjawisk, ale o znalezienie dla nich poetyckiego odpowiednika. Elementami określającymi charakter opowiadań są, jak w poezji, barwy, dźwięki i kształty.

Niezwyczajny już jest tytuł zbioru: "Sklepy cynamonowe". Pisarz wyjaśnia nazwę: "Nazywamy je sklepami cynamonowymi dla ciemnych boazeryj tej barwy, którymi są wyłożone.".

Powrót do dzieciństwa jest jedną z prób odzyskania utraconego raju. Tylko epoka dzieciństwa nie uznaje granic między jawą a snem. Język prozy Schulza jest bogaty, dynamiczny i dramatyczny, co pozwala autorowi na oddanie nieustannej płynności i zmienności świata.

Pisarz jest dojrzałym człowiekiem odbywającym podróż do czasu swej młodości. Mitologizuje zwykłe czynności (człowiek w krzakach, wyprawa do teatru, hodowla ptaków przez ojca), a do takich odczuć skłonne są dzieci. Sklepy urastają do rangi symbolu małej ojczyzny, raju utraconego. Tylko dziecko potrafi przekraczać granicę jawy i snu. Do prozy wkraczają elementy baśniowe, mityczne i liryczne.

Stworzona przez Schulza rzeczywistość jest mityczna. Banalne postacie i wydarzenia urastają do rangi herosów i cudów, małe miasteczko nabiera cech bajkowych, służąca Adela staje się groźnym bóstwem opiekuńczym rodziny; korzenie tej mitologii sięgają do "Biblii" i mitów greckich. Pisarstwo Schulza dąży do odtworzenia pierwotnej wiedzy o świecie prawd wspólnych dla całej ludzkości, wyrażonej językiem mitów.

 

BN Wstęp – Jerzy Jarzębski

 

Zaznaczam, że wstęp był bardzo ogólny, gdyż pochodzi z tomu Opowiadania. Wybór esejów i listów i dotyczy ogólnej twórczości. Wybrałam z tego tylko to, co wydawało mi się w miarę ważne i związane ze Sklepami i Sanatorium. Ominęłam problemy, które znajdują się na liście zagadnień – nie widzę sensu pisać tego samego dwa razy.

 

Twórczość literacka

Na całą twórczość beletrystyczną Schulza składają się dwa tomy opowiadań + cztery opowieści drukowane osobno. Niektóre mają charakter fabularny (m. in. Sanatorium pod Klepsydrą), w innych nad fabułą góruje opis, czasem w narracji przeważają formy eseju lub traktatu. Miejscem akcji jest zazwyczaj miasteczko, w którym dopatrzeć się można idealnej wizji Drohobycza – miasta, w którym urodził się Schulz. Narratorem i bohaterem jest postać o cechach samego autora.

Co opisuje narrator? Można powiedzieć, że wszystko, zarówno tematy błahe jak i te najważniejsze, eschatologiczne. To bohater nadaje subiektywne znaczenie faktom, opowiada on nie o zdarzeniach samych w sobie, ale o własnej inicjacji. Bohater Schulza reaguje namiętnie na wszystko, co nowe i olśniewające w jego przeżyciach. Fabuły opowiadań nie zawsze pozwalają odróżnić fakty wobec świadomości bohatera zewnętrzne – i jego fantastyczne marzenia czy rojenia. Ponadto ponad historiami cząstkowymi zawartymi w poszczególnych utworach, prezentują jeszcze pewne fabuły o charakterze mitologicznym. W przypadku Sklepów cynamonowych elementy mitologiczne wypływają z mrocznej krainy wczesnych fantazji dziecięcych, przeczuć, lęków.

              Centralną postacią Sklepów jest Ojciec. To jego podgląda młodziutki Józef zafascynowany „kacerską doktryną” i eksperymentami. W tym opowiadaniu Józef jest jeszcze dzieckiem, dla którego hieroglifem może być każda najprostsza rzecz i czynność – dlatego też świat chłopca jest bogaty w znaczenia i symbolikę. Zaś w Sanatorium pod Klepsydrą akcenty zostały nieco przesunięte: na plan pierwszy wysuwa się Józef jako bohater dramatu dojrzewania.

 

Język: stylistyka

              Już pierwsi krytycy Sklepów cynamonowych podkreślali bogactwo i ekscentryczność słownictwa. Stylistyka Sklepów i Sanatorium od początku budziła namiętności, a obok głosów podziwu dla autora nie brakowało opinii negatywnych lub nawet skrajnie brzmiących głosów drwiny czy potępienia. Warte podkreślenia jest to, iż nie tyle bogactwo Schulzowskiego słownictwa jest ważne, ile sposób użycia wyrazów. Wyróżnić można pewne większe obszary metaforyczne, skupiające wokół siebie słownictwo z jakiejś określonej dziedziny, potem z tej materii słownej wytwarza się nowy obraz o metaforyce mieszanej, aż wreszcie stylistyczne obserwacje doprowadzają do przeniknięcia się sfer rzeczywistości. Bogactwo słownika, rozwinięte szeregi epitetów i przenośni nie są tylko wybujałym zdobnictwem – budują one siatkę słowną, która pozwala zdarzeniom opisywanym objawiać coraz to nowe oblicza. 

 

Obrazowanie

Należałoby się zastanowić, co widzimy czytając Schulzowskie opowiadania. Czy jest to sen, fantazja, wytwór wyobraźni, mit? Otóż pierwszym ośrodkiem wokół którego układają się Schulzowskie obrazy jest rzeczywistość fizyczna. Drugim czynnikiem jest wyobraźnia narratora-bohatera. Ma ona pewne indywidualne, niezmienne cechy. Trzeba wspomnieć, że relacja: świadomość – świat nie ma u Schulzowskiego człowieka charakteru bezkonfliktowego, wręcz jest to walka między czynnikiem osobistym a zewnętrznym, rzeczywistość przedstawiona zawsze jest wypadkową dwu lub więcej żywiołów.

Obrazy u Schulza znajdują się „w stanie podejrzenia”, rzeczywistość jest traktowana

przez autora jako teren swoistej gry. U Schulza zauważyć można dwie odmienne tendencje: z jednej strony próbuje każdej idei, stanowi emocjonalnemu nadać walor obrazowy, często dynamiczny; z drugiej strony odnotować trzeba skłonność do montażu części składowych wizji na zasadzie intelektualnej. Poza tym obrazowość u tego autora odwołuje się do mechaniki marzeń sennych – ludzie i przedmioty przekształcają się swobodnie: ojcec w muchę, luneta w samochód.

              Obrazy w Sklepach i Sanatorium porządkować można według logiki rzeczywistości potocznej, zdroworozsądkowej, lub według nastroju czy marzeń narratora-bohatera, można je też potraktować jako produkt aktu opowiadania. Logika obrazowania może też pochodzić z innego źródła, którym jest mitologia.

              Obraz u Schulza nie jest bezpośrednią naocznością, możliwą do zrekonstruowania przez czytelnika, to znaczy nie jest tym, co najpierw wyobraził sobie autor i zakodował w literackim języku, a następnie odtworzył odbiorca. Jest to raczej pewna ujęta w kategoriach przestrzennych struktura prezentacji, którą można realizować, ucieleśniać.

 

Dom – Kosmos

Wariantami domu będą u Schulza wszelkie schronienia, miejsca o wytyczonych granicach, w których bohater może znaleźć przytułek przed atakującą go obcą zewnętrznością. Obrazy kosmiczne będą określone znacznie słabiej w sensie przestrzenno-formalnym. Kosmiczne żywioły mają charakter chaotycznego bezmiaru, zaś przestrzenie opiekuńcze budują hierarchię, w myśl której ochronne „łupiny” wchodzą w siebie jak warstwy cebuli. W samym centrum tej złożonej struktury znajduje się łóżko bohatera, dalej jego pokój, mieszkanie, dom, ogród, rynek, miasto i okolica – tak jak w rodzinnym Drohobyczu. Wydaje się, że przestrzenie zamknięte chronią mieszkańców, poza tym są one znane i uporządkowane dla bohatera. Życie tegoż bohatera to najpierw przygoda ekspansji: poszerza on jako młodzieniec przestrzeń, nad którą jego świadomość panuje i w której czuje się zadomowiona. Przykładem jest scena wyprawy chłopców przez płot do zdziczałego ogrodu na tyłach domu (jest to scena z rozdziału Pan ze Sklepów). Natomiast starzejący się bohater trafia do zamurowanego „pokoju z dzieciństwa”, gdzie wegetuje w opuszczeniu i samotności (jak w Samotności w Sanatorium). Natomiast w opowiadaniu Emeryt (również z Sanatorium) bohater zapisze się do szkoły, by – powróciwszy do krajobrazu z lat dzieciństwa – raz jeszcze przeżyć przygodę ekspansji. Eksperyment ten kończy się klęską: zredukowany na ciele i umyśle staruszek-dziecko porwany zostanie przez wichurę i utonie w bezmiarach chaotycznego żywiołu.

 

Czas

              W zasadzie nie wiemy kiedy odbywają cię zdarzenia, które są nam opowiadane, ale przesłanki kulturowe i aluzje historyczne kazałyby umieścić akcję po prostu w dobie dzieciństwa i młodości pisarza. Najważniejszym wyznacznikiem czasu w tych opowiadaniach są pory roku. Mają one przypisane fazy wegetacji roślin, istnieją odpowiednie dla pory roku typy zachowań społecznych. Istnieją też właściwe dla poszczególnych faz cyklu sposoby wypowiadania się, gatunki literackie (np. wiosna kojarzy się z liryką). Łatwo zauważyć, że zima odgrywa w tym porządku rolę szczególną: jest „pustą”, pozbawioną wegetacji porą, ale też w niej te pozostałe odbijają się w postaci snów czy marzeń. Np. zimowa sceneria w Sklepach jest jednocześnie scenerią oniryczną i w jej obrębie pojawia się „ciepły śnieg”, zapach fioków.

 

Labirynt

              Formę labiryntu przybiera miasto w nocy, czy gmach gimnazjum(w Sklepach). Dochodzi też do przeniknięcia obrazów domu i miasta, tworzących wspólną tkankę rozgałęziających się przesmyków i pomieszczeń (Emeryt – opowiadanie z Sanatorium). Labirynty rozgałęziają się daleko poza przestrzenie zamieszkane; obejmują niebo i gwiezdne firmamenty (Sklepy), wreszcie labirynt przenika wszystko – przestrzenie zamknięte i kosmos; miasto rozrasta się w noc – noc upodabnia się do miasta.

              Obrazy labiryntowych przestrzeni zagarniają też człowieka, najpierw jego ciało, a następnie psychikę.

 

Księga

              Tekst opowiadania Księga zdaje się z początku sugerować, że tytułowy foliał (księga wielkich rozmiarów) to po prostu stary kalendarz lub rocznik ilustrowanego czasopisma – źródło dziecięcych olśnień małego Józefa. Ale Księga to przecież także dziedzictwo duchowe po Ojcu, pochodzące z czasów, gdy „Matki jeszcze nie było”, a zatem pierwiastek fizyczny, żeński nie zakłócał rozmowy duchów i pierwotnego, najczystrzego zachwytu urodą świata. Nie chodzi o jednak jakiś fizycznie istniejący tom, ani nawet o tekst. Każdy przecież posiada gdzieś swoją „Księgę” – i każdy ma inną, a jednocześnie wszystkie one odsyłają do jednej, wspólnej idei. Jest to idea przedustawnego ładu wraz z ideą jedności świata i umysłu. Drukowany foliał staje się Księgą dopiero, gdy za jego pośrednictwem za jego pośrednictwem rzeczywistość objawi się jednostce jako pewien porządek.

              Księga jako wartość najwyższa została uznana dopiero przez tradycję Judeo-chrześcijańską. Istnieje też przecież kult świętej księgi – Biblii jako dzieła równoważącego sobą bogactwo i złożoność uniwersum. Nie dziwne, że Biblię właśnie podsuwa Ojciec Józefowi domagającemu się Księgi – ten jednak odrzuca ojcowską propozycję. Dla Józefa Biblia to „skażony apokryf, tysięczna kopia, nieudolny falsyfikat. Widać, że to, co Józef chce odnaleźć, jest pewną jakością duchową, specyficznym „momentem iluminacji”, który u zarania życia zdeterminował jego widzenie świata, a także zdecydował o jego narodzinach jako artysty.

Mityzacja rzeczywistości. Elementy mitologiczne odnajdziemy u Schulza na różnych poziomach znaczeniowych tekstów:

·         mitologiczne stereotypy fabularne – bunt młodych przeciw porządkowi świata w Wiośnie, zejście do Podziemi w Sanatorium…, czy rytuał ofiarowania w Sierpniu;

·         motywy fabularne – np. ożywienie zmarłych bohaterów (kukły z panoptikum w Wiośnie), przemiany ludzi w zwierzęta (kilka opowiadań), ryzykowne eksperymenty naukowe lub magiczne (Ptaki, Traktat…, Kometa);

·         mitologiczny kostium – Ojciec jako prorok ST (Nawiedzenie), włóczęga jako grecki bożek (Pan);

·         mitologizacja języka narracji aluzje do stylu biblijnego (Noc wielkiego sezonu).

Schulz nie tylko wzoruje się na mitach, ale tworzy nowe – Kometa. Autor wykorzystuje te fabuły do autopsychoanalizy: obsesyjnie powracająca opozycja motywu wędrówki oraz motywu zakotwiczenia w ograniczonej przestrzeni odzwierciedla wewnętrzne kompleksy pisarza; równie istotny jest mit Edypowy – bohater jest bierny wobec dręczenia Ojca, co więcej implicite można wnioskować, że sam się do niej przyczynia – który oznacza pokoleniową sukcesję, zdradę własnego ojca i mistrza.

Antropologia. Z opowiadań wyłania się pewna wizja człowieka. Józef najprawdopodobniej chciałby być filozofem i artystą – wszystko inne zdaje się być niegodne mężczyzny. Będąc dzieckiem Józef nie robi nic innego jak właśnie filozofuje – ciągle zadziwia się światem: Ojciec w parkosyzmach choroby, Tłuja na śmietniku, szczeniak Nemrod czy pijak kucający za potrzebą. Wg Schulza jednostka kształtuje się jako osobowość pod wpływem przeżyć i doznań wczesnego dzieciństwa, które to doznania mają charakter symbolicznych obrazów. Reszta życia człowieka polega na próbie zrozumienia siebie (tych obrazów) i świata.

O idei twórczości Schulz pisze w ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin